Innstilling fra helse- og omsorgskomiteen om endringer i statsbudsjettet for 2008 under Helse- og omsorgsdepartementet

Til Stortinget

Sammendrag

Helse- og omsorgsdepartementet legger i proposisjonenfram forslag om endringer av bevilgningene under enkelte kapitler på statsbudsjettet for 2008. Under programområde 10, Helse og omsorg, fremmes det forslag om å sette opp utgiftene med netto 646 mill. kroner. I dette beløpet er det tatt hensyn til at 3,8 mill. kroner flyttes fra Justisdepartementet til dekning av tilstedevaktordningen ved redningshelikopterbasene på Rygge og Ørlandet. Inntektene foreslås satt ned 4,9 mill. kroner. Under programområde 30, Stønad ved helsetjenester, fremmes det på grunnlag av nye anslag forslag om å sette ned utgiftene med netto 76,2 mill. kroner.

Forslag til endringer av bevilgningene under enkelte kapitler

Kap. 700 Helse- og omsorgsdepartementet

Post 1 Driftsutgifter foreslås satt opp 2,3 mill. kroner.

Kap. 719 Folkehelse

Post 21 Spesielle driftsutgifter forslås satt ned 0,4 mill. kroner.

Post 70 Hivforebygging, smittevern mv. foreslås satt ned 1,5 mill. kroner.

Post 71 Forebygging av uønskede svangerskap og abort foreslås satt ned 0,4 mill. kroner.

Post 72 Stiftelsen Amathea foreslås satt opp 2,3 mill. kroner.

Kap. 720 Helsedirektoratet

Post 1 Driftsutgifter foreslås satt opp 5,77 mill. kroner.

Kap. 722 Norsk pasientskadeerstatning

Post 70 Dekning av advokatutgifter foreslås satt ned 0,5 mill. kroner.

Kap. 723 Pasientskadenemnda

Post 1 Driftsutgifter foreslås satt opp 3 mill. kroner.

Kap. 724 Helsepersonell og tilskudd til personelltiltak

Post 21 Forsøk og utvikling i primærhelsetjenesten foreslås satt opp 0,23 mill. kroner.

Post 61 Tilskudd til turnustjenesten foreslås satt ned 6,5 mill. kroner.

Post 71 Tilskudd til Nordiska högskolan for folkhälsovetenskap mv. foreslås satt ned 0,5 mill. kroner.

Kap. 725 Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten

Post 1 Driftsutgifter foreslås satt opp 4 mill. kroner.

Kap. 726 Habilitering, rehabilitering og tiltak for rusmiddelavhengige

Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås satt ned 6,1 mill. kroner.

Post 70 Tilskudd foreslås satt ned 0,5 mill. kroner.

Kap. 727 Tannhelsetjenesten

Post 21 Forsøk og utvikling i tannhelsetjenesten foreslås satt opp 1,7 mill. kroner.

Post 70 Tilskudd foreslås satt ned 1,2 mill. kroner.

Kap. 728 Forsøk og utvikling mv.

Post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås satt ned 5,6 mill. kroner.

Kap. 729 Annen helsetjeneste

Post 1 Driftsutgifter foreslås satt ned 0,8 mill. kroner.

Kap. 732 Regionale helseforetak

Post 21 Forsøk og utvikling i sykehussektoren foreslås satt opp 3,3 mill. kroner.

Post 72 Tilskudd til Helse Sør-Øst RHF foreslås satt opp 279,1 mill. kroner.

Post 73 Tilskudd til Helse Vest RHF foreslås satt opp 93,6 mill. kroner.

Post 74 Tilskudd til Helse Midt-Norge RHF foreslås satt opp 71 mill. kroner.

Post 75 Tilskudd til Helse Nord RHF foreslås satt opp 60,1 mill. kroner.

Post 76 Innsatsstyrt finansiering av sykehus foreslås satt opp 1,409 mill. kroner.

Post 77 Refusjon poliklinisk virksomhet ved sykehus mv. foreslås satt opp 95 mill. kroner.

Post 83 Opptrekksrenter for lån fom. 2008 foreslås satt opp 17 mill. kroner.

