Brev fra Miljøverndepartementet v/statsråden til energi- og miljøkomiteen, datert 28. juli 2008

Vedrørende Dokument nr. 8: 129 (2007-2008) Representantforslag om helhetlig gjennomgang av avfallspolitikken og bedring av rammebetingelsene for miljøvennlig avfallshåndtering

Jeg viser til brev fra Energi- og miljøkomiteen 20. juni 2008 med anmodning om departementets utredning mv. av stortingsrepresentantene Line Henriette Holten Hjemdal, May-Helen Molvær Grimstad og Ingebrigt S. Sørfonns forslag om en helhetlig gjennomgang av avfallspolitikken og en bedring av rammebetingelsene for miljøvennlig avfallshåndtering. I forbindelse med Stortingets behandling av St.meld. nr. 26 (2006-2007) Regjeringens miljøpolitikk og rikets miljøtilstand ba Energi- og miljøkomiteen om at Regjeringen skulle komme tilbake til Stortinget med en sak om avfallspolitikken. Regjeringen vil gi en slik gjennomgang av avfallspolitikken i forbindelse med statsbudsjettet. I den sammenheng vil det være naturlig å gå inn på de problemstillingene som reises i dokument 8-forslaget. Det har vært bred politisk enighet om å innføre et forbud mot deponering av nedbrytbart avfall, og et slikt forbud vil tre i kraft 1. juli 2009. Forbudet vil på sikt føre til betydelige reduksjoner i klimagassutslippene fra deponier. Forbudet vil også innebære en bedring av rammebetingelsene for miljøvennlig avfallshåndtering. Det kan komme til å være mangel på nasjonal behandlingskapasitet når deponiforbudet trer i kraft 1. juli neste år. Forbudet vil i seg selv være en drivkraft for utbygging av ny behandlingskapasitet. Jeg vil komme tilbake til hvorvidt det er behov for ytterligere virkemidler for å øke behandlingskapasiteten nasjonalt. I den sammenheng vil jeg også vurdere om det er behov for tiltak for å begrense eksporten av blandet avfall til nabolandene våre. Også den pågående debatten mellom kommunenes interesseorganisasjoner og den private gjenvinningsindustrien om enerett for behandling av avfall, kan være relevant i forhold til hvilken utbygging av ny kapasitet vi får framover. Klagenemda for offentlige anskaffelser har til behandling to saker som gjelder kommunal tildeling av enerett for behandling av avfall. Sluttbehandlingsavgiften er et viktig virkemiddel i avfallspolitikken. Avgiften skal reflektere miljøkostnadene ved deponering og avfallsforbrenning. Avgiften på forbrenning av avfall ble lagt om i 2004 og er nå direkte knyttet til faktiske utslipp under forbrenningen. I forbindelse med innføring av deponiforbudet, har det falt seg naturlig å vurdere om satsene på deponiavgiften bør endres. Jeg vil komme tilbake med en omtale av dette i budsjettet. Miljøverndepartementet har nylig fått utført en kartlegging av alle produsentansvarsordningene. På grunnlag av kartleggingen, vil departementet se på behovet for å evaluere enkelte sider ved ordningene. Det kan i denne sammenheng også bli aktuelt å vurdere grunnlaget for produsentansvarsordninger for enkelte nye fraksjoner.