I proposisjonen går Samferdselsdepartementet bl.a. inn for at utbyggingen av vegprosjektet E18 Krosby-Knapstad i Østfold framskyndes, slik at en åtte kilometer ny firefelts veg kan åpnes for trafikk i løpet av sommeren 2008.
Østfold fylkesting tilrådde
ved behandling av Østfoldpakka 25. mars 1999 at
E6 og E18 i Østfold skal bygges ut ved bompenger, forutsatt
en statlig andel på minst 50 pst. Det synes som at fylkestinget
forutsatte at utbygginga skal stå ferdig innen 2011, uten
at dette går fram av vedtaket.
Sentralt i Stortingets behandling av Østfoldpakka
er behandlinga av St.prp. nr. 26 (1999-2000), St.meld. nr. 46 (1999-2000),
St.prp. nr. 68 (2001-2002), St.prp. nr. 67 (2002-2003), St.meld.
nr. 24 (2003-2004) og Samferdselsdepartementets St.prp. nr. 1 for
enkelte år.
Det er gitt samtykke til delvis bompengefinansiert utbygging
av E6 og E18 i Østfold, med sideveger.
Samferdselsdepartementet la i St.prp. nr. 26
(1999-2000) til grunn minst 50 pst. bompenger, mens samferdselskomiteen
ved behandlingen forutsatte 50/50 kostnadsdeling mellom
bompenger og statlige midler.
Det er gitt samtykke til forsert utbygging av
E6 ved å trekke finansiering av den nye Svinesundsforbindelsen ut
av Østfoldpakka. Det er også gitt samtykke til
forsert anleggsstart for prosjekt på E18.
Stortinget har bedt om ei ytterligere forsering
av E18 uten at det er gitt økonomisk rom for det. Det foreligger derfor
ikke en avklaring for når E18 kan stå ferdig.
Kostnadene ved utvidelse av E6 gjennom hele Østfold
til firefelts veg, inklusive den norske delen av ny Svinesundsforbindelse,
var anslått til om lag 3,8 mrd. kroner, omregnet til 2007-prisnivå.
Kostnadene ved utbygging av E18 til tofelts veg var anslått
til om lag 2,4 mrd. kroner, inklusive tiltak på eksisterende
E18 og sidevegnettet.
Kostnadene ved utbygging av E6 gjennom Østfold
til firefelts veg er nå anslått til om lag 3,5
mrd. kroner, eksklusive den norske delen av ny Svinesundsforbindelse
som er tatt ut av Østfoldpakka og fullfinansiert gjennom
et eget svensk-norsk bompengeopplegg. I forbindelse med statsbudsjettet
for 2005 ble det avklart at fullføringen av E6-utbyggingen
framskyndes til 2008, jf. St.prp. nr. 1 (2004-2005).
Kostnadene ved utbygging av E18 gjennom Østfold er økt
til om lag 3,5 mrd. kroner, inklusive tiltak på eksisterende
E18 og sidevegnettet. Økningen skyldes i hovedsak at det
legges opp til å bygge firefelts veg fra Momarken til Akershus
grense i stedet for tofelts veg. I tillegg kommer kostnader på om
lag 200 mill. kr til utbedring av strekningen Riksgrensen
- Ørje, som ikke var inkludert i det opprinnelige kostnadsoverslaget.
Østfold fylkeskommune har i flere sammenhenger gått
inn for at fase 1 av Østfoldpakka revideres, slik at utbyggingen
av E18 kan fullføres innen 2009.
Samferdselsdepartementet har ved flere anledninger hatt
møter med Østfold fylkeskommune der utbyggingen
av E18 har vært drøftet. Fylkeskommunen har i møtene ønsket
større oppfølging fra statlige myndigheter mht.
forpliktelsene staten er pålagt gjennom tidligere behandlinger
i Stortinget av Østfoldpakka. Bakgrunnen for fylkeskommunens ønske
har vært manglende fremdrift i E18-utbygginga og for høy bompengeandel
i pakka. Sentrale krav fra fylkeskommunen har bl.a. vært
at staten må sørge for statlig finansieringsandel
på 50 pst., sørge for ferdigstilling av E18 i
2009-2010 og forsert anleggsstart for strekningen Krosby-Knapstad
til 2006.
