Norsk næringsliv hadde i 2006 57 mrd. kroner
i administrative kostnader knyttet til etterlevelse av informasjonskrav
i offentlig regelverk, noe som tilsvarer i overkant av 2,6 pst.
av brutto nasjonalprodukt (BNP). Det er liten tvil om at utgifter
i denne størrelsesorden har stor effekt på bedriftenes rammebetingelser
i Norge, og dermed også på arbeidsplasser og verdiskaping. Forslagsstillerne
ser at en del av disse utgiftene er nødvendige, men mener at staten
i langt større grad enn i dag bør jobbe aktivt med tiltak som kan
redusere utgiftene, samt hindre at nye byrder blir lagt til uten
at dette er grundig konsekvensutredet i forkant.
Nærings- og handelsminister Sylvia Brustad la
i august 2008 frem handlingsplanen "Tid til nyskaping og produksjon".
Handlingsplanen inneholder imidlertid ikke noe mål for hvilken kostnadsreduksjon
som skal oppnås. Forslagsstillerne er kritiske til denne mangelen på
konkrete mål og ambisjoner, og mener at Norge bør ha en langsiktig
ambisjon om en 25 pst. reduksjon i administrative utgifter for næringslivet.
På mellomlang sikt er det nødvendig med konkrete mål og fortløpende
oppfølging. Forslagsstillerne mener derfor at Regjeringen bør ha
som mål å redusere utgiftene med 10 pst. i løpet av 4 år og at Regjeringen
må rapportere status for forenklingsarbeidet i hvert års budsjett
med hensyn til måloppnåelse. En reduksjon på 10 pst. over 4 år vil
redusere næringslivets utgifter med om lag 5,7 mrd. kroner og utgjøre
en materiell bedring av rammebetingelser.
Forslagsstillerne mener forenklingsarbeidet, basert
på den store mengden informasjon som er kommet frem fra konsekvensanalysene,
er sentralt i næringspolitikken og bør behandles i Stortinget i
form av en stortingsmelding.
Forslagsstillerne mener videre at det både i
lys av at Norsk registrert utenlandsk foretak (NUF) fremstår som
stadig mer attraktivt og blir mye brukt, og utviklingen i EU, snarest
bør igangsettes et arbeid for å få en forenklet aksjelovgivning
for små selskaper.
Forslagsstillerne viser også til NOU 2008:12
om Revisjonsplikten for små foretak, hvor et mindretall gikk inn
for å oppheve revisjonsplikten for små aksjeselskaper. Mindretallet
la vekt på at kostnadene ved revisjon er betydelige for små foretak,
at nytten er begrenset, at alle land i EU vurderer det som hensiktsmessig
å avvikle eller ikke ha revisjonsplikt for små aksjeselskap, og
at den internasjonale utviklingen tilsier en endring også ut ifra
rene harmoniseringshensyn.
Etter bokføringsloven skal visse former for
regnskapsmateriale oppbevares i 10 år, mens andre former for regnskapsmateriale
skal oppbevares i 3,5 år. Ifølge Nærings- og handelsdepartementets
kartleggingsprosess er bedriftenes samlede kostnader ved oppbevaring
av regnskapsmateriale beregnet til ca. 630 mill. kroner årlig. Forslagsstillerne
mener at dette regelverket må forenkles.
Den svenske regjeringen besluttet 15. mai 2008 å
innføre et rådgivende organ, Regelrådet, som skal bistå regjeringen
og myndighetene i arbeidet med regelforenklinger for næringslivet.
Erfaringene fra de landene som alt i dag har et regelråd, har vist
at kvaliteten på konsekvensanalysene har økt markant siden et regelråd
ble innsatt. Forslagsstillerne mener det er grunn til å høste av
andre lands erfaringer med regelråd som et virkemiddel for å oppnå
forenkling, og mener Norge raskt bør innføre et forenklingsråd etter
svensk modell.
Lov om meldeplikt ved nedlegging av næringsverksemd
(omstillingslova) ble vedtatt våren 2008 og har som mål å etablere
et rammeverk som kan gjøre det mulig for levedyktige bedrifter å
drive videre. Forslagsstillerne mener at loven ikke vil ivareta
intensjonene om å bevare lønnsomme arbeidsplasser som er truet av
bedriftsnedleggelser, og at den derfor, som et ledd i arbeidet med
å lette næringslivets byrder, må avvikles.
