Justisdepartementet har ansvar for 16 virksomheter.
Domstoladministrasjonen, som har ansvar for domstolene, er i tillegg
under justisministerens parlamentariske ansvarsområde overfor Stortinget.
Riksrevisjonen har avgitt 17 avsluttende revisjonsbrev uten merknader.
Riksrevisjonen har kontrollert statsrådens forvaltning
av statens interesser i ett heleid og ett deleid aksjeselskap. Riksrevisjonen
har ikke merknader til statsrådens forvaltning.
Riksrevisjonen har kontrollert gjennomføring
og dokumentasjon av anskaffelser ved Politiets data- og materielltjeneste
(PDMT). Revisjonen viser at PDMT har svake oppfølgingsrutiner av kontraktsporteføljen.
Skriftlig dokumentasjon av anskaffelsesprosedyren, inngåelsesdato,
avslutningsdato og/eller opprinnelig kontraktssum for avtalen foreligger
ikke for flere anskaffelser. Disse forholdene er brudd på regelverket
for offentlige anskaffelser. PDMT har ikke tilfredsstillende oversikt
over sine kontrakter. Krav til tilstrekkelig sporbarhet og tilgjengelighet
for innkjøpere blir heller ikke ivaretatt. Mangelfull arkivering
og tilgjengelighet når det gjelder rammeavtaler, medfører en risiko
for at politidistriktene og særorganene ikke kan kontrollere innkjøpene
mot vilkårene i rammeavtalene. Politidirektoratet har i etterkant
opplyst til Riksrevisjonen at alle kontrakter nå er lagt inn i PDMTs
kontraktsbase.
I PDMTs årsrapport for 2007 uttales det blant annet
at man mangler ressurser for å opprettholde kontraktsporteføljen
i henhold til anskaffelsesregelverket. Det framgår også at en konsekvens
av dette blant annet kan være at politi- og lensmannsetaten risikerer
å stå uten kritisk materiell.
Riksrevisjonen har tidligere tatt opp svakheter ved
den andre hovedfunksjonen ved PDMT – ikt-forvaltningen. På denne
bakgrunn ba Riksrevisjonen opplyst om det er planer om å evaluere PDMT.
Videre spurte Riksrevisjonen om PDMT etter departementets vurdering
har de nødvendige forutsetninger for å ivareta sin rolle som kompetanse-
og servicesenter når det gjelder ikt og anskaffelser.
Justisdepartementet har svart at Politidirektoratet
over lengre tid har hatt som strategi at PDMT skal inngå rammeavtaler
for politi- og lensmannsetaten der det er hensiktsmessig med felles
løsninger. Etatsbaserte rammeavtaler benyttes der dette er effektivt
og økonomisk lønnsomt totalt sett. Departementet uttaler videre
at et stadig mer komplekst regelverk stiller større krav enn tidligere
til anskaffelseskompetanse for å unngå brudd på regelverket. På denne
bakgrunn ser departementet det som nødvendig å profesjonalisere
anskaffelsesfunksjonene, også med tanke på at enkelte anskaffelser
gjøres av distriktene eller særorganene. Politidirektoratet vil
i samarbeid med PDMT vurdere konsekvensene av å legge en større
andel av avtalene ut til hvert enkelt politidistrikt.
Ifølge departementet har Politidirektoratet
nå mottatt en oversikt over samtlige rammeavtaler som PDMT forvalter
på vegne av politi- og lensmannsetaten. Politidirektoratet har bekreftet
at direktoratet har mottatt forslag fra PDMT om hvilke av disse
avtalene som bør utgå som sentrale rammeavtaler og eventuelt erstattes
av lokale avtaler.
Justisdepartementet legger til grunn at tilsynet høsten
2008 vil gi grunnlag for at man kan gi et mer utfyllende og korrekt
svar på status, og om det er behov for en ekstern evaluering av
PDMT, eventuelt om det kan være aktuelt å sette i verk andre tiltak
i tillegg til dem som er nevnt ovenfor. Justisdepartementet uttaler
at det vil følge utviklingen nøye.
Ifølge forskrift om vaktvirksomhet § 3 skal politidistriktene
godkjenne og drive kontroll med vaktselskapene. Rapportering i april
2007 fra Politidirektoratet til Justisdepartementet om politidistriktenes
kontroll med vaktselskaper viser at kontrollen var mangelfull i
flere politidistrikter i 2006. På denne bakgrunn ba Riksrevisjonen
om å få framlagt eventuell dokumentasjon som viser gjennomført kontrollaktivitet
i 2007. Videre ba Riksrevisjonen om en redegjørelse for tiltak som
er satt i verk eller vurdert satt i verk for å få en snarlig tilfredsstillende
kontroll med vaktselskapers virksomhet.