Kap. 742 Kontrollkommisjonene og andre utgifter under psykisk helsevern

Post 70 Tilskudd foreslås satt opp 1,2 mill. kroner.

Kap. 743 Statlige stimuleringstiltak for psykisk helse

Post 75 Tilskudd til styrking av psykisk helsevern foreslås satt opp 30 mill. kroner.

Kap 751 Apotekvesenet og legemiddelfaglige tiltak

Post 70 Tilskudd foreslås satt ned 1 mill. kroner.

Kap. 2711 Spesialisthelsetjenester mv.

Post 70 Refusjon spesialisthjelp foreslås satt opp 15 mill. kroner.

Post 71 Refusjon psykologhjelp foreslås satt ned 6 mill. kroner.

Post 72 Refusjon tannlegehjelp foresås satt opp 120 mill. kroner.

Post 76 Private laboratorier og røntgeninstitutt foreslås satt ned 38,5 mill. kroner.

Kap. 2751 Legemidler mv.

Post 70 Legemidler foreslås satt ned 159,7 mill. kroner.

Post 72 Sykepleieartikler foreslås satt ned 10 mill. kroner.

Kap. 2752 Refusjon av egenbetaling

Post 70 Refusjon av egenbetaling, egenandelstak 1 foreslås satt ned 42 mill. kroner.

Post 71 Refusjon av egenbetaling, egenandelstak 2 foreslås satt ned 43 mill. kroner.

Kap. 2755 Helsetjeneste i kommunene mv.

Post 62 Tilskudd til fastlønnsordning fysioterapeuter foreslås satt ned 10 mill. kroner.

Post 70 Refusjon allmennlegehjelp foreslås satt opp 59 mill. kroner.

Post 71 Refusjon fysioterapi foreslås satt opp 16 mill. kroner.

Post 75 Logopedisk og ortoptisk behandling foreslås satt ned 12 mill. kroner.

Kap. 2790 Andre helsetiltak

Post 70 Bidrag, lokalt foreslås satt opp 35 mill. kroner.

Kap. 3732 Regionale helseforetak

Post 80 Renter på investeringslån foreslås satt ned 28 mill. kroner.

Post 90 Avdrag på investeringslån foreslås satt opp 23,1 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jorodd Asphjell, Jan Bøhler, Sonja Mandt-Bartholsen, Gunn Olsen og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Vigdis Giltun og lederen Harald T. Nesvik, fra Høyre, Inge Lønning og Sonja Irene Sjøli, fra Sosialistisk Venstreparti, Kirsti Saxi, fra Kristelig Folkeparti, Laila Dåvøy, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, og fra Venstre, Gunvald Ludvigsen, har når det gjelder kapitler som ikke er omtalt nedenfor, ingen merknader og slutter seg til de framlagte forslagene i proposisjonen.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets merknader og forslag ved behandlingen av St.prp. nr. 30 (2008–2009).

Kap. 700 Helse- og omsorgsdepartementet

Post 1 Driftsutgifter

Komiteen viser til at Regjeringen har startet arbeid med en samhandlingsreform i helsesektoren for å gi pasientene et bedre og mer helhetlig helsetilbud, og komiteen støtter at bevilgningen foreslås satt opp med 2,3 mill. kroner for å dekke utgifter knyttet til arbeidet i 2008. Komiteen viser videre til at statsråd Bjarne Håkon Hanssen har varslet at samhandlingsreformen legges fram i april, og imøteser dette.

Forebygging av kjønnslemlestelse

Komiteen viser til at Regjeringen har besluttet å ikke innføre obligatoriske underlivsundersøkelser av alle jenter eller av jenter i risikogrupper, men at det skal gis tilbud om frivillige kliniske underlivsundersøkelser til jenter og kvinner med bakgrunn fra områder der forekomsten av kjønnslemlestelse er 30 prosent eller mer. Tilbudet skal gis ved ankomst og av skolehelsetjenesten ved skolestart (5–6 år), i 5. klasse (10–11 år) og i 10. klasse (15–16 år). Komiteen viser videre til at utgiftene til helseundersøkelsene dekkes gjennom vertskommunetilskuddet til kommunene.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, viser for øvrig til handlingsplanen mot kjønnslemlestelse (2008–2011) som ble lagt frem 5. februar 2008, og de tiltak som fremmes der. Regjeringen styrket innsatsen mot kjønnslemlestelse med 18 mill. kroner i 2008. Flertallet håper tiltakene vil medføre en styrking av risikogruppens mulighet for rask helsehjelp, spesielt for barna, og bedret mulighet til å gi foreldre og foresatte informasjon om forbudet mot og helsekonsekvensene av kjønnslemlestelse.

