Regjeringen legger med dette frem forslag for
Stortinget om å erverve 30 prosent av aksjene i Aker Holding
AS. Aker Holding AS har som eneste formål å eie aksjer
i Aker Kværner ASA. Kjøpsavtalen, som er inngått
med forbehold om Stortingets samtykke, gjør Aker ASA, staten,
SAAB AB (publ) og Investor AB (publ) til eiere av et selskap som
eier 40,1 prosent av Aker Kværner ASA.
Partene er enige om å videreutvikle
Aker Kværner ASA som en internasjonalt konkurransedyktig
og betydelig leverandør av teknologi, produkter, systemer
og tjenester med hovedvekt på sektorene energi, olje og gass.
Aker Holding AS vil ha negativ kontroll i Aker Kværner
ASA.
Aker ASA er et børsnotert holdingselskap
som utøver et aktivt industrielt eierskap i en
rekke selskaper. I samarbeid med datterselskaper og tilknyttede
selskaper søker Aker ASA aktivt å etablere og
bygge opp nye industriselskaper, samt videreutvikle eksisterende eierposisjoner.
Aker ASA har pr. 15. juni 2007 eiendeler
i følgende selskaper: Aker Kværner ASA (40,1 prosent),
Aker Drilling ASA (39,9 prosent), Aker Floating Production ASA (51,1
prosent), Aker Oilfield Services ASA (47 prosent), Aker Exploration
ASA (49,9 prosent), Aker American Shipping ASA (53,2 prosent), Aker
Seafoods ASA (64,95 prosent), Aker Biomarine ASA (73,8 prosent)
og Aker Capital AS (100 prosent).
Aker Kværner ASA er en ledende og global
leverandør av tjenester knyttet til design, bygging, vedlikehold,
modifikasjon og drift av store og små industrianlegg. Virksomheten
retter seg mot en rekke bransjer, inkludert olje- og gassproduksjon,
raffinering, kjemiindustri, gruveindustri, metallforedling og kraft.
Konsernet leverer avanserte teknologiprodukter, enten
enkeltvis eller satt sammen i integrerte løsninger over
hele verden. Konsernet har virksomhet i rundt 30 land. Aker Kværner
hadde i 2006 en samlet omsetning på om lag 50 mrd. kroner
og sysselsetter totalt 33 000 ansatte, hvorav 23 000
er fast ansatt, mens 10 000 er innleid personell. Av de
fast ansatte er om lag 11 000 ansatt i Norge.
Aker Kværner ASA var ved inngangen
av 2007 organisert i fire forretningsområder:
– Field
Development (FD)
– Maintenance, Modifications and
Operations (MMO)
– Subsea, Products & Technologies
(SPT) og
– Process (PRO)
Siden 2004 har selskapet mer enn doblet sine
driftsinntekter. Aker Kværner hadde i 2006 inntekter på 50 592
mill. kroner, en økning på 37 prosent fra året før.
Veksten har bidratt til at konsernets driftsresultat før
avskrivninger økte med 1,1 mrd. (58 prosent) og EBITDA-marginen
steg fra 4,9 prosent til 5,7 prosent. Ved inngangen til 2007 hadde
ordrereserven økt med 23 prosent til 59 695 mill.
kroner, som er den høyeste ordrereserven noensinne.
Nærings- og handelsdepartementet har,
med forbehold om Stortingets samtykke, inngått avtale med
Aker ASA om kjøp av aksjer i Aker Holding AS. Avtalen er betinget
av parallelle avtaler mellom Aker ASA og henholdsvis SAAB AB (publ)
og Investor AB (publ).
Forut for avtalen har Aker ASA overført
sine Aker Kværner-aksjer (40,1 prosent) til det nyopprettede
selskapet Aker Holding AS. Aker Holding AS har som eneste formål å eie
aksjer i Aker Kværner ASA. Aker Holding AS har de samme
rettigheter i Aker Kværner ASA som andre aksjonærer.
Antall aksjer i Aker Holding AS vil ved gjennomføring tilsvare
det underliggende antall aksjer som Aker Holding AS eier i Aker Kværner
ASA.
