Innstilling fra kontroll- og konstitusjonskomiteen om anmodnings- og utredningsvedtak i stortingssesjonen 2007–2008

Dette dokument

  • Innst. S. nr. 119 (2008–2009)
  • Kildedok: St.meld. nr. 4 (2008–2009)
  • Dato: 09.12.2008
  • Utgiver: kontroll- og konstitusjonskomiteen
  • Sidetall: 8

Innhold

Til Stortinget

1. Innledning

1.1 Sammendrag

1.1.1 Bakgrunn

Stortingets forretningsorden § 12 annet ledd nr. 10b forutsetter at Regjeringen legger fram en årlig melding om oppfølging av stortingsvedtak som inneholder en anmodning til Regjeringen (anmodningsvedtak), og om behandlingen av private forslag som er vedtatt oversendt Regjeringen til utredning og uttalelse (utredningsvedtak). Ordningen ble innført for at Stortinget skal kunne føre en bedre kontroll med Regjeringens oppfølging av slike vedtak, jf. Innst. S. nr. 168 (1998–1999).

Går en 20–30 år tilbake i tid, lå antallet anmodningsvedtak på 0–4 i året, og så sent som på slutten av 1980-tallet var antallet fremdeles beskjedent. På slutten av 1990-tallet endret dette seg, og det årlige antallet vedtak de første årene etter århundreskiftet var meget stort.

Tabell 1.1 Antall anmodningsvedtak de siste 9 stortingssesjonene

Stortingssesjon

Antall vedtak

1999–2000

127

2000–2001

183

2001–2002

141

2002–2003

247

2003–2004

181

2004–2005

171

2005–2006

9

2006–2007

20

2007–2008

24

Reduksjonen i antall anmodningsvedtak i de siste stortingssesjonene er i tråd med Stortingets ønske, jf. sidene 90–92 i Dokument nr. 14 (2002–2003), og Innst. S. nr. 142 (2003–2004). Som det framgår av tabellen, nådde antallet anmodningsvedtak en topp i stortingssesjonen 2002–2003. Etter dette har antallet blitt redusert. Særlig markant er reduksjonen fra stortingssesjonen 2004–2005 til stortingssesjonen 2005–2006. Dette må også ses i sammenheng med at nåværende regjering har et flertall på Stortinget bak seg.

1.1.2 Årets stortingsmelding

Statsministerens kontor har innhentet uttalelser fra de respektive departementer om oppfølging og behandling av vedtakene fra stortingssesjonen 2007–2008. Svarene er inntatt i kapittel 2 i meldingen.

I Innst. S. nr. 156 (2000–2001) ga kontroll- og konstitusjonskomitéen uttrykk for at dersom det i den første meldingen som fremmes etter at vedtak er gjort, opplyses at Regjeringen senere vil følge opp vedtaket, må det i den neste meldingen gis nærmere opplysninger om dette. Slike opplysninger er inntatt i kapittel 3 i meldingen.

Meldingens kapittel 4 inneholder omtale av vedtak fra stortingssesjonen 2005–2006. Dette gjelder vedtak hvor kontroll- og konstitusjonskomitéen i Innst. S. nr. 138 (2007–2008) har bedt om videre oppfølging.

Mange av anmodningsvedtakene vil det bli gitt tilbakemelding på i de årlige budsjettproposisjonene. Ofte forutsetter anmodingsvedtakene økte bevilgninger for å kunne gjennomføres. I så fall er det naturlig å vurdere gjennomføringen av vedtakene i budsjettet. For å bedre oversikten, er det i fagproposisjonene laget en samlet framstilling av anmodningsvedtak som departementet gir tilbakemelding på i budsjettproposisjonen. Når det er tatt inn en slik redegjørelse om gjennomføringen av vedtakene i en budsjettproposisjon, vil det i denne stortingsmeldingen bare bli tatt inn en kort henvisning til den mer utførlige tilbakemeldingen i budsjettproposisjonen.

Dersom Regjeringen i budsjettframlegget ikke har funnet rom for å foreslå de nødvendige bevilgninger til tiltaket, vil dette klart framgå. Stortinget kan ved budsjettbehandlingen derved ta standpunkt til behovet for, og eventuelt vedta, endringer i budsjettet.

Det er ikke fattet noen utredningsvedtak i stortingssesjonen 2007–2008.

