Samferdselsdepartementet fremmer i proposisjonen
forslag om utbygging og finansiering av E6 parsellene Værnes–Kvithammar
i Stjørdal kommune og Nidelv bru–Grillstad i Trondheim kommune.
Parsellene var opprinnelig en del av den vedtatte utbyggingen
av E6 Trondheim–Stjørdal. Disse endeparsellene ble imidlertid tatt
ut av innkrevingsordningen i 1995 som en del av det reviderte opplegget
som skulle gjøre bompengeselskapet i stand til å betjene gjelden.
Det ble da forutsatt at man skulle komme tilbake til utbyggingen
av parsellene senere.
Det er nå lokalpolitisk tilslutning til å videreføre bompengeinnkrevingen
på prosjektet E6 Trondheim–Stjørdal for å bygge endeparsellene Nidelv
bru–Grillstad i Trondheim kommune og Værnes–Kvithammar i Stjørdal
kommune, jf. omtalen av den lokalpolitiske behandlingen i kapittel
4 i proposisjonen. Byggingen av disse parsellene vil ferdigstille
utbyggingen av E6 Trondheim–Stjørdal.
E6 fra Trondheim til Stjørdal er en sentral
del av hovedvegnettet i Trondheimsregionen. Aksen Trondheim–Stjørdal
er i tillegg et område i vekst, og dette gjenspeiler seg i trafikkprognosene
som viser høy trafikkvekst de nærmeste årene. Det er derfor viktig
å få sluttført arbeidet med utbyggingen av E6 mellom Trondheim og Stjørdal.
Departementet støtter derfor kommunenes og fylkeskommunens forslag
om å utvide innkrevingsordningen for å finansiere sluttføringen
av det opprinnelige E6 øst-prosjektet.
Parsellene er forutsatt delfinansiert med bompenger
gjennom utvidelse av eksisterende innkrevingsordning på E6 mellom
Trondheim og Stjørdal. I tillegg er det lagt til grunn om lag 730
mill. kroner i statlige midler i perioden 2010–2015.
Prosjektet er tidligere omtalt i blant annet St.meld.
nr. 24 (2003–2004), St.prp. nr. 68 (2006–2007), St.prp. nr. 24 (2007–2008)
og St.prp. nr. 45 (2007–2008).
Utbyggingen omfatter bygging av om lag 4,5 km dels
ny firefelts veg og dels utbedret veg fra Nyhavna ved Nidelv bru
(Pirbrua) til Grillstad.
Parsellen vil sammen med Omkjøringsveien, Nordre
Avlastningsvei og Osloveien (Marienborg–Sluppen) utgjøre ringveisystemet
rundt Trondheim sentrum.
Kompleksiteten i delprosjekt av parsellen (løsmassetunnel)
har gjort at Statens vegvesen ønsker å prøve ut den nye konkurranseformen "konkurransepreget
dialog". Det er første gang en slik konkurranseform prøves ut og
vil gi verdifulle erfaringer med alternative konkurranse- og avtaleformer
mellom entreprenør og Statens vegvesen.
Parsellen starter ved avkjøring til og fra flyplassen
på Værnes (Sandfærhus) og går nordover under flyplassen, forbi Halsøen,
over Tangen og på vestsida av bebyggelsen nord til Kvithammar. Vegen
bygges som firefelts veg og vil på deler av strekningen avvikle
både lokaltrafikk og fjerntrafikk.
Parsellen blir om lag 5 km lang. Strekningen mellom
rundkjøringer som totalt er 1,6 km lang, vil få redusert fartsnivå
og bli utformet etter prinsippene som gjelder for veg i bymessige
strøk.
Ekstern konsulent og Statens vegvesen er enige om
en styringsramme for hele utbyggingen på 3 500 mill. 2008-kroner.
Kostnadsrammen er fastsatt til om lag 3 700 mill. 2008-kroner.
Den samlede styringsrammen framkommer som følger:
Styringsramme
for parsellen Værnes–Kvithammar | 750 mill. kroner |
Styringsramme for parsellen Nidelv
bru–Grillstad | 2 750 mill. kroner |
Sum | 3 500 mill. kroner |
Netto nytte for delparsellen Værnes–Kvithammar
er - 480 mill. kroner og netto nytte over kostnad (NNK) er - 0,6.
Netto nytte for delparsellen Nidelv bru–Grillstad er - 1 140 mill.
kroner og netto nytte over kostnad (NNK) er - 0,4.
Trafikken på E6 mellom Trondheim og Stjørdal har
i gjennomsnitt økt med 4,4 pst. per år de 10 siste årene. I de siste
3 år har gjennomsnittlig vekst vært 6,2 pst.