Forslagsstillerne mener at kravet om flere opplysninger,
innført med endringer i konkurranseloven § 18 andre ledd bokstav e,
ikke står i forhold til byråkratiseringen det medfører for bedriftene,
og vil foreslå at lovendringen blir reversert i forbindelse med
forenklingsarbeidet.
Følgende forslag fremmes i dokumentet:
"Stortinget ber Regjeringen fremme en stortingsmelding
i løpet av våren 2009 om hvordan næringslivets administrative kostnader
knyttet til etterlevelse av informasjonskrav i offentlig regelverk
kan reduseres."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Gunvor Eldegard, Sigrun Eng, Steinar Gullvåg, Sigvald Oppebøen Hansen
og Arne L. Haugen, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr,
Kåre Fostervold og Øyvind Korsberg, fra Høyre, Torbjørn Hansen og
Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Ryan,
fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn, fra Senterpartiet,
lederen Ola Borten Moe, og fra Venstre, Leif Helge Kongshaug,
viser til Representantforslag nr. 7 (2008–2009), om å be Regjeringen
fremme en stortingsmelding i løpet av våren 2009 om hvordan næringslivets
administrative kostnader knyttet til etterlevelse av informasjonskrav
i offentlige regelverk, kan reduseres.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
meiner det er både turvande og framtidsretta å syta for gode rammevilkår
for næringsverksemd i Noreg. Det synest klårt at ein sentral lekk
i dette tidlause arbeidet lyt vera tiltak som tek sikte på å redusera
dei administrative kostnadene til verksemdene. Difor bør emnet støtt
stå på den politiske dagsordenen. Difor er det òg avgjerande å ta
omsyn til innspel frå næringslivet og vera open for å læra av relevante,
vellukka reformer i nærskylde land.
Fleirtalet viser til handlingsplanen
"Tid til nyskaping og produksjon", som Regjeringa la fram i august
i fjor. Planen inneheldt over 120 tiltak for å minska verksemdene
sine administrative kostnader. Fleirtalet meiner
dette er eit kraftfullt uttrykk for vilje til å betra rammevilkåra
for bedriftene, og ser fram til å læra meir om effekten av desse
tiltaka. Fleirtalet viser elles til brev frå Nærings-
og handelsdepartementet, dagsett den 21. november 2008 (vedlagt
innstillinga), der statsråden skriv at Regjeringa enno ikkje har
teke stilling til mogleg talfesting av målet om slik kostnadsreduksjon. Fleirtalet legg
til grunn at det overordna målet om monaleg reduksjon er og skal
vera førande for politikken på dette feltet. Fleirtalet meiner òg
at noka stortingsmelding om reduksjon av administrative kostnader
ikkje er føremålstenleg no, og går dimed mot framlegget som vert
fremja om dette.
Fleirtalet avviser elles at oppheving
av den relativt ferske lov om meldeplikt ved nedlegging av næringsverksemd
(omstillingslova) er noka aktuell problemstilling i dagens situasjon.
I det omtalte brevet frå Nærings- og handelsdepartementet
stadfester statsråden at internasjonale utviklingstrekk vert fylgde
noggrant når det gjeld både aksjelovgjeving for små verksemder og
tiltak for forenkla regelverk meir ålment, jf. t.d. innføringa av
eit forenklingsråd i Sverige. Fleirtalet er nøgd
med desse signala: Over tid er internasjonale røynsler i regelen
til stor hjelp for å identifisera nye vis å betra dei norske rammevilkåra
for verksemdene på.
Like viktig er eit vedvarande ope, søkjande
og kritisk offentleg ordskifte om desse problemstillingane. Fleirtalet meiner
at Dokument nr. 8:7 (2008–2009) på sitt vis medverkar til dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre deler forslagsstillernes
målsetting om å forenkle og redusere næringslivets administrative
byrder som følger av offentlig regelverk, og viser til at kostnadene
for næringslivet for å etterleve dette regelverket er på hele 57
mrd. kroner årlig.
Disse medlemmer vil også vise
til de innspill som har kommet til komiteen fra næringslivets interesseorganisasjoner,
der det påpekes en rekke tiltak som bør tas i betraktning i Regjeringens
forenklingsarbeid, og som vil være et betydelig bidrag til forenklingsarbeidet
ut over Regjeringens handlingsplan Tid for nyskaping og produksjon.