1.2 Komiteens generelle merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Berit Brørby, Svein Roald Hansen og Ivar Skulstad, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og lederen Lodve Solholm, fra Høyre, Per-Kristian Foss, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal, fra Kristelig Folkeparti, Ola T. Lånke, og fra Senterpartiet, Rune J. Skjælaaen, viser til stortingsmeldingen om Regjeringens oppfølging av anmodnings- og utredningsvedtak fattet av Stortinget i stortingssesjonen 2007–2008.

Komiteen registrerer at det ble fattet 24 anmodningsvedtak i denne sesjonen; dvs. noen flere enn foregående sesjon. Komiteen ser at antall vedtak de siste tre stortingssesjoner er meget lavt sammenlignet med sesjonene fra 1999 til 2005, hvor antallet anmodningsvedtak varierte fra 247 til 127. Komiteen viser til at nedgangen er i tråd med Stortingets eget ønske, og for øvrig en konsekvens av at det nå er en flertallsregjering.

Komiteen viser også til at meldingen inneholder rapportering om oppfølgingen av åtte vedtak fra perioden 2006–2007 og av ett vedtak fra perioden 2005–2006.

Som ledd i sin behandling av meldingen besluttet komiteen å be om eventuelle uttalelser fra de ulike fagkomiteene på de anmodningsvedtak som er omtalt i meldingen.

Komiteen viser til at de anmodningsvedtak som anses fulgt opp på en tilfredsstillende måte, ikke blir kommentert i denne innstillingen.

Komiteen har merket seg at det ikke er fattet noen utredningsvedtak i stortingssesjonen 2007–2008.

2. Anmodningsvedtak i stortingssesjonen 2007–2008

2.1 Barne- og likestillingsdepartementet

2.1.1 Vedtak nr. 405, 14. mars 2008

"Stortinget ber Regjeringen utrede og fremme for Stortinget forslag om endring i barneloven § 30 i tråd med intensjonen i Dokument nr. 8:31 (2007–2008) – representantlovforslag fra stortingsrepresentantene Trine Skei Grande, Odd Einar Dørum, Gunvald Ludvigsen og André N. Skjelstad.

Regjeringen bes samtidig vurdere om det er behov for å klargjøre og eventuelt forsterke barns vern mot fysisk avstraffelse i straffeloven. Regjeringen bes legge fram lovforslag i løpet av høsten 2008/våren 2009."

Barne- og likestillingsdepartementet uttaler i brev 18. august 2008:

"Barne- og likestillingsdepartementet har igangsatt et arbeid med å utrede forslag til endringer i barneloven i tråd med intensjonen i Dokument nr. 8:31 (2007–2008), og det tas sikte på å sende et høringsnotat på alminnelig høring i løpet av høsten 2008."

Det vises også til svar fra Justis- og politidepartementet på samme vedtak.

2.1.1.1 Komiteens merknader

Komiteen registrerer at departementet er i ferd med å utrede forslag til endringer i barneloven i tråd med forslaget og avventer sak til Stortinget før vedtaket utkvitteres.

2.2 Forsvarsdepartementet

2.2.1 Vedtak nr. 594, 19. juni 2008

"Stortinget ber Regjeringen fremme en egen sak om de behov, konsekvenser og løsninger som er knyttet til personell som deltar i utenlandsoperasjoner."

Forsvarsdepartementet uttaler i brev 27. august 2008:

"Regjeringen vil fremme en egen sak om dette for Stortinget høsten 2008/våren 2009."

2.2.1.1 Komiteens merknader

Komiteen viser til at Regjeringen vil fremme sak i tråd med vedtaket i løpet av høsten 2008/våren 2009 og avventer denne før vedtaket utkvitteres.

2.3 Helse- og omsorgsdepartementet

2.3.1 Vedtak nr. 192, 10. desember 2007

"Stortinget ber Regjeringen vurdere hvordan en kan sikre luftambulansen gode landingsmuligheter ved norske sykehus."

Helse- og omsorgsdepartementet uttaler i brev 26. august 2008:

"Som en del av kvalitetssikringen knyttet til Justis- og politidepartementets prosjekt for anskaffelse av nye redningshelikoptre, ble det vinteren 2007/08 gjennomført en kartlegging av landingsforholdene for ambulansehelikopter og redningshelikopter ved norske sykehus. Resultatet av kartleggingen vil bli nærmere omtalt i St.prp. nr. 1 (2008–2009) for budsjetterminen 2009 Helse- og omsorgsdepartementet."

