Regjeringen legger opp til realvekst i kommunesektorens
samlede inntekter på mellom 7 og 7,5 mrd. kroner i 2009. Bortsett
fra Regjeringens budsjettopplegg for 2006, er dette den sterkeste
inntektsveksten som er varslet på svært mange år. Veksten i kommunesektorens
inntekter legger forholdene til rette for fortsatt utbygging av
det kommunale tjenestetilbudet.
Kommunesektoren har fått et betydelig inntektsløft
under denne regjeringen. Fra 2005 til 2008 anslås realveksten i
kommunesektorens samlede inntekter til 20,8 mrd. 2008-kroner, tilsvarende
8,3 pst. Dette tilsvarer en gjennomsnittlig årlig vekst på 2,7 pst.,
det samme som anslått i forbindelse med statsbudsjettet 2008. Den reelle
veksten i kommunesektorens frie inntekter i denne periode anslås
til knapt 10 mrd. kroner.
Inntektsveksten fra 2005 til 2008 er et resultat
av Regjeringens prioritering av kommunesektoren i de årlige statsbudsjettene.
Inntektsveksten i 2009 vil komme i tillegg til veksten i perioden 2005–2008.
Regjeringen legger opp til at realveksten i
frie inntekter i 2009 blir på mellom 3,5 og 4 mrd. kroner. Veksten
i de frie inntektene må blant annet ses i sammenheng med at den
demografiske utviklingen antas å medføre økte utgifter for kommunesektoren
i 2009. Beregninger indikerer at kommunesektoren kan få merutgifter
i 2009 i størrelsesorden 1,1–1,4 mrd. kroner knyttet til den demografiske
utviklingen dersom gjennomsnittskostnadene i tjenesteytingen holdes
konstant.
Regjeringen har som mål å øke bemanningen i de
kommunale omsorgstjenestene med 10 000 nye årsverk innen utgangen
av 2009, sammenliknet med nivået i 2004. Det synes helt klart at kommunene
er på god vei til å realisere målsettingen.
Komiteen viser til
at Regjeringen legger opp til en realvekst i kommunesektorens samlede inntekter
på mellom 7 og 7,5 mrd. kroner i 2009. Veksten er regnet fra anslått
inntektsnivå i Revidert nasjonalbudsjett for 2008. Dette inntektsnivå
er det samme som lagt til grunn i statsbudsjettet for 2008. Av veksten
i de samlede inntektene legger Regjeringen opp til at mellom 3,5
og 4 mrd. kroner skal komme som frie inntekter.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
anser at denne veksten legger forholdene til rette for en fortsatt utbygging
av det kommunale tjenestetilbudet. Flertallet støtter
forslaget.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Venstre, har merket seg at Regjeringen foreslår å innlemme tilskudd
til psykisk helsearbeid i kommunene og tilskudd til opplæring av
språklige minoriteter i videregående skole i de frie inntektene
i 2009. Dette flertallet støtter forslagene som innebærer
at øremerking av 3,5 mrd. kroner fjernes. Derved øker kommunenes
frihet til å utforme tjenestene ut fra lokale behov.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at kommunesektoren har fått en sterk inntektsvekst med denne
regjeringen. Den forslåtte vekst for 2009 kommer i tillegg til realvekst
i de samlede inntektene for 2006, 2007 og 2008 som nå anslås til
20,8 mrd. kroner, herav 10 mrd. kroner som frie inntekter. Flertallet anser
at Regjeringen med dette følger opp Soria Moria-erklæringen om å
legge til rette for en betydelig forbedring av de viktigste velferdstjenestene
som sektoren har ansvaret for.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, vil vise til at de frie inntektene
nå utgjør i underkant av 70 pst. av sektorens samlede inntekter.