Kap. 724 Helsepersonell og tilskudd til personelltiltak

Post 21 Forsøk og utvikling i primærhelsetjenesten

Komiteen har merket seg at Regjeringen foreslår å sette opp bevilgningen med 230 000 kroner til å dekke utgifter til helsesamarbeidet med Kina ved Nasjonalt forskningssenter for komplementær medisin (Nafkam), og at dette er i tråd med Nafkams høringsinnspill i Stortinget 5. november 2008 om å ikke nedlegge samarbeidet.

Kap. 732 Regionale helseforetak

Komiteen viser til at samlet årsresultat for helseregionene varierte mellom -1 375 mill. kroner og -1 973 mill. kroner i årene 2003–2007, jf. St.prp. nr. 1 (2008–2009). Videre viser prognosene for 2008 et samlet underskudd på i størrelsesorden 900 mill. kroner. Komiteen understreker at det fortsatt er knyttet usikkerhet til denne prognosen. Komiteen viser til at helseforetakenes basisbevilgning foreslås styrket med 500 mill. kroner for 2008, og støtter Regjeringens forslag.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, mener dette vil styrke likviditeten og lette omstillinger. Flertallet viser til at Regjeringen også i forslaget til statsbudsjett for 2009 har foreslått å styrke basisbevilgningen med 500 mill. kroner for å lette omstillinger.

Flertallet merker seg at prognosen for andre tertial 2008 indikerer en vekst i aktiviteten på om lag 2,0 prosent fra 2007.

Komiteen merker seg at det er etablert døgnkontinuerlig tilstedevakt med lege ved redningshelikopterbasen på Rygge og ved redningshelikopterbasen på Ørlandet, og at finansieringen foreslås flyttet fra Justisdepartementets til Helse- og omsorgsdepartementets budsjett.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser til den anstrengte situasjonen knyttet til økte pensjonsutgifter for private og ideelle sykehus og institusjoner. Særlig dreier det seg om kompensasjon for økte pensjonsutgifter i 2007, som fortsatt ikke er på plass.

Disse medlemmer fremmer derfor forslag om at rammen til de regionale helseforetakene økes med 150 mill. kroner for å dekke de private, ideelle sykehusenes økte pensjonsutgifter for 2007.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

732

Regionale helseforetak

70

Tilskudd til helseforetakene, kan overføres, kan nyttes under postene 72, 73, 74 og 75, forhøyes med

150 000 000

fra kr 6 863 806 000 til 7 013 806"

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre understreker de alvorlige økonomiske utfordringene helseforetakene står overfor. Til tross for betydelig økte bevilgninger er det fortsatt markante avvik fra resultatkravet. Disse medlemmer merker seg at det også er et vesentlig avvik mellom den aktivitetsvekst som er forutsatt i oppdragsbrevet, og den faktiske aktiviteten i helseforetakene. Det vises til St.prp. nr. 1 (2008–2009) kap. 732 post 76, der det heter at budsjettet legger til rette for et gjennomsnittlig aktivitetsnivå i 2009 som ligger 1,5 prosent over anslått nivå for 2008. Dette er en prognose basert på aktivitet i første tertial 2008, og det er dette nivået som skal videreføres og økes 1,5 prosent. I lys av at den reelle aktiviteten i 2008 er høyere enn forutsatt i oppdragsdokumentet, fremstår det som uklart om den faktiske aktivitetsveksten i 2009 skal være 1,5 prosent eller lavere.

Slik disse medlemmer ser det, er ikke hovedutfordringene i helseforetakene knyttet til nivået på bevilgningene, men hvordan de totale ressursene i helsetjenesten utnyttes. Det er nødvendig å styre mer av ressursveksten i helsetjenesten mot den kommunale helse- og omsorgstjenesten for å redusere behovet for sykehusinnleggelser og dermed sikre bedre ressursbruk totalt sett. Videre er det behov for sterkere styring og bedre prioritering i helseforetakene.