I St.prp. nr. 1 (2008–2009) for Helse- og omsorgsdepartementet heter det bl.a. følgende om oppfølgingen av anmodningsvedtak nr. 192:

"Som en del av kvalitetssikringen knyttet til Justis- og politidepartementets prosjekt for anskaffelse av nye redningshelikoptre, har Luftambulansetjenesten ANS gjennomført en kartlegging av landingsforholdene for ambulansehelikopter og redningshelikopter ved norske sykehus som har akuttfunksjoner.

Kartleggingen viser at landingsplassenes beskaffenhet er svært varierende. (…)

Nærhet mellom sykehusets akuttmottak og landingsplass, slik at transport med bilambulanse kan unngås, er vesentlig av hensyn til tidsfaktor, sikkerhet og skånsom transport av pasienten. Kartleggingen viser at om lag halvparten av sykehusene har landingsplass for ambulansehelikopter så nær akuttmottak at bilambulansetransport som oftest ikke er nødvendig. For Sea King redningshelikopter er videre transport med bilambulanse nødvendig ved flere sykehus, pga av landingsbegrensninger.

Flere sykehus har konkrete planer om bygging av nye landingsplasser, bl.a. som del av byggeprosjekter som planlegges/er i gangsatt. Mange sykehus har gitt tilbakemelding om miljøproblemer knyttet til helikopterlandinger. Forhold som går igjen er støy for naboer, eksoslukt og problemer knyttet til rotorvind. Dette er forhold som må avveies ved lokalisering, særlig gjelder dette i sentrale by og/eller boligområder.

Departementet vil se oppfølgingen av den foreliggende kartleggingen av landingsforholdene for ambulansehelikopter og redningshelikopter ved norske sykehus i sammenheng med oppfølgingen av rapport fra en arbeidsgruppe som er nedsatt for å gjennomgå de prehospitale tjenestene med hovedvekt på bil- og båtambulansetjenesten og AMK-sentralene. Arbeidsgruppa skal avlevere sin rapport innen utgangen av 2008."

2.3.1.1 Komiteens merknader

Komiteen viser til omtalen av oppfølgingen av anmodningsvedtak nr. 192 av 10. desember 2007, der Regjeringen ble bedt om å vurdere hvordan en kan sikre luftambulansen gode landingsmuligheter ved norske sykehus.

Komiteen viser til den gjennomgangen som skal ferdigstilles før utgangen av 2008. I St.prp. nr. 1 (2008–2009) fra Helse- og omsorgsdepartementet fremkommer det opplysninger om landingsmuligheter for helikopter ved norske sykehus som gir grunn til bekymring. Komiteen forventer derfor at Regjeringen kommer tilbake til Stortinget på egnet måte, og redegjør for utbedringer av landingsmuligheter for helikopter ved norske sykehus.

2.3.2 Vedtak nr. 393, 7. mars 2008

"Stortinget ber Regjeringen om å evaluere ordningen med særskilte tiltak rettet mot tannbehandling til rusmiddelavhengige for å se om ordningen fungerer som ønsket."

Helse- og omsorgsdepartementet uttaler i brev 26. august 2008:

"Vedtaket ble truffet ved Stortingets behandling av St.meld. nr. 35 (2006–2007) Tilgjengelighet, kompetanse og sosial utjevning – framtidas tannhelsetjenester, jfr. Innst. S. nr. 155 (2007–2008).

Helse- og omsorgsdepartementet vil sørge for at det blir gjennomført en evaluering av ordningen med særskilte tiltak rettet mot tannbehandling til rusmiddelavhengige i løpet av 2009."

2.3.2.1 Komiteens merknader

Komiteen har merket seg at departementet vil gjennomføre en særskilt evaluering av ordningen i løpet av 2009 og avventer utkvittering av vedtaket til evalueringen foreligger.

2.4 Justis- og politidepartementet

2.4.1 Vedtak nr. 342, 18. desember 2007

"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2008 om å komme tilbake med en nærmere gjennomgang av voldsoffererstatningsordningen."

Justis- og politidepartementet uttaler i brev 16. september 2008:

"Justis- og politidepartementet vil i St.prp. nr. 1 (2008–2009) redegjøre for oppfølgingen av vedtaket."

I St.prp. nr. 1 (2008–2009) for Justis- og politidepartementet heter det følgende om oppfølgingen av anmodningsvedtak nr. 342:

"Regjeringen vil styrke voldsofrenes stilling ytterligere og vil fremme en proposisjon i løpet av høsten 2008 om en økning av maksimumsbeløpet for utbetaling av voldsoffererstatning fra 20 G (grunnbeløpet i folketrygden) til 40 G med virkning fra 01.07.2009.