Erfaringene viser at kommunene og fylkeskommunene i stor grad følger
opp sentrale føringer om bruken av midlene selv om de har frihet
til å utforme de konkrete løsningene. Veksten i de frie inntektene
i 2009 er forutsatt å dekke bl.a.:
økte utgifter til
demografiske endringer på 1,1–1,4 mrd. kroner
økt bemanning innen omsorg og pleie
økte ressurser på lågere trinn i grunnskolen
430 mill. kroner
merutgifter til NAV-reformen 70 mill. kroner
start av oppbyggingen av dagtilbud for
demente
Dette flertallet har merket seg
at departementet legger opp til at staten innenfor rammene av konsultasjonsordningen
vil ha dialog med kommunesektoren om det økonomiske opplegget for
2009. I tilknytning til framleggelsen av statsbudsjettet for 2009
vil partene drøfte prioriteringer av kommunesektorens oppgaver innenfor den
foreslåtte inntektsrammen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
å styrke kommunenes økonomi, og mener det særlig er behov for økt
innsats innen eldreomsorgen. Disse medlemmer konstaterer
at det fortsatt er langt frem til en eldreomsorg som skinner, og
viser til sitt omfattende og helhetlige representantforslag i Dokument
nr. 8:83 (2006–2007) med i alt 19 konkrete tiltak som bør gjennomføres.
Disse medlemmer viser til at
KS før lønnsoppgjøret mente at kommunesektoren trenger 5,75 mrd.
kroner i økte frie inntekter i 2009, for å finansiere tjenester
til en økende befolkning, møte behovene i skole og eldreomsorg,
og satse på vedlikehold. Disse medlemmer minner om
at staten i RNB la til grunn en lønnsvekst i 2008 på 5 1/2 pst.,
og at en lønnsvekst på 0,1 prosentpoeng i kommunesektoren gir en
merkostnad på ca. 160 mill. kroner. Forhandlingssammenslutningene
ble enige med KS om en økonomisk ramme på 6,34 pst. for 2008.
Disse medlemmer påpeker at den
høye lønnsveksten tilsier et økt ressursbehov, og at Regjeringens
anslag på kommunal deflator har vist seg å være for lav hvert eneste
år. Dette ser ut til å skje igjen i inneværende år og rammer ikke
bare frie inntekter, men også øremerkede tilskudd. Samtidig har
Regjeringen konsekvent undervurdert merutgifter knyttet til demografi, fordi
Regjeringen ikke har tatt høyde for den økte arbeidsinnvandringen
fra nye EU-land.
Disse medlemmer ønsker å tilføre
anslagsvis 2–3 mrd. kroner mer til kommunene i 2009 enn det Regjeringen
legger opp til, og for å sikre at inntektsveksten anvendes til grunnleggende velferdstjenester
bør veksten øremerkes til disse formål. Disse medlemmer vil
i den forbindelse vise til at disse medlemmer i Revidert nasjonalbudsjett
for 2008 i Innst. S. nr. 270 (2007–2008) øremerket 1,6 mrd. kroner
til styrking av eldreomsorgen, 600 mill. kroner til styrking av grunnopplæringen
og 22 mill. kroner til sitteplasser til barn i skolebusser.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser til at disse partiers alternative forslag
til statsbudsjett for 2009 vil ha et opplegg for kommunesektoren
på om lag samme nivå som Regjeringen. Disse medlemmer vil
imidlertid gi kommunene større frihet og la dem beholde en større
del av verdiskapingen lokalt, blant annet ved å opprettholde selskapsskatten og
en skattefinansiering av kommunesektoren på om lag 50 pst. Disse
medlemmer vil også understreke betydningen av effektivisering
og modernisering i kommunal sektor, samt at det legges til rette
for å øke tilgangen på kvalifisert arbeidskraft. Disse medlemmer viser
til sine merknader og forslag om dette i den videre innstillingen.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener at en vekst på 3,5–4 mrd. kroner kun vil
være tilstrekkelig til å opprettholde drift og til å dekke de økte
utgifter i forbindelse med befolkningsutviklingen og de økte lønns-
og pensjonskostnader i kommunene. Det vil bli lite rom til fortsatt
utbygging av kommunalt tjenestetilbud. For å kunne satse på økt
kvalitet i skolen og eldreomsorgen, og for å gi et økonomisk handlingsrom
for kommunene, må veksten i de frie inntektene økes betraktelig. Dette
medlem mener at en økning på vel 1 til 1,5 mrd. kroner i frie
inntekter utover det Regjeringen foreslår, ville i større grad innfri
forventningene i kommunene.
