I dokumentet fremmes følgende forslag:
"1. Stortinget ber Regjeringen
om å stramme inn regelverket for alderstesting og DNA-undersøkelse.
2. Stortinget ber Regjeringen om å prioritere
arbeidet med å utarbeide returavtaler slik at utsendelse av grunnløse
søkere går raskere. Returavtale med Irak må prioriteres.
3. Stortinget ber Regjeringen reversere
innføringen av det utvidede flyktningbegrepet vedtatt i forbindelse
med behandlingen av Ot.prp. nr. 75 (2006–2007) utlendingsloven.
4. Stortinget ber Regjeringen om å reversere
forskriftsendringen og endringene i utlendingsloven som kan gir
lettere oppholdstillatelse dersom retur ikke er gjennomført innen
tre år etter saksopprettelse.
5. Stortinget ber Regjeringen om å endre
kravet til underhold slik at dette kommer opp på et mer realistisk
nivå.
6. Stortinget ber Regjeringen om å innføre
strengere målkrav til UDI slik at saksbehandlingstiden reduseres.
7. Stortinget ber Regjeringen innføre et
meldepliktsystem for personer som søker om asyl og som ikke bor
på mottak, og personer som har fått avslag og som venter på utsendelse.
Gjentatte brudd på meldeplikten vil kunne føre til forvaring.
8. Stortinget ber Regjeringen igangsette
informasjonstiltak om norsk asylpolitikk overfor de landene hvor
det er høy tilstrømning fra personer med grunnløse asylsøknader.
9. Stortinget ber Regjeringen om å utrede muligheten
for å forvare asylsøkere som begår gjentatte kriminelle handlinger
inntil asylsøknaden er ferdigbehandlet.
10. Stortinget ber Regjeringen om å vurdere
om gjentatte kriminelle handlinger begått av en asylsøker som har
søknaden til behandling, skal kunne få betydning for utfallet av
søknadens behandling i saker der det ikke er et klart beskyttelsesbehov,
men humanitære hensyn som tillegges vekt.
11. Stortinget ber Regjeringen om å etablere
et sentralt asylbehandlingssystem på Gardermoen der all relevant
kompetanse i UDI, Politiets utlendingsenhet og eventuelt Kripos
samles."
Forslagsstillerne viser til at norsk asyl- og
innvandringspolitikk nå synes å være ute av kontroll på grunn av
den store tilstrømningen av asylsøkere. Konsekvensen er at Norge
ikke klarer å ta imot dem som har rett til opphold på en god måte,
og at folk blir sittende i mottak i flere år i påvente av å få søknaden
behandlet og bli bosatt i kommunene.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Tore Hagebakken, Silvia K. Kosmo, Inger Løite, Arild Stokkan-Grande
og Karin Yrvin, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Åge
Starheim og Ib Thomsen, fra Høyre, Kari Lise Holmberg og Bent Høie,
fra Sosialistisk Venstreparti, Rolf Reikvam, fra Kristelig Folkeparti, Bjørg
Tørresdal, fra Senterpartiet, Anna Ceselie Brustad Moe, og fra Venstre,
Vera Lysklætt, mener at Norge må føre en innvandringspolitikk
som bygger på våre internasjonale avtaler og humanitære forpliktelser. Asylsøkere
med et reelt beskyttelsesbehov skal få opphold. De som får beskyttelse
i Norge, må raskt bli integrert i det norske samfunnet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, viser til at Norge, ved siden av
Nederland, har hatt den største økningen i asylankomster i Europa
i 2008. Flertallet er enig i at det er behov for
å iverksette tiltak for å redusere antallet asylsøkere som ikke
har behov for beskyttelse, og legge til rette for at personer uten
lovlig opphold skal returnere til hjemlandet så raskt som mulig. Flertallet viser
til at Regjeringen har varslet en rekke tiltak for å redusere ankomstene,
senest gjennom 13 punkter den 3. september 2008. Flertallet viser
i den forbindelse til brev fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet
v/statsråden av 3. november 2008, hvor de 13 punktene er gjengitt.
