FADs samlede utgiftsbevilgninger for 2006 var på
15,2 mrd. kroner. Budsjetterte inntekter utgjorde 1,5 mrd. kroner.
Riksrevisjonens regnskapsrevisjon omfatter revisjon
av departementet, virksomhetene og en rekke tilskuddsordninger.
Det er avgitt 22 avsluttende revisjonsbrev uten merknader og to
avsluttende brev med merknader. Statens Pensjonskasse og Statsbygg
har fått avsluttende revisjonsbrev med merknader.
Revisjonen har også for 2006 vist svakheter
i etatsstyringen av fylkesmannsembetene. Riksrevisjonen har kontrollert
enkelte av embetenes sikkerhets- og beredskapsarbeid på utvalgte
områder under Helse- og omsorgsdepartementet (HOD). Revisjonen viser
at den interne styringen ikke er innrettet fullt ut i samsvar med økonomireglementets
krav.
Revisjonen for 2006 har vist at det fortsatt
er svakheter ved etterlevelsen av anskaffelsesregelverket i departementet
og flere av fylkesmannsembetene. Dette omfatter forhold vedrørende
dokumentasjon, sporbarhet og uhjemlede direkte anskaffelser. Departementet opplyser
at det har iverksatt interne tiltak i departementet, at det vil
øke kompetansen på anskaffelsesområdet, og at det er medlem av en flerdepartemental
arbeidsgruppe for å utarbeide en hensiktsmessig innkjøpsstrategi.
Revisjonen viste at flere anskaffelser vedrørende Statsbyggs
utenlandseiendommer, innenfor og utenfor EØS-området, er gjennomført
som direkteanskaffelser. Dette er blant annet begrunnet med vanskelige
forhold i de aktuelle landene og tvil om anskaffelsesregelverkets
geografiske virkeområde. Departementet har opplyst at det mangler
avklaring av hvorvidt anskaffelsesregelverket gjelder for anskaffelser
ved utenlandseiendommene til Statsbygg, og har bedt Utenriksdepartementet
om bistand til å utrede dette nærmere.
Revisjonen viste at katastrofe- og beredskapsplaner
ikke er utarbeidet for Statsbygg og Norge.no i 2006. Forholdet ble
tatt opp i rapporteringen for 2005, og departementet viste da til
at planene skulle ferdigstilles i løpet av 2006. Kontrollen viste
også at Konkurransetilsynet ikke har slik plan, og at det ved en
virksomhet var svakheter ved tilgangskontrollene for et system. Departementet
uttaler at det for 2007 stilles krav i tildelingsbrevet om en dokumentert
gjennomført risiko- og sårbarhetsanalyse, og at det skal foreligge
et tilfredsstillende planverk. Departementet vil følge opp arbeidet
løpende i etatsstyringsdialogen.
Riksrevisjonen har i avsluttende revisjonsbrev merknad
på grunn av brudd på bestemmelsene om økonomistyring i staten. Merknaden
er knyttet til vesentlige mangler ved sporbarhet i Statsbyggs regnskap
for fakturaer som utbetales av utenriksstasjonene ved Utenriksdepartementet på
vegne av Statsbygg. Dette medfører at det ikke kan foretas nødvendig
etterkontroll, og at det gis mangelfull oversikt over framtidige
forpliktelser. Statsbygg har opplyst at det er iverksatt arbeid
for å lage nye rutiner for området. Departementet bekrefter at de
nye rutinene skal være etablert innen tredje kvartal 2007, og at
arbeidet følges opp i etatsstyringsdialogen med Statsbygg.
Riksrevisjonen har i avsluttende revisjonsbrev merknad
til internkontrollen i Statens Pensjonskasse. Merknaden er knyttet
til mangelfulle avstemminger av premieinntekten. Departementet opplyser
at virksomheten i 2007 har iverksatt tiltak for å forbedre rutinene.
Fornyings- og administrasjonsdepartementet forvalter
statens interesser i ett aksjeselskap. Riksrevisjonen har ikke merknader
til statsrådens forvaltning.
Riksrevisjonen har i rapporten for regnskapsåret 2005
tatt opp svakheter knyttet til departementets etterlevelse av anskaffelsesregelverket.
