Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at Regjeringen
har varslet at den vil legge fram en tiltakspakke mot økende ledighet
i januar/februar 2009. Disse medlemmer legger til
grunn at en økt satsing på vedlikehold og investeringer i offentlig
sektor, herunder økt satsing på utbygging av veg og bane, er en
del av denne tiltakspakken. Disse medlemmer viser
for øvrig til at en slik satsing allerede er blitt foreslått i de
respektive partiers alternative statsbudsjettforslag for 2009, jf.
Budsjett-innst. S. I (2008–2009).
Disse medlemmer mener at slike
prosjekter må komme raskt i gang, for at det skal ha den ønskede
effekten også på ledighetsutviklingen. Disse medlemmer mener
derfor at planleggingsarbeidet må forseres, med budsjettvirkning også
i 2008.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen | |
| 30 | Riksveginvesteringer, kan overføres, forhøyes med | 100 000 000 |
| | fra kr 5 785 300
000 til kr 5 875 300 000 | |
1350 | | Jernbaneverket | |
| 30 | Investeringer
i linjen, kan overføres, forhøyes med
| 100 000 000 |
| | fra kr 2 349 100 000 til kr
2 449 100 000" | |
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre mener det er viktig at vi
kommer raskt i gang med tiltak som demper nedgangen i aktivitet
innen bygg og anlegg. Disse medlemmer viser til at
denne sektoren er sterkest påvirket av dagens nedgangskonjunktur
og at det er uforsvarlig å vente til langt ut på nyåret med å sette
i gang tiltak. Disse medlemmer vil utvide den samlede rammen
for lån til kommuner under den såkalte rentekompensasjonsordningen
fra 2 til 5 mrd. kroner. Midlene kan benyttes til oppussing av skoler
og andre kommunale bygninger, og gjøres overførbare til 2009. Det
kan bety en merkostnad på om lag 93 mill. kroner over kap. 582 post
60 som også kan overføres til 2009.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
582 | | Rentekompensasjon
for skoleanlegg og kirkebygg | |
| 60 | Rentekompensasjon
- skolebygg, overslagsbevilgning, kan også
nyttes under post 61, kan overføres, forhøyes med | 93 000 000 |
| | fra kr 828 400 000 til kr 921 400
000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at disse medlemmer i forslaget til statsbudsjett for 2009 foreslo
betydelige økte rammer for rentekompensasjonsordningen. I forbindelse
med nysalderingen foreslår disse medlemmer å bevilge
3 mrd. kroner i vedlikeholdsmidler som skal tildeles kommunene.
Dette vil sette kommunene i stand til å starte med umiddelbare prosjekter
for vedlikehold av eksisterende bygg og infrastruktur. Hvis man
kun satser på rentekompensasjonsordningen er man avhengig av at
kommunene har økonomiske ressurser til å dekke avdrag for disse
låneopptakene, altså mesteparten av utgiftene. Disse medlemmer ønsker
derfor at man både har en ordning med rentekompensasjonsordning
samtidig som man innfører en ordning med friske midler til vedlikehold.
For øvrig viser disse medlemmer til sitt bevilgningsforslag
om 3 mrd. kroner til kommunene, som gjøres overførbare til budsjettåret
2009.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at investeringene
i norske bedrifter er på vei ned. Disse medlemmer mener at
målrettede tiltak for å bedre lønnsomheten til investeringer er
en viktig prioritering når nedgangstider truer arbeidsplasser og
verdiskaping.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber om at Regjeringen i forbindelse med
sin tiltakspakke på nyåret øker avskrivningssatsen for maskiner
og utstyr, i saldogruppe d, fra 20 til 25 pst. med virkning for
hele 2009."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
man nå må ta bemanningskrisen på større alvor, og sette i verk nyansettelser umiddelbart.
Det er også av stor betydning å ta tak i det enorme etterslepet
i investeringer i utstyr og kjøretøyer til etaten. Disse
medlemmer foreslår å styrke politietaten med 104 mill. kroner.