Brevet er vedlagt innstillingen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet er av den oppfatning at Regjeringens tiltakspakke
er den mest hensiktsmessige for å møte den aktuelle situasjonen,
og tiltrer derfor ikke forslagene som forslagsstillerne fra Høyre
har fremmet. Disse medlemmer viser til at flere av
punktene allerede er drøftet i forbindelse med behandlingen av ny
utlendingslov, jf. Ot.prp. nr. 75 (2006–2007) og Innst. O. nr. 42
(2007–2008). Videre er andre punkter allerede ivaretatt gjennom
Regjeringens tiltakspakke som departementet arbeider med å iverksette
eller utrede. Høyres forslag synes derfor overflødige.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at Sosialistisk Venstreparti har tatt dissens på flere av forslagene som
kommer fram i statsrådens brev. Dette medlem viser
til at ifølge Flyktninghjelpen er det bare i år blitt 3,5 millioner
flere flyktninger i verden, på grunn av store uroligheter ulike
steder. Det er naturlig at dette fører til flere ankomster til Norge.
Mens det i 2007 kom 6 500 asylsøkere, ligger vi nå an til å få om
lag 15 000 asylsøkere i år.
Dette medlem viser til at situasjonen
i verden i dag er at stadig flere mennesker drives på flukt på grunn
av kriger og katastrofer. Av hensyn til disse menneskene skal ikke
asylpolitikken først og fremst handle om innstramninger, men å sørge
for en rask og rettferdig behandling av dem som kommer hit for å
søke asyl. Dette medlem mener derfor at også Høyres
forslag må avvises.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at Regjeringen har foreslått å øke driftsbevilgningene
til UDI og UNE med til sammen 287 mill. kroner i 2009 for å styrke
saksbehandlingskapasiteten. Flertallet er også tilfreds
med at Arbeids- og inkluderingsdepartementet, i nært samarbeid med Justisdepartementet
og Utenriksdepartementet, vurderer hvordan saksflyten i hele utlendingsforvaltningen
kan bedres, slik at man kan hindre dobbeltarbeid, øke effektiviteten
og bedre servicen i utlendingsforvaltningen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at disse medlemmer fremmet et komplett forslag
til ny norsk utlendingslov i Innst. O. nr. 42 (2007–2008). Disse
medlemmer vil påpeke at denne loven ved voteringen i Odelstinget
tirsdag den 8. april 2008 kun fikk Fremskrittspartiets egne stemmer, og
dermed ikke ble bifalt, med 55 mot 15 stemmer. Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiets forslag til utlendingslov bygde på noen
viktige hovedprinsipper om at tilstrømningen til Norge må begrenses
for å muliggjøre en sunn integreringsprosess, og at innvandringspolitiske
hensyn i en del tilfeller må gå foran retten til lovlig bevegelse
over grensene. Disse medlemmer er skuffet over at
samtlige andre partier ikke engang ville si seg enige i disse hovedprinsippene,
og at disse medlemmer dermed til og med ble stående
alene om sitt forslag til § 1 i utlendingsloven.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at Regjeringen har gått høyt på banen
med sine 13 såkalte asyltiltak, og at Sosialistisk Venstreparti
til og med har tatt dissens i Regjeringen for at tiltakene skal
virke troverdige. Disse medlemmer viser til at Regjeringens
tiltak åpenbart ikke har hatt den umiddelbare virkningen man håpet
på, med tanke på at over dobbelt så mange personer søkte asyl i
Norge i oktober 2008 sammenlignet med oktober 2007. I fjor søkte
678 personer asyl i oktober, mens tallet i år var steget til 1437
søknader. Disse medlemmer ser positivt på at et flertall
ser behovet for innstramninger i norsk asylpolitikk, noe som åpenbart
er tvingende nødvendig med tanke på at dagens asylinnvandring er
på historisk høyt nivå.
Slik komiteens medlemmer fra
Fremskrittspartiet ser det, vil Høyres forslag gi mindre
effekt enn Regjeringens tiltak, og disse medlemmer ser
i den forbindelse Regjeringens forslag nummer 5 som en forsiktig
innføring av et tilknytningskrav. Disse medlemmer ønsker allikevel
å stemme for alle forslag som går i riktig retning.
Disse medlemmer ønsker utstrakt
bruk av alderstesting i saker der det kan reises tvil om identitet,
og at aldersundersøkelser også kan benyttes der det kan reises tvil
om at voksen asylsøker eller familieinnvandrer har oppgitt feil alder. Disse
medlemmer vil i den forbindelse særlig vise til problemstillingen
med importerte barnebruder, og sine merknader og forslag i Innst.