På denne bakgrunn foreslås det at bevilgningen på posten økes med 4 mill. kr."

2.4.1.1 Komiteens merknader

Komiteen viser til redegjørelsen for oppfølgingen av anmodningsvedtak nr. 342 av 18. desember 2007.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, har merket seg at Regjeringen har lagt frem Ot.prp. nr. 12 (2008–2009) om lov om endringar i lov om erstatning frå staten for personskade valda ved straffbar handling m.m. (valdsoffererstatningslova). Flertallet viser til at proposisjonen inneholder forslag om å doble maksimumsbeløpet for utbetaling av voldsoffererstatning. Flertallet anser således anmodningsvedtaket som avsluttet for behandling i kontroll- og konstitusjonskomiteen.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til at medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre i justiskomiteen har uttalt følgende:

"Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre konstaterer at Regjeringen ikke har fulgt opp Stortingets vedtak og fremmet sak i revidert nasjonalbudsjett, og saken er heller ikke løst i statsbudsjettet der det vises til at det vil bli fremmet sak uten at dette er nærmere tidfestet. Disse medlemmer mener saken har tatt uforklarlig lang tid og imøteser at saken kan avklares så snart som mulig av hensyn til dem dette angår."

2.4.2 Vedtak nr. 405, 14. mars 2008

"Stortinget ber Regjeringen utrede og fremme for Stortinget forslag om endring i barneloven § 30 i tråd med intensjonen i Dokument nr. 8:31 (2007–2008) – representantlovforslag fra stortingsrepresentantene Trine Skei Grande, Odd Einar Dørum, Gunvald Ludvigsen og André N. Skjelstad.

Regjeringen bes samtidig vurdere om det er behov for å klargjøre og eventuelt forsterke barns vern mot fysisk avstraffelse i straffeloven. Regjeringen bes legge fram lovforslag i løpet av høsten 2008/våren 2009."

Justis- og politidepartementet uttaler i brev 22. august 2008:

"Straffelovens regulering mot fysisk avstraffelse av barn vil bli vurdert i forbindelse med arbeidet med ny straffelov spesiell del. Proposisjonen planlegges fremmet i desember 2008."

Det vises også til svar fra Barne- og likestillingsdepartementet på samme vedtak.

2.4.2.1 Komiteens merknader

Komiteen viser til redegjørelsen for oppfølgingen av anmodningsvedtak nr. 405 av 14. mars 2008, og anser at vedtaket er fulgt opp på en tilfredsstillende måte.

Komiteen registrerer at proposisjon som blant annet omhandler regulering mot fysisk avstraffelse av barn, er bebudet fremlagt i desember 2008. Komiteen avventer proposisjonen før vedtaket kvitteres ut.

2.4.3 Vedtak nr. 455, 6. mai 2008

"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med arbeidet med ny vergemålslov gjennomgå dagens beløpsgrense, med tanke på å oppjustere denne til et mer riktig beløp, sett i lys av tiden som er gått siden siste justering og samfunnets øvrige utvikling. Det bør samtidig vurderes hvordan fremtidig oppjustering av beløpsgrensen best kan skje. Regjeringen bes deretter melde tilbake på egnet måte."

Justis- og politidepartementet uttaler i brev 22. august 2008:

"Justis- og politidepartementet arbeider for tiden med en odelstingsproposisjon om ny vergemålslov. I forbindelse med dette arbeidet vil beløpsgrensen for når overformynderiet skal overta forvaltningen av umyndiges midler, bli vurdert med tanke på å oppjustere denne. Som et ledd i dette vil man også vurdere hvordan fremtidige oppjusteringer helst bør foregå."

2.4.3.1 Komiteens merknader

Komiteen viser til redegjørelsen for oppfølgingen av anmodningsvedtak nr. 455 av 6. mai 2008.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti i justiskomiteen har uttalt følgende:

"Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til og er tilfreds med at spørsmålet vil bli vurdert i forbindelse med arbeidet med en ny vergemålslov."

Flertallet slutter seg til merknadene fra justiskomiteens flertall, og anser vedtak 455 som fulgt opp, men venter med å utkvittere vedtaket til forslag til ny vergemålslov er fremlagt.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre i justiskomiteen har uttalt følgende:

"Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet vil vise til at det er fullt mulig å ta stilling til beløpsgrense uavhengig av en total revisjon av vergemålsloven. Disse medlemmer finner det svært utilfredsstillende at Regjeringen ikke kan opplyse om når ny vergemålslov kan forventes fremmet for Stortinget slik at beløpsgrensene kan få en helt nødvendig oppjustering."