Av dette skal 52 mill. kroner brukes på investeringer
og 52 mill. kroner brukes til bemanning under budsjettkapitlene
440 og 441. Midlene skal kunne overføres til 2009, dersom det ikke lar
seg gjøre å benytte disse fullt ut i 2008.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningene med 68 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett, og fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
440 | | Politidirektoratet
- politi- og lensmannsetaten | |
| 1 | Driftsutgifter, kan overføres, forhøyes med | 34 000 000 |
| | fra kr 7 785 974
000 til kr 7 819 974 000 | |
| 30 | (NY) Investeringer i materiell, kan overføres, bevilges med | 34 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til pkt. 4.4 over.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen på kap. 441 post 1 med 18 mill. kroner i forhold til
Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 18 mill. kroner i
forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningene med 36 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett, og fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
441 | | Oslo politidistrikt | |
| 1 | Driftsutgifter, kan overføres, forhøyes med | 18 000 000 |
| | fra kr 1 541 585
000 til kr 1 559 585 000 | |
| 30 | (NY) Investeringer i materiell,
kan overføres, bevilges med | 18 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til merknad i Innst. S. nr. 108 (2008–2009) hvor disse medlemmer
omtaler merbevilgning på 4 mill. kroner ekstra til redningstjenesten,
nærmere bestemt Hovedredningssentralen Sør-Norge. Disse medlemmer mener
det er svært viktig at Redningstjenesten ikke blir rammet av for
små bevilgninger og er av den oppatning at det vil være uheldig
dersom noe av driften må innstilles på grunn av økonomiske problemer.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningene med 4 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett, og fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
455 | | Redningstjenesten | |
| 1 | Driftsutgifter,
forhøyes med | 4 000 000 |
| | fra kr 490 737 000 til kr 494 737
000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sitt alternative budsjett for 2009 der disse medlemmer foreslo
ekstraordinære tiltak for å imøtekomme nedgangsperioden vi nå ser
ut til å være på vei inn i. Disse medlemmer viser
også til sjeføkonom i DnBNOR Markets Øystein Dørums uttalelser på
TV2:
"De som var nærmest å ha et krisebudsjett var Fremskrittspartiet
som hadde lagt opp til betydelige stimulanser. Fremskrittspartiets
alternative budsjett er antakelig det som ligger nærmest å ha en
fasit når vi ser tilbake om to år og ser på hvilke stimulanser som
har kommet."
For norske kommuners del var tiltakene øremerkede
tilskudd til vedlikehold av kommunale bygg og infrastruktur på 3
mrd. kroner. Disse medlemmer foreslår at midlene
kan overføres til 2009.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningene med 3 mrd. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett, og fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
571 | | Rammetilskudd
til kommuner | |
| 69 | (NY) Midler til vedlikehold, kan overføres, bevilges med | 3 000 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at mange fylkesveier er i dårlig forfatning og at vedlikeholdsetterslepet
er stort. Samtidig går vi inn i en nedgangsperiode med ledig kapasitet
i anleggsbransjen og varsel om permitteringer. Disse medlemmer mener
det nå bør være et fornuftig tidspunkt å utbedre vedlikeholdsetterslepet
på fylkesveiene.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningene med 900 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett, og fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
572 | | Rammetilskudd
til fylkeskommuner | |
| 69 | (NY) Midler til vedlikehold
av fylkesveier, kan overføres, bevilges med
| 900 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader i innstilling til St.prp. nr. 18 (2008–2009)
om nysaldering av statsbudsjettet for 2008 hvor disse medlemmer går
imot Regjeringens forslag om å redusere kap. 582 post 60 og 61. Disse
medlemmer er for rentekompensasjon.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til debatten om fattigdomsproblematikken som alle partiene i Stortinget
har vært opptatt av de siste årene. Disse medlemmer har
registrert at til tross for dette engasjementet og intensjonene
i regjeringen Stoltenberg IIs erklæring fra Soria Moria er ikke
forholdene for de fattigste i Norge blitt bedre. Det er fremdeles
mange som ikke har anledning til å spise varm mat hver dag, unne
seg små fornøyelser eller kjøpe julepresanger til barn eller barnebarn. De
fleste mennesker i Norge har anledning til å feire jul med litt
ekstra god mat og presanger til sine nærmeste, og disse medlemmer mener
at dette burde være en mulighet for alle borgere i vårt rike land. Disse
medlemmer vil nevne at statsbudsjettet for 2008 ligger an
til et overskudd på 489 mrd. kroner.