Revisjonen viste at disse svakhetene fortsatt er til stede i 2006.
Saken følges opp.
I rapporten for regnskapsåret 2005 ble manglende
utarbeidelse av langsiktige planer og manglende systematisk og
dokumentert vurdering av risiko for styring av underliggende virksomheter
tatt opp. Departementet har som mål å få på plass et hensiktsmessig
rammeverk for dokumentasjon av risiko- og vesentlighetsvurderinger
i løpet av 2008. I tildelingsbrevene for 2007 er det lagt inn krav
om at virksomhetene skal gjennomføre egne risikovurderinger.
Saken følges opp.
I rapporten for regnskapsåret 2005 ble manglende
overordnede katastrofe- og beredskapsplaner for Departementenes
servicesenter, Statsbygg, Statens Pensjonskasse og Norge.no tatt
opp. Departementet svarte at for Statsbygg og Norge.no skulle disse
planene være ferdige i løpet av 2006, for Statens Pensjonskasse
i 2007, og for Departementenes servicesenter ville planene være
på plass i 2008.
Saken følges opp.
I Riksrevisjonens rapportering til Stortinget
for regnskapsårene 2004 og 2005 ble det tatt opp at fylkesmannsembetene
hadde store beløp på interimskonti ved årsskiftet. Riksrevisjonens
kontroll for 2006 viser at det er iverksatt flere tiltak, men at
flere embeter fortsatt overfører prosjektmidler fra sektordepartementene
til nytt regnskapsår uten at nødvendig hjemmel foreligger. Departementet
uttaler at dette er i strid med retningslinjene, og ser det som
nødvendig at forholdet blir fulgt opp overfor embetene og andre berørte
virksomheter.
Saken følges opp.
I rapporteringen til Stortinget for regnskapsåret 2005
tok Riksrevisjonen opp vesentlige svakheter ved departementets etatsstyring
av fylkesmannsembetene. Det var mangler ved oppfølgingen av embetenes
implementering av styringssignaler for å sikre måloppnåelse i arbeidet
med å forebygge og fjerne samfunnsskapte hindringer for å øke tilgjengeligheten
for personer med nedsatt funksjonsevne. Riksrevisjonen var videre
kritisk til at departementet ikke ivaretok etatsstyringsansvaret
i form av faglige og budsjettmessige styringssignaler for teknisk planleggingstjeneste
ved fylkesmannsembetene.
Departementet uttalte videre at styringssignaler for
teknisk planleggingstjeneste er innarbeidet i embetsoppdraget for
2007, og at den framtidige organiseringen av teknisk planleggingstjeneste skal
gjennomgås.
Riksrevisjonen har merket seg tiltakene departementet
har iverksatt på de nevnte områdene, men revisjonen for 2006 viser
at det fremdeles er mangler ved etatsstyringen av fylkesmannsembetene.
Saken følges opp.
I revisjonen for 2005 tok Riksrevisjonen opp svakheter
knyttet til internkontrollen i Departementenes servicesenter, spesielt
knyttet til avstemminger. Revisjonen av 2006-regnskapet viste at
det fortsatt var svakheter knyttet til den interne kontrollen. Departementet
uttalte at det ser det som svært uheldig at internkontrollen fortsatt
har vesentlige svakheter, og skal i løpet av 2007 gjennomføre en
ekstern gjennomgang av deler av internkontrollen i Departementenes servicesenter.
Departementet tar også internkontrollen med som en del av styringsdialogen.
Saken følges opp.
Mangelfull risikostyring ble også tatt opp i
rapporteringen for 2005, og Riksrevisjonen konstaterer at departementet
så langt ikke har etablert et tilfredsstillende rammeverk for systematisk
vurdering av risiko og vesentlighet og langsiktige planer. Riksrevisjonen
viser til den tid som har passert, og forutsetter at departementet
prioriterer arbeidet med å få etablert dette snarest mulig i samsvar
med gjeldende regelverk.