2.5 Kommunal- og regionaldepartementet

2.5.1 Vedtak nr. 349, 10. januar 2008

"Stortinget ber Regjeringen utrede muligheten for å gjeninnføre en ordning med strykning av listekandidater ved kommunestyrevalg. En adgang til å stryke må vurderes i sammenheng med en justering av stemmetillegget for partienes forhåndskumulerte kandidater."

Kommunal- og regionaldepartementet uttaler i brev 22. august 2008:

"Kommunal- og regionaldepartementet planlegger å sette ut et forskningsoppdrag for å belyse ulike spørsmål knyttet til eventuelt å gjeninnføre adgangen til å stryke listekandidater ved kommunestyrevalg. Regjeringen vil etter planen komme tilbake til Stortinget med en vurdering av spørsmålet i god tid før kommunestyrevalget i 2011."

2.5.1.1 Komiteens merknader

Komiteen har merket seg at spørsmålet om en eventuell gjeninnføring av ordningen med adgang til å stryke listekandidater ved kommunevalg vil bli vurdert og fremlagt for Stortinget i god tid før valget i 2011. Komiteen avventer utkvittering av vedtaket til saken foreligger.

2.6 Kunnskapsdepartementet

2.6.1 Vedtak nr. 266, 13. desember 2007

"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med stortingsmeldingen om internasjonalisering vurdere en opptrapping av rammen i Statens lånekasse for utdanning slik at nye søkerskoler kan innlemmes i støtteordningen for elever som tar deler av sin videregående opplæring i utlandet."

Kunnskapsdepartementet uttaler i brev 22. august 2008:

"Regjeringen vil i stortingsmeldingen om internasjonalisering komme med en beskrivelse av hvordan vedtaket vil bli fulgt opp. Det tas sikte på å fremme meldingen om internasjonalisering i løpet av høsten 2008."

2.6.1.1 Komiteens merknader

Komiteen viser til at Regjeringen vil omtale oppfølgingen av vedtaket i stortingsmeldingen om internasjonalisering. Komiteen avventer stortingsmeldingen før vedtaket kvitteres ut.

2.6.2 Vedtak nr. 391, 7. mars 2008

"Stortinget ber Regjeringen vurdere å innføre krav om ekstern sensor for all høyere utdanning."

Kunnskapsdepartementet uttaler i brev 22. august 2008:

"Kunnskapsdepartementet vil redegjøre for oppfølgingen av vedtaket i St.prp. nr. 1 (2008–2009)."

I St.prp. nr. 1 (2008–2009) for Kunnskapsdepartementet heter det følgende om oppfølgingen av anmodningsvedtak nr. 391:

"Kunnskapsdepartementet vil sette i gang arbeidet med ei kartlegging av bruken og omfanget av ekstern sensor på lågare grad ved universitet og høgskolar, og vil vurdere ei lovendring som sikrar meir bruk av ekstern sensor på lågare grad. Departementet vil komme tilbake til Stortinget med resultata frå kartlegginga."

2.6.2.1 Komiteens merknader

Komiteen viser til redegjørelsen for oppfølgingen av anmodningsvedtak nr. 391 av 7. mars 2008.

Komiteens flertall, medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, anser at vedtaket følges opp i tråd med Stortingets forutsetning.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti er av den oppfatning at det ikke er tilstrekkelig at Regjeringen setter i gang med å kartlegge bruk og omfang av ekstern sensor på lavere grad uten å ha noen tidsfrist for dette arbeidet, samt en frist for når en sak skal legges frem for Stortinget. Disse medlemmer mener et lovendringsforslag må legges frem for Stortinget og behandles i løpet av våren, slik at endringen kan tre i kraft allerede høsten 2009. Disse medlemmer vil også påpeke at ordlyden i Stortingets vedtak var å vurdere krav om ekstern sensor, og observerer nå at Regjeringen bruker ordlyden "en lovendring som sikrer mer bruk av ekstern sensor" fremfor et krav om dette. Disse medlemmer mener Regjeringen her ikke følger opp på Stortingets vedtak.

2.6.3 Vedtak nr. 501, 30. mai 2008

"Stortinget ber Regjeringen snarest utarbeide forslag til bestemmelser som forplikter videregående skole til foreldresamarbeid."

Kunnskapsdepartementet uttaler i brev 8. september 2008:

"Kunnskapsdepartementet vil følge opp vedtaket i en odelstingsproposisjon våren 2009."

