Jeg viser til brev av 11.06.2007 fra Familie-
og kulturkomiteen. Jeg har følgende vurdering av forslagene:
Forslagsstillerne peker på svakheter
ved nåværende finansieringsordning, og mener den
fører til forskjellsbehandling mellom kommunale og ikke-kommunale barnehager
når det gjelder kommunalt tilskudd. Dagens finansieringsmodell
bygger på prinsippet om kostnadsdekning, dvs. at alle barnehager
skal få dekket av kommunen de kostnader som ikke er dekket
av øvrige offentlige tilskudd eller foreldrebetaling. Denne hovedregelen
er lik for alle barnehager uansett eierskap. Modellen innebærer
noen begrensninger i den kommunale finansieringsplikten overfor
ikke-kommunale barnehager.
Den kommunale finansieringsplikten overfor ikke-kommunale
barnehager er regulert i forskrift om likeverdig behandling av barnehager
i forhold til offentlig tilskudd. Etter forskriften har kommunen
overfor ikke-kommunale barnehager en plikt til å gi tilskudd
slik at det samlede offentlige tilskuddet utgjør minst
85 % av det tilsvarende kommunale barnehager i gjennomsnitt mottar
i offentlige tilskudd. Dersom tilskudd beregnet etter 85 % -
regelen ikke fullt ut dekker kostnadene i den ikke-kommunale barnehagen,
har kommunen etter forskriften i utgangspunktet en plikt til å øke
sitt tilskudd inntil kostnadsdekning har funnet sted. Finansieringsplikten
begrenses likevel oppad til at kommunen ikke må gi tilskudd
slik at den samlede offentlige finansieringen av barnehagen overstiger
100 % av det tilsvarende kommunale barnehager i gjennomsnitt mottar
i offentlige tilskudd. I tillegg har kommunen ikke plikt til å dekke
kostnadsvekst i den ikke-kommunale barnehagen som overstiger normal
pris- og kostnadsvekst for kommunesektoren. På denne bakgrunn blir
det årlige kostnadsnivået i de kommunale barnehagene,
samt normal pris- og kostnadsvekst for kommunesektoren, i noen grad
bestemmende for hvor stort tilskudd de ikke-kommunale barnehagene
får fra kommunen.
Forslagsstillerne reiser påstand om
at dagens finansieringssystem bidrar til at en rekke ikke-kommunale barnehager
i dag ikke får det offentlige tilskuddet de rettmessig
har krav på. I denne forbindelse viser jeg til at eieren
av en ikke-kommunal barnehage etter § 6 i forskrift
om likeverdig behandling alltid kan påklage vedtak om kommunalt
tilskudd til fylkesmannen. Vedtak om kommunalt tilskudd regnes som
et enkeltvedtak etter forvaltningsloven § 2, og
forvaltingslovens regler om klagebehandling kommer derfor til anvendelse.
I klagebehandlingen må fylkesmannen ta konkret stilling
til om kommunen har oppfylt sin plikt etter forskriften. Dersom
fylkesmannen som klageinstans kommer til at kommunen ikke har gjort
vedtak om kommunalt tilskudd i samsvar med reglene i forskriften,
kan han etter forvaltningslovens regler oppheve eller treffe nytt
vedtak i saken, eller sende saken tilbake til kommunen for ny behandling.
Kommunens vedtak om tilskudd til ikke-kommunale barnehager vil således alltid
kunne vurderes og etterprøves av en overordnet klageinstans.
Videre peker forslagsstillerne på at
dagens regelverk er så komplisert at det er tilnærmet
umulig for den enkelte barnehage å etterprøve
kommunens vedtak om kommunalt tilskudd. Jeg viser til at eiere av
ikke-kommunale barnehager etter forvaltningsloven §§ 18
- 20 vil ha rett til innsyn i sin egen sak. Videre følger
det av forvaltningsloven § 25 visse krav til hvordan
vedtak om kommunalt tilskudd skal begrunnes. Det må kunne erkjennes
at regelverket rundt beregningen av kommunalt tilskudd til ikke-kommunale
barnehager er komplisert. Jeg mener likevel at de ikke-kommunale
barnehagenes behov for informasjon om beregning av det kommunale
tilskuddet sikres tilstrekkelig gjennom forvaltningslovens regler.
I merknadene til forskrift om likeverdig behandling er det for øvrig
påpekt at kommunen må dokumentere sin beregning
av tilskudd til ikke-kommunale barnehager, og at dette beregningsgrunnlaget
skal vedlegges kommunens vedtak. Fylkesmennene er gitt i oppdrag å ha
særlig fokus på informasjon og veiledning i forbindelse
med forskrift om likeverdig behandling.
Når det gjelder skjønnsmidlene,
er disse en overføring fra staten til kommunene der formålet
er å kompensere for kommunenes merutgifter knyttet både
til innføring av maksimalpris, kommunal plikt til økonomisk
likeverdig behandling av kommunale og ikke-kommunale barnehager
og til drift av nye barnehageplasser. Skjønnsmidlene er
således ikke ment å kun bidra til økt
likebehandling mellom kommunale og ikke-kommunale barnehager. Størrelsen
på dagens skjønnsmidler er beregnet ut fira dagens
finansieringsforpliktelse for kommunene slik denne er definert i
forskrift om likeverdig behandling.
Regjeringen tar sikte på å innlemme
de øremerkede tilskuddene i kommunerammen fra 01.01.2009.
I denne forbindelse vil departementet utrede nærmere hvilke
endringer som evt. må gjøres i forhold til den offentlige
finansieringen av ikke-kommunale barnehager. Målene
i Soria Moria-erklæringen om å sikre tilstrekkelig
og forutsigbar finansiering for de ikke-kommunale aktørene
i barnehagesektoren vil selvsagt videreføres i dette arbeidet.
Nærmere beskrivelse av hvilke tilskudd som skal innlemmes
i kommunerammen vil Regjeringen komme tilbake til i kommuneproposisjonen
for 2009. Endringer i barnehageloven som følge av rammefinansiering
tas det sikte på å sende på høring
høsten 2007.
Forslagsstillerne skriver at en ny finansieringsmodell må sikre
at det skjer en reell likebehandling mellom de kommunale og ikke-kommunale
aktørene i alle kommuner. I denne sammenheng mener forslagsstillerne også at
det er på tide å revurdere prosentsatsen i forskrift
om likeverdig behandling, og eventuelt heve den til 100 %.
Økt grad av økonomisk likebehandling
vil være et budsjettspørsmål, og må håndteres
i forbindelse med de årlige budsjetter. Dersom full økonomisk
likebehandling skal innføres innenfor dagens budsjettramme, vil
det tvinge seg frem en omfordeling av ressurser fra barnehager med
høyt kostnadsnivå til barnehager med lavere kostnadsnivå.
For en stor del vil dette innebære en omfordeling fra kommunale
til ikke-kommunale barnehager, fordi kommunale barnehager i gjennomsnitt
har et høyere kostnadsnivå enn de ikke-kommunale
barnehagene. Eventuelt må kommunene øke sin egen
ressursinnsats utover den egenfinansieringen som ble forutsatt ved
inngåelse av barnehageforliket.