For å fremme målene om rammefinansiering presenterte
Regjeringen i Kommuneproposisjonen for 2008 en plan for innlemming
og avvikling av øremerkede tilskudd (innlemmingsplanen).
I proposisjonen gis det en oversikt over oppfølgingen
av innlemmingsplanen i 2009:
Innlemming av barnehagetilskudd ses i sammenheng
med innføring av rett til barnehageplass, full barnehagedekning
og framtidig finansiering av ikke-kommunale barnehager. Etter en
samlet vurdering finner Regjeringen det hensiktsmessig at innlemming
av øremerkede tilskudd til barnehager skjer fra 1. januar 2011.
Til sammen utgjør disse tilskuddene vel 21 mrd. kroner i 2008.
Dette forslaget kommer i tillegg til forslag
presentert i innlemmingsplanen. I Ot.prp. nr. 40 (2007–2008) er
det blant annet foreslått at minoritetsspråklige elever i videregående
opplæring gis rett til særskilt språkopplæring. Kunnskapsdepartementet
vil derfor i St.prp. nr. 1 (2008–2009) foreslå at tilskuddet innlemmes
i rammetilskuddet til fylkeskommunene. I 2008 utgjør bevilgningen
31,1 mill. kroner.
Stortinget har vedtatt at Opptrappingsplanen
for psykisk helse avsluttes etter 2008. Dette medfører at øremerkede
tilskudd til drift av kommunenes psykiske helsearbeid i hovedsak
skal innlemmes i kommunenes rammetilskudd, fordelt etter hovednøkkelen
i inntektssystemet. I 2008 utgjør bevilgningene på kap. 743 post
62 til sammen drøyt 3,5 mrd. kroner.
Tilskuddet bidrar til omstillingsprosjekter
i tidligere typiske forsvarskommuner hvor Forsvaret nå har trappet
ned eller nedlagt sin virksomhet. Behovet for omstillingstiltak
i kommunen vil bli vurdert i lys av Stortingets behandling av anbefalingene
om endringer i Forsvarets struktur som er fremmet i St.prp. nr.
48 (2007–2008). Kap. 1795 post 60 videreføres derfor som egen budsjettpost
i 2009.
I 2005 ble deler av vertskommunetilskuddet, tilsvarende
den daværende verdien av kriteriet psykisk utviklingshemmede over
16 år, innlemmet i det generelle rammetilskuddet til kommunene.
Todelingen av tilskuddet til de 33 vertskommunene har imidlertid
vist seg å være komplisert. Det foreslås derfor å føre den andelen
av tilskuddet som nå ligger i inntektssystemet, tilbake til det
øremerkede tilskuddet. Størrelsen på beløpet og uttrekket vil bli
presentert i St.prp. nr. 1 for 2009. Dette kan gjøres uten at det
medfører fordelingsvirkninger for vertskommunene.
I og med at den delvis innlemmingen av vertskommunetilskuddet
blir reversert, og det etableres en fullt ut øremerka ordning, ber komiteen Regjeringen
vurdere å se på kriteriene for finansieringen kommunene imellom,
slik at dette blir mest mulig rettferdig.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Venstre, støtter Regjeringens forslag om å innlemme to tilskudd
til psykisk helsearbeid og ett tilskudd til opplæring for språklige
minoriteter i videregående skole i inntektssystemet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
i utgangspunktet svært kritiske til innlemmingen av flere øremerkede
tilskudd i det ordinære rammetilskuddet. Omleggingen av flere øremerkede
tilskudd er ikke tilrådelig innenfor det inntektssystemet som finnes
i dag. Argumentasjonen om at innlemmingen er basert på en antagelse
om at lokale politikere vet best å prioritere er svært betegnende,
nettopp fordi de tiltakene som nå faller utenfor øremerking vil
bli satt opp mot andre viktige, men dessverre underfinansierte oppgaver.