2.6.3.1 Komiteens merknader

Komiteen registrerer at vedtaket vil bli fulgt opp i en odelstingsproposisjon våren 2009 og avventer denne før saken kvitteres ut.

2.7 Miljøverndepartementet

2.7.1 Vedtak nr. 415, 3. april 2008

"Stortinget ber Regjeringen legge fram forslag til endring i eksisterende lovverk som sikrer at vann- og avløpsinfrastrukturen forblir heleid av det offentlige. Lovgivningen må gi unntak fra offentlig eie for de vann- og avløpsvirksomheter som i dag er organisert som ikke-kommersielle private andelslag eid av abonnentene, slik at dagens eierorganisering for disse kan videreføres."

Miljøverndepartementet uttaler i brev 21. august 2008:

"Regjeringen vil be Statens forurensningstilsyn om, i samarbeid med andre berørte myndigheter, å utrede en endring i lovgivningen for å lovfeste offentlig eierskap til vann- og avløpsinfrastrukturen. Regjeringen vil så ta sikte på å følge opp denne utredningen med en odelstingsproposisjon i løpet av 2009."

2.7.1.1 Komiteens merknader

Komiteen registrerer at Regjeringen vil følge opp saken med en odelstingsproposisjon i 2009 og avventer denne før vedtaket kvitteres ut.

2.8 Samferdselsdepartementet

2.8.1 Vedtak nr. 402, 13. mars 2008

"Stortinget ber Regjeringen vurdere muligheten for å innføre påbud om sitteplass for skolebarn i skoleskyss med buss. Arbeidet starter etter at rapporten om "Sikkerhet knyttet til transport av skolebarn i buss" er lagt fram for Samferdselsdepartementet."

Samferdselsdepartementet uttaler i brev 26. august 2008:

"Samferdselsdepartementet mottok rapporten "Sikkerhet knyttet til transport av skolebarn i buss" i mai 2008. For eventuelt å kunne innføre særlige tiltak for trafikantgruppen skolebarn i buss, må det foretas omfattende og kompliserte vurderinger av økonomisk, juridisk og praktisk art. Departementet er nå i gang med å vurdere resultatene i rapporten og vil i det videre arbeidet gjennomføre nødvendige utredninger for å følge opp Stortingets anmodning. Stortinget vil bli informert om oppfølgingen."

2.8.1.1 Komiteens merknader

Komiteen har merket seg at departementet er i ferd med å vurdere resultatene av rapporten "Sikkerhet knyttet til transport av skolebarn i buss" og at Stortinget vil bli informert om oppfølgingen. Komiteen venter med å kvittere ut vedtaket til Stortinget har mottatt informasjonen.

3. Anmodningsvedtak fra stortingssesjonen 2006–2007

3.1 Barne- og likestillingsdepartementet

3.1.1 Vedtak nr. 343, 16. februar 2007

"Stortinget ber Regjeringen utrede om et register over privatpersoners lånesaldi ("gjeldsregister") er et hensiktsmessig virkemiddel for å begrense gjeldsproblemer blant privatpersoner. Det skal særlig vurderes om et slikt register kan komme i konflikt med hensynet til personvernet. Regjeringen bes komme tilbake til Stortinget i egnet form med saken."

Barne- og likestillingsdepartementet uttaler i brev 24. august 2007:

"Anmodningsvedtaket er en oppfølging av Stortingets vedtak av 16. februar 2007, jf. Stortingets Innstilling S. nr. 120 (2006–2007) om tiltak for å bekjempe fattigdom og forebygge gjeldsproblemer. Barne- og likestillingsdepartementet har i 2007 igangsatt arbeid med å utrede om et gjeldsregister kan være et egnet virkemiddel for å begrense gjeldsproblemer. Formålet med et slikt register vil være å gi finansinstitusjonene et bedre grunnlag for kredittvurdering av sine kunder, og dermed unngå at kundene tar opp lån de ikke har evne til å bære. Det tas sikte på at endelig betenkning vil foreligge i 2008."

Barne- og likestillingsdepartementet uttaler i brev 18. august 2008:

"Barne- og likestillingsdepartementet vil i St.prp. 1 (2008–2009) omtale hvordan dette er fulgt opp."

