Samferdselsdepartementet legg i proposisjonen
fram forslag om utbygging og finansiering av Vegpakke Salten fase
I, som inneheld dei to prosjekta rv 80 Røvika-Strømsnes
i Fauske kommune og rv 17 Tverlandet-Godøystraumen
i Bodø kommune. I tillegg inngår to mindre tiltak
på rv 80: rv 80 Mjøneskleiva
i Bodø kommune og rv 80 gang- og sykkelveg Stranda-Klungseter i
Fauske kommune. Kostnadsoverslaget for prosjekta og tiltaka er samla
på 551 mill. kroner inkludert bomstasjonar.
Samferdselsdepartementet har merka seg at det
er eit lokalpolitisk ønske om å komme i gang med
fase I-prosjekta snarast råd. Vidare er det ønskje
om å fremje desse med eitt felles bompengeselskap.
Departementet understrekar at vegpakkar over
500 mill. kroner som trafikalt og/eller finansielt heng saman,
i utgangspunktet skal underleggjast ekstern kvalitetssikring. Samferdselsdepartementet
har komme til at det ikkje er naudsynt å gjennomføre ekstern
kvalitetssikring i dette tilfellet, sidan dei to store enkeltprosjekta
i pakken knapt har nokon trafikal samanheng og kvar for seg har
kostnader langt under 500 mill. kroner. Samstundes legg departementet
til grunn at det skal gjennomførast ekstern kvalitetssikring
for ein framtidig fase II av Vegpakke Salten, der dei planlagde
prosjekta i langt større grad heng saman trafikalt og finansielt.
Rv 80 mellom Fauske og Bodø er
ei av dei mest trafikkerte stamvegstrekningane i Nordland, og vegen
er svært viktig både for befolkninga og næringslivet.
Innkortinga av strekninga mellom Røvika og Strømsnes på 6,2
km, som delvis skal gå i tunnel, samt standardhevinga,
vil gi store framkomstgevinstar. Ei overføring av gjennomgangstrafikken
til ny rv 80 vil betre miljøet for dei som bur
langs dagens rv 80, som blir lokalveg etter omlegginga. I tillegg
blir trafikktryggleiken betra. Gang- og sykkelveg mellom Stranda
og Klungset betrar forholda for mjuke trafikantar og tilgjenget
til Klungsetmarka.
Anleggsarbeida på rv 80, prosjektet
Røvika-Strømsnes, skal etter planen starte opp
sommaren 2008, med trafikkopning i løpet av 2010. Kostnadsoverslaget
er 231 mill. kroner, inkl. 5 mill. kroner til bygging av bomstasjon
(2007-prisnivå).
Utbetringsarbeidet ved Mjøneskleiva
kan truleg skje i 2008. Kostnadene er utrekna til om lag 11 mill.
kroner.
Gang- og sykkelveg Stranda-Klungset omfattar
forlenging av dagens gang- og sykkelveg med 2,5 km og sanering av
ei rekkje avkøyrsler. Bygginga kan truleg skje i 2010.
Kostnadene er vurderte til å liggje på om lag
10 mill. kroner.
Rv 17, som er hovudferdselsåra
langs kysten mellom Helgeland og Salten, har i dag låg
standard nær Tverlandet, med dårleg kurvatur og
vegbreidd. Omlegginga gir store forbetringar i standard og trafikktryggleik. Forholda
for randbusetnaden på Tverlandet blir vesentleg betra når
mykje av trafikken blir overført til ny rv 17.
Rv 17 er ein del av ein nasjonal turistveg, og har omfattande
turisttrafikk samt fritidsreiser frå Bodø-området
i sommarhalvåret.
Det blir lagt opp til anleggsstart hausten 2007,
med trafikkopning hausten 2009. Kostnadsoverslaget er 231 mill.
kroner, inkl. 5 mill. kroner til bygging av bomstasjon (2007-prisnivå).
