Jeg viser til brev fra Energi- og miljøkomiteen 20. juni
2008 med anmodning om departementets utredning mv. av stortingsrepresentantene Line
Henriette Holten Hjemdal, May-Helen Molvær Grimstad og Ingebrigt
S. Sørfonns forslag om en helhetlig gjennomgang av avfallspolitikken
og en bedring av rammebetingelsene for miljøvennlig avfallshåndtering. I
forbindelse med Stortingets behandling av St.meld. nr. 26 (2006-2007)
Regjeringens miljøpolitikk og rikets miljøtilstand ba Energi- og miljøkomiteen
om at Regjeringen skulle komme tilbake til Stortinget med en sak
om avfallspolitikken. Regjeringen vil gi en slik gjennomgang av
avfallspolitikken i forbindelse med statsbudsjettet. I den sammenheng
vil det være naturlig å gå inn på de problemstillingene som reises
i dokument 8-forslaget. Det har vært bred politisk enighet om å
innføre et forbud mot deponering av nedbrytbart avfall, og et slikt
forbud vil tre i kraft 1. juli 2009. Forbudet vil på sikt føre til
betydelige reduksjoner i klimagassutslippene fra deponier. Forbudet
vil også innebære en bedring av rammebetingelsene for miljøvennlig
avfallshåndtering. Det kan komme til å være mangel på nasjonal behandlingskapasitet
når deponiforbudet trer i kraft 1. juli neste år. Forbudet vil i
seg selv være en drivkraft for utbygging av ny behandlingskapasitet.
Jeg vil komme tilbake til hvorvidt det er behov for ytterligere
virkemidler for å øke behandlingskapasiteten nasjonalt. I den sammenheng
vil jeg også vurdere om det er behov for tiltak for å begrense eksporten
av blandet avfall til nabolandene våre. Også den pågående debatten
mellom kommunenes interesseorganisasjoner og den private gjenvinningsindustrien
om enerett for behandling av avfall, kan være relevant i forhold
til hvilken utbygging av ny kapasitet vi får framover. Klagenemda
for offentlige anskaffelser har til behandling to saker som gjelder
kommunal tildeling av enerett for behandling av avfall. Sluttbehandlingsavgiften
er et viktig virkemiddel i avfallspolitikken. Avgiften skal reflektere miljøkostnadene
ved deponering og avfallsforbrenning. Avgiften på forbrenning av
avfall ble lagt om i 2004 og er nå direkte knyttet til faktiske utslipp
under forbrenningen. I forbindelse med innføring av deponiforbudet,
har det falt seg naturlig å vurdere om satsene på deponiavgiften bør
endres. Jeg vil komme tilbake med en omtale av dette i budsjettet. Miljøverndepartementet
har nylig fått utført en kartlegging av alle produsentansvarsordningene.
På grunnlag av kartleggingen, vil departementet se på behovet for
å evaluere enkelte sider ved ordningene. Det kan i denne sammenheng
også bli aktuelt å vurdere grunnlaget for produsentansvarsordninger
for enkelte nye fraksjoner.