I St.prp. nr. 1 (2008–2009) for Barne- og likestillingsdepartementet heter det følgende om oppfølgingen av anmodningsvedtak nr. 343:

"Våren 2006 bad Stortinget regjeringa greie ut om eit register over gjelda til myndige privatpersonar (gjeldsregister) er eit formålstenleg tiltak for å redusere gjeldsproblema til privatpersonar. Formålet med eit slikt register vil vere å gi finansinstitusjonane eit betre grunnlag for å gjennomføre kredittvurdering av kundane, og dermed unngå at desse tek opp lån som dei ikkje klarer å bere.

Ei utgreiing vart overlevert departementet i april 2008. Utgreiinga skisserer ulike fordelar og ulemper med eit gjeldsregister, og eit gjennomgåande tema er om eit slikt register kan kome i konflikt med personvernomsyn. BLD har sendt utgreiinga ut på høyring, og fristen for tilbakemelding til departementet var 15. august 2008. Departementet vil kome tilbake til Stortinget i eigna form om saka."

3.1.1.1 Komiteens merknader

Komiteen venter med å utkvittere vedtaket til tilbakemeldingen til Stortinget foreligger.

3.2 Helse- og omsorgsdepartementet

3.2.1 Vedtak nr. 125, 6. desember 2006

"Stortinget ber Regjeringen vurdere lovfesting eller regelfesting knyttet til behovene til pårørende, barn av psykisk syke og rusmiddelavhengige innen rus- og psykiatritjenestene og komme tilbake til Stortinget på en egnet måte."

Helse- og omsorgsdepartementet uttaler i brev 24. august 2007:

"Helse- og omsorgsdepartementet har igangsatt et utredningsarbeid for å vurdere behov og mulig regelutforming på dette området. Det tas sikte på å sende høringsnotat på alminnelig høring i løpet av høsten 2007. Helse- og omsorgsdepartementet vil komme tilbake til Stortinget på egnet måte."

Helse- og omsorgsdepartementet uttaler i brev 26. august 2008:

"Høringsnotat med forslag til lov- og forskriftsendringer som styrker barnas rettsstilling er sendt på høring 22. april 2008, med høringsfrist 22. august 2008. En odelstingsproposisjon vil eventuelt kunne fremmes våren 2009."

3.2.1.1 Komiteens merknader

Komiteen avventer proposisjonen fra Helse- og omsorgsdepartementet før vedtaket utkvitteres.

3.3 Justis- og politidepartementet

3.3.1 Vedtak nr. 331, 18. desember 2006

"Stortinget ber Regjeringen, for å kunne gi tidligere ungdomskriminelle en ny sjanse, utrede en ordning med sletting av rulleblad i de tilfeller der unge kriminelle ikke har begått alvorlige lovbrudd, eller en lang rekke gjentatte lovbrudd og for eksempel ikke har begått ny kriminalitet i en periode på 5 år etter fylt 18 år. Spørsmålet kan for eksempel inngå i mandatet til utvalget som nedsettes med bakgrunn i forslagene i St. meld. nr. 20 (2005–2006)."

Justis- og politidepartementet uttaler i brev 14. september 2007:

"Justis- og politidepartementet vil redegjøre for oppfølgingen av saken i St.prp. nr. 1 (2007–2008)."

Justis- og politidepartementet uttaler i brev 22. august 2008:

"Justis- og politidepartementet vil redegjøre for oppfølgingen av saken i St.prp. nr. 1 (2008–2009)."

I St.prp. nr. 1 (2008–2009) for Justis- og politidepartementet heter det følgende om oppfølgingen av anmodningsvedtak nr. 331:

"Justisdepartementet følger opp NOU 2003:21 Kriminalitetsbekjempelse og personvern, og sikter på å fremme odelstingsproposisjon med forslag til ny lov om politiets og påtalemyndighetens behandling av opplysninger (Politiregisterloven) våren 2009. Departementet har i denne forbindelse tett fulgt arbeidet med EUs rammebeslutning om personvern. Forhandlingene om denne rammebeslutningen ble avsluttet høsten 2007. "

3.3.1.1 Komiteens merknader

Komiteen viser til redegjørelsen for oppfølgingen av anmodningsvedtak nr. 331 av 18. desember 2006, og anser at vedtaket er fulgt opp på en tilfredsstillende måte.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser i tillegg til at medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti i justiskomiteen har uttalt følgende:

"Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til og er tilfreds med at anmodningsvedtakets innhold vil bli drøftet i lovforslaget om ny politiregisterlov."

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til komiteens merknader i innstillingen til St.meld. nr. 4 (2007–2008) der det ble forventet at forslag til ny politiregisterlov ble lagt fram for Stortinget i løpet av kort tid.

