Bevilgningen under kap. 920 post 50 foreslås
økt med 87,5 mill. kroner knyttet til ordningene med brukerstyrt
innovasjonsarena og nærings-Ph.D.
Brukerstyrt innovasjonsarena (BIA) har til hensikt
å stimulere til forskningsbasert innovasjon i bredden av norsk næringsliv.
BIA støtter forskningsprosjekter med høy kvalitet og potensial for innovasjon
og verdiskaping. Vekst i bevilgningene vil styrke programmets muligheter
til å realisere flere av de antatt beste prosjektene innenfor områder
som f.eks. vareproduksjon, bygg, miljøteknologi, IKT og bioteknologi. Også
innovasjonsprosjekter innenfor offentlig sektor og tjenesteytende
innovasjon vil kunne støttes ytterligere gjennom en styrking av
BIA. Det foreslås derfor å øke bevilgningen til Norges forskningsråd
med 75 mill. kroner i 2009 knyttet til Brukerstyrt innovasjonsarena.
Ordningen med nærings-Ph.D. er et formalisert samarbeid
mellom bedrifter og høyere utdanningsinstitusjoner om å utdanne
doktorander. Bedrifter får et økonomisk tilskudd tilsvarende 50
prosent av stipendiatsatsen i en treårsperiode for at ansatte kan
ta en doktorgrad. En styrking av ordningen med nærings-Ph.D. gjør
det lettere for bedrifter som midlertidig reduserer egen forskningsaktivitet
å beholde og øke egen forskerkompetanse. Det foreslås å øke bevilgningen
til Norges forskningsråd med 12,5 mill. kroner i 2009 knyttet til
ordningen med nærings-Ph.D. Tilsvarende økning foreslås over Kunnskapsdepartementets
budsjett.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sin tiltakspakke presentert under kapittel 2.2.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 295 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 382 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
920 | | Norges forskningsråd | |
| 50 | Tilskudd, forhøyes
med | 382 500 000 |
| | fra kr 1 233 300 000
til kr 1 615 800 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at Stortinget
17. juni 2005 fattet vedtak om innføring av en ny tilskuddsordning
for ulønnet arbeid som ikke omfattes av den ordinære Skattefunn-ordningen.
Ulønnet arbeidsinnsats vil typisk finnes i enkeltpersonforetak og
noen gründerselskaper. Det ble også bevilget samlet 70 mill. kroner
til ordningen i forbindelse med prosjekter som oppfyller Skattefunns
FoU-kriterier og som kunne dokumentere ulønnet arbeid utført i perioden
2002–2005. Den sittende regjering har imidlertid valgt å ikke videreføre
denne ordningen med bakgrunn i at ESA i mars 2006 besluttet å åpne
en formell undersøkelsesprosedyre. EFTAs overvåkingsorgan ESA har
imidlertid nå fattet positivt vedtak om tilskuddsordningen for ulønnet
arbeid i Skattefunnprosjekter. ESAs vedtak åpner trolig ikke for
at ordningen skal gis tilbakevirkende kraft for årene 2006 og 2007,
men at den kan gjelde for inneværende år. Imidlertid er det fullt
mulig å gi støtte til ulønnet forskningsinnsats i 2006 og 2007,
slik mange småbedrifter har lagt til grunn, som bagatellmessig støtte
på samme måte som for årene 2002–2005. Regjering og regjeringsspartiene
har imidlertid ikke benyttet denne muligheten, men tvert imot stemt
ned forslag fra opposisjonen om å gjeninnføre ordningen så sent som
i forbindelse med statsbudsjettet for 2009.
Disse medlemmer mener på denne
at Skattefunn-ordningen bør styrkes som skatteincentiv for å sikre
at den i enda større grad kan bidra til forskning, verdiskaping
og foreslår derfor å bevilge 40 mill. kroner til å gjeninnføre ordningen med
tilskudd til ulønnet arbeidsinnsats i Skattefunn.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
928 | | (NYTT) Skattefunn
–
ulønnet arbeidsinnsats | |
| 71 | Tilskudd, bevilges med | 40 000 000" |
Små og mellomstore selskaper opplever nå en nedgang
i tilgangen til kapital. Spesielt utsatt er selskaper i en vekstfase,
som i høy grad er avhengige av å investere for å kunne vokse og realisere
lønnsomme prosjekter. Regjeringen vil gjennom eierskapet i Argentum
Fondsinvesteringer AS (Argentum) bidra til at denne delen av næringslivet
fortsatt har tilgang på langsiktig eierkapital på markedsmessige
vilkår.
