Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Karita Bekkemellem, Thor Erik Forsberg, Torstein
Rudihagen, Tor-Arne Strøm, Tone Merete Sønsterud og Truls Wickholm,
frå Høgre, Øyvind Halleraker og Trond Helleland, frå Sosialistisk
Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, frå Kristeleg Folkeparti, Jan
Sahl, frå Senterpartiet, Jenny Klinge, og frå Venstre, Borghild
Tenden, viser til Regjeringa sin proposisjon om utbygging og
finansiering av Ryaforbindelsen.
Fleirtalet er godt nøgd med at
Regjeringa med denne proposisjonen legg grunnlaget for at Stortinget
kan vedta eit vegprosjekt som er viktig for utviklinga i Troms,
og da spesielt for Balsfjord og Tromsø kommunar. Det nye sambandet
knyt Malangshalvøya nærare til Tromsø og aukar storleiken på bu-
og arbeidsmarknadsregionen. Sambandet kan bidra til å gjere det enda
meir attraktivt å bu både i Balsfjord og dei delane av Malangshalvøya
som ligg i Tromsø kommune. Vonleg vil begge kommunane oppleve auka
bustadbygging, næringsutvikling- og etablering og hyttebygging.
Prosjektet går inn i regjeringa Stoltenberg II si oppfølging av
Nasjonal transportplan og handlingsprogrammet for perioden 2006–2009.
Fleirtalet vil også peike på
at Ryaforbindelsen vil gje eit nytt fast samband til Tromsø som
i dag ikkje har andre vegsamband enn E8. Malangshalvøya og Ryasambandet
vil ikkje få vesentleg gjennomgangstrafikk på grunn av lengre strekning
og lågare vegstandard, men sambandet sikrar Tromsø og dei mange
landsdelsfunksjonane der eit godt alternativt vegsamband. Sambandet
aukar samfunnstryggleiken.
Fleirtalet vil vise til at innspara
tilskot til ferjedrifta utgjer ein vesentleg del av den samla finansieringa
av utbygginga, og på den måten understreke at denne ordninga fungerer
etter intensjonane og har stor innverknad på utviklinga av infrastruktur
på kysten vår.
Fleirtalet har merka seg viljen
i Tromsø kommune, Balsfjord kommune og Troms fylkeskommune til å
prioritere prosjektet med garantiar, midlar frå ordninga med kompensasjon
for bortfalla differensiert arbeidsgivaravgift (RDA-midlar) og prioritering
av dei fylkesfordelte riksvegmidlane til prosjektet. Proposisjonen
viser til at det kan bli lagt inn ytterlegare RDA-midlar i finansieringa
av Ryaforbindelsen.
Fleirtalet har merka seg at det
er lagt opp til eit enkelt og godt takstsystem med betaling berre knytt
til køyrety, og etter måten låge prisar for tunge køyrety. I tillegg
til at takstane er enkle og lett å tilpasse til eit automatisk innkrevjingssystem,
vil det også verke positivt for næringstransport og for samkøyring/utslepp.
Fleirtalet vil også halde fram
at proposisjonen legg nøkterne trafikkprognosar til grunn for finansieringsplanen.
Det er rett og nødvendig, også for eit prosjekt og ein proposisjon
som elles framhever dei positive verknadene det nye sambandet vil
ha på aktiviteten og livskvaliteten i området.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik viser
til at Regjeringen i perioden 2005–2006 t.o.m. 2007–2008 aktivt
har åpnet for økt andel bompenger i bompengefinansierte prosjekter.
Bompenger brukes ikke bare til investering i kollektivtrafikk, men
også til drift. Disse medlemmer viser til at under
denne regjeringen er bompengefinansiering blitt en av hovedpilarene
i statens finansiering av investeringer i samferdselsmessig infrastruktur. Disse
medlemmer mener dette er en beklagelig utvikling og helt
unødvendig. Norge er rikere enn noen gang tidligere, og disse
medlemmer viser til at etter Fremskrittspartiets mening
er det viktig at deler av avkastningen av landets formue investeres
i innenlands realkapital uten risiko og ikke bare i utenlandske
finansmarkeder med svært høy risiko.
