Presidentskapet rår
Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
A
I Stortingets forretningsorden gjøres følgende endring:
Ny § 60 a skal lyde:
Stortingsrepresentantene skal registrere de
verv og økonomiske interesser som fremgår av Reglement om register
for stortingsrepresentantenes økonomiske interesser, på den måte
og under de vilkår som beskrevet i dette reglementet. Det samme
gjelder vararepresentanter som møter fast for en innvalgt representant.
B
Reglement om register for stortingsrepresentantenes
verv og økonomiske interesser skal lyde:
I Registerets formål og virkeområde
§ 1.
Formålet med registeret er å gi en samlet informasjon
om stortingsrepresentantenes verv og økonomiske interesser som har
berettiget interesse for allmennheten.
Registreringsplikten omfatter alle verv og interesser
som nevnt i dette reglementets §§ 2 til 11. Bare eksistensen og
arten av de forskjellige interesser skal oppgis, ikke beløp, verdi
eller mengde.
Reglementet gjelder for alle innvalgte stortingsrepresentanter
og vararepresentanter som er fast møtende.
II Registreringspliktige forhold
§ 2.
Verv i private eller offentlige selskapers og
interesseorganisasjoners styrende organer, samt i statlig eller
kommunalt organ. For det enkelte verv opplyses om det mottas godtgjørelse. Vervets
art og navn på selskapet, organisasjonen eller organet oppgis. Ulønnede
verv i politisk parti registreres ikke.
§ 3.
Selvstendig inntektsbringende virksomhet som utøves
i tillegg til stortingsarbeidet, herunder f.eks. virksomhet som
gårdbruker, lege, advokat, journalist, frittstående konsulentoppdrag
etc. Arten av virksomheten oppgis.
Alle betalte oppdrag som nevnt i første ledd,
og som representanten personlig tar del i omfattes, også om virksomheten/oppdraget
formelt organiseres gjennom et selskap representanten eier selv,
eller er medeier i.
Det angis særskilt om enkeltoppdrag, eller flere oppdrag
innenfor samme kalenderår for samme oppdragsgiver, har gitt en godtgjørelse
på mer enn kr 50 000,–.
§ 4.
Lønnet stilling eller engasjement som kommer
i tillegg til vervet som representant. Stilling/engasjement og arbeids-/oppdragsgiver
oppgis.
§ 5.
Avtaler om permisjon og avtaler av økonomisk karakter
med tidligere arbeidsgiver, herunder avtaler om fortsatt lønnsutbetaling
eller opprettholdelse av velferdsfordeler, pensjonsrettigheter og
lignende i den tid vedkommende er medlem av Stortinget.
§ 6.
Ansettelse, engasjement eller lignende avtale med
fremtidige arbeidsgivere eller oppdragsgivere – selv om ansettelsen,
engasjementet eller oppdraget først vil få virkning etter at vedkommende
representant har trådt ut av Stortinget.
§ 7.
Navn på selskaper, organisasjoner, institusjoner eller
enkeltpersoner som yter vedkommende representant økonomisk støtte,
herunder materielle fordeler, sekretærbistand o.l., og som kommer
i tillegg til de midler Stortinget eller vedkommende parti stiller
til rådighet.
§ 8.
Fast eiendom som har betydelig verdi og som benyttes
i næringsvirksomhet. Dette gjelder også når eiendommen tilhører
et selskap representanten eier selv, eller er medeier i. Eiendommens betegnelse,
og i hvilken kommune den ligger, oppgis.
Eiendom som i det vesentlige tjener som bolig eller
fritidsbolig, registreres ikke etter denne bestemmelse. Det samme
gjelder våningshus og driftsbygning på gårdsbruk.
§ 9.
Selskapsinteresser (aksjer, andeler m.v.) som overskrider
én prosent av selskapskapitalen, og som vedkommende selv eier. Selskapets
navn oppgis. Utbytte av selskapsinteressene oppgis ikke.
§ 10.
Reiser/besøk til utlandet hvor utgiftene ikke
i sin helhet dekkes av statlige midler, av det parti representanten
tilhører eller av representanten privat, når reisen/besøket har
tilknytning til vedkommendes virksomhet som representant. Hvem som
bar utgiftene, navn på besøkslandet og tidspunkt for reisen oppgis.
§ 11.
Gave eller annen økonomisk fordel, verd mer enn
2 000 kroner, mottatt fra innenlandsk eller utenlandsk giver, når
gaven/fordelen har tilknytning til vedkommendes virksomhet som representant.
Giverens navn, fordelens art og tidspunktet for ytelsen oppgis.
III. Gjennomføringen av registreringsordningen
§ 12.
Opplysninger til registeret skal meldes til
Stortingets administrasjon innen én måned etter at nyvalgt Storting
har trådt sammen. Innen 20 dager etter at registreringsfristen er
utløpt etter nyvalg, skal registeret være tilgjengelig for allmennheten
ved publisering på Stortingets nettsider.
Endring av, eller tillegg til tidligere registrerte opplysninger,
skal meldes innen én måned etter at de nye opplysninger forelå.
Vedkommende representants tidligere registrerte data arkiveres og
registeret oppdateres med de nye opplysninger innen ti dager etter
at representanten har meldt fra om dem.
§ 13.
Formular som benyttes til registreringen, skal godkjennes
av Stortingets presidentskap.
§ 14.
De registrerte opplysninger slettes fra det
elektroniske registeret etter at vedkommende representant er gått
ut av Stortinget, jf. § 12 første ledd.
C
Ikrafttredelse
Reglene under A og B trer i kraft fra 1. oktober 2009.