O. nr. 42 (2007–2008) om aldersundersøkelser. Disse medlemmer mener
blant annet at DNA-testing bør kunne benyttes i enhver familieinnvandringssak
der det etter loven er nødvendig å fastslå om det eksisterer en
familierelasjon, dvs. for eksempel for å få bekreftet at angivelige
barn faktisk er referansepersonens barn, og også for å avsløre ulovlige
ekteskap mellom nære slektninger som strider mot bestemmelsene i
ekteskapsloven, jf. disse medlemmers forslag om forbud
mot ekteskap mellom biologiske fettere og kusiner. Disse medlemmer mener
videre at det kan være hensiktsmessig å opprette et DNA-register
over alle som kommer til Norge gjennom familiegjenforening, og at
dette registeret blant annet bør kunne benyttes i forbindelse med
kriminalitetsbekjempelse. Disse medlemmer vil på
denne bakgrunn støtte Høyres forslag 1.
Disse medlemmer viser til at
skjerpede forsørgerkrav i seg selv kan ha enkelte negative konsekvenser,
fordi unge personer kan bli tvunget ut i lavtlønnsjobber for å finansiere
sine egne tvangsekteskap samtidig som de mister muligheten til å
ta utdannelse. Disse medlemmer mener derfor Høyres
forslag om å skjerpe kravet til underhold må følges opp med andre tiltak. Disse
medlemmer vil i den forbindelse vise til at disse
medlemmer i Innst. O. nr. 42 (2007–2008) fremmet forslag
om 24-årsgrense, tilknytningskrav og språk- og kunnskapstester. Disse
medlemmer ser imidlertid ingen problemer med å stemme for
skjerpede underholdskrav nå, og følge opp med andre tiltak innen rimelig
tid.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil påpeke at Fremskrittspartiet og Høyre i Innst.
O. nr. 42 (2007–2008) fremmet et felles forslag om ukentlig meldepliktsordning
ved utvisning.
Disse medlemmer ønsker å fremme
forslaget på nytt:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at det
i utlendingsforskriften inntas en ukentlig meldepliktordning ved
utvisning."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at tvangsekteskap mellom fetter og kusine er utbredt i visse
innvandrermiljøer, men at søskenbarnekteskap samtidig er tilnærmet
ukjent hos majoritetsbefolkningen. Disse medlemmer viser
til sine merknader om de biologiske effektene av søskenbarnekteskap
i Innst. O. nr. 42 (2007–2008), og forslaget om forbud i samme innstilling. Disse
medlemmer mener forbud mot søskenbarnekteskap også kan være
et effektivt asyltiltak, fordi asylsøkere erfaringsmessig velger
land som det er enkelt å importere øvrig familie til.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag.
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om et
generelt forbud mot ekteskap mellom biologisk fetter og kusine."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til statsrådens bemerkninger i brevet av
3. november 2008. Disse medlemmer deler verken statsrådens synspunkt
på de enkelte punktene eller den samlede konklusjonen. Disse
medlemmer mener at Regjeringens 13 tiltak for å redusere
asylankomstene alene ikke er tilstrekkelige for å møte de utfordringene
Norge står overfor på asylfeltet. Disse medlemmer vil
imidlertid ta stilling til Regjeringens varslede tiltak når disse
legges frem for Stortinget.
Disse medlemmer viser til at
Norge i 2008 er kommet i en meget vanskelig situasjon fordi asylstrømmen
er tredoblet og politikken på området synes å være ute av kontroll
etter tre år med rød-grønn liberalisering. Alvoret i dagens situasjon
understrekes av de mange nyhetsoppslag som i den seneste tiden har
blitt vist om migrasjonsstrømmene, menneskesmugling og menneskehandel.
Disse medlemmer viser til Aftenpostens
lederartikkel den 24. november 2008 der det fremgår at politiet
mener at om lag 90 pst. av de 15 000 asylsøkerne som dette året
kommer til landet, blir hjulpet av smuglere. Disse medlemmer er
svært bekymret over denne situasjonen og mener Regjeringen er altfor
defensiv. Disse medlemmer beklager at verken statsråden
eller flertallet i komiteen ser at disse medlemmers forslag
er egnede virkemidler i kampen mot både menneskesmuglingen og den store
økningen i antallet ubegrunnede asylsøkere.
Disse medlemmer vil påpeke viktigheten
av at det ikke må skapes falske forhåpninger om hvem som kan få
asyl i Norge. Dessuten vil disse medlemmer fremheve
at myndighetene må sikre en effektiv og rask behandling av søknadene
slik at de som ikke har rett til asyl, raskt kan transporteres ut
av landet.