Disse medlemmer vil påpeke at
det forenklingsarbeidet som gjøres av Regjeringen, mangler den
nødvendige forankringen i Stortinget som vil sørge for å opprettholde
fremdriften i forenklingsarbeidet, og deler derfor forslagsstillernes
ønske om en egen stortingsmelding fremlagt i løpet av våren 2009.
Disse medlemmer vil også uttrykke
skuffelse over at Regjeringen ikke ønsker en definert målsetting
for sitt forenklingsarbeid, slik flere andre europeiske land har
gjennomført. Disse medlemmer mener dette viser en
manglende prioritering av forenklingsarbeidet fra Regjeringens side
og er av den oppfatning at finanskrisen nå krever tiltak som sørger
for at næringslivet kan konsentrere seg om produksjon fremfor administrasjon.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme en stortingsmelding
i løpet av våren 2009 om hvordan næringslivets administrative kostnader
knyttet til etterlevelse av informasjonskrav i offentlig regelverk
kan reduseres."
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre:
Stortinget ber Regjeringen fremme en stortingsmelding
i løpet av våren 2009 om hvordan næringslivets administrative kostnader
knyttet til etterlevelse av informasjonskrav i offentlig regelverk
kan reduseres.
Komiteens tilråding fremmes av komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:7 (2008–2009) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Torbjørn Hansen, Elisabeth Røbekk Nørve,
Svein Flåtten og Øyvind Halleraker om reduksjon av bedriftenes administrative
kostnader – bifalles ikke.
Det vises til brev av 14. november d.å. fra næringskomiteen
vedrørende representantforslag nr. 8:7 (2008-2009):
Stortingsrepresentantene
Torbjørn Hansen, Elisabeth Røbekk Nørve, Svein Flåtten og Øyvind
Halleraker har fremmet forslag om at regjeringen fremmer en stortingsmelding
i løpet av våren 2009 om hvordan næringslivets administrative kostnader
knyttet til etterlevelse av informasjonskrav i offentlig regelverk
kan reduseres.
Jeg viser til at regjeringen i august dette
år har fremmet handlingsplanen "Tid til nyskaping og produksjon"
som inneholder over 120 tiltak for å redusere bedriftenes administrative
kostnader. Planen inneholder også en generell omtale av arbeidet
der det blant annet redegjøres for hvordan reduksjon av administrative
kostnader særlig kommer små og mellomstore bedrifter til gode.
Ett tiltak i denne sammenheng er at med unntak på
HMS-området skal alt nytt regelverk vurderes ut fra om det kan differensieres
mellom store bedrifter på den ene siden og små og mellomstore bedrifter
på den annen side. Vi følger nå opp de tiltakene som ble fremlagt
i handlingsplanen, og vil oppdatere kostnadsmålingene. På den måten
kan vi følge med i utviklingen i bedriftenes administrative kostnader
etter at tiltakene i handlingsplanen er gjennomført. Nye reguleringer
er også kommet til etter at arbeidet ble satt i gang.
Jeg er enig med representantene bak forslaget
i at dette er et viktig arbeid. Sett i lys av at vi ganske nylig
har lagt frem en handlingsplan der det redegjøres for en rekke konkrete
tiltak, ser jeg det ikke som hensiktsmessig å legge frem en stortingsmelding
våren 2009, før vi har mer erfaring med metoden og kjenner effekten
av tiltakene på bedriftenes administrative kostnader.
Regjeringen prioriterer arbeidet med å redusere bedriftenes
administrative kostnader høyt. Jeg vil derfor benytte anledningen
til å kommentere noen av de konkrete forslagene representantene fremmer:
Forslagsstillerne mener
at Norge bør ha som mål å redusere næringslivets administrative
kostnader med 10 prosent i løpet av fire år.
Regjeringen har et mål for reduksjon av bedriftenes
administrative kostnader. Målet er at kostnadene skal "reduseres
betydelig" – med andre ord en ambisiøs målsetning. Om det skal settes
et måltall har regjeringen ikke tatt stilling til ennå. Før vi eventuelt
setter et måltall, vil vi analysere hvilke muligheter som faktisk
foreligger for å redusere kostnader knyttet til administrative ordninger
i regelverk.