Disse medlemmer mener også at
Regjeringen og departementet aktivt undergraver Stortingets egne
vedtatte forutsetninger (alle partier unntatt Fremskrittspartiet)
for bruk av bompenger til veiutbygging i forbindelse med Stortingets
behandling av Nasjonal transportplan 2006–2015, jf. Innst. S. nr.
240 (2003–2004) og St.meld. nr. 24 (2003–2004). Disse medlemmer viser
til Innst. S. nr 240 (2003–2004) der det heter: "Flertallet er positive
til Regjeringens forslag om å innskjerpe retningslinjene for nytteprinsippet", og
videre "Flertallet ser det pedagogiske poenget i at innkrevingen
starter på den nye vegen når den står ferdig og er enig i at etterskuddsinnkreving
skal være hovedregelen."
Disse medlemmer viser til at
i mange av de stortingsproposisjonene om bompengefinansierte samferdselsprosjekter
som er fremmet av denne regjeringen, og som Stortinget har ferdigbehandlet
i denne perioden, er både prinsippene om nytteprinsipp og etterskuddsinnkreving brutt. Disse
medlemmer viser også til at såkalt "lokal enighet" er politisk
enighet gjennom flertallsvedtak i kommunestyrer og fylkesting. Innbyggerne
blir ikke spurt direkte gjennom lokal folkeavstemning, slik disse
medlemmer mener man bør gjøre. Disse medlemmer viser til
at bompengefinansiering som hovedregel har nedbetalingstid på 15
år, og at vedtak om bompengefinansiering griper inn i daglige rammebetingelser
for innbyggerne som må betale i svært lang tid. Disse medlemmer mener
derfor at det er rimelig at innbyggerne i berørte kommuner selv
får uttale seg om bruken av bompenger.
Disse medlemmer viser også til
at bruk av bompengefinanisering gir brukerne hoveddelen av finansieringen,
mens staten som er veiholder, ofte tar den minste delen.
Disse medlemmer viser også til
at andelen bompenger i prosjekter som bompengefinansieres øker,
mens statens andel reduseres tilsvarende. Disse medlemmer viser
også til at en stadig større andel av innbetalte bompenger brukes
til andre formål enn veibygging, og etter regjeringspartienes siste
endring av veiloven også til drift av kollektivtrafikk.
Disse medlemmer peker også på
at det ser ut til å være en ønsket politikk under denne regjeringen
at bruken av bompengefinansiering økes sterkt i byområder og byliknende
strøk, mens staten viderefører et visst finansieringsansvar i mindre
befolkede områder av landet. Disse medlemmer har
også merket seg at Regjeringen har utvidet det politiske presset
om å akseptere bompengefinansiering under den misvisende betegnelsen
"lokal medvirkning" med press om statlig medvirkning dersom såkalt "rushtidsavgift"
innføres. Disse medlemmer mener dette forsterker
Regjeringens politikk med å ilegge person- og varetransport med
bil i byområder og byliknende strøk stadig mer skatt og avgift. Disse
medlemmer vil understreke at Fremskrittspartiet er sterkt
uenig i en slik politikk. Disse medlemmer har også
merket seg at Regjeringen i St.prp. nr. 1 (2008–2009) sier: "Mer
utbygging av gang- og sykkelveier er et satsingsområde for Regjeringen.
Det er et mål at flere arbeidsreiser skal skje med sykkel eller
til fots, særlig i de store byområdene." Disse medlemmer har
merket seg at også denne satsingen er basert på omfattende finansiering med
bompenger.