Disse medlemmer viser for øvrig
til sine respektive merknader og forslag i tilknytning til behandlingen
av Ot.prp. nr. 75 (2006–2007) og Innst. O. nr. 42 (2007–2008).
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å stramme inn regelverket
for alderstesting og DNA-undersøkelse."
"Stortinget ber Regjeringen om å prioritere
arbeidet med å utarbeide returavtaler slik at utsendelse av grunnløse
søkere går raskere. Returavtale med Irak må prioriteres."
"Stortinget ber Regjeringen reversere innføringen
av det utvidede flyktningbegrepet vedtatt i forbindelse med behandlingen
av Ot.prp. nr. 75 (2006–2007) utlendingsloven."
"Stortinget ber Regjeringen om å reversere forskriftsendringen
og endringene i utlendingsloven som kan gi lettere oppholdstillatelse
dersom retur ikke er gjennomført innen tre år etter saksopprettelse."
"Stortinget ber Regjeringen om å endre kravet
til underhold slik at dette kommer opp på et mer realistisk nivå."
"Stortinget ber Regjeringen om å innføre strengere
målkrav til UDI slik at saksbehandlingstiden reduseres."
"Stortinget ber Regjeringen innføre et meldepliktsystem
for personer som søker om asyl og som ikke bor på mottak, og personer
som har fått avslag og som venter på utsendelse. Gjentatte brudd
på meldeplikten vil kunne føre til forvaring."
"Stortinget ber Regjeringen igangsette informasjonstiltak
om norsk asylpolitikk overfor de landene hvor det er høy tilstrømning
fra personer med grunnløse asylsøknader."
"Stortinget ber Regjeringen om å utrede muligheten
for å forvare asylsøkere som begår gjentatte kriminelle handlinger
inntil asylsøknaden er ferdigbehandlet."
"Stortinget ber Regjeringen om å vurdere om gjentatte
kriminelle handlinger begått av en asylsøker som har søknaden til
behandling, skal kunne få betydning for utfallet av søknadens behandling
i saker der det ikke er et klart beskyttelsesbehov, men humanitære
hensyn som tillegges vekt."
"Stortinget ber Regjeringen om å etablere et
sentralt asylbehandlingssystem på Gardermoen der all relevant kompetanse
i UDI, Politiets utlendingsenhet og eventuelt Kripos samles."
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til statsrådens bemerkninger i brevet av
3. november 2008 til de enkelte punktene i representantforslaget
om å redusere tilstrømningen til Norge av personer med grunnløse
asylsøknader. Disse medlemmer deler statsrådens bemerkninger
til de 11 punktene, med unntak av punkt 5 som handler om innstramminger
av underholdskravet, da disse medlemmer ikke støtter
innstrammingene. Disse medlemmer vil understreke
at behovet for å være sammen med sin familie er like stort for personer
med lav inntekt som for personer med høy inntekt. Disse medlemmer frykter
at en innstramming av underholdskravet i større grad gjør at unge
mennesker må avbryte sin utdannelse og gå ut i jobb for å få ektefelle
til landet. Disse medlemmer mener det vil være en
uheldig konsekvens og viser til at det er positivt at innvandrere
tar høyere utdannelse og at staten ikke må legge hindringer for
dette.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, viser til sine respektive merknader
i innstillingen og foreslår at representantforslaget i Dokument
nr. 8:146 (2007–2008) ikke bifalles.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen om å stramme inn regelverket
for alderstesting og DNA-undersøkelse.
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen om å prioritere arbeidet
med å utarbeide returavtaler slik at utsendelse av grunnløse søkere
går raskere. Returavtale med Irak må prioriteres.
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen reversere innføringen av
det utvidede flyktningbegrepet vedtatt i forbindelse med behandlingen
av Ot.prp. nr. 75 (2006–2007) utlendingsloven.
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringen om å reversere forskriftsendringen
og endringene i utlendingsloven som kan gi lettere oppholdstillatelse
dersom retur ikke er gjennomført innen tre år etter saksopprettelse.
Forslag 5
Stortinget ber Regjeringen om å endre kravet
til underhold slik at dette kommer opp på et mer realistisk nivå.
Forslag 6
Stortinget ber Regjeringen om å innføre strengere
målkrav til UDI slik at saksbehandlingstiden reduseres.