Etter transaksjonen vil Aker ASA eie 60 prosent
av Aker Holding AS, staten ved Nærings- og handelsdepartementet
30 prosent og SAAB AB (publ)/Investor AB (publ), til sammen
10 prosent av Aker Holding AS.
Aker Holding AS vil ikke ha gjeld på tidspunktet
for aksjeoverdragelsen. Verdien av egenkapitalen i Aker Holding
AS baseres på gjennomsnittlig børskurs av aksjen
i Aker Kværner ASA de siste fire ukene forut for avtaleinngåelse.
Siden det er minimal kostnad ved å drive Aker Holding AS,
er det i prinsippet samme pris på en aksje i Aker Holding
AS som på underliggende aksje i Aker Kværner ASA.
Dette verdsetter Aker Holding AS til vel 16 mrd. kroner. Kjøpesummen
for staten vil bli 4 819 mill. kroner. I tillegg kommer
en rente på 4,5 prosent på kjøpesummen
frem til avtalen kan gjennomføres. Dette vil kunne utgjøre
opp til ca. 120 mill. kroner. Aksjekjøpsavtalen følger
vedlagt i uoffisiell norsk oversettelse.
Nærings- og handelsdepartementet er
bistått av Advokatfirmaet Selmer DA i forbindelse med forhandlingene
og utarbeidelse av avtaleverket.
Siden Aker Holding AS ikke vil ha annen virksomhet enn å eie
aksjer i Aker Kværner ASA, vil statens avkastningsforventning
beregnes med utgangspunkt i de aksjene Aker Holding AS eier i Aker
Kværner ASA. Departementet legger til grunn at administrasjonskostnadene
vil være lave. Bortsett fra dekning av disse kostnadene
er eierne enige om at utbytte som Aker Holding AS mottar fra Aker
Kværner ASA, skal deles ut videre til Aker Holding AS’ eiere.
Det er lagt til grunn at verken overdragelsen
av Aker ASAs aksjer i Aker Kværner ASA til Aker Holding AS,
eller det etterfølgende salg av aksjer i Aker Holding AS
til staten og de svenske eierne vil utløse tilbudsplikt.
Det er videre lagt til grunn at aksjekjøpet i Aker Holding
AS ikke er meldepliktig til verken norske eller europeiske konkurransemyndigheter.
Partene har inngått en aksjonæravtale
som følger vedlagt i uoffisiell norsk oversettelse. Avtalen
regulerer eierstyring av Aker Holding AS, herunder valg av styre,
forhold vedrørende daglig leder og revisor, samt bindingstid,
forkjøpsrettigheter, medsalgsrettigheter, forbud mot at
partene i aksjonæravtalen pantsetter aksjene i Aker Holding
AS med videre.
Avtalepartene har forpliktet seg til følgende
fordeling av styreplasser: Aker ASA vil nominere tre styremedlemmer
som velges på generalforsamlingen, staten vil utpeke ett
styremedlem, og de svenske eierne vil sammen utpeke ett styremedlem.
Styrets leder velges på selskapets generalforsamling. Så lenge
Aker ASA har majoritet i Aker Holding AS, er de øvrige
aksjonærene forpliktet til å stemme for den som
Aker ASA nominerer som styreleder. Styresammensetningen vil kunne
bli endret ved endringer i eierstrukturen.
Daglig leder i Aker ASA vil, så lenge
Aker ASA har majoritet og styret i Aker Holding AS ikke beslutter noe
annet, også være daglig leder i Aker Holding AS.
Aker ASA vil være industrielt førende
og legge til rette for at Aker Holding AS styres i henhold til Aker ASAs
styringsmodell så langt det passer og er forenlig med norsk
lovgivning. Akers styringsmodell innebærer at det utøves
et aktivt industrielt eierskap i selskaper hvor Aker ASA direkte
eller indirekte har eierandeler.
