Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Thorbjørn Jagland og Signe Øye, fra Fremskrittspartiet,
Per Roar Bredvold, Henning Skumsvoll og Per Ove Width, fra Høyre,
lederen Jan Petersen, og fra Sosialistisk Venstreparti, Bjørn Jacobsen, registrerer
at Økonomiprosjektet i forbindelse med LOS-programmet i løpet av
2008 vil levere en løsning som vil gi Forsvaret et felles system for
økonomisk internregnskap, styring og ledelse, og materiellregnskap.
Videre tar komiteen til etterretning at Logistikkprosjektet gjenstår. Komiteen ser
klare innsparingsmuligheter i prosjektet og ser nødvendigheten av
en videreføring av prosjektet, slik Regjeringen legger opp til og
merker seg de økonomiske rammer for prosjektet som er i tråd med
den eksterne kvalitetssikringen. Komiteen forventer
derfor at prosjektet holder seg innenfor rammene tilsvarende en
investeringsramme (post 45) for prosjektet på 515 mill. kroner inkludert
en avsetting for usikkerhet, og videre gjennomføringskostnadene
(post 1) for prosjektet på 176 mill. kroner.
Komiteen har merket seg at Forsvarsdepartementet
har analysert behovene i "konseptuell løsning" for militær lufttransportkapasitet,
og konkludert med at Forsvaret har behov for både taktisk og strategisk
lufttransportkapasitet, jf. St.prp. nr. 78 (2006–2007). Komiteen registrerer
og er enige i konklusjonen om at den taktiske delen av denne kapasiteten
skal være under nasjonalt eie og kontroll, men at den strategiske delen
kan være en del av en flernasjonal løsning. Komiteen er
innforstått med at Norge i november 2006 undertegnet en intensjonserklæring
om deltakelse i et multinasjonalt program for strategisk transportflykapasitet
gjennom nyskaffing av tre til fire Boeing C-17 transportfly, jf.
St.prp. nr. 1 (2007–2008).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
derimot undrende til at dagens C 130 H Hercules transportfly er
tatt ut av tjeneste, etter at det har vært bevilget ca. 300 mill.
kroner til vedlikehold av disse flyene helt frem til 2007 for å
sikre en operativ kapasitet frem til ca. 2015. Disse medlemmer er
i så måte bekymret for Forsvarets taktiske lufttransportkapasitet,
og forventer at Regjeringen har en løsning på denne utfordringen.
Komiteens medlem fra Høyre viser
til at Norge i lang tid ikke har hatt tilfredsstillende operativ
taktisk transportflykapasitet. På denne bakgrunn bidro dette
medlem til at Stortinget i 2007 vedtok å anskaffe fire nye
transportfly av typen C-130 J, noe som vil gi Norge en tilfredsstillende
taktisk flytransportkapasitet. Dette medlem viser
til at det vil ta noe tid før disse flyene vil være fullt operative. Dette
medlem har videre merket seg at de gamle transportflyene
allikevel er tatt ut av drift, slik at Norge nå blir stående uten
slik kapasitet. Dette medlem har merket seg at det
først ved svar til komiteen ved spørsmål knyttet til St.prp. nr.
48 (2007–2008), gis opplysninger om hvordan behovet skal dekkes
i mellomtiden. Dette medlem merker seg videre at
begrunnelsen er gitt i så generelle ordlag at det ikke er mulig
å etterprøve beslutningen. Dette medlem begrenser
seg derfor til å ta beslutningen til etterretning.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at Norge i lang tid
ikke har hatt en tilfredsstillende operativ taktisk transportflykapasitet
med våre C-130 H, Hercules anskaffet i 1969. I tillegg har det medført
store driftskostnader å vedlikeholde de gamle flyene. På bakgrunn
av denne situasjonen vil disse medlemmer vise til
at Stortinget i forbindelse med behandlingen av Innst. S. nr. 287
(2006–2007) jf. St.prp. nr. 78 (2006–2007), vedtok å anskaffe fire
nye transportfly av typen C-130 J, noe som vil gi Norge en tilfredsstillende
taktisk transportflykapasitet. Det første flyet vil bli levert høsten 2008
og de tre neste i 2009 og 2010. Disse medlemmer merker
seg videre at det å skulle operere to flytyper parallelt vil være
lite formålstjenlig ut fra et teknisk, økonomisk og operativt ståsted,
og at det i tillegg vil forsinke den operative innfasingen av de
nye C-130 J. Disse medlemmer er derfor enige at man
faser ut de gamle transportflyene av typen C-130 H, slik at Norge
raskest mulig oppnår en tilfredsstillende taktisk transportflykapasitet.
Komiteen er enig med
Regjeringen i sin vurdering av de ulike alternativene, mellom fremdeles
å kjøpe tjenester, kjøpe en egen nasjonal kapasitet og deltakelse
i SAC-programmet. Komiteen ser her at deltakelse
i SAC-programmet er den beste løsningen både av økonomiske og operative
grunner. Komiteen merker seg at den anbefalte kostnadsramma
for prosjektet på kapittel 1760 post 45 er 728 mill. kroner. Vider
merker komiteen seg at årlige kostnader til drift
og vedlikehold vil være om lag 100 mill. kroner, og vil bli dekket
over driftsbudsjettet til Forsvaret. Komiteen registrerer
at prosjektet har vært gjennom en ekstern kvalitetssikring i tråd
med Finansdepartementets retningslinjer.
Komiteen viser til vedlagt brev
fra Forsvarsdepartementet av 11. juni 2008, angående gjenkjøp i
forbindelse med SAC-programmet. Komiteen tar departementets
beslutning angående gjenkjøp til etterretning.
Når det gjelder "Byggeprosjektet for flerbrukshall
fase 3 på Setermoen", har komiteen merket seg at
dette prosjektet ble godkjent i forbindelse med behandlingen av
Innst. S. nr. 287 (2006–2007), jf. St.prp. nr. 78 (2006–2007). Komiteen er
klar over at prosjektet ble godkjent med en kostnadsramme på 243
mill. kroner. Komiteen innser at kostnadene ved å gjennomføre
prosjektet nå har blitt høyere, og er enig i Regjeringens forslag
om å godkjenne en ny kostnadsramme på 286 mill. kroner.
Komiteen tar til etterretning
at det reviderte prosjektet for "Samanbinding av Mauken og Blåtind
skytefelt" er kostnadsberegnet til 431 mill. kroner, at målsettingen
for prosjektet er uendret, og støtter prosjektet slik det er fremlagt.
Komiteen registrerer og støtter
Regjeringens forslag om å øke kostnadsrammen (på post 45) for prosjekt
6088 – Nye fregatter – med 200 mill. kroner til reservedeler for
fregattene. Komiteen tar til orientering at det videre
er ventet at kostnadene for gjennomføringen (på post 1) øker med
2 mill. kroner. Komiteen ser at dette innebærer at
etter den foreslåtte rammeøkningen er kostnadsrammen (på post 45)
17 762 mill. kroner, og gjennomføringskostnadene (på post 1) 737
mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at fregattene er
utstyrt med det amerikanske våpensystemet AEGIS. Disse medlemmer har
merket seg at det er behov for å oppgradere fregattene slik at en
sikrer samhandling med allierte fartøyer og øker den operative evnen
til fartøyene, og at det dermed er behov for de oppgraderinger som
her foreslås. Disse medlemmer understreker at det
ikke legges opp til å knytte fartøyene opp mot det amerikanske rakettforsvarssystemet
gjennom disse oppgraderingene, og at fregattene heller ikke skal oppgraderes
på en slik måte.