Det er etter Samferdselsdepartementets vurdering ikke
rom innenfor budsjettrammene til å kunne etterkomme alle
kravene. Departementet ønsker likevel å unngå stopp
i utbyggingen på E18 i 2007, og har forelagt fylkeskommunen
et forslag til utbyggings- og finansieringsopplegg som vil sikre
forsert utbygging av E18 på strekningen Krosby-Knapstad,
jf. pkt. 2 i proposisjonen.
Østfold fylkeskommune fattet vedtak
i saken i møte i fylkestinget 1. mars 2007:
Opplegget vil innebære en endring i
gjeldende bompengeopplegg for Østfoldpakka. I tillegg til å øke
bompengetakstene med 25 pst. på E18 og forlenge bompengeperioden
til 20 år på både E6 og E18, vil det
fortsatt være mulig å øke takstene og
forlenge innkrevingsperioden i tråd med retningslinjene
for bompengefinansiering dersom det skulle være nødvendig.
Fylkestinget har ved behandlingen av departementets forslag
frafalt kravet om at staten skal dekke 50 pst. av de samlede utbyggingskostnadene
for E6 og E18, medregnet den norske delen av ny Svinesundsforbindelse. Videre
aksepterer fylkestinget at utbyggingen av E18 på strekningen
Krosby-Knapstad startes opp uten at staten forplikter seg på en
sluttdato for hele E18-utbyggingen. I tillegg aksepterer fylkestinget
at innkrevingsperioden forlenges til 20 år både
på E6 og E18 og at bompengetakstene på E18 økes
med 25 pst.
Etter Samferdselsdepartementets vurdering har Østfold
fylkeskommune med dette vedtaket gitt sin tilslutning til et opplegg
som gjør det forsvarlig å forsere prosjektet E18
Krosby-Knapstad. De gjenstående strekningene på E18,
Riksgrensen-Ørje, Melleby-Momarken og Knapstad-Akershus
grense, må vurderes i forbindelse med kommende revisjoner
av Nasjonal transportplan, på lik linje med andre prosjekter
og tiltak på stamvegnettet.
Samferdselsdepartementet har merket seg at fylkestinget
ber om at bomstasjonsplasseringen på E18 blir vurdert i
forbindelse med ferdigstillelsen av prosjektet Krosby-Knapstad.
Departementet slutter seg til dette. Det er imidlertid en forutsetning
at eventuelle endringer ikke fører til reduserte bompengeinntekter.
Videre er det en forutsetning at sammenhengen mellom nytte og betaling
blir tilfredsstillende ivaretatt.
Samferdselsdepartementet gjør oppmerksom
på at en utvidelse av bompengeperioden til 20 år
vil bryte med retningslinjene for bruk av bompenger. Opplegget vil også bryte
med Stortingets forutsetning om lik fordeling i Østfoldpakka
mellom bompenger og statlige midler. Departementet mener at det
likevel vil være riktig å legge til grunn opplegget
fordi en sikrer forsert utbygging av E18 på strekningen
Krosby-Knapstad.
Prosjektet omfatter bygging av 8 km firefelts
veg på strekningen Krosby-Knapstad vest for Askim, inklusive
bygging av ny bru over Glomma og tunnel gjennom Romsåsen.
Videre inngår nødvendig omlegging av lokalvegnettet
vestover fra Askim. Bygging av ny E18 på denne strekningen
vil medføre at avviklings- og miljøproblemene
som dagens trafikk gjennom Spydeberg sentrum skaper, vil bli vesentlig
redusert. I tillegg vil trafikksikkerheten bli bedret.
Det legges opp til anleggsstart i august 2007,
og prosjektet er planlagt åpnet for trafikk sommeren 2010.
Det er gjennomført ekstern kvalitetssikring
av styringsunderlag og kostnadsoverslag (KS2) for prosjektet E18
Krosby-Knapstad.
