Stortinget si rettferdsvederlagsordning er Stortinget
si eiga vederlagsordning, der einskildpersonar som har kome særleg
uheldig ut, kan søkje om ein skjønsmessig kompensasjon. Ordninga er
basert på sedvane og er ikkje nærmare regulert i formelle reglar.
I denne stortingsproposisjonen blir det gitt
ei orientering om arbeidet i rettferdsvederlagsutvala i 2007. I
tillegg blir det mellom anna gitt ei kort omtale av effektiviseringsarbeidet
som er gjort i faginstansane og på utvalsnivå.
Stortingets presidentskap har tidlegare uttalt
at dei vil ta initiativ til ein prinsipiell gjennomgang av rettferdsvederlagsordninga
i inneverande stortingsperiode. Regjeringa gir i denne proposisjonen
sitt syn på behovet for ein slik gjennomgang, samt behovet for endringar
i måten Stortinget skal orienterast om arbeidet i rettferdsvederlagsutvala.
Stortinget sine rettferdsvederlagsutval gjer
vedtak i saker om rettferdsvederlag. I saker der det er aktuelt
å tilkjenne ein kompensasjon på over 200 000 kroner er det Stortinget
sjølv som gjer vedtak. I proposisjonen blir det lagt fram for Stortinget
éi sak der det er aktuelt å tilkjenne rettferdsvederlag som overstig
denne beløpsgrensa.
Talet på søknader om rettferdsvederlag har auka sterkt
som følgje av utvidinga av ordninga i samband med Stortinget si
behandling av St.meld. nr. 44 (2003–2004) Erstatningsordning for krigsbarn
og erstatningsordninger for romanifolk/tatere og eldre utdanningsskadelidende samer
og kvener og St.meld. nr. 24 (2004–2005) Erstatningsordningar for
barn i barneheimar og spesialskular for barn med åtferdsvanskar. Regjeringa
har som følgje av dette styrka både dei førebuande fagetatane og
Justissekretariata monaleg. Stortinget vedtok å opprette eit mellombels
tredje rettferdsvederlagsutval i samband med behandlinga av Regjeringa
sitt budsjettforslag for 2008. Utvalet er oppnemnt for perioden
1. mars 2008 til 28. februar 2011.
På oppmoding frå Justisdepartementet har Justissekretariata
sett nærmare på moglege effektiviserings- og forenklingstiltak i
arbeidet med søknader om rettferdsvederlag. Det blei våren 2008
sett ned ei arbeidsgruppe med representantar frå dei saksførebuande
faginstansane og Justissekretariata. Arbeidsgruppa har kome med
ei rekkje forslag til tiltak, forenklingar og endringar i rutinane
både i faginstansane og på utvalsnivå. Forslaga er avklart med rettferdsvederlagsutvala
og vil bli implementerte så raskt som mogleg.
Regjeringa vurderer fortløpande behovet for
eit fjerde utval. Dette må mellom anna sjåast opp mot talet på nye
søknader og ferdig førebudde saker frå faginstansane.
Rettferdsvederlagsordninga blir på bokmål omtalt
som Stortingets "billighetserstatningsordning". Omgrepet "billighet"
er eit uttrykk for at saka ikkje skal avgjerast etter den strenge
positive rett, men ta omsyn til det som vil vere rimeleg. Rettferdsvederlaget
skal ikkje gi ein fullverdig kompensasjon for det tapet som er påført,
og det kan derfor også vere ein fordel å gå bort frå omgrepet "erstatning".
Rettferdsvederlag er basert på skjønn, og ordninga har som siktemål
å vege opp for den urett ein person har blitt utsett for, ofte med
grunnlag i kritikkverdige forhold frå staten si side. Regjeringa
meiner derfor det er behov for at ordninga offisielt endrar namn til
rettferdsvederlagsordninga, som er eit meir dekkande omgrep. Dette
vil også sikre at ordninga får likelydande namn på begge målformer. Regjeringa
bed Stortinget vurdere ei eventuell namneendring i samband med behandlinga
av denne proposisjonen.
Orienteringa i dette kapitlet om arbeidet i rettferdsvederlagsutvala
i 2007 byggjer på innspel frå rettferdsvederlagsutvala.
I heile 2007 har det vore to rettferdsvederlagsutval
i arbeid; utval I og utval II. Utvala har i 2007 meir enn dobla
saksavviklinga si samanlikna med 2006 då det i delar av året berre
var eitt utval i virke. Det er for første gong på fleire år avgjort
fleire saker enn det som har kome inn.
Dei to utvala har i 2007 hatt til saman 24 møter og
behandla 2 244 saker. Det er gitt rettferdsvederlag i 1 861 saker
og utbetalt vederlag med til saman 134,3 mill. kroner.
Som det fremgår av St.meld. nr. 44 (2003–2004) Erstatningsordning
for krigsbarn og erstatningsordninger for romanifolk/tatere og eldre
utdanningsskadelidende samer og kvener, gjekk søknadsfristen for
krigsbarn ut 1. juli 2007. Stortinget vedtok å utvide fristen for
denne gruppa til 1. januar 2008.