Forslag som krever to tredelers flertall (eller
mer) på Aker Kværner ASAs generalforsamling skal
behandles i styret til Aker Holding AS. I aksjonæravtalene
er det avtalt at det i slike saker kreves enighet mellom styrets leder
og de styremedlemmene som henholdsvis staten og den svenske eiergrupperingen
har utpekt. Dersom dette ikke oppnås, skal Aker Holding
AS stemme imot det aktuelle forslaget på generalforsamlingen
i Aker Kværner ASA. Dette sikrer at alle aksjonærene
i Aker Holding, herunder staten, hver for seg har negativ kontroll
med Aker Kværners vedtekter. Tilsvarende er det avtalt
at transaksjoner mellom nærstående parter til Aker
Kværner ASA i henhold til aksjeloven § 3-8, samt
pantsettelse og salg av aksjene i Aker Kværner ASA, krever
tilslutning fra både styrets leder og styremedlemmene fra
henholdsvis staten og den svenske eiergrupperingen. For øvrig
treffes styrets beslutninger med alminnelig flertall.
I aksjonæravtalen er det avtalt at
transaksjoner mellom nærstående parter til Aker
Holding AS, samt endring av revisjons- og styreinstruks, valg av
revisor og vedtektsendringer krever tilslutning fra samtlige aksjonærer
i Aker Holding AS. For øvrig gjelder aksjelovens alminnelige
prinsipper for flertallskrav. Vetorettighetene i styret og generalforsamling
er regulert i Aker Holding AS’ vedtekter.
Gjennom aksjonæravtalen har Aker ASA
og staten en bindingstid på ti år. Med dette sikres
en langsiktig forankring av Aker Kværner ASA i Norge. I
tillegg har Kjell Inge Røkke som bakenforliggende eier
i Aker ASA avgitt en erklæring om å opprettholde
majoritetseierskap i Aker ASA i ti år.
De svenske eierne har i utgangspunktet også en
bindingstid på 10 år, men kan hver for seg velge å la
seg innløse til markedspris av Aker Holding AS etter henholdsvis
sju og ti år. Staten vil i sistnevnte tilfelle ha en forholdsmessig
innløsningsrett som sikrer at statens eierandel i Aker
Holding AS ikke overstiger 30 prosent. Etter en eventuell innløsning
mot Aker Holding AS, kan staten og Aker ASA i fellesskap eventuelt
søke å finne en ny aksjonær som trer
inn i stedet for selger.
Gjennomføring av avtalen finner sted
senest 10 dager etter at Stortinget eventuelt har gitt sitt samtykke.
Dersom Stortingets samtykke ikke foreligger innen 31. desember 2007,
faller kjøpet bort i sin helhet.
Mer enn 80 000 personer er ansatt i
petroleumsnæringen i Norge. I Norge omsetter leverandørindustrien for
80-90 mrd. kroner, og i utlandet for nærmere 50 mrd. kroner.
Det finnes leverandørbedrifter i alle landets fylker. En
stor del av teknologiutviklingen i petroleumsnæringen foregår
i leverandørindustrien. Norsk leverandørindustri
har gjennom virksomheten, som i stor grad er rettet mot norsk sokkel,
opparbeidet verdensledende kompetanse på en rekke teknologiområder
som seismiske undersøkelser, undervannsløsninger med
videre.
Samspillet mellom oljeselskaper, forskningsinstitusjoner
og leverandørindustri regnes som et viktig premiss for
kompetanse- og verdiutviklingen i norsk og internasjonal petroleumssektor.
Aker Kværner er den klart største
norske aktøren innen leverandørindustrien. Selskapet
står i fremste rekke når det gjelder å levere
løsninger for å hente opp petroleumsressurser
på store havdyp. Den fremtidige utviklingen av Aker Kværner
ASA vil kunne ha stor betydning for konkurransen på norsk
sokkel og kompetanseutviklingen i petroleumssektoren.
Ved hovedkontoret til Aker Kværner
ASA fattes beslutninger med stor betydning for selskapets forretningsmessige
og strategiske utvikling og for utviklingen av mange andre mindre,
norskbaserte virksomheter som er underleverandører til
Aker Kværner ASA. Gjennom et langsiktig eierskap i Aker
Kværner ASA sikres det at industriell kompetanse innenfor
petroleumsrelatert virksomhet utvikles og ledes fra Norge.
I Soria Moria-erklæringen ble det lagt
stor vekt på at sentrale norske kompetansemiljøer
skulle forankres og videreutvikles i Norge. Den inngåtte
avtalen følger opp dette.