Riksrevisjonen har merket seg departementets generelle
omtale av styringsmodellen for fylkesmannsembetene. Videre har Riksrevisjonen merket
seg departementets syn vedrørende oppfølgingen av fylkesmennenes
arbeid knyttet til atomberedskap, ulykkesberedskap, samt miljørettet
helsevern og smittevern. Riksrevisjonen vil imidlertid vise til
at det er departementets ansvar å sikre en tilfredsstillende internkontroll som
ivaretar styringsmodellen og behovet for samhandling mellom departementsområdene mot
fylkesmannsembetene.
Riksrevisjonen ser det som kritikkverdig at
det ved fylkesmannsembetene fortsatt er store beløp på interimskonti
ved årsskiftet. Riksrevisjonen vil påpeke at forholdet er tatt opp
flere år på rad, og det synes som de tiltak som er iverksatt, i mindre
grad har gitt ønskede resultater. Riksrevisjonen har merket seg
at departementet deler fullt ut Riksrevisjonens oppfatning om at
regnskapsføringen av prosjektmidler i fylkesmannsembetene skal innrettes
i samsvar med bevilgningsreglementets krav. Videre har Riksrevisjonen
merket seg departementets arbeid med å informere og veilede fylkesmannsembetene
og berørte departementer om regelverkets krav og riktig praksis.
Riksrevisjonen forutsetter at departementet prioriterer ytterligere
tiltak, slik at regnskapsføring av prosjektmidler skjer i tråd med
bevilgningsreglementet.
Det er også kritikkverdig at det fortsatt er
svakheter ved etterlevelsen av anskaffelsesregelverket i departementet
og enkelte av fylkesmannsembetene. Mangler ved konkurranseutsetting,
dokumentasjon og sporbarhet ved anskaffelsesprosessen er tatt opp
gjentatte ganger og senest for 2005. Departementet har gjennomført
en rekke tiltak både på eget ansvarsområde og i forhold til øvrige
departementer uten at dette så langt synes å ha gitt tilfredsstillende
virkning. Riksrevisjonen har merket seg at departementet ser meget
alvorlig på brudd på anskaffelsesregelverket, og at det skal forbedre
internkontrollen i departementet og ved fylkesmannsembetene. Riksrevisjonen understreker
departementets ansvar for å påse at anskaffelsesregelverket etterleves.
Riksrevisjonen ser det som svært uheldig at
anskaffelser i utlandet har vært gjennomført av statlige virksomheter
over lang tid uten at det geografiske virkeområdet for anskaffelsesregelverket
har vært avklart av Fornyings- og administrasjonsdepartementet.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at sporbarheten for
fakturaer som utbetales av utenriksstasjonene ved Utenriksdepartementet,
ikke er tilfredsstillende i Statsbyggs regnskaper. Riksrevisjonen
har merket seg departementets uttalelse om at Statsbygg vil gjennomføre
tiltak for å sikre nødvendig oversikt og mulighet for oppfølging og
kontroll av enkeltleverandører og forutsetter at departementet følger
opp og sikrer at dette arbeidet gir et tilfredsstillende resultat.
Det er uheldig at det ikke har vært mulig å
gjennomføre tilfredsstillende avstemminger mellom fagsystem og regnskapssystem
i Statens Pensjonskasse. Riksrevisjonen har merket seg departementets
uttalelse om at feilene er rettet, kontrolltiltak er iverksatt,
og at tiltakene vil medføre en hensiktsmessig internkontroll på
området. Riksrevisjonen forutsetter at det for 2007 skal være mulig
å foreta en fullstendig avstemming av premieinntektene.
Riksrevisjonen ser det som alvorlig at det tar lang
tid og lenger enn tidligere opplyst å få på plass katastrofe- og
beredskapsplaner. Riksrevisjonen registrerer at Norge.no har utarbeidet en
slik plan, og at departementet i tildelingsbrevene til de underliggende
virksomhetene for 2007 har stilt krav om en gjennomføring av risiko-
og sårbarhetsanalyser. Det er viktig at virksomhetene også utarbeider
konkrete katastrofe- og beredskapsplaner. Riksrevisjonen understreker
viktigheten av tilfredsstillende ikt-sikkerhet og forutsetter at
departementet gir dette arbeidet høy prioritet.
Komiteen registrerer
at det også for året 2006 er avgitt 22 avsluttende revisjonsbrev
uten merknader og to med merknader, til Statens Pensjonskasse og
Statsbygg. Det er ikke anmerkninger til statsrådens forvaltning
av statens interesser i selskaper.