Stortingsrepresentantene
viser til det som skjer i EU gjennom Den europeiske kommisjons "Small Business
Act for Europe", og deres forslag knyttet til etablering av bedriftsformen
SPE. Videre vises det til økningen i antall NUF. På bakgrunn av
denne utviklingen mener representantene at en snarest bør igangsette
et arbeid for å få en forenklet aksjelovgivning for små selskaper.
Når det gjelder Kommisjonens "Small Business Act"
er flere av de sentrale prinsippene omtalt og tatt inn i handlingsplanen
"Tid til nyskaping og produksjon". Jeg vil også se hen til EUs
arbeid på dette området i departementets arbeid fremover.
Etableringen av nye NUF har flatet ut i den
senere tid. Vi vil følge utviklingen videre, også med henblikk på
eventuelle behov for endringer i den eksisterende aksjeselskapslovginingen.
Stortingsrepresentantene
viser til at de støtter adgang for skattekontorene til å pålegge
aksjeselskaper å få utført revisjon i inntil tre år dersom det konstateres
vesentlige brudd på bestemmelser i eller i medhold av ligningsloven, merverdiavgiftsloven,
skattebetalingsloven og bokføringsloven, og at dette samlet vil
begrense ulempene ved å frita mindre foretak fra revisjonsplikt.
Jeg viser til at NOU 2008:12 om revisjonsplikt for
små foretak har vært på høring. Det er foreløpig ikke konkludert
i saken.
Stortingsrepresentantene
foreslår at regelverket knyttet til oppbevaringstid av visse former
for regnskapsmateriale må forenkles.
Dette spørsmålet vil bli vurdert i forbindelse med
iverksetting av tiltak i handlingsplanen knyttet til reduksjon av
administrative kostnader.
Stortingsrepresentantene
mener at Norge raskt bør innføre et forenklingsråd etter svensk
modell.
Jeg er enig i at det er viktig å arbeide aktivt
og kontinuerlig med gode analyser av konsekvenser for næringslivet
av nytt regelverk. Erfaringer fra andre land er viktige for å finne
måter å styrke og videreutvikle dette arbeidet på. Jeg har imidlertid
ikke planer om å opprette et regelråd etter svensk modell.
Forslagsstillerne er av
den oppfatning av omstillingsloven må avvikles.
Formålet med omstillingsloven er å redusere negative
konsekvenser for lokalsamfunnet og de ansatte når det er på tale
å legge ned en bedrift, samtidig som bedriftenes muligheter til
å omstille seg opprettholdes. Dagens situasjon på finansmarkedet
skaper uroligheter på arbeidsmarkedet som igjen kan resultere i
bedriftsnedleggelser. I denne situasjonen er det viktig å ha det
verktøy som omstillingsloven representerer. En god prosess i samarbeid
mellom næringsliv og myndigheter vil sikre at alle alternativer
kommer på bordet og blir vurdert med sikte på å finne muligheter
for videre drift, herunder mulighetene for å legge til rette for
ny virksomhet. I disse tider er det derfor enda viktigere enn ellers
å ha verktøyet som loven representerer. Opphevelse av loven er
ikke en aktuell problemstilling.
Jeg viser til brev av 6. januar d.å. der representanten
Kåre Fostervold ber om status for en rekke av tiltakene i handlingsplanen
for å redusere bedriftenes administrative kostnader som ble lagt
fram i august i fjor. Tiltakene følges opp i de ansvarlige fagdepartementene.
Nærings- og handelsdepartementet har innhentet en kort status fra
de ansvarlige departementer.
Status: Det ble i desember
2008 innført et felles elektronisk arkiv for utgående korrespondanse
i Utlendingsdirektoratet, Politiet, Utlendingsnemnda og Integrerings-
og mangfoldsdirektoratet. Utenriksdepartementet kobles på dette
i mars 2009. I 2009 vil det bli utviklet løsning slik at også inngående
korrespondanse lagres i dette felles elektroniske arkivet, og i
2010 tar en sikte på å innføre dette. Da vil en få et felles elektronisk
dokumentarkiv for hele utlendingsforvaltningen, som betyr at en
får en mer effektiv, rimeligere og mer fleksibel saksflyt.
Status: Arbeidsgruppen
er nedsatt.
Status: Det er utarbeidet
en revidert milepælsplan hvor oppstart av pilotdrift/begrenset prøvedrift
er planlagt å komme igang 20. april 2009. Utsettelsen skyldes i
hovedsak Kystverkets innføring av "NJORD", et nytt losformidlingssystem,
som medfører at det må utføres endringer i den samme databasen som
skal benyttes for SSN/TOLL.