Justisdepartementet opplyser at Politidirektoratet
i mai 2008 ikke har dokumentasjon fra politidistriktene over gjennomført
kontrollaktivitet overfor vaktselskapene i 2007. Departementet vil
imidlertid be om at dette blir innhentet. Departementet uttaler
at Politidirektoratet arbeider med en funksjonell kravspesifikasjon
for et nasjonalt register over vaktvirksomhet. Den vil bli sendt
PDMT for klargjøring av hvordan et slikt register på rimeligste
måte kan ferdigstilles i henhold til kravspesifikasjonen. Det er
også nedsatt en arbeidsgruppe under ledelse av Justisdepartementet
som for tiden gjennomgår loven om vaktvirksomhet og forskriften
til denne. Departementet opplyser at Oslo politidistrikt og PDMT
har utviklet et dataverktøy som vil effektivisere arbeidet med vandelskontroll
av ansatte i vaktselskapene. Dette verktøyet vil bli tatt i bruk
av de øvrige politidistriktene.
Ellers har Riksrevisjonens kontroll påvist svakheter
vedrørende politidistriktenes innkreving av gebyrer som er hjemlet
i lov og forskrift om vaktvirksomhet. Det forekom ulik praksis i
politidistriktene når det gjaldt hvilket distrikt som skal kreve
inn gebyrer når et vaktselskap har hovedkontor i ett distrikt og
filialer i andre distrikter. Politidirektoratet har opplyst at det
derfor vil klargjøre overfor distriktene at gebyrene skal kanaliseres
gjennom det politidistriktet der selskapet har sitt hovedkontor.
Svakheter ved ikt-forvaltningen i politi- og
lensmannsetaten er tatt opp i Dokument nr. 1 for regnskapsårene
2005 og 2006. Dette gjaldt spesielt manglende fullverdige reserveløsninger
hvis en alvorlig hendelse skulle oppstå, manglende risiko- og vesentlighetsvurderinger
i forbindelse med informasjonen i politiets systemer og manglende
helhetlig risikovurdering for alle systemene. Det var ikke etablert
en plan for dataklassifisering eller sørget for en vurdering av
politiets data for å differensiere for eksempel sikkerhetstiltak.
Det var heller ikke etablert rutiner for administrasjon av nettverkssikkerhet. Kontroll-
og konstitusjonskomiteen understreket at det er svært viktig at
politiet har fullverdig reservedriftsløsninger for informasjonssystemene.
Politidirektoratet har i de senere år satt i
verk ulike tiltak for å bedre ikt-forvaltningen.
Saken blir fulgt opp.
Politiets data- og materielltjeneste (PDMT)
skal være politiets nasjonale kompetanse- og servicesenter for ikt,
materiell og logistikk og for eiendom, bygg og anlegg. Riksrevisjonen
har tidligere påvist svakheter innen ikt-forvaltningen og ser alvorlig
på at det er avdekket svakheter og mangler også i den andre kjernevirksomheten
som gjelder anskaffelsesområdet. Riksrevisjonen er i tvil om Justisdepartementet
i stor nok grad har fulgt opp at Politidirektoratet har hatt tilstrekkelig
styring og kontroll med PDMTs virksomhet.
Riksrevisjonen har merket seg at Politidirektoratet,
i lys av Riksrevisjonens bemerkninger, har hatt en tett oppfølging
av PDMT, og at det er satt i verk og gjennomført flere tiltak på
området. Riksrevisjonen har videre merket seg at departementet vil
ha en tett dialog med direktoratet om oppfølgingen av PDMT. Når
resultatet av direktoratets tilsyn med PDMT høsten 2008 foreligger,
vil det bli foretatt en vurdering av hvordan den videre oppfølgingen
skal skje, og om det er behov for en ekstern evaluering av PDMT.
Riksrevisjonen forutsetter at de tiltak som er og vil bli satt i
verk, resulterer i at PDMT ivaretar sin rolle og oppgaveløsning
på en bedre måte.
På bakgrunn av at politidistriktenes kontrollaktivitet
med vaktselskapene i 2006 var lav, stilte Riksrevisjonen spørsmål
ved om ikke politidistriktene burde ha vært fulgt opp med krav om rapportering
av denne aktiviteten for 2007. Riksrevisjonen har merket seg at
det tidligere er nedsatt en arbeidsgruppe for å fremme flere forslag til
en bedre kontroll med vektere og vaktforetak. Riksrevisjonen har
videre merket seg at det nå er innhentet oversikt vedrørende politidistriktenes kontroll
av vaktselskaper i 2007. Oversikten viser, ifølge departementet,
at kontrollaktivitetene generelt sett burde ha vært på et høyere
nivå, og at kontrollene synes å mangle helt i enkelte distrikter.