Komiteen har merket seg at revisjonen
også for 2006 avdekker svakheter i etatsstyringen av fylkesmannsembetene.
Den interne styringen er ikke i henhold til økonomireglementets
krav. Flere av embetene har ikke utformet målbeskrivelser, og systematisk
rapportering mangler. Komiteen viser til sine merknader
i forbindelse med behandlingen av Dokument nr. 3:14 (2006-2007)
Riksrevisjonens undersøkelse av måloppnåelse og effektivitet ved
fylkesmannsembetene, og forutsetter at Fornyings- og administrasjonsdepartementet
følger opp styringen av fylkesmannsembetene i tråd med komiteens anbefalinger.
Komiteen anser det som alvorlig
at det også i 2006 er påvist brudd på anskaffelsesreglementet i
departementet og hos flere av fylkesmannsembetene, og viser til
at disse var gjenstand for skarp kritikk fra kontroll- og konstitusjonskomiteen
også i 2005. Komiteen finner det høyst kritikkverdig
når Riksrevisjonen også i år må påpeke at disse forhold ikke er
fulgt opp av departementet.
Komiteen har merket seg at FAD
uttaler at departementet ser alvorlig på saken og at departementet
vil iverksette ytterligere tiltak for å begrense risikoen for ytterligere
brudd på regelverket for offentlige anskaffelser. Komiteen forventer
å se resultater av disse tiltakene når Riksrevisjonen legger frem
Dokument nr. 1 (2008-2009).
Komiteen vil i denne sammenheng
vektlegge FADs særlige ansvar for å sørge for etterlevelse av regelverket
for offentlige anskaffelser overfor underliggende virksomheter,
så vel som i departementssektoren som helhet. Komiteen viser
til at statsråden selv tidligere har fremhevet det gode arbeidet
som gjøres av Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA), og
forventer at en strengere praksis og aktiv sanksjonsbruk fra KOFAs
side er en del av arbeidet med å sørge for at regelverket for offentlige
anskaffelser etterleves. Komiteen viser for øvrig
til sine merknader innledningsvis i denne innstillingen og til merknad
under Barne- og likestillingsdepartementet, jf. punkt 2.2.
Komiteen registrerer at spørsmålet
om regelverk i forbindelse med anskaffelser i utlandet fortsatt
ikke er avklart og forutsetter at saken avklares. Likeledes har komiteen merket
seg at arbeidet med å sikre gjennomføring av risiko- og sårbarhetsanalyser
innen ikt-området følges opp. Komiteen vil understreke
betydningen av en tilfredsstillende ikt-sikkerhet og ber om at arbeidet
med å bedre rutinene gis høy prioritet.
Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen
har avdekket vesentlige mangler ved sporbarheten i Statsbyggs regnskap
for fakturaer som utbetales av utenriksstasjonene ved Utenriksdepartementet
på vegne av Statsbygg. Dette fører til at det ikke kan foretas nødvendig
etterkontroll. Komiteen viser til departementets
opplysning om at nytt regelverk vil være på plass fra 3. kvartal 2007
og ber om at saken omtales i Dokument nr. 1 for 2007.
Komiteen registrerer at revisjonen
har avdekket vesentlige svakheter ved Statens Pensjonskasse knyttet
til mangelfulle avstemminger av premieinntekten mellom fagsystem
og regnskapssystem. Komiteen noterer at departementet
opplyser at det er iverksatt tiltak for å bedre rutinene og forutsetter
at Riksrevisjonen følger saken.
Komiteen anser det kritikkverdig
at seks av sju rapporterte forhold for 2005 fortsatt ikke er brakt i
orden. Det gjelder etterlevelse av anskaffelsesregelverket, dokumentasjon
av risiko og vesentlighet, katastrofe- og beredskapsplaner, interimskonti
hos fylkesmennene, styring av fylkesmannsembetene og svakheter ved
den interne kontrollen i Departementenes servicesenter. Komiteen forutsetter
at arbeidet med å sikre gode saksbehandlingsrutiner prioriteres
og at det iverksettes tiltak slik at forholdene kan kvitteres ut.