Det betyr at når det øremerkede tilskuddet overføres til rammefinansieringen,
så må disse institusjonene konkurrere om kronene til andre viktige
tilbud, med det resultat at ett av tilbudene vil tape kampen om
kronene. Disse medlemmer konstaterer at dette allerede
har skjedd i flere kommuner, og at den friheten Regjeringen har proklamert
at kommunene nå får, er en fiktiv frihet.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre støtter prinsippet om å
overføre barnehagetilskuddet fra øremerkede tilskudd til rammefinansieringen. Disse
medlemmer vil imidlertid ikke binde seg til noen tidsfesting
nå. Forutsetningen for at disse medlemmer støtter
en overføring er at målsettingen om full barnehagedekning er nådd og
at de private barnehagene er sikret like rammevilkår som offentlige
barnehager. I utkast til ny barnehagelov har Regjeringen foreslått
å svekke de private barnehagenes rettigheter og under slike forhold
vil overføring til rammefinansiering kunne føre til en rasering
av tilbudet.
Komiteens medlem fra Høyre
og Kristelig Folkeparti viser til Rapport (8/2007) fra Statens
helsetilsyn om erfaringer og syn på tjenestetilbudet til mennesker
med psykiske lidelser. I rapporten fremkommer det at det fortsatt
er store utfordringer i det psykiske helsevernet, til tross for
opptrappingsplanen. Blant annet nevnes det at mange kommuner, særlig
små kommuner, synes å streve med å rekruttere og beholde kvalifisert
personell, og sikre et faglig forsvarlig tilbud. I rapporten står
det videre:
"I tillegg er det store uløste problemer som skyldes
gråsoner og uavklarte ansvarsforhold mellom forvaltningsnivåene.
I institusjoner i psykisk helsevern er det et større antall utskrivningsklare
pasienter med store tjenestebehov, som kommunene ikke ser seg i
stand til å motta. På den andre siden er det mange kommuner som har
tatt mot tjenestemottakere som trenger et omfattende og sammensatt
tjenestetilbud, men der nødvendig faglig og praktisk støtte fra
spesialisthelsetjenesten ikke er tilgjenglig nok. Resultatet er
at mange av disse pasientene risikerer å få et uforsvarlig tilbud."
og
"Tross betydelig styrking over flere år, må vi oppsummere
at tjenestene til mange av dem med psykiske lidelser som trenger
det mest omfattende tilbudet, fortsatt er utilstrekkelig og ikke
til passet behovene. Det bør derfor vurderes om virkemidlene er
god nok."
Også Rådet for psykisk helse, Landsforeningen for
pårørende innen psykiatrien og Mental helse bekrefter at det er
store utfordringer i det psykiske helsevernet.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at Kristelig Folkepartis fraksjon blant
annet i Budsjett-innst. S. nr. 11 (2006-2007) har etterlyst en handlingsplan
for mennesker med alvorlige, langvarige psykiske lidelser både hva
gjelder boliger, langvarig behandlingsopplegg og organisering av
tiltakene. Videre er det behov for kompetanseheving særlig i kommunene,
bedre samhandling mellom distriktspsykiatrisk senter eller sykehus
og kommunen der den enkelte bor og sterkere brukermedvirkning og
involvering av de pårørende. På bakgrunn av utfordringene kommunene
står overfor når det gjelder psykisk helsevern, mener dette
medlem at tilskudd til psykisk helsearbeid ikke skal innlemmes
i kommunenes rammetilskudd, men videreføres som øremerket tilskudd
inntil evalueringen av opptrappingsplanen for psykisk helse foreligger
sommeren 2009. Både Mental helse Norge og Landsforeningen for pårørende
innen psykiatrien støtter en fortsatt øremerking av tilskuddet.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at Venstre går inn for å gi kommunene større lokal frihet og
vil blant annet grunnlovsfeste det lokale selvstyret. Dette
medlem vil på bakgrunn av dette fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å gi kommunene rett
til å velge å få all finansiering fra staten som frie midler, uten
øremerking."