Disse medlemmer vil peke på det
gode arbeidet som utføres av mange frivillige organisasjoner, kanskje
særlig i advents- og julesesongen. Fattighuset, Kirkens Bymisjon
og Frelsesarmeen er eksempler på dette. Disse medlemmer mener
at det vil være mulig å skape en hyggeligere jul for svært mange
gjennom en ekstra bevilgning til slike organisasjoner for å sette
dem i stand til å arrangere juletilstelninger for de som ikke selv
ser seg i stand til det. Disse medlemmer vil derfor
bevilge 20 mill. kroner til fordeling mellom de frivillige organisasjoner
som holder tilstelninger for vanskeligstilte i julen og ber Regjeringen
sørge for å fordele disse 20 mill. kroner til de frivillige organisasjonene
som arrangerer juletilstelninger for vanskeligstilte.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningene med 20 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett, og fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
621 | | Tilskudd forvaltet
av Sosial- og helsedirektoratet | |
| 70 | Frivillig arbeid, kan overføres,
forhøyes med | 20 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til regjeringspartienes merknad i St.prp. nr.13 (2008–2009), der
disse partiene viser til Regjeringens tiltak for å bekjempe kjønnslemlestelse. Disse
medlemmer ønsker å innføre obligatorisk helsekontroll av
jentebarn med formål å avdekke kjønnslemlestelse, og viser til sitt
forslag om dette i Innst. S. nr. 179 (2007–2008). Disse medlemmer mener
at det er naivt av Regjeringen å tro at en frivillig klinisk underlivsundersøkelse
av jenter i risikogruppen vil kunne ha de ønskede effekter. Disse medlemmer mener
for øvrig at yrkesgrupper som omfattes av avvergelsesplikten, ikke
bare skal ha plikt til å avverge kjønnslemlestelse, men også ha
plikt til å rapportere/anmelde dersom kjønnslemlestelse har funnet
sted.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at private/ideelle sykehus og institusjoner fortsatt ikke har
fått kompensert for økte pensjonskostnader. Disse medlemmer mener
det er viktig å sørge for likviditeten og den økonomiske situasjonen
for disse tjenestetilbyderne og øker derfor denne posten med 150 mill.
kroner som skal gå til å dekke dette formål.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningene med 150 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett, og fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak | |
| 70 | Tilskudd til helseforetakene,
forhøyes med | 150 000 000 |
| | fra kr 6 863 806 000 til kr
7 138 806 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til det voksende etterslepet knyttet til medisinsk teknisk utstyr
ved sykehusene, og mener det må foretas et investeringsløft for
å fornye utstyrsparken. Disse medlemmer ønsker derfor
at det bevilges 1 mrd. kroner til dette formål, og at midlene gjøres
overførbare til 2009.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningene med 1 mrd. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett, og fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak | |
| 72 | Tilskudd til Helse
Sør-Øst RHF, kan overføres, forhøyes
med | 538 000 000 |
| | fra kr 32 249
080 000 til kr 32 787 080 000 | |
| 73 | Tilskudd til Helse
Vest RHF, kan overføres, forhøyes med
| 188 000 000 |
| | fra kr 10 893
463 000 til kr 11 081 463 000 | |
| 74 | Tilskudd til Helse
Midt RHF, kan overføres, forhøyes med
| 144 000 000 |
| | fra kr 8 060 453
000 til kr 8 204 453 000 | |
| 75 | Tilskudd til Helse
Nord RHF, kan overføres, forhøyes med
| 130 000 000 |
| | fra kr 6 988 739 000 til kr
7 118 739 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til svar på spørsmål 349 fra finanskomiteen/Fremskrittspartiets
fraksjon om vedlikeholdsbehov i vegsektoren der en del av spørsmålet
er:
"Det ønskes spesielt opplyst hva som er den beregnede
virkningen av statsbudsjettet for 2009 på utviklingen i vedlikeholdsetterslepet
på riksveiene."
og der en del av svaret er;
"De samme beregningene viser at vedlikeholdsetterslepet
vil øke med om lag 1,1 mrd. 2008-kroner, herav om lag 400 mill.
kroner på stamveg og 700 mill. kroner på øvrig riksveg."
Det fremkommer at
"Statens vegvesen har beregnet at det totale vedlikeholdsetterslepet
ved utgangen av 2008 vil være om lag 17,7 mrd. 2008-kroner."
og at
"Ved utgangen av 2009 er det beregnet at det totale
vedlikeholdsetterslepet vil være om lag 19 mrd. 2009-kroner."