En styrking av egenkapitalen i Argentum vil gjøre
selskapet i stand til å fortsette å investere i eksisterende og
nye eierfond. Uten en slik styrking ville Argentum hatt lite rom
for å forplikte seg til å investere mer, ettersom selskapet i dag har
lite fri egenkapital. Tilførsel av ny egenkapital vil gi grunnlag
for økte investeringer allerede tidlig i 2009. Erfaringsmessig vil
investeringer fra Argentum mobilisere kapital også fra private investorer,
noe det er særskilt behov for i dag ettersom mange av disse er mer
tilbakeholdne enn tidligere. Investeringer gjennom Argentum vil
dermed bidra til fortsatt nyskaping og sysselsetting i en spesielt
utsatt del av norsk næringsliv.
På denne bakgrunn foreslås det å tilføre Argentum
2 mrd. kroner i ny egenkapital over kap. 950 post 95. I saldert
budsjett for 2009 ble det budsjettert med et utbytte på 246 mill.
kroner fra Argentum. Det legges nå til grunn at Argentum ikke skal
betale utbytte i 2009 for regnskapsåret 2008.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemen frå Venstre, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at Argentum Fondsinvesteringer AS med sine investeringer etter en
fond-i-fond-modell fungerer godt og at dette er en modell som bør
videreutvikles med flere fond. Disse medlemmer vil
i denne sammenheng vise til forslag fremmet i Budsjett-innst. S.
nr. 8 (2008–2009) hvor disse medlemmer ba Regjeringen fremme forslag
om en utvidelse av Argentum-modellen med fond-i-fond-investeringer
til tre nye fond.
Komiteens medlem fra Venstre har
tidligere vært skeptisk til å gjøre Argentum til en for stor aktør
og eier i norsk næringsliv. Prinsipielt er dette medlem for
et økt spredt privat eierskap i norsk næringsliv og ikke en stadig
økning av det statlige eierskapet slik Regjeringens ideologi går
ut på. Det er imidlertid mye som taler for at det i denne konjunktursituasjonen
kan være et effektivt virkemiddel å øke Argentums egenkapital noe,
for å mobilisere kapital også fra private investorer.
Dette medlem ønsker imidlertid
å redusere forslaget om økte egenkapitaltilførsel til Argentum med
500 mill. kroner og heller bruke dette beløpet som investeringskapital
i et nytt investeringsselskap – Klimatek – som skal investere målrettet
i klimateknologi, klimagründere og miljøvennlig omstilling av eksisterende næringsliv.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
950 | | Forvaltning av
statlig eierskap | |
| 95 | (NY) Aksjekapital Argentum
AS,
bevilges med | 1 500 000 000" |
Regjeringen foreslår å øke bevilgningen med 470
mill. kroner i forhold til saldert budsjett 2009, til totalt 596
mill. kroner. Av økningen skal 150 mill. kroner settes av til en
ny etablererstipendordning. Økningen skal også benyttes til tapsavsetninger
til innovasjonslån og garantier. Dette vil kunne bidra til å utløse
flere lønnsomme prosjekter over hele landet. Økningen gir også Innovasjon
Norge mulighet til å støtte større prosjekter.
Det foreslås å opprette en ny landsdekkende etablererstipendordning.
Formålet med ordningen skal være å stimulere flere til å starte
egen bedrift. Stipendene vil gis til de mest innovative og verdiskapende
prosjektene. Tiltaket vil stimulere til etablering av nye arbeidsplasser
og dermed bidra til omstilling i næringslivet. Administrative kostnader
som påløper Innovasjon Norge som følge av ordningen, forutsettes
dekket innenfor rammen av bevilgningsøkningen.
Landsdekkende innovasjonslån er spesielt rettet inn
mot innovasjon og internasjonalisering. Disse lånene benyttes til
delfinansiering av utbyggings-, omstillings-, utviklings- og nyetableringsprosjekter
som det er vanskelig å finne tilstrekkelig risikovilje for i det
private kredittmarkedet. Ordningen skal bidra til å utnytte utviklingspotensialet
i innovative vekstbedrifter. Lånene benyttes primært i bedriftenes tidlig-
og kommersialiseringsfase.
Landsdekkende garantier kan gis for lån til
realinvesteringer ved utbyggings-, moderniserings-, omstillings-,
utviklings- og nyetableringsprosjekter i norsk næringsliv. Det kan
også stilles garantier for driftskreditt.