Forslag 7
Stortinget ber Regjeringen innføre et meldepliktsystem
for personer som søker om asyl og som ikke bor på mottak, og personer
som har fått avslag og som venter på utsendelse. Gjentatte brudd på
meldeplikten vil kunne føre til forvaring.
Forslag 8
Stortinget ber Regjeringen igangsette informasjonstiltak
om norsk asylpolitikk overfor de landene hvor det er høy tilstrømning
fra personer med grunnløse asylsøknader.
Forslag 9
Stortinget ber Regjeringen om å utrede muligheten
for å forvare asylsøkere som begår gjentatte kriminelle handlinger
inntil asylsøknaden er ferdigbehandlet.
Forslag 10
Stortinget ber Regjeringen om å vurdere om gjentatte
kriminelle handlinger begått av en asylsøker som har søknaden til
behandling, skal kunne få betydning for utfallet av søknadens behandling
i saker der det ikke er et klart beskyttelsesbehov, men humanitære
hensyn som tillegges vekt.
Forslag 11
Stortinget ber Regjeringen om å etablere et
sentralt asylbehandlingssystem på Gardermoen der all relevant kompetanse
i UDI, Politiets utlendingsenhet og eventuelt Kripos samles.
Forslag 12
Stortinget ber Regjeringen sørge for at det
i utlendingsforskriften inntas en ukentlig meldepliktordning ved
utvisning.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 13
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om
et generelt forbud mot ekteskap mellom biologisk fetter og kusine.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:146 (2007–2008) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Erna Solberg, Jan Tore Sanner, Bent
Høie og Kari Lise Holmberg om å redusere tilstrømningen til Norge
av personer med grunnløse asylsøknader – bifalles ikke.
Jeg viser til forslaget av 30. september 2008, som
ble oversendt mitt departement for vurdering 9. oktober 2008.
Jeg er glad for at forslagstillerne fastslår
at Norge må føre en innvandringspolitikk som bygger på våre internasjonale
avtaler og humanitære forpliktelser. Asylsøkere med et reelt beskyttelsesbehov
skal få opphold. Regjeringen vil verne om retten til asyl for mennesker
på flukt, og legge til rette for at de som får beskyttelse i Norge
raskt blir integrert og en del av det norske samfunnet. Videre vil
regjeringen iverksette nødvendige tiltak for å redusere antallet
asylsøkere som ikke har behov for beskyttelse, og legge til rette
for at personer uten lovlig opphold skal returnere til hjemlandet
så fort som mulig.
Norge har, ved siden av Nederland, hatt den største
økningen av asylankomster i Europa i 2008. Derfor var det påkrevet
med tiltak for å redusere ytterligere ankomster av asylsøkere til Norge
som ikke oppfyller vilkårene for beskyttelse. Før sommeren annonserte
regjeringen flere tiltak for å redusere asylankomstene, blant annet
skjerping av underholdskravet og større bruk av Dublin II-forordningen.
Den 3. september 2008 fremmet regjeringen ytterligere
tiltak for å redusere ankomstene gjennom følgende 13 punkter:
1. Praksis når det gjelder
opphold på humanitært grunnlag skal baseres på en individuell behandling
av den enkelte sak, og ikke en gruppevurdering i forhold til det
enkelte landområdet.
2. Manglende tilknytning til et geografisk
område i saker som omhandler internflukt, skal ikke være tilstrekkelig
alene for å få opphold på humanitært grunnlag. Det må foreligge
andre sterke menneskelige hensyn for at oppholdstillatelse kan gis.
3. Norsk flyktning- og asylpolitikk fastsettes
av norske myndigheter. Både i dag og fremover skal norsk praksis
i hovedtrekk samsvare med praksis i andre sammenlignbare land.
4. Praksis etter Dublin II-reglene tilpasses
praksis i andre land, slik at det ikke gjøres generelle unntak fra
hovedprinsippet i Dublin II-reglene med mindre det foreligger særlige
grunner. Det vil gjøres en individuell vurdering når det gjelder returer
til Hellas og returer av enslige mindreårige asylsøkere.
5. Det innføres et vilkår om at referansepersoner som
har opphold på humanitært grunnlag, må ha fire års utdanning eller
arbeidserfaring i Norge for at det skal kunne innvilges familiegjenforening
eller -etablering. Det samme vil gjelde for personer som har flyktningstatus,
men bare ved familieetablering. Vilkåret vil ikke gjelde for personer
som har fått tillatelse som arbeidsinnvandrere eller etter regelverket
for EØS-borgere. Det kan gjøres unntak fra vilkåret dersom særlige
grunner taler for det.