Disse medlemmer har merket seg
at etterslepet innen vedlikehold av riksveger også med Regjeringens
statsbudsjett for 2009 vil øke i 2009. Disse medlemmer viser
også til at det er ledig kapasitet innenfor anleggssektoren og at anleggsnæringen
varsler mangel på oppdrag og økende ledighet. Disse medlemmer vil
derfor avsette 1 100 mill. kroner til ekstraordinær innsats for
vedlikehold av riksveier som kan brukes med omgående virkning og
slik at midlene som bevilges ekstraordinært i 2008 gjøres overførbar
til 2009. På denne måten forhindres at etterslep i vedlikehold av
riksveien øker også i 2009 og det gis samtidig et viktig bidrag
til anleggsbransjen der bedriftene mangler oppdrag som kan sikre
lønnsom drift med tilhørende arbeidsplasser.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningene med 1 100 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett, og fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen | |
| 23 | Trafikktilsyn,
drift og vedlikehold av riksveier m.m., kan
overføres,
forhøyes med | 1 100 000 000 |
| | fra kr 7 252 500 000 til kr
8 352 500 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at et sterkt økende antall veiprosjekter i Norge er finansiert
gjennom at bompengeselskaper har lånt penger i markedet for deretter
å gjennomføre utbygging av veiprosjekter. I tillegg til ovennevnte
er det flere bompengeprosjekter som er ferdig prosjektert og klare
til oppstart.
Disse medlemmer viser til at
disse lånene blir betjent ved at bilistene betaler bompenger for
å bruke den ferdig bygde veien, eller der veien er planlagt bygget. Disse
medlemmer viser videre til at de fleste prosjektene er ferdig
bygget, mens andre er under utbygging. I tillegg er det også vedtatt
å gjennomføre en del veiprosjekter. Felles for alle disse prosjektene
er at pengene allerede er brukt eller bundet til prosjektet. Disse
medlemmer mener med bakgrunn i misforholdet mellom de totale
innbetalte avgifter fra bilistene og bruken av midler til veiformål,
at det er grunnlag for ettergivelse av gjelden til bompengeselskapene
og ekstraordinære bevilgninger til de prosjekter som allerede er
bestemt finansiert gjennom bompengeinnkreving. En slik finansiering
av veiprosjekter vil ikke skape vesentlig økt etterspørsel i markedet
da midlene enten er bundet eller allerede brukt.
Disse medlemmer viser til svar
på spørsmål 250 fra finanskomiteen/Fremskrittspartiets fraksjon
av 9. oktober 2008, hvor det fremgår at regnskapstallene fra bompengeselskapene
viser at den samlede bompengegjelden pr. 31. desember 2007 var på
om lag 12 mrd. kroner, og at ved utgangen av 2007 hadde 38 av til
sammen 52 bompengeselskaper tatt opp lån.
Disse medlemmer minner om det
tidligere vedtak om sletting av gjelden til Gardermobanen på rundt
7 mrd. kroner, hvor hovedargumentet for slettingen var at pengene
allerede var brukt. En sletting av bompengegjelden burde være en identisk
problemstilling.
Disse medlemmer viser til at
beløpet på 12 mrd. kroner ikke omfatter bompengeprosjekter vedtatt
i 2008, ei heller låneopptak på eldre bompengeprosjekter opptatt
i 2008. Disse medlemmer ønsker at veiprosjekter som
omfattes av disse to forhold også beregnes og legges frem for Stortinget
i egen sak.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningene med 12 mrd. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett, og fremmer følgende forslag:
"I
I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1323 | | Bompengeprosjekter
– overslagsbevilgning | |
| 70 (NY) | Sletting av bompengeselskapenes
gjeld på veiprosjekter pr. 31. desember 2008, kan
overføres, bevilges med | 12 000 000 000" |
II
Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om bompengefinansierte
prosjekter vedtatt av Stortinget i 2008, samt evt. ny bompengegjeld
opptatt i 2008 for andre bompengefinansierte prosjekter. Saken skal
gi grunnlag for vedtak om statlig gjeldsovertakelse og/eller gjeldssletting.