Innovasjons- og vekstprosjekter er ofte forbundet
med stor risiko, og det har blitt vesentlig vanskeligere å finansiere
nyetableringer og nye prosjekter. Regjeringen foreslår derfor å
øke rammene for landsdekkende innovasjonslån og garantier. Rammen
for landsdekkende innovasjonslån foreslås økt med 600 mill. kroner
i forhold til saldert budsjett 2009, til 900 mill. kroner. Rammen
for landsdekkende garantier foreslås økt med 280 mill. kroner i
forhold til saldert budsjett, til 320 mill. kroner. For lavrisikoordningen i
Innovasjon Norge utnyttes fullmakten fra Stortinget fullt ut ved
at det samtidig med St.prp. nr. 37 (2008–2009) er fremmet en kongelig
resolusjon om å øke lånerammen fra 2 mrd. kroner til 2,5 mrd. kroner.
På denne bakgrunn foreslår Regjeringen at bevilgningen
økes med 470 mill. kroner i forhold til saldert budsjett for 2009,
til 596 mill. kroner.
Komiteen viser til
omtale under kap. 2415 post 50 der det blir foreslått å etablere
ei ny garantiordning for førstehandsomsetjing av fisk. Komiteen foreslår
at løyvinga over kap. 2421 post 50 blir auka med 420 mill. kroner
i forhold til saldert budsjett for 2009. Dette tilsvarer ein reduksjon
på 50 mill. kroner i forhold til forslaget frå Regjeringa. Det blir
vidare foreslått at ramma for landsdekkjande garantiar blir auka
med 130 mill. kroner i forhold til saldert budsjett for 2009, til
totalt 170 mill. kroner, jf. forslag til romertalsvedtak.
På denne bakgrunn fremmar komiteen følgjande
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2421 | | Innovasjon Norge | |
| 50 | Innovasjon - prosjekter,
fond, forhøyes med | 420 000 000 |
| | fra kr 126 000 000
til kr 546 000 000" | |
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, fremmar følgjande
forslag:
"Garantifullmakt
Stortinget samtykker i at Nærings- og handelsdepartementet
i 2009 kan gi Innovasjon Norge fullmakt til å gi tilsagn om nye
garantier for inntil 170 mill. kroner for lån til realinvesteringer
og driftskapital, men slik at total ramme for nytt og gammelt ansvar
ikke overstiger 310 mill. kroner."
Eit anna fleirtal, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
sluttar seg elles til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at det
viktige torskefisket sliter med dårlig etterspørsel i Europa på
grunn av finanskrisen. Mottak i Lofoten og Vesterålen har stengt
eller innført restriksjoner på levering. Mange har permittert ansatte
og noen har allerede gått konkurs, samtidig som torsken står like
utenfor fjæresteinene. Likevel er det få fiskeritiltak i Regjeringens
tiltakspakke, som kan sikre at fiskerne får tatt torsken før den
går videre. Fiskerinæringen har bedt om krisetiltak, men har ikke
blitt lyttet til i tilstrekkelig grad. Disse medlemmer understreker
behovet for å innfri kravet om økte tapsgarantier for brukene, slik
at de kan ta sjansen på å salte og henge fisk til tørking.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
"V
Garantifullmakt
Stortinget samtykker i at Nærings- og handelsdepartementet
i 2009 kan gi Innovasjon Norge fullmakt til å gi tilsagn om nye
garantier for inntil 700 mill. kroner for lån til realinvesteringer
og driftskapital, men slik at total ramme for nytt og gammelt ansvar
ikke overstiger 840 mill. kroner."
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at primærnæringene på mange måter ble
tapere i Regjeringens tiltakspakke mot arbeidsledighet. Dette
medlem viser til at landbruksnæringens krav om ekstra midler
til investeringstilskudd forvaltet av Innovasjon Norge ikke er urimelig. Dette
medlem viser til at landbruket lenge har hatt investeringsutfordringer
som følge av nye krav til drift, samtidig som det nå generelt er
behov for mer investeringer for å stimulere bygg- og anleggssektoren
og motvirke økt arbeidsledighet. Dette medlem vil
derfor øke bevilgningen til investeringstilskudd i landbruket under
Innovasjon Norge (BU-midler), kap. 2421 post 70, med 150 mill. kroner.
Dette medlem viser til at finanskrisen
nå slår hardt inn i norsk møbelindustri, og vil ut fra det overordnede
målet om å motvirke arbeidsledighet i en ekstraordinær situasjon,
øke bevilgningen til Innovasjon Møbel under Innovasjon Norge, kap.
2421 post 70, med 10 mill. kroner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2421 | | Innovasjon Norge | |
| 70 | Bedriftsutvikling
og administrasjon, forhøyes med | 160 000 000 |
| | fra kr 414 300 000
til kr 574 300 000" | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til reiselivsnæringen er en bransje som har vært i sterk internasjonal
vekst og Norge har en rekke naturgitte fortrinn som bør utnyttes i
tråd med en aktiv næringspolitikk.