6. Det kan etter en individuell vurdering
gis begrensede tillatelser uten rett til fornyelse, for enslige
mindreårige søkere over 16 år som i dag får oppholdstillatelse kun
fordi norske myndigheter ikke finner omsorgspersoner.
7. Etablering av praksis i strid med UNHCRs
anbefalinger om beskyttelse skal som hovedregel prøves i stornemnd
med mindre praksis følger av instruks fra AID til UDI.
8. UD har ansvaret for å fremforhandle
og inngå en tilbaketakelsesavtale med Irak. Arbeidet forseres. Forutsetningene
for å inngå en slik avtale, herunder de budsjettmessige konsekvenser
utredes.
9. Regjeringen vil intensivere arbeidet
med å få på plass tilbaketakelsesavtaler med viktige opprinnelsesland,
for personer uten lovlig opphold i Norge.
10. Det utredes nærmere et forslag om eget
hurtig saksbehandlingsløp i de tilfellene der asylsøkeren ikke bidrar
til å avklare sin identitet.
11. Det skal tas fingeravtrykk av alle
søkere som ikke kan dokumentere sin identitet, eller som må antas
å oppgi falsk identitet.
12. Forslag til forskrift som begrenser
nemndmøtebehandlingen i UNE til de vesentlige tvilsspørsmålene i
en sak, sendes på høring.
13. Det etableres et hurtigløp som skal
gi fullført saksbehandling og vedtaksfatting for enkelte grupper
hvor det erfaringsvis er høy andel avslag. Det forutsettes at alle
berørte etater som er nødvendige for å få til hurtigløpet, inngår
i samarbeidet.
Oppfølgingen av de 13 tiltakene er en prioritert oppgave,
og de ulike tiltakene blir iverksatt fortløpende og så raskt som
mulig.
Regjeringen har foreslått å øke driftsbevilgningene
til UDI og UNE med til sammen 287 millioner kroner i 2009 i forhold
til saldert budsjett 2008. Det er først og fremst saksbehandlingskapasiteten
som foreslås styrket, slik at kapasiteten kan til passes økningen
i antall asylsaker. Selv om de høye asylankomstene er svært utfordrende
å håndtere, mener regjeringen det er viktig å holde fast kurs for
arbeidet med å utvikle en helhetlig, effektiv og brukerorientert
utlendingsforvaltning. Det er da nødvendig å se oppgaveløsning,
organisering, regelverk, systemer og ressurser i en tett sammenheng.
Det gjør regjeringen blant annet gjennom den utlendingsloven som
ble behandlet i Stortinget våren 2008, og det omfattende forskriftsarbeidet
som nå pågår i departementet. Arbeids- og inkluderingsdepartementet,
i nært samarbeid med Justisdepartementet og Utenriksdepartementet, vurderer
for tiden hvordan saksflyten i hele utlendingsforvaltningen kan
bedres, med sikte på å hindre dobbeltarbeid, øke effektiviteten
og bedre servicen i utlendingsforvaltningen. Samtidig er vi i ferd
med å utvikle og iverksette nye elektroniske løsninger, som vil
gi søkerne mulighet til å søke på internett og utlendingsforvaltningen
et felles elektronisk arkiv. Jeg viser for øvrig til nærmere omtale
i St.prp. nr. 1 (2008-2009).
Forslaget fra representantene Solberg, Sanner, Høie
og Holmberg inneholder flere punkter som tidligere er diskutert
i forbindelse med behandlingen av ny utlendingslov, jf Ot. prp.
nr. 75 (2006-2007) og Innst. O. nr. 42 (2007-2008). Andre punkter
er ivaretatt gjennom de nevnte tiltakene som departementet arbeider
med å iverksette eller utrede. Jeg mener regjeringens tiltakspakke
er den mest hensiktmessige for å møte aktuelle situasjon.
Til de enkelte punktene i forsalget vil jeg
bemerke:
1. Det rettslige grunnlaget
for DNA-tester og aldersundersøkelser var lenge utlendingens frivillige
samtykke. Gjennom Ot.prp. nr. 17 (2006-2007) Om DNA-testing og aldersundersøking mv,
foreslo imidlertid regjeringen uttrykkelige hjemler for slike undersøkelser
i utlendingsloven. Stortinget sluttet seg til lovforslagene, og disse
ble satt i kraft 1. juli 2007. Det er ingenting som tilsier at det
er behov for å skjerpe inn eller endre disse bestemmelsene.