Post 77 Refusjon poliklinisk virksomhet ved sykehus mv.

Komiteen viser til at aktiviteten på offentlige poliklinikker innen psykisk helsevern/rusbehandling, laboratorier og radiologi har vært høyere enn budsjettert, og at dette betyr at flere får behandling. Komiteen støtter Regjeringens forslag om å øke bevilgningen med 95 mill. kroner.

Kap. 743 Statlige stimuleringstiltak for psykisk helse

Post 75 Tilskudd til styrking av psykisk helsevern

Komiteen viser til at bevilgningen foreslås satt opp 30 mill. kroner som følge av Regjeringens gave til Blå Kors i årets TV-aksjon.

Forslag fra mindretall

Forslag fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti:

I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

732

Regionale helseforetak

70

Tilskudd til helseforetakene, kan overføres, kan nyttes under postene 72, 73, 74 og 75, forhøyes med

150 000 000

fra kr 6 863 806 000 til 7 013 806"

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.

Komiteen viser til proposisjonen og merknadene og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

I statsbudsjettet for 2008 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Utgifter

700

Helse- og omsorgsdepartementet

1

Driftsutgifter, forhøyes med

2 300 000

fra kr 147 954 000 til kr 150 254 000

719

Folkehelse

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 79, nedsettes med

400 000

fra kr 58 304 000 til kr 57 904 000

70

Hivforebygging, smittevern mv., kan overføres, nedsettes med

1 500 000

fra kr 29 263 000 til kr 27 763 000

71

Forebygging av uønskede svangerskap og abort, kan overføres, nedsettes med

400 000

fra kr 24 069 000 til kr 23 669 000

72

Stiftelsen Amathea, forhøyes med

2 300 000

fra kr 16 748 000 til kr 19 048 000

720

Helsedirektoratet

1

Driftsutgifter, forhøyes med

5 770 000

fra kr 356 623 000 til kr 362 393 000

722

Norsk pasientskadeerstatning

70

Dekning av advokatutgifter, nedsettes med

500 000

fra kr 26 855 000 til kr 26 355 000

723

Pasientskadenemnda

1

Driftsutgifter, forhøyes med

3 000 000

fra kr 27 362 000 til kr 30 362 000

724

Helsepersonell og tilskudd til personelltiltak

21

Forsøk og utvikling i primærhelsetjenesten, kan nyttes under post 70, forhøyes med

230 000

fra kr 17 768 000 til kr 17 998 000

61

Tilskudd til turnustjenesten, nedsettes med

6 500 000

fra kr 128 607 000 til kr 122 107 000

71

Tilskudd til Nordiska högskolan for folkhälsovetenskap mv., nedsettes med

500 000

fra kr 14 800 000 til kr 14 300 000

725

Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten

1

Driftsutgifter, forhøyes med

4 000 000

fra kr 98 681 000 til kr 102 681 000

726

Habilitering, rehabilitering og tiltak for rusmiddelavhengige

21

Spesielle driftsutgifter, kan nyttes under post 70, nedsettes med

6 100 000

fra kr 19 428 000 til kr 13 328 000

70

Tilskudd, kan nyttes under post 21, nedsettes med

500 000

fra kr 65 078 000 til kr 64 578 000

727

Tannhelsetjenesten

21

Forsøk og utvikling i tannhelsetjenesten, kan nyttes under post 70, forhøyes med

1 700 000

fra kr 9 100 000 til kr 10 800 000

70

Tilskudd, kan overføres, kan nyttes under post 21, nedsettes med

1 200 000

fra kr 52 502 000 til kr 51 302 000

728

Forsøk og utvikling mv.