Disse medlemmer peker også på
de store innkrevings- og rentekostnadene som i mange slike saker
pålegges bilistene i tillegg til netto bompengebidrag til prosjektets
finansiering. I de bompengefinansierte samferdselsprosjektene Regjeringen
har fremsendt til Stortinget i de tre første sesjonene (med unntak
av Oslopakke 3) er denne ekstraregningen svært stor; hhv. 1,25 mrd. kroner
og 4 mrd. kroner i innkreving og rentekostnader. Det innebærer at
bilistene totalt betaler mer enn det de samme prosjektene koster
å bygge. For Oslopakke 3 alene er innkrevingskostnadene 2,85 mrd.
kroner, og av bompengene går 40 pst. av samlet investeringsbeløp
til kollektivformål.
Dette viser etter disse medlemmers vurdering at
bruken av bompengefinansiering har løpt løpsk under denne regjeringen
og nå er uten styring.
Disse medlemmer har merket seg
at denne utviklingen ser ut til å fortsette også i sesjonen 2008–2009;
både fremvist i Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2009
og i de nye enkeltprosjektene som behandles enkeltvis gjennom stortingsproposisjoner. Disse
medlemmer har merket seg at mens statens investeringer til
veg oppgitt i kap. 1320 post 30 er ca. 6,4 mrd. kroner, er samlede
bompengeinntekter i 2009 oppgitt til ca. 6 mrd. kroner – en økning
fra ca. 4,9 mrd. kroner i 2008.
Disse medlemmer mener det er
på høy tid at Stortinget nå får en evaluering av bruk av bompenger
til finansiering av stam- og riksveger. Disse medlemmer understreker
at målet for Fremskrittspartiet med en slik evaluering er å samle
støtte for at bompengefinansiering erstattes av full statlig finansiering. Disse
medlemmer peker på at bygging av infrastruktur er infrastruktur
og må behandles som investering i statlige budsjetter. Disse
medlemmer viser også til at Fremskrittspartiet ønsker opprettet
et infrastrukturfond på 300 mrd. kroner der årlig avkastning skal
øremerkes infrastruktur. I tillegg til ordinære flerårige samferdselsbudsjett
som følger opp vedtatte planer, vil en slik fondsløsning sammen
med egne nasjonale infrastrukturprogrammer gjøre det mulig med nødvendig veibygging
i Norge uten bruk av bompengefinansiering. Disse medlemmer viser
bl.a. til forslag fremsatt i Stortinget 5. oktober 2006:
"Stortinget ber Regjeringen opprette et infrastrukturfond,
pålydende 300 mrd. kroner. Avkastningen øremerkes veiinvesteringer
med 70 pst., jernbane- og kollektivtiltak, inkludert bussbasert kollektivtrafikk
25 pst. og bredbånd 5 pst."
Disse medlemmer peker også på
omdanning av de statlige fagetatene Statens vegvesen, Jernbaneverket
og Kystverket til statlige selskaper som kan ta opp statlige lån
til lav rente. Med et slikt verktøy kan avklart, forutsigbar og
langsiktig finansiering sikres for samlet utbygging av store prosjekter
(prosjektfinansiering), og uten at opplegg for de årlige statsbudsjett
endres. Disse medlemmer har med interesse merket
seg at det fra ulike fagmiljø og fra enkelte politiske hold etter
hvert har vokst frem betydelig interesse for en slik løsning som
Fremskrittspartiet her beskriver. Disse medlemmer viser
til Fremskrittspartiets forslag om dette i Stortinget, som imidlertid
er avvist av samtlige andre partier; Dokument nr. 8:22 (2007–2008),
jf. Innst. S. nr. 115 (2007–2008) Om opprettelse av et statlig veiselskap,
Dokument nr. 8:27 (2007–2008), jf. Innst. S. nr. 136 (2007–2008)
Om omorganisering av etaten Jernbaneverket til statlig selskap og Dokument
nr. 8:79 (2007–2008), jf. Innst. S. nr. 243 (2007–2008) Om omorganisering
av etaten Kystverket til statlig selskap.