Trafikken i juli og august i 2008 har vært lavere enn
trafikken i samme periode i fjor. Dette innebærer at den samlede
trafikkveksten fra januar til og med august i 2008 har vært 4,5
pst. Prognosen for trafikkutviklingen på strekningen som grunnlag
for bompengeberegningene er:
2008 | 4,5 pst. |
2009 | 2,0 pst. |
2010 | 3,5 pst. |
2011–2020 | 2,3 pst. |
2021–2030 | 0,9 pst. |
Bakgrunnen for at det er forventet en nedgang
i trafikken i 2009 er at det er forutsatt en takstendring i bomstasjonene
fra 1. januar 2009.
Det er lagt opp til at utbyggingen av parsellene skal
skje parallelt. Byggetiden for prosjektet er anslått til i overkant
av 4 år. Parsellene kan med disse forutsetningene åpnes for trafikk
i 2013.
Anleggsarbeidene på parsellen Nidelv bru–Grillstad
er planlagt startet opp i 2009 med vegsystem og rundkjøring på Nyhavna.
Anleggsarbeidene på parsellen Værnes–Kvithammar
er startet opp gjennom at byggingen av Havnekrysset er igangsatt.
I tråd med transportetatenes forslag til Nasjonal transportplan
for 2010–2019, er det lagt til grunn 520 mill. 2007-kroner til parsellen
Nidelv bru–Grillstad og 150 mill. 2007-kroner til parsellen Værnes–Kvithammar.
Omregnet til 2008-kroner utgjør dette til sammen om lag 730 mill.
kroner.
Det er lagt opp til at eksisterende bompengeordning
mellom Trondheim og Stjørdal i hovedsak videreføres, og eksisterende
bomstasjoner foreslås benyttet i det nye opplegget. Tilstanden på
bomstasjonene og det tekniske utstyret er slik at det i løpet av
innkrevingsperioden vil være behov for oppdateringer og nyinvesteringer.
I den forbindelse vil det være aktuelt å vurdere en automatisk innkrevingsløsning.
Det vil som en prøveordning være gratis å passere
bomstasjonen på Leistad i Malvik kommune i retning Stjørdal. Bakgrunnen
for dette er kommunens ønske om å redusere trafikkbelastningen på
Vulluvegen som er en kommunal veg.
Trøndelag Bomveiselskap AS ble etablert i 1983 med
formål å kreve inn bompenger som delfinansiering av ny E6 mellom
Trondheim og Stjørdal. Selskapet er ansvarlig for dagens innkreving
av bompenger på bomstasjonene på Ranheim, Leistad og Hommelvik som
del av E6 øst. Trøndelag Bomveiselskap AS vil ha ansvar for innkreving
av bompenger etter nytt bompengeopplegg.
Takstene på bomstasjonene i Hommelvik og Leistad
ble sist prisjustert i 1995, mens takstene på bomstasjonen på Ranheim
ble justert i 2001. Siden takstene ikke justeres hvert år er målsettingen
at takstene over tid skal øke i takt med prisstigningen. Rabatter
og fritaksordninger er forutsatt å være i samsvar med takstretningslinjene.
Når anlegget er ferdigbygd, er det forutsatt
at takstnivået kan økes med inntil 5 pst. ut over prisjustering.
Forslag til finansieringsplan går fram av tabellen.
Mill. 2008-kroner |
| Finansiert før 2009 | 2009 | 2010–2013 | 2014–2019 | Sum |
Stat | | | 600 | 130 | 730 |
Bompenger | 110 | 420 | 2 180 | 60 | 2 770 |
Sum | 110 | 420 | 2 780 | 190 | 3 500 |
Forutsetningen ellers for finansieringsopplegget grå
fram av kapittel 6.4 i proposisjonen. Med forutsetningene vil bompengelånet
være nedbetalt rundt årsskiftet 2023/2024 etter om lag 15 års innkreving.
En eventuell kostnadsoverskridelse i anleggsperioden
skal dekkes i samsvar med gjeldende retningslinjer for bompengeprosjekt.
Nord-Trøndelag fylkeskommune, Sør-Trøndelag
fylkeskommune og Trondheim kommune har vedtatt å stille simpel garantier
for det lånebeløp som Trøndelag Bomveiselskap AS tar opp for bygging
av parsellene Værnes–Kvithammar og Nidelv bru–Grillstad.
Departementet har merket seg at finansieringsopplegget
virker robust og at det er stor lokal enighet om utbyggingen og
finansieringen av prosjektene.
Etter at Stortinget har gjort vedtak om utvidelse av
innkrevingsordningen på E6 mellom Trondheim og Stjørdal for å finansiere
parsellene Nidelv bru–Grillstad i Sør-Trøndelag og Værnes–Kvithammar
i Nord-Trøndelag, vil det bli inngått en ny bompengeavtale mellom
Samferdselsdepartementet og bompengeselskapet i tråd med gjeldende
standardavtale og de forutsetninger som er lagt til grunn i proposisjonen.