Disse medlemmer viser til at
den internasjonale finanskrisen nå gir lavere vekst og vil føre til
at kampen om turisme internasjonalt bli sterkere. Disse medlemmer mener
det må settes av midler for å sikre grunnlag for fortsatt vekst
for næringen gjennom å øke markedsføringen i utlandet av Norge som
turistmål.
Disse medlemmer viser til at
finanskrisen medfører en tyngre markedssituasjon for eksportrettet
norsk virksomhet og mener på denne bakgrunn at markedsføringstilbudet
til eksportrettet virksomhet må styrkes for å sikre at de markedsmessige
mulighetene utnyttes
Disse medlemmer viser forøvrig
til sin tiltakspakke presentert under kapittel 2.2.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 200 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 200 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2421 | | Innovasjon Norge | |
| 71 | Nettverk, profilering
og reiseliv – programmer, kan overføres,
forhøyes med | 200 000 000 |
| | fra kr 380 000 000
til kr 580 000 000" | |
For å legge til rette for innovasjon og omstilling, vil
Regjeringen stimulere til økt samarbeid mellom bedrifter om forskning
og utvikling. Ordningen med forsknings- og utviklingskontrakter støtter
samarbeid om utvikling av nye produkter, produksjonsprosesser og
tjenester som i neste omgang fremmer verdiskaping og økt konkurranseevne
i norsk næringsliv. Gjennom ordningen gis det støtte i kritiske
utviklingsfaser til kontraktsfestede samarbeidsprosjekter mellom leverandørbedrifter
og kunder over hele landet. Innovasjonsgrad, markedspotensial og
effekt i form av å utløse nye prosjekter og kapitaltilførsel til
prosjektene vektlegges ved tildeling av støtte. Ordningen har fokus
på internasjonalisering og miljøprosjekter, og prosjekter som bidrar til
næringsutvikling i helsesektoren, samt forsvarsanskaffelser og gjenkjøp
prioriteres.
Det foreslås å øke bevilgningen med 65 mill. kroner
i forhold til saldert budsjett, til 330 mill. kroner. Tilsagnsfullmakten
på 100 mill. kroner videreføres.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at forsknings- og utviklingskontrakter er et forpliktende samarbeid mellom
to eller flere parter innen næringslivet (IFU) og mellom næringslivet
og det offentlige (OFU) og innebærer en støtte i kritiske utviklingsfaser
til kontraktsfestede samarbeidsprosjekter. Disse medlemmer viser
til at erfaringene med bruk av slike kontrakter er positive og mener
dette er et tiltak som kan være med på å utløse mer forskning og
utvikling i privat sektor. Disse medlemmer foreslår
på denne bakgrunn en styrket bevilgning.
Disse medlemmer viser forøvrig
til sin tiltakspakke presentert under kapittel 2.2.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 85 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 150 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2421 | | Innovasjon Norge | |
| 72 | Forsknings- og
utviklingskontrakter, kan overføres,
forhøyes med | 150 000 000 |
| | fra kr 265 000 000
til kr 415 000 000" | |
Regjeringen har mottatt flere henvendelser fra norsk
fiskeri- og havbruksnæring, som understreker utfordringene med å
skaffe finansiering for eksportleveranser. Det er allerede vedtatt
endringer i rammene til GIEK og lavrisikolåneordningen under Innovasjon
Norge, og etablert en statlig låneordning for Ekportfinans. Det foreslås
nå også å styrke innovasjonslåneordningen og garantier under Innovasjon
Norge. Det vil også bli vurdert om det er grunnlag for å gjøre endringer
innenfor eksisterende ordninger, med sikte på å løse disse utfordringene.
Komiteen tek omtalen
til orientering.
Komiteens medlem fra Venstre mener
at det er spesielt viktig å slippe kreativiteten og skaperkraften
løs i en nedgangskonjunktur. Det må satses på gründere og entreprenører
og det må bli mindre regelverk og regulering. Satsingen på entreprenørskap
i videregående skole må økes og samarbeidet mellom næringsliv og
skole må styrkes. Forskning viser at 20 prosent av dem som har vært
med i en ungdomsbedrift senere starter egen virksomhet. Det er derfor
viktig for dette medlem å sikre risikovillig kapital
gjennom det offentlige virkemiddelapparat og gjennom skattestimulans
for private investorer. Nettopp derfor var en kraftig satsing på
forbedring av rammevilkårene for norsk næringsliv generelt og småbedrifter
spesielt hovedprioriteten i Venstres alternative statsbudsjett for
2009, og det er også vår hovedprioritet når det gjelder tiltak for
arbeid – endringer i statsbudsjettet for 2009.