Rettferdsvederlagsutval I meiner det er naturleg at
det blir sett eit skjeringspunkt for når søknader om rettferdsvederlag
frå romanifolk/tatarar med grunnlag i mobbing skal behandlast etter
ordninga i St.meld. nr. 44 på grunnlag av eigenerklæring. Utvalet
finn det naturleg at skjeringspunkt er samanfallande med Regjeringa
si orsaking i 1998 overfor denne gruppa. Utvalet tek derfor sikte
på at også søknader frå romanifolket/tatarar om rettferdsvederlag
med grunnlag i mobbing som har skjedd i 1998 og seinare, vil bli
vurdert etter den alminnelege rettferdsvederlagsordninga på same
måte som med mobbing i samfunnet elles. For mobbing som har skjedd
tidlegare blir ordninga med rettferdsvederlag på grunnlag av truverdig eigenerklæring
vidareført.
I samband med oppnemninga av det andre rettferdsvederlagsutvalet,
tok Stortingets presidentskap mellom anna opp spørsmålet om den framtidige
organiseringa av rettferdsvederlagsordninga. Regjeringa er samd
med Presidentskapet om behovet for ein prinsipiell gjennomgang av
rettferdsvederlagsordninga. Rettferdsvederlagsordninga har i dei
seinare åra blitt sterkt utvida og tilpassa stadig nye grupper,
og Regjeringa meiner derfor det er behov for ein heilskapleg gjennomgang
der det blir sett nærmare på prinsippa for sjølve ordninga, inkludert
vurderingar av den framtidige organiseringa av sekretariatet for
utvala.
Ved St.meld. nr. 24 (2004–2005) blei rettferdsvederlagsordninga
utvida og tilpassa for barn som har vore plasserte i barneheimar,
fosterheimar, verneskular og spesialskular for barn med åtferdsvanskar
i perioden fram til 1980. Det blei ikkje sett nokon frist for å
søkje på desse grunnlaga. Sidan dette gjeld forhold som ligg langt
tilbake i tid, meiner Regjeringa at det bør vurderast å setje ein
tidsfrist slik det er gjort for dei fleste tilsvarande kommunale
ordningar, og slik det blei gjort for søkjargruppa krigsbarn etter
St.meld. nr. 44 (2003–2004). Ein slik tidsfrist bør ikkje setjast
før alle eventuelle kommunale ordningar har blitt gjennomførte.
Regjeringa vil gjere ei nærmare vurdering av dette spørsmålet og
komme tilbake til Stortinget med saka på eit seinare tidspunkt
Det går fram av vedtak i Stortinget 26. oktober 1999
at Stortinget skal haldast orientert om arbeidet i Rettferdsvederlagsutvalet
gjennom årsmeldingar for rettferdsvederlagsordninga. Regjeringa
meiner at det er behov for å gjere endringar i praksisen med at
Regjeringa rapporterer til Stortinget om arbeidet i rettferdsvederlagsutvala.
Rettferdsvederlagsordninga er Stortinget si eiga ordning. Regjeringa meiner
derfor det er meir naturleg at Stortinget blir orientert om arbeidet
direkte frå utvala som fattar avgjerslene i sakene og som har den
nødvendige nærleiken og oversikten over saksområdet. Innhaldet i
årsrapporteringa frå utvala er av eit avgrensa omfang som gjer bruken
av eigne stortingsmeldingar lite eigna. Regjeringa meiner dette
talar for at utvala sjølve årleg orienterer Stortinget om arbeidet
i rettferdsvederlagsutvala. Rapporteringa kan til dømes skje ved
at Justissekretariata utarbeider eit utkast til årsrapport på vegne
av rettferdsvederlagsutvala.
Rettferdsvederlagsutval I har i éi sak tilrådd rettferdsvederlag
på over 200 000 kroner. Saka blir derfor lagd fram for Stortinget
for avgjerd.
Søkjar NN, fødd 1960, er uføretrygda på grunn av
langvarig tvangsnevrose. Ho voks opp i ein heim prega av manglande
omsorgsevne frå foreldra. Barnevernet var tidleg klar over forholda
i heimen og sette inn visse hjelpetiltak, men desse var meir retta
inn mot mor, slik at søkjar stort sett var overlaten til seg sjølv
i oppveksten, utan stabil og trygg vaksenkontakt. Barne-, ungdoms-
og familiedirektoratet har innstilt på rettferdsvederlag med 150 000
kroner for manglande inngrep frå barnevernet, og utvalet er samd i
det når forholdet blir vurdert isolert.
Søkjar blei i tillegg utsett for seksuelle overgrep frå
9-10-årsalderen. Overgriparane var kjende av familien. Også dette
talar etter praksis for eit monaleg rettferdsvederlag.
Søkjar fikk adekvat medisinsk behandling då
ho var lagd inn på sjukehus som seksåring. Ho viser til at ho har
fått store traume som følgje av at ho i samband med undervisning
blei framvist for medisinarstudentar i ein stor aula. Sosial- og helsedirektoratet
har ikkje innstilt på rettferdsvederlag på dette grunnlaget, og
opplyser at framvising av pasientar blei rekna som ein integrert
del av verksemda ved universitetsklinikkane. Utvalet legg til grunn
at dette har hatt uvanleg uheldige følgjer for søkjar, slik at også dette
bør takast omsyn til ved utmålinga av rettferdsvederlag.
Det er såleis fleire årsaker til den vanskelege situasjonen
til søkjar. Etter ei samla vurdering finn utvalet å tilrå at søkjar
blir gitt 300 000 kroner i rettferdsvederlag. Dette kjem over beløpsgrensa
på 200 000 kroner som utvalet har fullmakt til sjølv å avgjere.
Rettferdsvederlagsutvalet tilrår på denne bakgrunn
at søkjar NN, fødd 1960, får rettferdsvederlag frå statskassa med
300 000 kroner.