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, slutter seg til at de kommunale og fylkeskommunale
skattører fastsettes ved behandlingen av statsbudsjettet til høsten
ut fra de framlagte forslag om at vekst i de frie inntektene og
at skatteandelen skal reduseres til 45 pst. av de samlede inntektene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
at kommunene i større grad skal kunne bestemme sine egne inntekter
gjennom innføring av fri beskatningsrett. Disse medlemmer vil
samtidig innføre statlig stykkprisfinansiering av grunnleggende
velferdsgoder som helse-/sosialtjenester, omsorg og utdanning. Et kommunalt
selvstyre sikres etter disse medlemmers mening best
ved å stimulere til en rasjonell, effektiv og fremtidsrettet kommunestruktur,
og ved bruk av stykkprisfinansiering. Disse medlemmer vil
for øvrig vise til sine merknader i innstillingens kapittel 4 om endringer
i inntektssystemet for kommunene.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser til KS’ høring om inntektssystemet fra
Sentralstyrets møte i januar 2008. Der uttaler et enstemmig Sentralstyre
i KS følgende:
"For å sikre nødvendig lokal forankring mellom finansieringsgrunnlag,
næringsutvikling og tjenesteproduksjon, bør skatteinntektene som andel
av samlede inntekter ligge på om lag 50 %."
Disse medlemmer viser til at
dette var tilfelle i budsjettforslaget for regjeringen Bondevik
II for 2006, men har blitt redusert av regjeringen Stoltenberg II
hvert år. Nå går Regjeringen inn for å redusere målet til 45 pst. Disse
medlemmer slutter seg til KS’ sentralstyrevedtak og forutsetter
at Regjeringen fremmer et kommunalt skattøre som igjen bringer skatteinntektene
som andel av inntektene i sektoren på om lag 50 pst. På denne bakgrunn
foreslår disse medlemmer:
"Stortinget ber Regjeringen sikre nødvendig lokal
forankring mellom finansieringsgrunnlag, næringsutvikling og tjenesteproduksjon
i kommunesektoren. I statsbudsjettet for 2009 må derfor skatteinntektene
som andel av samlede inntekter ligge på om lag 50 pst. Stortinget
ber Regjeringen fremme forslag til kommunalt skattøre som ivaretar
denne målsettingen."
Kommunal- og regionaldepartementet foreslår at
den samlede skjønnsrammen for 2009, inklusive kompensasjon for omleggingen
av den differensierte arbeidsgiveravgiften, blir satt til 2 426
mill. kroner. Av denne rammen fordeles 1 536 mill. kroner til kommunene
mens 890 mill. kroner går til fylkeskommunene.
For 2009 foreslår departementet at man innlemmer
kompensasjon for endringer i inntektssystemet og tilskudd til språkdeling
i basisrammen for kommuner og fylkeskommuner. Kompensasjonen for
endringer i inntektssystemet utgjør 214 mill. kroner for kommunene
og 150 mill. kroner for fylkeskommunene. Tilskudd til språkdeling er
fastsatt til 22,2 mill. kroner.
Kompensasjon gjennom skjønnstilskudd for økt arbeidsgiveravgift
til 56 kommuner og 14 fylkeskommuner som fremdeles har høyere sats på
arbeidsgiveravgiften enn de hadde før omleggingen i 2004, utgjør
henholdsvis 343 mill. kroner og 61 mill. kroner i 2009.
Innenfor skjønnsrammen ligger tilskudd til utviklings-
og utredningsprosjekter. I 2008 er det bevilget 70 mill. kroner
til prosjekter. Departementet foreslår å videreføre rammen for prosjektskjønnet
på samme nivå i 2009. Fra 2009 foreslås det noen endringer i kriteriene
for tildeling av prosjektskjønnsmidler.
I rammene til de enkelte fylkene foreslår departementet
satt av 42 mill. kroner i særskilte tilskudd til kommunene for 2009.
Komiteen har merket
seg at kompensasjonen for økt arbeidsgiveravgift utgjør 404 mill.
kroner av den foreslåtte skjønnsramme som foreslås satt til 2 426
mill. kroner. Basisrammen er foreslått til 1 706 mill. kroner.
Komiteen vil vise til at det
for årene 2006 og 2007 ble foretatt en reduksjon i basisrammen med
10 pst. hvert år.
Komiteen har merket seg at departementet
har foreslått en uendret skjønnsramme fra 2008.