Det er få eiermiljøer i Norge
utenom staten som alene kan bidra til å sikre langsiktig
eierskap og norsk forankring av Aker Kværner ASA. Gjennom
avtalen sikrer staten i samarbeid med private industrielle eiere langsiktighet
og stabilitet på eiersiden i minst ti år. Samtidig
kan avtalen gi grunnlag for ytterligere samarbeid mellom norske
og svenske industrielle eiermiljøer i årene som
kommer. Det fremgår blant annet av aksjonæravtalen
at staten vil stille seg positiv til et industrielt samarbeid mellom
Aker ASA og de svenske aksjonærene, så lenge dette
ikke undergraver statens aksjonærinteresser i Aker Holding
AS.
Når staten går inn med en
eierandel på 30 prosent i Aker Holding AS, bygger dette
opp under forutsetningen om at Aker ASA skal være industrielt
førende. Videre har det fra statens side vært
vesentlig å ta inn andre aksjonærer i Aker Holding
AS som kan tilføre industriell kompetanse og samarbeidsmuligheter.
Nærings- og handelsdepartementet vil
følge opp sitt eierskap i Aker Holding AS i henhold til
prinsipper for godt eierskap. Det vises i denne forbindelse til
St.meld. nr. 13 (2006-2007).
Aker Holding AS vil ikke vil ha noen virksomhet utover
det å forvalte aksjer i Aker Kværner ASA. Departementets økonomiske
oppfølging og forventninger må ta utgangspunkt
i offentlig tilgjengelig informasjon fra Aker Kværner ASA.
Aker ASA vil ha en ledende rolle og den industrielle føring
og kontroll i Aker Holding AS. Staten og de svenske eierne vil øve
innflytelse gjennom generalforsamlingen og gjennom respektivt utpekte
styremedlemmer. I vesentlige saker som vedtektsendringer med videre,
jf. nærmere omtale i proposisjonen, kapittel 3, og vedlagte
vedtekter og aksjonæravtale, vil staten gjennom vetorett
kunne blokkere eventuelle endringer. De vedlagte vedtektene vil
bli vedtatt ved gjennomføring av transaksjonen. Partene
er enige om at overordnete eierstrategiske føringer skal
drøftes i styret i Aker Holding AS.
Det vil ikke være noen direkte aksjonærrelasjon
mellom staten og Aker Kværner ASA. Statens interesse i Aker
Kværner ASA vil være indirekte gjennom eierskapet
i Aker Holding AS hvor staten er i minoritet. Staten vil ikke påvirke
den daglige drift i Aker Kværner ASA. Staten vil imidlertid,
på samme måte som øvrige aksjonærer,
kunne gi sine vurderinger og innspill til styret i Aker Holding
AS.
Den etablerte aksjonæravtalen innebærer
ikke noen restriksjon på norske og utenlandske investorers adgang
til å investere i Aker Kværner-aksjen.
Statens aksjer i Aker Holding AS vil bli forvaltet
av Nærings- og handelsdepartementet. Det vil ikke være noen
form for forretningsmessig samordning av eierskapet i Aker Holding
AS med eierskapet i andre selskaper med statlig eierandel.
Staten vil betale 4 819 372 376
kroner for 30 prosent av aksjene i Aker Holding AS. Prisen er basert
på den underliggende markedsverdien av Aker Kværner
ASA, beregnet ut fra gjennomsnittlig sluttkurs de siste 20 dagene
før avtaletidspunktet, 145 kroner og 60 øre. I tillegg
er det avtalt en rente på 4,5 prosent som løper
fra avtaletidspunktet frem til gjennomføringstidspunktet.
Departementet benyttet juridisk, men ikke finansiell rådgiver
i tilknytning til transaksjonen. Ettersom Aker Kværner
ASA er børsnotert og det dreier seg om en begrenset eierposisjon
i selskapet, har det ikke vært anledning til å gjennomføre
juridisk og finansiell gjennomgang av Aker Kværner ASA
(såkalt "due dilligence"). Blant annet på denne
bakgrunn var det departementets vurdering at bruk av en finansiell
rådgiver i denne saken ville ha hatt begrenset nytteverdi.
