Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunn Karin Gjul, Britt Hildeng, Synnøve Brenden Klemetrud og Tove
Karoline Knutsen, fra Fremskrittspartiet, Knut Gjerde og Karin S. Woldseth,
fra Høyre, Olemic Thommessen, fra Sosialistisk Venstreparti, May Hansen,
fra Kristelig Folkeparti, lederen May-Helen Molvær Grimstad, fra Senterpartiet,
Magnhild Eia, og fra Venstre, Trine Skei Grande, har merket seg
at departementet foreslår å redusere bevilgningen under kap. 840
post 21 med 2,645 mill. kroner fordi utgiftene under posten er mindre enn
forutsatt. Komiteen merker seg at midlene foreslås
benyttet under kap. 841 post 22 og kap. 846 post 79, samt at 0,5
mill. kroner foreslås flyttet til Arbeids- og inkluderingsdepartementets kap.
690 post 71 til informasjonsarbeid som UDI driver om tvangsekteskap
og kjønnslemlesting. Komiteen støtter dette.
Komiteen har merket seg at kostnadsveksten for
krisesentrene skyldes flere faste stillinger, lønnsvekst, pensjonsordninger
og husleie. Komiteen merker seg videre at departementet foreslår
å øke bevilgningen under kap. 840 post 60 med 6,3 mill. kroner. Komiteen støtter dette.
Komiteen viser til
at meklingsordningen ble lagt om fra 1. januar 2007. Mens det tidligere
var tre timers obligatorisk mekling, er det nå én time, men mulig
å få sju timers mekling for de parene som ønsker det. Videre er
det innført obligatorisk mekling for samboere med felles barn under
16 år, noe som medfører en økning i antall meklinger. Samlet sett
har dette likevel ført til en nedgang i det totale antallet meklingstimer. Samtidig
tar familievernet en noe større del av meklingene som fører til
at færre meklinger utføres av de eksterne meklerne. Komiteen viser til
at departementet foreslår å redusere bevilgningen under kap. 841
post 21 med 4,3 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre har merket seg at
familievernkontorene har hatt større pågang enn ventet på meklingsområdet
og mener derfor at disse burde fått tilført større ressurser. Disse
medlemmer viser til at kuttene på post 21 delvis begrunnes
med at familievernet tar en større del av meklingene enn forutsatt. Disse
medlemmer mener det ville vært naturlig at en tilsvarende
økning ble overført til familievernet.
Komiteen viser til
at meklingsordningen skal evalueres i 2009. Komiteen ser
frem til orientering om resultatene av evalueringen.
Komiteen viser til at departementet
foreslår å øke bevilgningen under kap. 841 post 22 med 0,545 mill.
kroner, mot tilsvarende reduksjon for kap. 840 post 21. Komiteen støtter
dette.
Komiteen viser til
at utgiftene til kontantstøtte i 2008 er 15 mill. kroner mer enn
forutsatt i revidert budsjett for 2008. Komiteen viser
til at Regjeringen foreslår å øke bevilgningen til kontantstøtte
og støtter dette.
Komiteen viser til
og støtter departementets forslag om å øke bevilgningen til barnetrygd med
50 mill. kroner. Komiteen har merket seg at merbehovet
skyldes etterbetalinger til EØS-borgere med arbeid i Norge.
Komiteen har merket
seg at departementet foreslår å øke bevilgningen under kap. 846
post 79 med 1,6 mill. kroner og at økningen foreslås dekket inn
med en tilsvarende reduksjon i kap. 840 post 21. Komiteen støtter
dette. Komiteen har merket seg at merbehovet knytter
seg til at departementet fra 1. januar 2008 overtok ansvaret for
antidiskrimineringsdelen under EU-programmet PROGRESS (2007–2013),
som er et ledd i EUs politikk for sysselsetting og EUs sosialpolitikk
og arbeid mot diskriminering.
Komiteen har merket
seg at departementet antar at det vil bli tildelt stønad til om
lag 350 adopsjoner i 2008. Komiteen har merket seg
at departementet foreslår å redusere bevilgningen til adopsjonsstønad
med 13,044 mill. kroner.
Komiteen støtter departementets
forslag og har ingen ytterligere merknader.
Komiteen viser til
at Barne-, ungdoms- og familiedirektoratets prognoser viser at etaten venter
et merforbruk i driftsutgiftene for 2008. Komiteen vil
videre vise til at etaten har satt i gang flere tiltak for å redusere
merforbruket, men at tiltakene ikke vil gi store nok innsparinger. Komiteen viser
til departementets forslag og støtter disse.
Komiteen støtter departementets
forslag og har ingen ytterligere merknader.
Komiteen støtter departementets
forslag og har ingen ytterligere merknader.
Komiteen støtter departementets
forslag og har ingen ytterligere merknader.
Komiteen støtter departementets
forslag og har ingen ytterligere merknader.