Stortinget ber derfor Regjeringen vurdere en løsning der staten
trer inn som debitor i bompengeselskapenes gjeld pr. 31. desember
2008, og derved overtar den fastlagte nedbetalingen på vegne av
trafikantene."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at mange mennesker med lav inntekt har det tøft i juletiden
fordi pengene ikke strekker til. Disse medlemmer mener
vi i disse tider hvor finanskrisen får all oppmerksomhet, ikke må
glemme de som ikke får endene til å møtes. Disse medlemmer viser
til at statsbudsjettet ifølge anslagene i St.prp. nr. 30 (2008–2009)
ligger an til å gå med et overskudd på 489 mrd. kroner. Disse
medlemmer mener dette gir rom for et tiltak mot fattigdom
i julen 2008, og foreslår at vanskeligstilte mennesker med stram
økonomi får 2000 kroner ekstra før jul. Ytelsen rettes mot de grupper
som i dag mottar minimumsytelser i form av sosialhjelp, uføretrygd,
minstepensjon, rehabiliteringspenger og attføringspenger.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningene med 842 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett, og fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
571 | | Rammetilskudd
til kommuner | |
| 60 | Innbyggertilskudd,
forhøyes med | 210 000 000 |
| | fra kr 14 120
862 000 til kr 14 330 862 000 | |
2652 | | Medisinsk rehabilitering
mv. | |
| 70 | Rehabiliteringspenger,
forhøyes med | 36 000 000 |
| | fra kr 8 620 000
000 til kr 8 656 000 000 | |
2653 | | Ytelser til yrkesrettet
attføring | |
| 70 | Attføringspenger,
forhøyes med | 46 000 000 |
| | fra kr 9 950 000
000 til kr 9 996 000 000 | |
2655 | | Uførhet | |
| 72 | Særtillegg, overslagsbevilgning, forhøyes med | 120 000 000 |
| | fra kr 18 510 000
000 til kr 18 630 000 000 | |
| 74 | Attføringsmottakere
med minsteytelse, forhøyes med | 18 000 000 |
| | fra kr 7 520 000
000 til kr 7 538 000 | |
2670 | | Alderdom | |
| 73 | Særtillegg, overslagsbevilgning, forhøyes med | 400 000 000 |
| | fra kr 5 260 000
000 til kr 5 660 000 000 | |
2680 | | Etterlatte | |
| 72 | Særtillegg, overslagsbevilgning, forhøyes med | 12 000 000 |
| | fra kr 78 000 000 til kr 90
000 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
bekymret over den gjeldsbelastningen de regionale helseforetakene
har opparbeidet seg. Når helseforetakene har et akkumulert underskudd
som ved utgangen av 2008 kan nærme seg 2,6 mrd. kroner, blir de
regionale helseforetakenes økonomiske handlingsrom svært begrenset.
Det akkumulerte underskuddet gjør at likviditeten blir presset.
Disse medlemmer mener en gjeldslette er helt nødvendig for at de
regionale helseforetakene skal kunne klare å få kontroll på både
gjeld og samtidig ha en tilfredsstillende likviditet. De regionale
helseforetakenes lånesaldo per 31. desember 2006 var på 9,9 mrd.
kroner, som er brukt til investeringer. Disse medlemmer foreslår
at den samlede gjelden til staten reduseres med 2 mrd. kroner.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningene med 2 mrd. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett, og fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
3732 | | Regionale helseforetak
(jf. kap. 732) | |
| 92 | Ekstra avdrag på investeringslån,
bevilges med | 2 000 000 000" |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at det gjennom 2008 har kommet opp
flere saker hvor institusjoner innen rusomsorg og barnevern, drevet
av frivillige, ideelle aktører, har måtte innskrenke kraftig sin
virksomhet på grunn av at helseregion eller barne-, ungdoms- og
familieetaten gjennom anbudsrunder ikke har fornyet avtale med institusjonene.
Dette har skjedd på tross av underkapasitet i behandlingstilbudet
samlet, på tross av at institusjonene har gitt et kvalitativt godt
tilbud, og på tross av at institusjonenes brukere helt åpenbart
har behov for stabilitet i behandlingstilbudet. Mot slutten av 2008
er problemstillingene på nytt blitt aktualisert gjennom at BUF-etat
har varslet oppsigelse av plasser i barnevernsinstitusjoner drevet
av ideelle aktører på Vestlandet.
Dette medlem deler det synspunktet
på denne politikken som kommer til uttrykk i brev fra representanter
for Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstrepartis bystyregruppe
i Bergen til Regjeringen, ifølge Bergens Tidende 12. desember 2008:
"Vi har ingen sans for at barnevernsungdom skal vera
handelsvare, og vi kan ikkje skjøna at anbod i barnevernet er i
tråd med raud-grøn politikk."
Dette medlem vil fremme følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen snarest fremme forslag
for Stortinget som sikrer at institusjoner innen rusbehandling og
barnevern, drevet av ideelle aktører, får langsiktige driftsavtaler
som gjør at de kan opprettholde et godt kvalitativt tilbud til sine
brukere, og drive under langsiktige og forutsigbare rammer."