I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen igangsette et arbeid med
tanke på å opprette egne kompetansemottak med spesialisering innen
relevante fagområder på asylfeltet."
Forslagsstillerne mener slike kompetansemottak lokalisert
i ulike deler av landet, kan fungere som ressurser for andre mottak
og samfunnet for øvrig. Forslagsstillerne mener fagområder som enslige
mindreårige asylsøkere, volds- og risikoutsatte kvinner, returproblematikk,
kartlegging, kvalifisering, bosetting mv. vil være aktuelle fagområder
som mottakene kan utvikle særskilt kompetanse på. Slike kompetansemottak
bør få lengre kontrakter som er mer stabile over tid, og de bør
være mindre påvirket av svingninger i flyktning- og asylstrømmen
når det gjelder drift. Dette vil være et viktig bidrag til å rekruttere
fagfolk, men også til nødvendig fagutvikling ved at fagmiljøene
blir mer stabile.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, lederen Tore Hagebakken, Saera Khan, Silvia
K. Kosmo, Inger Løite og Arild Stokkan-Grande, fra Høyre, Bent Høie
og Torbjørn Røe Isaksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Rolf Reikvam,
fra Kristelig Folkeparti, Bjørg Tørresdal, fra Senterpartiet, Anna
Ceselie Brustad Moe, og fra Venstre, Vera Lysklætt, viser
til at det er store årlige svingninger i antall personer som søker om
asyl i Norge. Andelen som søkte om opphold i 2008 var vesentlig
høyere enn i 2007. Svingningene skyldes flere forhold, blant annet
økte antall flyktninger i verden fra 2007 til 2008. Ved inngangen
til 2008 var det anslått at 42 millioner personer var på flukt i
ulike deler av verden.
Internasjonale konvensjoner som Norge har ratifisert
pålegger mottakerlandet å sørge for innkvartering for asylsøkere.
Denne plikten er også nedfelt i utlendingsloven.
Flertallet viser til at svingningene
skaper ekstra utfordringer fordi kapasiteten skal tilpasses behovet
for plasser. I tider med færre asylsøkere blir mottakskapasiteten
bygget ned. Når antall asylsøkere igjen øker, blir det ofte dårlig
tid til opprettelse av plasser, noe som lett skaper konflikter i
forhold til lokalsamfunn der det er aktuelt å etablere mottak. Dessuten
går ofte viktig kompetanse tapt når en bygger ned kapasitet. Det
er grunn til å anta at konflikter både på og rundt mottak kan unngås
dersom en klarer å holde en stabil og høy kompetanse på de ansatte.
Flertallet viser til forslaget
om å utvikle egne kompetansemottak som kan spesialisere seg på ulike
fagfelt innenfor området, og som kan fungere som ressurssenter for
andre mottak og for samfunnet for øvrig.
Flertallet mener det er positivt
at enkelte mottak har særskilt kompetanse, men mener det er behov
for bedre kompetanse og spesialisering på flere mottak, ikke bare
på spesielle kompetansemottak. Flertallet mener det
er viktig at asylmottak har erfarne medarbeidere og at kompetansen
bygges opp på flere områder.
Flertallet viser til at Arbeids-
og inkluderingsdepartementet i brev (vedlagt) av 11. desember 2008
er enig med forslagsstillerne i at det er behov for kompetanse-
og modellutvikling og vil vurdere om det er grunnlag for å utvikle
kompetansemottak med spesialisering innenfor relevante fagområder.
Flertallet mener at kompetanse
er nøkkelen til utvikling og forbedring av måten mottaksarbeidet
organiseres på. Derfor mener komiteen at forslaget
om kompetansemottak er en måte å styrke og utvikle kompetansen på. Flertallet ber
derfor departementet prioritere arbeidet med ulike kompetansehevingstiltak,
herunder spesialisering på aktuelle fagområder.