Staten ved Nærings- og handelsdepartementet
vil ha markedsmessige avkastningsforventninger til Aker Holding
AS. Utbytte fra Aker Kværner ASA mottatt av Aker Holding
AS vil bli tilgjengelig for utbytte i Aker Holding AS, som vil dele
ut alt som ikke er nødvendig for å dekke administrative
kostnader.
Avtalen tilrettelegger for at staten, Aker ASA,
Investor AB (publ) og SAAB AB (publ) sammen har en aktiv industriell
oppfølging av eierskapet. Dette krever en langsiktig tidshorisont.
Aksjonæravtalen binder staten og Aker ASA i 10 år
frem i tid og sørger for at eierposten på 40,1
prosent i Aker Kværner ASA holdes samlet i samme tidsrom.
En eventuell endring i eierskapet utover det avtalte forutsetter
at alle aksjonærene blir enige om det. For det tilfellet
at en av partene ønsker å selge etter 10 år,
vil de øvrige partene ha så vel medsalgsrett som
forkjøpsrett. SAAB og Investor har som det fremgår
av kapittel 3 i proposisjonen inngått avtale med Aker ASA
som gir en gjensidig rett til å kjøpe eller selge
10 prosent av aksjene samlet på bestemte tidspunkter. Dette
begrenser så vel risiko som potensiell oppside for Investor
og SAAB, men vil for øvrig ikke endre Aker Holdings eierandel
i Aker Kværner ASA. Sett fra Nærings- og handelsdepartementets side
er det et hovedformål at avtalen sikrer en stabil og langsiktig
eierstruktur i Aker Kværner ASA.
Aksjonæravtalen forutsetter at Aker
Holding AS skal eie 110 333 615 aksjer i Aker Kværner ASA.
På avtaletidspunktet utgjør det 40,1 prosent av
samtlige aksjer i selskapet.
Dersom Aker Holding AS skal kjøpe eller
selge aksjer i Aker Kværner ASA, forutsetter det at samtlige aksjonærer
i Aker Holding AS er enige på forhånd. Det legges
til grunn at så lenge Aker Holding AS har negativ kontroll
i Aker Kværner ASA, vil staten, basert på en konkret
vurdering i det enkelte tilfelle, kunne gi sin tilslutning til justeringer
i Aker Holding AS’ eierandel i Aker Kværner ASA.
Staten vil ikke kunne gi sin tilslutning til disposisjoner i Aker
Holding AS som krever økt egenkapital, uten at det er avklart
med Stortinget.
Statens eierskap i Aker Holding AS er motivert
ut ifra ønske om en forretningsmessig verdiutvikling og forankring
av hovedkontoret i Aker Kværner ASA. I henhold til den
inndeling av eierskap som er foretatt i St.meld. nr. 13 (2006-2007)
vil dette således sortere under kategori 2: "Selskaper
med forretningsmessig mål og nasjonal forankring av hovedkontor".
Kjøp av aksjer i Aker Holding AS innebærer
en endring i statens formuesplassering. Dette finansieres ved låneopptak
eller trekk på statens konto i Norges Bank. Renter knyttet
til finansieringen av kjøpet og eventuelle utbytter fra
selskapet vil bli inntekts- og utgiftsført i de årlige
budsjettene på vanlig måte.
Nærings- og handelsdepartementet vil
forvente en markedsmessig avkastning på investeringen beregnet med
utgangspunkt i Aker Kværner-aksjen. Aker Kværners
styre har som intensjon å dele ut mellom 30 og 50 prosent
av nettoresultatet det enkelte år. Andelen av nettoresultatet
vil bli utdelt i form av kontantutbytte og/eller gjennom
tilbakekjøp av aksjer.
Den inngåtte avtalen vil ikke påføre
staten nevneverdige økte utgifter til eierforvaltning.
Omfanget av statens investering består
av kjøpesummen på 4 819 mill. kroner
tillagt en rente på dette beløpet som løper
fra avtaletidspunkt 22. juni 2007 frem til gjennomføring
av avtalen. Avtalen bortfaller dersom Stortingets samtykke ikke
foreligger innen 31. desember 2007. Renteutgiftene vil basert på en
avtalt rentesats på 4,5 prosent p.a. ikke kunne bli større
enn ca. 120 mill. kroner. Dersom Stortingets vedtak foreligger tidligere,
vil renteutgiftene bli lavere.