Omregnet til 2007-prisnivå blir styringsrammen
961 mill. kroner og kostnadsrammen 1 012 mill.
kroner. Netto nytte over totale kostnader (NN/K) er beregnet
til om lag -0,1.
Finansieringsplanen går fram av tabell
3.1 i proposisjonen.
Det foreslås at bompengeselskapet kan
forskuttere 140 mill. kroner av utbyggingskostnadene for E18 Krosby-Knapstad,
mot tilbakebetaling fra staten i løpet av perioden 2010-2013.
Videre vil kostnadsøkningen for E18 Krosby-Knapstad bli
dekket ved en overføring av om lag 390 mill. kroner i statlige
midler fra E6 til E18 i perioden 2006-2009. Denne overføringen
av statlige midler fører igjen til behov for økt
bompengefinansiering for å kunne gjennomføre prosjekter
som inngår i Østfoldpakka, det vil si vegprosjekter
på E18 og E6 i Østfold.
Som følge av behov for økte
bompengemidler - og i tråd med lokale ønsker og
vedtak - blir det derfor nå foreslått enkelte
endringer i bompengeopplegget for Østfoldpakka: Bompengeperioden
for Østfoldpakka utvides fra 15 til 20 år, på både
E6 og E18. Med virkning fra 2010 skal bompengetakstene på E18 økes
fra 20 kroner til 25 kroner for personbil og fra 40 kroner til 50
kroner for tyngre kjøretøy.
Østfold fylkeskommune har i sitt vedtak
av 1. mars 2007 utvidet gjeldende garanti på 1 840
mill. kroner med 900 mill. kroner for å dekke lån
til forskottering av prosjektet E18 Krosby-Knapstad.
Tabell 3.2 i proposisjonen viser forslag til
revidert finansieringsplan for utbyggingen av E6 og E18 gjennom Østfold,
inklusive tiltak på eksisterende E18 og sideveger langs
E18. Forslaget er basert på at prosjektet E6 Svingeskogen-Åsgård åpnes
for trafikk høsten 2008. På E18 åpnes
prosjektet Momarken-Sekkelsten for trafikk i oktober 2007, og prosjektet
Krosby-Knapstad forseres slik at dette kan åpnes for trafikk
sommeren 2010. Videre er det lagt til grunn at forutsatte tiltak på eksisterende
E18 og sideveger langs E18 sluttføres i perioden 2010-2013.
Etter dette er det ikke grunnlag for ytterligere
utvidelse av bompengeopplegget for utbygging av E6 og E18 gjennom Østfold.
De gjenstående strekningene på E18, strekningene
Riksgrensen-Ørje, Melleby-Momarken og Knapstad-Akershus
grense, må derfor finansieres med statlige midler.
Restbehovet, etter at prosjektet Krosby-Knapstad
er fullfinansiert, vil være om lag 1,1 mrd. kroner.
Saken er sist omtalt i St.prp. nr. 1 (2004-2005),
side 102, og i St.prp. nr. 1 (2005-2006).
Bomstasjonen på fylkesveg 311 er en
del av bompengeopplegget for E6 i Østfold. Bomstasjonen
var opprinnelig planlagt plassert sør for krysset Osloveien/Brevikveien.
Lokal motstand mot en tovegs bomstasjon sør for krysset
førte til at stasjonen i stedet ble etablert
nord for krysset.
På bakgrunn av vedtak i Østfold
fylkeskommune og Moss kommune går Vegdirektoratet inn for
at bomstasjonen på fylkesveg 311 ikke blir flyttet.
Samferdselsdepartementet er i gang med å foreta
en vurdering knyttet til problemstillingene i denne saken. Departementet
vil komme tilbake til Stortinget med en tilråding så snart
som mulig.
Departementet viser i den forbindelse til at
i det foreslåtte opplegget for sluttføring av Østfoldpakka
og forsering av E18 Krosby-Knapstad er lagt til grunn at bomstasjonen
på fylkesveg 311 opprettholdes.