2. Regjeringen prioriterer arbeidet med
å inngå tilbaketakelsesavtaler, slik at personer uten lovlig opphold
kan sendes tilbake til sitt hjemland så raskt som mulig dersom vedkommende
ikke reiser frivillig. Arbeids- og inkluderingsdepartementet samarbeider
tett med Justisdepartementet og Utenriksdepartementet når det gjelder
hvilke land som skal prioriteres i forhold til nye avtaler, utforming
av avtaletekster, forhandlinger og gjennomføring av avtalene etter
undertegning. Det arbeides for tiden i forhold til 20 land, med sikte
på inngå tilbaketakelsesavtaler. Arbeidet er imidlertid ofte svært
tidkrevende, slik at det er lite trolig at man vil kunne signere
mer enn 2-3 nye avtaler inneværende år.
Det arbeides herunder med en tilbaketakelsesavtale
med Irak. UD har hovedansvaret for å fremforhandle en avtale. Det
er innledet kontakt med irakiske myndigheter i saken. Arbeidet med
en tilbaketakelsesavtale med Irak blir prioritert.
3. Det utvidede flyktningbegrepet
som gjennomføres i ny utlendingslov innebærer at også personer med
rett til beskyttelse etter andre konvensjoner enn flyktningkonvensjonen,
gis status som flyktninger. Endringen har ingen betydning for hvor
mange som får opphold, men innebærer at alle som har rett til internasjonal
beskyttelse får de samme rettigheter. Dette er i samsvar med praksis
i blant annet land som Nederland, Danmark og Sverige, hvor det er
få eller ingen forskjeller i rettighetene mellom de to gruppene.
At den nye loven i tillegg benytter betegnelsen ”flyktning” om begge
grupper, bidrar bare til å tydeliggjøre at opphold er gitt på grunnlag
av internasjonale forpliktelser til å gi beskyttelse.
4. Forskriftsbestemmelsen som innebærer
at oppholdstillatelse kan gis hvis retur ikke er gjennomført innen
tre år etter saksopprettelse, har en viktig forutsetning om at dette
bare gjelder når utlendingen ikke kan uttransporteres på tross av at
vedkommende har bidratt til å muliggjøre retur, herunder medvirket
til å avklare identitet og bidratt til å skaffe hjemlandets reisedokumenter. Utlendingsmyndighetene
har ett år på å gjennomføre uttransportering hvis utlendingen ikke reiser
frivillig. Det er tilstrekkelig tid til iverksetting. Regjeringen
er opptatt av å skille mellom de som samarbeider om retur etter
endelig avslag, og de som ikke samarbeider. For den sistnevnte gruppen
er det ingen utvidet adgang til opphold. Jeg mener derfor det er
riktig å beholde bestemmelsen.
5. Gjennom instruks til Utlendingsdirektoratet økte
departementet underholdskravet fra lønnstrinn 1 (kr. 198 400 pr.
år) til lønnstrinn 8 (kr. 215 200 pr. år) med virkning fra 21. juli 2008.
Videre har departementet 17. oktober i år sendt på høring et forslag
til en rekke nye innstramninger i reglene om underholdskravet. Forslaget
går blant annet ut på at det bare er de forventede inntektene til
referansepersonen som skal kunne medregnes, at referansepersonen også
i året forut for at tillatelse gis, skal ha hatt tilstrekkelig inntekt
og ikke ha mottatt sosialhjelp.
6. Det er gjort betydelige grep for å effektivisere saksbehandlingen
i utlendingsforvaltningen, og dette gjelder både organisering, teknologi,
rutiner mv. I regjeringens forslag til statsbudsjett for 2009 kommer
dette blant annet til uttrykk ved at asylsaksbehandlingen i Utlendingsdirektoratet forutsettes
effektivisert med 17 pst sett i forhold til 2008. Også fra 2007
til 2008 var det forutsatt betydelig effektivisering.
