Den 30. oktober 2007 ble det i Oslo undertegnet en
overenskomst om utveksling av opplysninger i skattesaker mellom
Norge og Isle of Man. Samtykke til undertegning ble gitt ved kongelig
resolusjon av 19. oktober 2007. Overenskomsten ble på Norges vegne
undertegnet av finansminister Kristin Halvorsen, og på vegne av
Isle of Man av finansminister Alan R. Bell. Det ble også undertegnet
overenskomster om skattlegging av fysiske personers inntekter,
foretaks inntekter fra skips- og luftfart og om gjensidige overenskomster
om internprising mellom selskaper med interessefellesskap.
Informasjonsutvekslingsavtalen trer i kraft
på den trettiende dag etter at begge stater har gitt hverandre beskjed
om at de nødvendige konstitusjonelle skritt er tatt for at avtalen
kan settes i kraft. Denne avtalen vil deretter få virkning for straffbare
skattesaker fra denne dato og for andre saker fra og med det skatteår
som begynner på eller etter 1. januar i det kalenderår som følger etter
det året da avtalen trer i kraft. Tilleggsoverenskomstene får virkning
fra sistnevnte dato. Tilleggsoverenskomstene forutsetter at informasjonsutvekslingsavtalen
blir gjennomført og vil automatisk bortfalle dersom denne opphører.
Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling,
OECD, vedtok den 9. april 1998 en rekommandasjon om tiltak mot skadelig skattekonkurranse.
Tiltaket tok i hovedsak sikte på å avvikle skadelige skatteregimer
i medlemslandene, men pekte også på behovet for å treffe omforente
mottiltak mot tilsvarende skatteregimer i de såkalte skatteparadiser.
Innen utløpet av 2005 var samtlige skatteregimer i
medlemslandene som var definert som skadelige etter de vedtatte
kriterier, endret eller under avvikling, som forutsatt. I mellomtiden
var det gjort henvendelser til samtlige jurisdiksjoner som ansås
omfattet av kriteriene for å utgjøre et skatteparadis. Det ble her
redegjort for OECDs prosjekt og invitert til dialog. Dersom et definert skatteparadis
var villig til å åpne for innsyn og effektiv informasjonsutveksling
med OECDs medlemsland, ville det ikke bli oppført på listen over
usamarbeidsvillige skatteparadiser som ville bli gjenstand for mottiltak.
I alt 34 av de 37 jurisdiksjoner som ble definert som
skatteparadiser, har til nå avgitt en slik politisk bindende erklæring
om innsyn og informasjonsutveksling til OECDs generalsekretær. I samarbeid
med de første 11 av de jurisdiksjoner som avgav slik erklæring,
har OECD utarbeidet en modellavtale for effektiv informasjonsutveksling
i skattesaker, som forplikter avtalepartene til å utveksle alle
relevante opplysninger som anses nødvendige om eierskap og transaksjoner, også
fra banker, finansinstitusjoner og advokater og andre rådgivere.
For å etablere det juridiske grunnlag for effektiv informasjonsutveksling
må det imidlertid inngås bilateral overenskomst bygget på denne
modell med hver enkelt jurisdiksjon, de politiske erklæringer er
i seg selv ikke nok.
Dette er en tidkrevende prosess, ikke minst
fordi det er tale om små land med begrensede administrative ressurser.
De større OECD-land som USA, Storbritannia, Frankrike, Tyskland
og Nederland har stått fremst i prosessen, og en rekke avtaler er
allerede undertegnet.
For å søke å fremskynde prosessen for de nordiske
land vedtok Nordisk Ministerråd i juni 2006 å etablere et felles
nordisk prosjekt for den tekniske gjennomføringen av forhandlinger
om slike avtaler. Det ble i løpet av første halvår 2007 gjennomført
slike felles forhandlinger med fire jurisdiksjoner og forhandlinger
med en rekke andre jurisdiksjoner, er under forberedelse. I alle tilfelle
skal forhandlingene resultere i utkast til bilaterale avtaler mellom
vedkommende jurisdiksjon og hver av de syv nordiske land, herunder
Færøyene og Grønland. Fra norsk side har arbeidet vært ledet av
lovrådgiver Per Olav Gjesti, Finansdepartementet.
Den første avtalen som legges fram for samtykke til
ikrafttredelse, er informasjonsutvekslingsavtalen med Isle of Man,
med tilleggsoverenskomster. Etter sin ordlyd avviker utkastet til informasjonsutvekslingsavtale
noe fra OECDs modell, men er utformet i tråd med slike avtaler Isle
of Man tidligere har fremforhandlet med andre OECD-land og den avtale
som er undertegnet med Nederland.
I likhet med den avtalepakke som Isle of Man har
inngått med Nederland, er det også utformet tre tilleggsavtaler;
om unngåelse av dobbeltbeskatning av fysiske personers lønnsinntekter mv,
om gjensidig skattefritak for internasjonal skips- og luftfart,
samt om gjensidige overenskomstprosedyrer i internprisingssaker. Tilleggsavtalene
forutsetter at avtalen om effektiv informasjonsutveksling blir gjennomført,
og avtalene vil automatisk bortfalle dersom denne opphører.
Avtalene skal inngås på engelsk. Som vedlegg
til proposisjonen følger utkastene til de engelske tekstene og
norske oversettelser.
Det vises til proposisjonen for bemerkninger
til de enkelte materielle bestemmelser i avtaleutkastene.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Marianne Aasen Agdestein, Alf E. Jakobsen, Rolf Terje Klungland, Torgeir Micaelsen, lederen Reidar Sandal og Eirin Kristin Sund, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Ulf Leirstein, Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Svein Flåtten, Linda C. Hofstad Helleland og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og Heikki Holmås, fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, og fra Venstre, Lars Sponheim, viser til proposisjonen og slutter seg til Regjeringens forslag om å sette i kraft en overenskomst om utveksling av opplysninger i skattesaker mellom Norge og Isle of Man, undertegnet i Oslo 30. oktober 2007, med tilleggsoverenskomster.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker til å sette i kraft en overenskomst om utveksling av opplysninger i skattesaker mellom Norge og Isle of Man, undertegnet i Oslo 30. oktober 2007, med tilleggsoverenskomster.
Oslo, i finanskomiteen, den 10. april 2008
Reidar Sandal |
Gjermund Hagesæter |
leder |
ordfører |