21

Spesielle driftsutgifter, nedsettes med

5 600 000

fra kr 47 082 000 til kr 41 482 000

729

Annen helsetjeneste

1

Driftsutgifter, nedsettes med

800 000

fra kr 33 892000 til kr 33 092 000

732

Regionale helseforetak

21

Forsøk og utvikling i sykehussektoren, kan overføres, forhøyes med

3 300 000

fra kr 2 486 000 til kr 5 786 000

72

Tilskudd til Helse Sør-Øst RHF, kan overføres, forhøyes med

279 100 000

fra kr 31 969 980 000 til kr 32 249 080 000

73

Tilskudd til Helse Vest RHF, kan overføres, forhøyes med

93 600 000

fra kr 10 799 863 000 til kr 10 893 463 000

74

Tilskudd til Helse Midt-Norge RHF, kan overføres, forhøyes med

71 000 000

fra kr 7 989 453 000 til kr 8 060 453 000

75

Tilskudd til Helse Nord RHF, kan overføres, forhøyes med

60 100 000

fra kr 6 928 639 000 til kr 6 988 739 000

76

Innsatsstyrt finansiering av sykehus, overslagsbevilgning, forhøyes med

1 409 000

fra kr 16 821 439 000 til kr 16 822 848 000

77

Refusjon poliklinisk virksomhet ved sykehus mv., overslagsbevilgning, forhøyes med

95 000 000

fra kr 2 032 132 000 til kr 2 127 132 000

83

Opptrekksrenter for lån fom. 2008, overslagsbevilgning, forhøyes med

17 000 000

fra kr 55 000 000 til kr 72 000 000

742

Kontrollkommisjonene og andre utgifter under psykisk helsevern

70

Tilskudd, forhøyes med

1 200 000

fra kr 1 968 000 til kr 3 168 000

743

Statlige stimuleringstiltak for psykisk helse

75

Tilskudd til styrking av psykisk helsevern, kan overføres, forhøyes med

30 000 000

fra kr 2 326 582 000 til kr 2 356 582 000

751

Apotekvesenet og legemiddelfaglige tiltak

70

Tilskudd, nedsettes med

1 000 000

fra kr 48 614 000 til kr 47 614 000

2711

Spesialisthelsetjenester mv.

70

Refusjon spesialisthjelp, forhøyes med

15 000 000

fra kr 1 125 000 000 til kr 1 140 000 000

71

Refusjon psykologhjelp, nedsettes med

6 000 000

fra kr 177 000 000 til kr 171 000 000

72

Refusjon tannlegehjelp, forhøyes med

120 000 000

fra kr 1 035 000 000 til kr 1 155 000 000

76

Private laboratorier og røntgeninstitutt, nedsettes med

38 500 000

fra kr 398 500 000 til kr 360 000 000

2751

Legemidler mv.

70

Legemidler, nedsettes med

159 700 000

fra kr 7 469 700 000 til kr 7 310 000 000

72

Sykepleieartikler, nedsettes med

10 000 000

fra kr 1 220 000 000 til 1 210 000 000

2752

Refusjon av egenbetaling

70

Refusjon av egenbetaling, egenandelstak 1, nedsettes med

42 000 000

fra kr 3 392 000 000 til kr 3 350 000 000

71

Refusjon av egenbetaling, egenandelstak 2, nedsettes med

43 000 000

fra kr 210 000 000 til kr 167 000 000

2755

Helsetjeneste i kommunene mv.

62

Tilskudd til fastlønnsordning fysioterapeuter, kan nyttes under post 71, nedsettes med

10 000 000

fra kr 215 000 000 til kr 205 000 000

70

Refusjon allmennlegehjelp, forhøyes med

59 000 000

fra kr 2 741 000 000 til kr 2 800 000 000

71

Refusjon fysioterapi, kan nyttes under post 62, forhøyes med

16 000 000

fra kr 1 573 000 000 til kr 1 589 000 000

75

Logopedisk og ortopedisk behandling, nedsettes med

12 000 000

fra kr 84 000 000 til kr 72 000 000

2790

Andre helsetiltak

70

Bidrag, lokalt, forhøyes med

35 000 000

fra kr 320 000 000 til kr 355 000 000

Inntekter

3732

Regionale helseforetak

80

Renter på investeringslån, nedsettes med

28 000 000

fra kr 350 000 000 til kr 322 000 000

90

Avdrag på investeringslån tom. 2007, forhøyes med

23 100 000

fra kr 400 000 000 til kr 423 100 000

Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 11. desember 2008

Harald T. Nesvik

Dag Ole Teigen

leder

ordfører