Ifølge departementet skal Politidirektoratet følge opp ovennevnte
resultat overfor politidistriktene. Videre har Riksrevisjonen merket
seg at Justisdepartementet, inntil et eventuelt nytt regelverk er
vedtatt, skal følge opp overfor direktoratet at det innhentes oversikter
over politiets kontrollaktivitet overfor vaktselskapene. Riksrevisjonen
ser alvorlig på at kontrollaktiviteten har vært lav også for 2007
og forutsetter at departementets tiltak resulterer i en mer effektiv kontroll
med vaktselskaper og at kontrollaktiviteten bringes på et tilfredsstillende
nivå selv om et nytt regelverk ikke er vedtatt.
Komiteen viser til
at Riksrevisjonen har avgitt 17 avsluttende revisjonsbrev til virksomheter under
Justis- og politidepartementet uten merknader. Riksrevisjonen har
heller ikke hatt merknader til statsrådens forvaltning av statens interesser
i ett heleid og ett deleid aksjeselskap.
Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen
nå har avsluttet de fleste saker det tidligere har vært rapportert
på. Det gjelder styring av anskaffelser i justissektoren, saksbehandlingen
i den sivile rettspleien, saksbehandlingstiden hos Generaladvokaten,
saksavviklingstiden ved domstolene og i Justissekretariatene, samt
den helhetlige internkontrollen og risikostyring i departementet og
justissektoren generelt.
Komiteen vil peke på at Riksrevisjonen
fortsatt vil følge opp ikt-forvaltningen i Politidirektoratet og
underliggende enheter. Det er satt i verk ulike tiltak for å bedre
ikt-forvaltningen, men merknadene fra Riksrevisjonen tyder på at
arbeidet går sent. Komiteen er overrasket over at
arbeidet med reservedriftsløsninger ikke synes å være høyere prioritert,
og mener departementet nå må sørge for fortgang i dette arbeidet.
Det er viktig med stabile og sikre løsninger i politi- og lensmannsetaten.
Komiteen har merket seg at det
er avdekket svakheter og mangler ved anskaffelsesvirksomheten i
Politiets data- og materielltjeneste. Komiteen mener
det er påkrevd med en tett oppfølging både fra Politidirektoratet
og fra departementets side, og forventer at det skjer.
Komiteen viser til politiets
ansvar for å godkjenne og føre kontroll med private vaktselskaper
og med innkreving av gebyrer som er hjemlet i lov og forskrift om
vaktvirksomhet. I følge Riksrevisjonen har nivået på kontrollaktiviteten
for 2007 vært varierende fra politidistrikt til politidistrikt og
i noen distrikter helt fraværende.
Komiteen viser til at private
vaktselskaper i mange tilfeller utfører tjenester som grenser opp mot
politiets virkeområde, og vil understreke viktigheten av at publikum
kan stole på at vakttjenester utføres i tråd med de krav samfunnet setter.
Komiteen har merket seg at det
er nedsatt en egen arbeidsgruppe til å gå igjennom loven om vaktvirksomhet
og forskrift til denne, og forutsetter at Regjeringen snarest setter
i verk tiltak for å sikre en forsvarlig kontroll av de private vaktselskapene.
I en tid med lite tilstedeværende politi, vil vaktselskapenes arenaer
antagelig bli enda større. I så måte er det viktig av hensyn til publikums
tillit og sett i lys av de oppgavene vaktselskapene løser for samfunnet,
at vaktselskapene følges tett opp, slik at det påses at disse selskapene
overholder lovens bestemmelser.
Komiteen ber om å bli orientert
om oppfølgingen i Dokument nr. 1 for budsjettåret 2008.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Riksrevisjonens kommentarer når det gjelder Justis- og politidepartementet.
Disse medlemmer finner det bekymringsfullt at
enkelte tidligere påpekte forhold fortsatt fremstår som ikke tilfredsstillende
løst.
Disse medlemmer viser spesielt
til Riksrevisjonens kommentarer om Politiets data- og materielltjeneste
(PDMT). Disse medlemmer finner ikke å kunne akseptere
at PDMT ikke fungerer som forutsatt, og viser til at PDMT har en sentral
funksjon i forhold til mange av politiets oppgaver. Disse
medlemmer har merket seg at det er gitt signaler om at PDMT
skal følges tettere opp, samt at man skal vurdere ekstern evaluering.
Til dette vil disse medlemmer bemerke at det burde
vært gjort på et mye tidligere tidspunkt av hensyn til alle berørte
parter og konsekvensene i forhold til gjeldede retningslinjer for
helse-, miljø og sikkerhet.
Disse medlemmer mener at det
foreligger klare indikasjoner på at det bør foretas en ekstern evaluering
av PDMT, hvor styring, oppfølging, og etatens totale funksjonalitet
gjennomgås.
Disse medlemmer viser videre
til at departementets oppfølging av vaktselskapene har en noe tilfeldig
karakter. Selv om dette arbeidet tilligger politidistriktene, har
departementet et klart overordnet ansvar og disse medlemmer kan
ikke se at dette er ivaretatt på en tilfredsstillende måte.