Status: Pilotprosjektet
SafeSeaNet-Toll er nesten ferdig utviklet. Dette betyr at testing
i Tollvesenets regioner sør og vest kan startes. Testen av SafeSeaNet-Toll
vil utover året utvides til å dekke flere og flere brukere samtidig.
Eventuelle feil blir rettet opp fortløpende. Kystverket forventer
å ha en evalueringsrapport om testen klar i slutten av året, og
at tollapplikasjonen blir innført i selve SafeSeaNet fra begynnelsen
av 2010.
Forsvaret arbeider med å oppgradere sitt eget program
for meldingshåndtering. Dette medfører at samarbeidet er blitt noe
forsinket. Kystverket vil likevel tilby en minimumsløsning sammen
med Forsvaret, frem til deres egen oppgradering er klar.
Status: Bokføringsregelverket
er sendt på høring som angitt med høringsfrist 20. mars i år.
Status: Fiskeridirektoratet
anslår at arbeidet vil bli ferdig innen utgangen av 2009. Hovedbegrunnelsen
for forsinkelsen er prioritering i direktoratet mellom ulike IT-prosjekt.
Status: Arbeidet er
igangsatt, men ikke ferdig.
Status: Dette er en
del av ovennevnte evaluering og er noe forsinket.
Status: Odelstinget
behandlet Ot.prp. nr. 76 (2007–2008) jf. Innst O. nr. 35 (2008–2009) 08.01.09
hvor den nevnte forskriftshjemmelen er foreslått. Saken er nå oversendt
Lagtinget for endelig lovvedtak. Lovendringen trer i kraft fra det tidspunkt
Lagtinget fatter sitt vedtak. Helse- og omsorgsdepartementet vil
ta kontakt med Arbeids- og inkluderingsdepartementet som ansvarlig
fagdepartementet for et samarbeid om iverksettingen av forskriften,
herunder avklare hvilke forutsetninger som må være på plass før dette
myndighetskravet kan innføres.
Status: Forprosjektet
vil bli avsluttet 10. februar 2009.
Status: Det er ikke
implementert endringer i forskriftene i 2008, men en rekke forskrifter
er eller har vært på høring, og arbeidet går etter planen. De første
forskriftene vil bli implementert i løpet av 2009.
Status: Det er registeret
134 kommuner som bruker ByggSøk ved utgangen av 2008. 70 kommuner
forbereder eller tester mottak av elektroniske byggesøknader. 66
prosent av innbyggerne kan nå sende elektronisk søknad til kommunen.
Status: Søknadsskjemaene
for skog ble i løpet av 2008 oppdatert med sikte på at disse enkelt kan
fylles ut og sendes elektronisk.
Status: Det gjennomføres
en kampanje i januar 2009 med formål å markedsføre fordelene ved bruk
av skogfond, samt den nye og brukervennlige versjonen av skogfondssystemet
(Web-Skas) som ble satt i drift november 2008. Dette gjøres i infoskriv
som sendes skogeiere sammen med årlig kontoutskrift, og gjennom
tidsskrifter og medlemsblader i skogeierorganisasjonene.
Status: Dette vil bli
gjort i løpet av 2009.
Status: Kravet er fjernet.
Opplysningene blir nå hentet fra IBM infobank.
Status: Dette vil bli
gjort i løpet av 2009.
Status: Forskriften
som vil oppheve fjørfeforskriften ble gitt 22. desember 2008. Ikrafttredelsen
kan ikke skje før Alltinget på Island har gjort sine nødvendige
vedtak i "Hygienepakken".
Status: Tiltaket er
forsinket på grunn av mange merknader i høringsrunden.
Status: Tiltaket er
forsinket.
Status: Tiltaket er
noe forsinket. Forskriften blir sendt ut på høring i løpet av våren
2009.
Status: Arbeidet er
noe forsinket, men er nå i sluttfasen.
Status: Veiledningen
til ordinær søknad om utvinningstillatelse er gjennomgått og det
er gjort endringer som skal klargjøre veiledningen.
Status: Høringsrunden
er ferdig, og saken behandles videre utover våren.
Status: Høringen er
forsinket.
Oslo, i næringskomiteen, den 22. januar 2009
Ola Borten Moe |
Kåre Fostervold |
leder |
ordfører |