Komiteen, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, fung. leder Gunn Karin Gjul, Synnøve Brenden
Klemetrud, Tove Karoline Knutsen og Khalid Mahmood fra Fremskrittspartiet,
Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, fra Høyre, Olemic Thommessen,
fra Sosialistisk Venstreparti, May Hansen, fra Kristelig Folkeparti,
Modulf Aukan, fra Senterpartiet, Magnhild Eia, og fra Venstre, Trine
Skei Grande, viser til at forslagsstillerne ønsker en annen
struktur for utnevnelse og en annen tilknytning, for henholdsvis
Barneombudet, Likestillings- og diskrimineringsombudet og Forbrukerombudet. Forslagsstillerne
mener man bør vurdere å legge ombudene som selvstendige organ under
Stortinget. I tillegg ber man om at åremålenes lengde vurderes.
Dette for, etter forslagsstillernes syn, å sikre ombudenes uavhengighet.
Komiteen deler forslagsstillernes
oppfatning om at ombudene skal opptre uavhengig av departementene
og politisk ledelse i departementene. De ulike ombudene har ulike
roller å ivareta og skal kunne ivareta disse rollene uavhengig av hva
som er oppfatningen i departementenes til enhver tid sittende politiske
ledelse. Departementet verken skal eller vil forsøke å påvirke den profil
ombudene velger.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Venstre, viser til at ombudene
som er omtalt i forslaget skal ivareta en pådriverrolle, skal være
lovhåndhever, være høringsinstans, talerør, informant, rådgiver,
lobbyist m.m. Ombudene er svært forskjellige og har forskjellige
oppgaver å ivareta.
Flertallet viser
til at gjeldende tilknytningsform for ombudene bidrar til faglig
god dialog mellom håndhever og forvalter. Samtidig er det slik at
gjeldende tilknytningsform ikke innebærer noen begrensning i forhold
til hva ombudene kan uttale seg om og hvilken myndighet de kan kritisere.
Ombudene har en faglig uavhengig posisjon i forhold til departementenes
og Regjeringens holdninger i ulike saker.
Flertallet viser
videre til de mulige rettslige problemstillinger som kan oppstå
dersom ombudene omgjøres til organer under Stortinget, slik dette
fremkommer av statsrådens svarbrev til komiteen (vedlegg).
Flertallet er enig
med departementet i at det vil styrke ombudenes uavhengighet dersom
adgangen til fornyelse av åremålet fjernes. I forlengelsen av det
støtter flertallet at åremålsperioden
for samtlige ombud settes til 6 år, slik at ombudene får tilstrekkelig
tid til å sette sitt preg på og få utført sine oppgaver.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre,
viser for øvrig til statsrådens svarbrev og slutter seg til dette.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre viser til den uheldige
situasjon Barne- og likestillingsdepartementet kom opp i ved utnevnelse
av nytt barneombud under to ulike statsråder dette år. Det ble sådd
tvil om uavhengighet mellom politisk ledelse og de barneombud som
ble utnevnt. Ombudets rolle er av en slik art at enhver tilknytning
til forvaltning og politikk må være profesjonell og kun av faglig
karakter for at arbeidet skal kunne utføres på en tilfredsstillende
måte. Det ble tidligere dette år sådd tvil om dette ble ivaretatt
ved to utnevnelser. For å sikre en større uavhengighet mellom det
fagdepartement som utnevner ombud, i dette tilfelle Barne- og likestillingsdepartementet,
og henholdsvis Barneombudet, Forbrukerombudet og Likestillings-
og diskrimineringsombudet, mener disse medlemmer at
utnevnelsen av Likestillings- og diskrimineringsombudet, Forbrukerombudet og
Barneombudet bør tillegges Fornyings- og administrasjonsdepartementet.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen vurdere åremålets lengde
og om det skal gis adgang til fornyet tillit for samme ombud i flere
perioder."
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre er skeptiske til at det stadig ytres
ønske om flere ombud og frykter en inflasjon i ombudsbegrepet. Disse medlemmer mener prinsipielt at
det er de folkevalgte som bør være ulike gruppers ombud. Det er
et demokratisk problem dersom ikke lenger de folkevalgte skal kunne
være borgernes stemme i samfunnsdebatten. Disse
medlemmer mener flere av de eksisterende ombudene i realiteten
er tilsyn og det burde foretas en helhetlig gjennomgang av de ulike
ombudene og tilsynene med sikte på en opprydding i ordbruken. Prinsipielt
mener disse medlemmer at det er behov
for en sivilombudsmann og et barneombud, men at de øvrige ombudene
bør vurderes omgjort til tilsynsorganer.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
"Regjeringen bes om å sette i gang en helhetlig gjennomgang
av de ulike ombudene og tilsynene med tanke på å omgjøre enkelte
av ombudene til tilsynsorganer."