Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Thorbjørn Jagland og Signe Øye, fra Fremskrittspartiet,
Per Roar Bredvold, Henning Skumsvoll og Per Ove Width, fra Høyre,
lederen Jan Petersen, og fra Sosialistisk Venstreparti, Bjørn Jacobsen viser
til St.prp. nr. 14 (2008–2009).
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmet fra Høyre, merker seg at den totale utgiftsrammen
er styrket med 231,13 mill. kroner. Flertallet registrerer
at driftsbudsjettet totalt er foreslått styrket med 495,753 mill.
kroner. Flertallet tar til etterretning at investeringsbudsjettet
er foreslått redusert med 264,623 mill. kroner. Flertallet merker
seg at forsvarssjefen har anbefalt en aktivitetsjustering på grenkapitlene
for å omdisponere til mer prioritert virksomhet på budsjettene til
Forsvarets logistikkorganisasjon, Kystvakten, norske styrker i utlandet
og fellesinstitusjoner under Forsvarsstaben. Flertallet tar
til etterretning at en slik aktivitetsjustering er viktig for forsvarssjefens samlede
styring av Forsvarets virksomhet. Flertallet merker
seg at aktivitetene i Hæren, Sjøforsvaret og i noen grad Luftforsvaret
og HV er redusert for å styrke forsvarssjefens mer prioriterte oppgaver
i Forsvaret. Flertallet er opptatt av at de operative
avdelinger skal ha tilstrekkelig og god trening og øving. Flertallet forutsetter at
en aktivitetsinnskrenkning ikke går utover Forsvarets oppgaver og
kvalitet. Flertallet forventer at reduksjonen i rammen
for store nyanskaffelser ikke går utover de anskaffelsesbehov Forsvaret
har.
Et annet flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet og Høyre, har ved en rekke anledninger
uttrykt bekymring for driftssituasjonen i Forsvaret, og viser til
sine respektive merknader i Innst. S. nr. 318 (2007–2008) og Budsjett-innst.
nr. 7 (2008–2009).
Dette flertallet viser til at
budsjettet for 2008 allerede i utgangspunktet hadde en rekke mangler
knyttet til nivået på Forsvarets drift og operative virksomhet. Dette
flertallet har også tidligere særlig merket seg nivået på
øvelsesvirksomheten som en utfordring. Dette flertallet noterer
at det i St.prp. nr. 14 (2008–2009) opplyses at det er foretatt
såkalte "aktivitetsjusteringer" i løpet av året. Disse justeringene,
som i realiteten innebærer en aktivitetsreduksjon, har ikke vært
tilstrekkelige, og det foreslås nå å overføre 250 mill. kroner fra
investeringsbudsjettet. Dette flertallet ser dette
som et klart uttrykk for at situasjonen ikke er tilfredsstillende,
og at driftsbudsjettet allerede i utgangspunktet var urealistisk
lavt.
Dette flertallet vil igjen gi
uttrykk for at budsjettdokumentene innenfor forsvarssektoren er skrevet
i så generelle vendinger at det svekker Stortingets eierskap til
forsvarspolitikken, Stortingets mulighet til, som bevilgende myndighet,
å budsjettere driften med tilstrekkelig presisjon, samt å etterprøve
budsjettprosessene. Dette er, etter dette flertallets oppfatning,
en uholdbar situasjon.
Dette flertallet vil også uttrykke
bekymring for investeringsnivået. Det langtidsprogrammet som innledes
i 2009, bygger på en årlig reduksjon på 1,6 mrd. kroner i forhold
til nivået i inneværende langtidsperiode. Reduksjonene i budsjettforslaget
for 2009 og det forslag Regjeringen nå legger frem i St.prp. nr.
14 (2008–2009) for inneværende år om omdisponeringer, kommer i tillegg
til dette.
Dette flertallet vil, med henvisning
til at forbruket må tvinges inn i begrensningene i det vedtatte
budsjett for 2008, støtte de forslag som fremmes i St.prp. nr. 14
(2008–2009), men understreker at disse partiers alternative budsjetter for
året 2008 ville ha gitt rammer som ville ha vært bedre tilpasset
Forsvarets oppgaver og behov.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til nødvendigheten av
å fortløpende balansere forsvarsbudsjettet når nye oppgaver kommer
til. Gjennom inneværende år er det bl.a. lagt opp til et høyere
nivå på internasjonale operasjoner og Forsvarets logistikkorganisasjon
enn opprinnelig planlagt. Omgrupperingsproposisjonen er et viktig
verktøy for å sikre god økonomistyring i forsvarssektoren. Disse
medlemmer finner derfor at aktivitetsjusteringene informert
om i denne proposisjonen er en nødvendig del av virksomhetsstyringen
i løpet av året, og avgjørende for at forsvarssjefen skal kunne
styre i tråd med de overordnede økonomiske rammene.
Disse medlemmer kan ikke se at
de budsjettforslag som denne Regjeringen har lagt frem har en annen
struktur, innretning og detaljeringsgrad enn tidligere budsjettproposisjoner. Disse medlemmer anser
at dokumentet er i tråd med det informasjonsbehovet Stortinget har
for å kunne behandle forsvarsbudsjettet på en forsvarlig måte og
i tråd med velfungerende og innarbeidede budsjettprosesser.
Disse medlemmer viser til at
det i den nylig vedtatte langtidsplanen er lagt til grunn en reduksjon
av materiellinvesteringsnivået til et årlig nivå ved utgangen av
perioden som ligger 1,6 mrd. kroner lavere enn det som var forutsetningene
i forrige langtidsplan, jf. St.prp. nr. 42 (2003–2004). Disse
medlemmer vil påpeke at nivået på materiellinvesteringene
i langtidsplanen er balansert mot vedtatt struktur. Disse medlemmer deler
derfor ikke Høyres medlems bekymring for nivået på materiellinvesteringene i
neste langtidsperiode. Når det gjelder reduksjonen på materiellinvesteringer
i 2008, er dette, som forklart i proposisjonen, muliggjort ved prosjektrelaterte
forsinkelser.