Disse medlemmer peker på at omfattende bruk
av bompengefinansiering også medfører at nasjonale prioriteringer
i vedtatte planer og handlingsprogrammer brytes. Når fylkeskommuner og
kommuner ved hjelp av bruk av bompengefinansiering kan "kjøpe seg"
høyere plass på vedtatt prioriteringsliste, kan det gå på bekostning av
prioriterte prosjekter i andre fylker og kommuner som ikke lar seg
"presse" til bruk av bompengefinansiering.
Disse medlemmer mener det derfor
er viktig at en slik evaluering også omfatter forslag om alternative
finansieringsløsninger som kan sikre forsert utbygging av et transport-
og miljøeffektivt hovedvegnett i Norge uten bruk av bompengefinansiering.
Disse medlemmer peker på at utbyggingen
av Ryaforbindelsen på rv 858 med undersjøisk tunnel mellom Balsnes
og Larseng i Tromsø kommune er viktig for å modernisere vegtransportnettet
i Tromsø og i Troms. Disse medlemmer peker på at
prosjektet er et ferjeavløsningsprosjekt der nåværende ferje mellom Vikran
og Larseng erstattes av tunnel. Sambandet vil særlig bedre forholdene
for arbeidspendling og fritidsreiser mellom Tromsø og Malangshalvøya.
Disse medlemmer mener at staten
har et forsterket finansieringsansvar i ferjeavløsningsprosjekt. Disse
medlemmer peker på at årlige statlige kostnader til drift
av ferje faller bort når ferje erstattes med veianlegg som varer i
50–100 år. Disse medlemmer mener det blir svært urimelig
at statlig innsparing bare regnes inn i finansieringen av slike
prosjekt med 15 år. Disse medlemmer mener også at
staten bør dekke finansieringskostnadene på investering i infrastruktur
generelt og spesielt på ferjeavløsningsprosjekter.
Disse medlemmer viser til brev
fra Samferdselsdepartementet datert 13. oktober 2008 med svar på
spørsmål fra komiteen. Disse medlemmer har merket
seg at om tilskuddsperioden økes fra 15 år som foreslått i saken,
til 30, 40 og 50 år, øker bidraget fra 114 mill. kroner til hhv. 228,
304 og 380 mill. kroner. Disse medlemmer viser til
at i forslag til finansieringsplan er det foreslått bompengefinansiering
med 144 mill. kroner. Det betyr at en utvidelse av tilskuddsperioden
til mellom 30 og 35 år vil gjøre bruken av bompenger unødvendig.
Disse medlemmer peker videre
på at av det bompengebeløpet på 144 mill. kroner bilistene skal
betale, går 54 mill. kroner til å dekke deler av investeringskostnadene
og hele 90 mill. kroner til å dekke finansieringskostnader som også inkluderer
kostnader ved forskottering. I tillegg til beløpet på 144 mill.
kroner skal bilistene også betale 29 mill. kroner i innkrevingskostnader
og 4 mill. kroner til bygging og riving av bomstasjon.
Disse medlemmer peker på at investeringskostnader
for prosjektet eksklusiv finansierings- og forskotteringskostnader,
er 250 mill. kroner, hvorav bilistene dekker 54 mill. kroner med bompenger.
Økning i statlig bidrag for å dekke dette tilsvarer en forlenget
tilskottsperiode på mellom 7 og 8 år. Disse medlemmer mener staten
bør dekke både investeringskostnadene og finansieringskostnadene
for prosjektet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I
Stortinget godkjenner bygging av rv 858 Ryaforbindelsen
i Tromsø kommune i Troms slik prosjektet er omtalt i St.prp. nr.
76 (2007–2008).
II
Prosjektet finansieres med forskottering av innsparte
statlige tilskott til drift og kapitaltilskott til ferjesambandet
med 168 mill. kroner, med ordinære statlige midler på 57 mill. kroner og
med lokale tilskott på 25 mill. kroner, totalt 250 mill. kroner
eksklusive finansieringskostnader. Finansieringskostnader dekkes
av staten. Merkostnader for staten i forhold til foreslått finansieringsplan
i St.prp. nr. 76 (2007–2008) dekkes i sluttsalderingen av statsbudsjettet
for 2008."