Den lokalpolitiske behandlinga er nærare
omtala i pkt. 3 i proposisjonen. Det er lokalpolitisk semje om å fremje
Vegpakke Salten i to fasar, slik at ein kan komme i gang med dei
prosjekta som er komne lengst i planlegginga (fase I-prosjekt).
Eventuell prioritering av fase II vil bli behandla
i samband med neste rullering av Nasjonal transportplan.
Det blir lagt vekt på at dei to hovudprosjekta
på rv 17 og rv 80 blir bygde ut som to
enkeltprosjekt. Opplegget med etterskottsinnkrevjing i bomstasjonar
på kvar utbyggingsparsell gir godt samsvar mellom betaling
og nytte, i tråd med føringane i St.meld. nr.
24 (2003-2004). Bompengeopplegget er nærare omtala i pkt.
5.2 i proposisjonen. Det er føresett takst- og rabattsystem
i tråd med gjeldande retningslinjer. Det blir ikkje betalingsfritak
ved passering av begge bomstasjonane innanfor eit tidsrom, men det
er lagt opp til felles rabattsystem for dei to bomstasjonane.
Samferdselsdepartementet legg vekt på at
begge kommunane og fylkeskommunen har stilt garanti for lånet
til bompengeselskapet og at fylkeskommunen har gjort vedtak om betinga
refusjon.
Med om lag 15 års innkrevjingstid for
begge bomstasjonane sluttar Samferdselsdepartementet seg til at
det må vere eit vilkår at bompengeselskapet har
ei renteavtale som sikrar eit rentenivå i tråd
med det som er lagt til grunn i finansieringsplanen. Departementet
føreset at dokumentasjon for avtale om rentenivå blir
sendt Vegdirektoratet før bompengeavtalen blir underskriven.
Det blir elles lagt til grunn at det blir vurdert trafikkregulerande
tiltak på rv 80 for å redusere høvet
til omkøyring dersom bomstasjonen ved Strømsnes
får vesentleg inntektssvikt som følgje av dette.
Det er lagt til grunn ein finansieringsplan
for rv 17 som vist i tabell 5.1 i proposisjonen. Det er
føresett at 51,6 pst. av kostnadene skal finansierast
med bompengar. Det blir etablert tovegs bompengeinnkrevjing på rv 17
ved Godøystraumen sør for krysset mellom ny og gammal
veg. Dette medfører at trafikantane ikkje får høve
til betalingsfri omkøyring. Bompengeopplegget er basert
på etterskottsinnkrevjing frå trafikkopning hausten
2009. Innkrevjingskostnadene utgjer om lag 18 pst. av bompengeinntektene.
Tabell 5.1 Forslag til
finansieringsplan rv 17
(tal i mill. 2007-kr)
Statlege midlar | 112 |
Bompengar | 119 |
Sum | 231 |
Det er lagt til grunn ein finansieringsplan
for rv 80 som vist i tabell 5.2 i proposisjonen. For prosjekta
på rv 80 skal 60 pst. av kostnadene finansierast
med bompengar. Det blir etablert tovegs bompengeinnkrevjing på rv 80
ved Strømsnes. I tråd med kommunane sine vedtak
om innkrevjingsopplegg vil det vere gratis å køyre
dagens rv 80 mellom Røvika og Strømsnes. Bompengeopplegget
er basert på etterskottsinnkrevjing frå trafikkopning
i løpet av 2010. Innkrevjingskostnadene utgjer om lag 10
pst. av bompengeinntektene.
Tabell 5.2 Forslag til
finansieringsplan rv 80
(tal i mill. 2007-kr)
Statlege midlar | 128 |
Bompengar | 192 |
Sum | 320 |
Etter at Stortinget har gjort vedtak om den
foreslåtte finansierings- og utbyggingsplanen for Vegpakke
Salten fase I, blir det inngått avtale mellom Vegdirektoratet
og bompengeselskapet i tråd med gjeldande standardavtale
og føresetnadene som er lagt til grunn i denne proposisjonen.