Spesielt må det satses på det nyskapende miljø- og
klimavennlige næringslivet. Et viktig virkemiddel er oppretting
av et nytt statlig organ/investeringsselskap Klimatek som har som
formål å investere i klimateknologi, klimagründere og miljøvennlig
omstilling av eksisterende næringsliv. Selskapet baseres på samme
retningslinjer som nasjonale såkornfond under Innovasjon Norge,
dvs. at det legges opp til en investeringskapital på 1 mrd kroner,
hvorav staten bidrar med 500 mill. kroner og private investorer
med 500 mill. kroner. Direkte effekt over statsbudsjettet i 2009
blir avsetning til tap (25 prosent/125 mill. kroner) og tilskudd
til drift av selskapet (20 mill. kroner).
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2425 | | (NYTT) Klimatek | |
| 1 | Driftsutgifter, bevilges med
| 20 000 000" |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til forslag om å opprette et nytt investeringsselskap – Klimatek
– nærmere omtalt under punkt 11.4.1 i denne innstilling og fremmer
på den bakgrunn følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2425 | | (NYTT) Klimatek | |
| 51 | Tapsfond, bevilges med | 125 000 000" |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til forslag om å opprette et nytt investeringsselskap – Klimatek
– nærmere omtalt under punkt 11.4.1 i denne innstilling og fremmer
på den bakgrunn følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2425 | | (NYTT) Klimatek | |
| 91 | Investeringskapital, bevilges
med | 500 000 000" |
Garantiordningen for investeringer i og eksport til
utviklingsland (U-landsordningen) anvendes når risikoen er for høy
for GIEKs Alminnelige ordning, og hvor eksporten har en utviklingsfremmende
effekt. Øvre ramme for ordningen har siden 2007 ligget på 2,1 mrd.
kroner, og reguleres i tillegg av at garanterte beløp ikke kan overskride
sju ganger innestående på ordningens grunnfond. Grunnfondet er i
dag 300 mill. kroner. U-landsordningen skal gå i balanse når grunnfondet
for ordningen medregnes.
Det har vært lite aktivitet under U-landsordningen
de senere år, og pr. 19. januar 2009 var rammen utnyttet med 0,9
mrd. kroner. Det er imidlertid en økende etterspørsel etter ordningen,
og det forelå på samme tidspunkt søknader for 1,8 mrd. kroner. En
stram ramme kan skape usikkerhet rundt muligheten for framtidig
bruk av ordningen, og kan påvirke bedriftenes arbeid med å identifisere
nye prosjekter og investeringer. I tillegg er det grunn til å tro
at risikobildet i finansmarkedene medfører at flere prosjekter som
tidligere gikk under Alminnelig garantiordning, nå vil måtte tas
under U-landsordningen. En utvidelse av rammen for ordningen er
derfor viktig for å sikre tilgangen til garantier for eksport til
og investeringer i utviklingsland. I tillegg vil flere prosjekter
i porteføljen kunne bidra til bedre spredning av risikoen under
ordningen.
På den bakgrunn foreslås det at den totale tilsagns-
og ansvarsrammen for U-landsordningen økes med 1 050 mill. kroner
i forhold til saldert budsjett 2009, til 3 150 mill. kroner. Videre foreslås
det en bevilgning på 150 mill. kroner for å øke grunnfondet til
450 mill. kroner, slik at garanterte beløp ikke overskrider sju
ganger innestående på ordningens grunnfond.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
I saldert budsjett for 2009 er utbytte fra selskaper under
NHDs forvaltning bevilget med 17 184 mill. kroner. I anslaget for
budsjettets stilling legges det nå til grunn utbytteinntekter fra
selskaper under NHDs forvaltning på 14 938 mill. kroner, en reduksjon
på 2 246 mill. kroner. Under kap. 950 post 96 er det foreslått at
det ikke tas utbytte fra Argentum i 2009. Dette reduserer utbytteanslaget
med 246 mill. kroner. I tillegg antas det at utbyttene fra de børsnoterte
selskapene under NHDs forvaltning vil bli vesentlig lavere enn budsjettert
på bakgrunn av utviklingen i 2008 og situasjonen i finansmarkedene.
Anslaget for de børsnoterte selskapene er som en følge av dette
satt ned med 2 mrd. kroner. Regjeringen vil komme tilbake med forslag
til bevilgninger i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2009, etter
at selskapene har lagt fram sine resultater for 2008 og presentert
sine forslag til utbytte.
Komiteen tek omtalen
til orientering.