Regjeringen er, som forslagsstillerne, opptatt
av effektiv ressursbruk. Men når det settes krav til saksproduksjon,
må kravet til effektivitet avstemmes mot forhold som rettssikkerhet,
likebehandling, kvalitet og kontroll. Kravene skal være ambisiøse,
men samtidig realistisk å oppnå innenfor disse rammene. Ved å redusere
kravet til kontroll vil man eksempelvis kunne oppnådd betydelig
effektivisering gjennom å foreta prima facie-vurdering av enkelte
grupper/land. Det vil innebære at alle som kan dokumentere at de
kommer fra et område som på generelt grunnlag oppfattes som utrygt,
får en tillatelse. Erfaringer tilsier imidlertid at denne type praksis
fører til økte ankomster, og regjeringen vil ikke gå for en slik
løsning, jf. tiltak 1 i regjeringens tiltakspakke fra 3. september
i år.
7. Utlendingsloven gir
både hjemmel for å pålegge meldeplikt, og for pålegge bestemt oppholdssted
når det er nødvendig for å sikre at et avslagsvedtak skal kunne
iverksettes. Forutsetningen er at det er særlig grunn til å frykte
at utlendingen vil unndra seg iverksetting. Dersom pålegg om meldeplikt
eller bestemt oppholdssted ikke er tilstrekkelige virkemidler, er
det adgang til å foreta pågripelse og fengsling.
Jeg kan ikke se at det ville være hensiktsmessig ressursbruk
å innføre en ordning med meldeplikt også i saker hvor dette ikke
anses som nødvendig og formålstjenelig for å sikre iverksetting.
Jeg viser også til at man i så fall måtte ha en ordning for å reagere
mot manglende overholdelse av meldeplikten, og at dette også ville
være ressurskrevende og reise en rekke problemstillinger.
8. Regjeringen vil løpende
vurdere om det er aktuelt å sette inn informasjonstiltak i aktuelle
opprinnelsesland. Men i motsetning til hva som var situasjonen
i 2001, er det i dagens situasjon ikke enkeltgrupper/nasjonaliteter
med stor andel grunnløse søknader. Mange av de største opprinnelseslandene
har i dag en sikkerhetssituasjon som tilsier at relativt mange søknader
innvilges. Det må derfor vurderes hvordan informasjonstiltak eventuelt
kan iverksettes på en hensiktsmessig måte.
9. Det er de alminnelige materielle og
prosessuelle strafferegler som må anvendes for å beskytte samfunnet
mot kriminelle utlendinger. Kriminalitetsbekjempelse er en del av
politiets og påtalemyndighetenes alminnelige oppgaver. Asylsøkere
som begår straffbare handlinger vil på samme måte som andre kriminelle
bli vurdert i forhold til fengsling etter reglene i straffeloven og
straffeprosessloven. For øvrig er det gitt føringer om at saker
som gjelder kriminelle asylsøkere skal prioriteres for raskere realitetsvurdering
og vedtak. Dersom det ikke foreligger et vern mot utsendelse, vil
det også bli vurdert å treffe et vedtak om utvisning som innebærer
innreiseforbud.
11. Regjeringen har gjennom sine tiltak
for innstramming av asylpolitikken blant annet lagt opp til at opphold
på såkalt humanitært grunnlag skal baseres på en individuell behandling
av den enkelte sak, og ikke en gruppevurdering, for eksempel i forhold
til enkelte landområder. For asylsøkere uten beskyttelsesbehov vil
kriminelle forhold, sammen med andre innvandringspolitiske hensyn,
inngå i en konkret helhetsvurdering av om opphold skal gis. Asylsøkere
som er straffet og som ikke har et beskyttelsesbehov, vil som hovedregel
bli utvist dersom dette ikke er uforholdsmessig.
12. Det er svært få asylsøkere som melder
seg på Gardermoen, og det fremstår således uklart hvilken gevinst
tiltaket er ment å gi. Regjeringen har imidlertid iverksatt et lignende
tiltak i tilknytning til Torshov transittmottak, og hensikten er da
å ha et eget hurtigløp for saker som ligger an til avslag. I første
rekke vil dette såkalte Torshov-prosjektet behandle Irak-saker,
men det vil fortløpende vurderes å utvide med andre grupper hvor
det både er et visst volum og en relativt høy andel avslag. Det
vises for øvrig til punkt 13 i Regjeringens tiltaksliste for å redusere
asylankomstene.
Jeg kan forsikre representantene om at jeg vil følge
utviklingen nøye, og gjennomføre de tiltakene som er nødvendige.
Oslo, i kommunal- og forvaltningskomiteen, den 2. desember 2008
Tore Hagebakken |
Arild Stokkan-Grande |
leder |
ordfører |