Disse medlemmer mener denne saken har tatt urimelig lang tid, og forventer at departementet redegjør nærmere for oppfølgingen i neste års melding.

3.3.2 Vedtak nr. 457, 31. mai 2007

"Stortinget ber Regjeringen oppnevne et bredt sammensatt utvalg for å utrede hvilke konsekvenser en eventuell grunnlovsfesting av lokalt selvstyre vil ha for annen lovgivning overfor kommunene."

Justis- og politidepartementet uttaler i brev 14. september 2007:

"En klarlegging av hvilke konsekvenser en eventuell grunnlovfesting av lokalt selvstyre vil ha for annen lovgivning overfor kommunene, synes å kreve en utredning av hvilken myndighet og hvilke oppgaver som lovgivningen i dag legger til kommunene, og må ses i lys av hvilken utforming en grunnlovbestemmelse om lokalt selvstyre kan få. Utformingen av en slik grunnlovbestemmelse kan dessuten få betydning når det gjelder fremtidig lovgivning om oppgaver for kommunene. Regjeringen vil på denne bakgrunn komme tilbake til oppfølgingen av Stortingets anmodningsvedtak av 31. mai 2007."

Justis- og politidepartementet uttaler i brev 22. august 2008:

"Justis- og politidepartementet arbeider for tiden med alternative forslag til en revisjon av Grunnloven på flere punkter. Det er ikke tatt stilling til hvilket omfang eller hva slags prosess som vil foreslås. Mulig grunnlovsfesting av det lokale selvstyret og hvilke konsekvenser det eventuelt vil få, inngår som en del av dette arbeidet. Regjeringen vil derfor komme tilbake til oppfølgningen av Stortingets anmodningsvedtak nr. 457 av 31. mai 2007."

3.3.2.1 Komiteens merknader

Komiteen viser videre til at det den 30. september 2008 ble innlevert et forslag om grunnlovsfesting av lokaldemokratiet som representanter fra alle partier på Stortinget stilte seg bak, og at det ikke er innlevert noe forslag om grunnlovsfesting av lokalt selvstyre. På den bakgrunn mener komiteen at det ikke er behov for å gjennomføre den utredningen som ble vedtatt i tilknytning til behandlingen av Innst. S. nr. 138 (2007–2008).

Komiteen fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

"Anmodningsvedtak nr. 457 av 31. mai 2007 oppheves."

3.4 Kunnskapsdepartementet

3.4.1 Vedtak nr. 545, 14. juni 2007

"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med en egen sak om tilskuddsordningene når gjennomgangen av utregningsmodellen for skolen er gjennomført (jf. Innst. O. nr. 88)."

Kunnskapsdepartementet uttaler i brev av 23. august 2007:

"Kunnskapsdepartementet vil redegjøre for oppfølging av vedtaket i St.prp. nr. 1 (2007–2008)."

Kunnskapsdepartementet uttaler i brev av 22. august 2008:

"Kunnskapsdepartementet vil redegjøre nærmere for oppfølgingen av vedtaket i St.prp. nr. 1 (2008–2009)."

I St.prp. nr. 1 (2008–2009) for Kunnskapsdepartementet heter det følgende om oppfølgingen av anmodningsvedtak nr. 545:

"Høgskolen i Molde har på oppdrag frå Utdanningsdirektoratet gjennomgått tilskottsmodellen til dei private skolane. Analysen viser at dagens modell ikkje i tilstrekkeleg grad fangar opp kostnadsstrukturen i offentlege skolar. Departementet ønskjer å vurdere løysingar for justering av modellen i samband med budsjettet for 2010, slik at den tek betre omsyn til kostnadsstrukturen i offentlege skolar. Privatskoleorganisasjonane vil bli tatt med i dette arbeidet."

3.4.1.1 Komiteens merknader

Komiteen viser til at Stortinget eksplisitt ba om en egen sak om tilskuddsordningene. Komiteen viser videre til brev fra kirke-, utdannings- og forskningskomiteen av 8. desember 2008, der det opplyses at departementet tar sikte på å vurdere løsninger i forbindelse med budsjettet for 2010. Komiteen avventer derfor å utkvittere vedtaket.

4. Komiteens tilråding

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til meldingen og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

I

Anmodningsvedtak nr. 457 av 31. mai 2007 oppheves.

II

St.meld. nr. 4 (2008–2009) – om anmodnings- og utredningsvedtak i stortingssesjonen 2007–2008 vedlegges protokollen.

Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 9. desember 2008

Lodve Solholm

leder og ordfører