2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Bendiks H. Arnesen, Thorbjørn Jagland og Signe Øye, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Henning Skumsvoll og Per Ove Width, fra Høyre, lederen Jan Petersen, og fra Sosialistisk Venstreparti, Bjørn Jacobsen viser til St.prp. nr. 14 (2008–2009).

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Høyre, merker seg at den totale utgiftsrammen er styrket med 231,13 mill. kroner. Flertallet registrerer at driftsbudsjettet totalt er foreslått styrket med 495,753 mill. kroner. Flertallet tar til etterretning at investeringsbudsjettet er foreslått redusert med 264,623 mill. kroner. Flertallet merker seg at forsvarssjefen har anbefalt en aktivitetsjustering på grenkapitlene for å omdisponere til mer prioritert virksomhet på budsjettene til Forsvarets logistikkorganisasjon, Kystvakten, norske styrker i utlandet og fellesinstitusjoner under Forsvarsstaben. Flertallet tar til etterretning at en slik aktivitetsjustering er viktig for forsvarssjefens samlede styring av Forsvarets virksomhet. Flertallet merker seg at aktivitetene i Hæren, Sjøforsvaret og i noen grad Luftforsvaret og HV er redusert for å styrke forsvarssjefens mer prioriterte oppgaver i Forsvaret. Flertallet er opptatt av at de operative avdelinger skal ha tilstrekkelig og god trening og øving. Flertallet forutsetter at en aktivitetsinnskrenkning ikke går utover Forsvarets oppgaver og kvalitet. Flertallet forventer at reduksjonen i rammen for store nyanskaffelser ikke går utover de anskaffelsesbehov Forsvaret har.

Et annet flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, har ved en rekke anledninger uttrykt bekymring for driftssituasjonen i Forsvaret, og viser til sine respektive merknader i Innst. S. nr. 318 (2007–2008) og Budsjett-innst. nr. 7 (2008–2009).

Dette flertallet viser til at budsjettet for 2008 allerede i utgangspunktet hadde en rekke mangler knyttet til nivået på Forsvarets drift og operative virksomhet. Dette flertallet har også tidligere særlig merket seg nivået på øvelsesvirksomheten som en utfordring. Dette flertallet noterer at det i St.prp. nr. 14 (2008–2009) opplyses at det er foretatt såkalte "aktivitetsjusteringer" i løpet av året. Disse justeringene, som i realiteten innebærer en aktivitetsreduksjon, har ikke vært tilstrekkelige, og det foreslås nå å overføre 250 mill. kroner fra investeringsbudsjettet. Dette flertallet ser dette som et klart uttrykk for at situasjonen ikke er tilfredsstillende, og at driftsbudsjettet allerede i utgangspunktet var urealistisk lavt.

Dette flertallet vil igjen gi uttrykk for at budsjettdokumentene innenfor forsvarssektoren er skrevet i så generelle vendinger at det svekker Stortingets eierskap til forsvarspolitikken, Stortingets mulighet til, som bevilgende myndighet, å budsjettere driften med tilstrekkelig presisjon, samt å etterprøve budsjettprosessene. Dette er, etter dette flertallets oppfatning, en uholdbar situasjon.

Dette flertallet vil også uttrykke bekymring for investeringsnivået. Det langtidsprogrammet som innledes i 2009, bygger på en årlig reduksjon på 1,6 mrd. kroner i forhold til nivået i inneværende langtidsperiode. Reduksjonene i budsjettforslaget for 2009 og det forslag Regjeringen nå legger frem i St.prp. nr. 14 (2008–2009) for inneværende år om omdisponeringer, kommer i tillegg til dette.

Dette flertallet vil, med henvisning til at forbruket må tvinges inn i begrensningene i det vedtatte budsjett for 2008, støtte de forslag som fremmes i St.prp. nr. 14 (2008–2009), men understreker at disse partiers alternative budsjetter for året 2008 ville ha gitt rammer som ville ha vært bedre tilpasset Forsvarets oppgaver og behov.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til nødvendigheten av å fortløpende balansere forsvarsbudsjettet når nye oppgaver kommer til. Gjennom inneværende år er det bl.a. lagt opp til et høyere nivå på internasjonale operasjoner og Forsvarets logistikkorganisasjon enn opprinnelig planlagt. Omgrupperingsproposisjonen er et viktig verktøy for å sikre god økonomistyring i forsvarssektoren. Disse medlemmer finner derfor at aktivitetsjusteringene informert om i denne proposisjonen er en nødvendig del av virksomhetsstyringen i løpet av året, og avgjørende for at forsvarssjefen skal kunne styre i tråd med de overordnede økonomiske rammene.

Disse medlemmer kan ikke se at de budsjettforslag som denne Regjeringen har lagt frem har en annen struktur, innretning og detaljeringsgrad enn tidligere budsjettproposisjoner. Disse medlemmer anser at dokumentet er i tråd med det informasjonsbehovet Stortinget har for å kunne behandle forsvarsbudsjettet på en forsvarlig måte og i tråd med velfungerende og innarbeidede budsjettprosesser.

Disse medlemmer viser til at det i den nylig vedtatte langtidsplanen er lagt til grunn en reduksjon av materiellinvesteringsnivået til et årlig nivå ved utgangen av perioden som ligger 1,6 mrd. kroner lavere enn det som var forutsetningene i forrige langtidsplan, jf. St.prp. nr. 42 (2003–2004). Disse medlemmer vil påpeke at nivået på materiellinvesteringene i langtidsplanen er balansert mot vedtatt struktur. Disse medlemmer deler derfor ikke Høyres medlems bekymring for nivået på materiellinvesteringene i neste langtidsperiode. Når det gjelder reduksjonen på materiellinvesteringer i 2008, er dette, som forklart i proposisjonen, muliggjort ved prosjektrelaterte forsinkelser.