Flertallet vil på denne bakgrunn
foreslå at Dokument nr. 8:8 (2008-2009) vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Per-Willy Amundsen, Åge Starheim og Ib Thomsen, ser med
skepsis på forslaget om opprettelse av egne såkalte kompetansemottak
på asylfeltet. Generelt er enhver kompetansehevning i samfunnet
et prisverdig tiltak, men disse medlemmer er av den
oppfatning at forslaget vil medføre en sementering av en mottaksstruktur
dimensjonert i forhold til en massiv asyltilstrømning. Det er disse
medlemmers syn at lukkede mottak er å foretrekke på asylfeltet.
Økt ressursbruk på dette området bør tilflyte saksbehandlings- og
utsendingsleddene. Dermed vil saksbehandlingstiden gå ned, og asylsøkere
uten et genuint beskyttelsesbehov kan returneres raskt. Disse medlemmer mener
at forslaget vil føre til mottak av flere asylsøkere for å rettferdiggjøre
at det brukes ressurser på å utvikle og benytte kompetanse i forbindelse
med driften av kompetansemottakene. På denne bakgrunn mener disse medlemmer at
forslaget ikke kan bifalles.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Dokument nr. 8:8 (2008–2009) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Bent Høie og Kari Lise Holmberg om
å utvikle egne kompetansemottak innen asylfeltet – bifalles ikke."
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Dokument nr. 8:8 (2008–2009) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Bent Høie og Kari Lise Holmberg om
å utvikle egne kompetansemottak innen asylfeltet – bifalles ikke.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:8 (2008–2009) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Bent Høie og Kari Lise Holmberg om
å utvikle egne kompetansemottak innen asylfeltet – vedlegges protokollen.
Det vises til ovennevnte representantforslag:
"Stortinget ber Regjeringen igangsette et arbeid med
tanke på å opprette egne kompetansemottak med spesialisering innen
relevante fagområder på asylfeltet".
Forslagsstillerne mener det er nødvendig å utvikle
egne kompetansemottak som kan lokaliseres i ulike deler av landet,
som bør spesialisere seg på ulike områder innenfor fagfeltet og
som kan fungere som ressurser for andre mottak og samfunnet for
øvrig.
Som en følge av den betydelige økningen i antall
asylsøkere til Norge og erfaringene med de raske mottaksetableringer
det siste året, ser jeg at det kan være behov for å tenke nytt på
dette feltet De store endringene i antallet som søker asyl, har ført
til at mottakskapasiteten har blitt bygget opp og ned på kort tid.
Dette er, som forslagsstillerne skriver, problematisk for de kommunene
som er vertskommuner. Raske opp- og nedbygginger fører også tål
at viktig kompetanse forsvinner i nedbyggingsperioder og må bygges
opp på nytt i oppbyggingsperioder.
Forslaget om å etablere egne kompetansemottak/kjernemottak
ble første gang lansert i St.meld. nr. 17 (2000-2001) Asyl- og flyktningpolitikken i
Noreg og Kommunalkomiteen ga sin tilslutning til dette i innstilling
avgitt 4.4. 2001 (Innst. S. nr. 197 (2000-2001).
Som en oppfølging av forslaget i St.meld. nr.
17 (2000-2001), ble det i mai 2005 etablert forsterkede avdelinger
for personer med særlige behov, i tilknytning til fire ordinære
mottak i Bardu, Levanger, Sandnes og Hobøl. Totalt er det i dag
80 plasser i de forsterkede avdelingene. I forslaget til statsbudsjett
for 2009 har regjeringen foreslått at det etableres ytterligere
en forsterket avdeling, slik at det totalt blir 100 plasser, og
at bemanningen i disse avdelingene styrkes. I 2006 ble det etablert
et ventemottak for personer med endelig avslag på asylsøknaden,
og i 2008 ble det etablert ytterligere ett ventemottak. Det er som
kjent også egne avdelinger eller mottak for enslige mindreårige
asylsøkere mellom 15 og 18 år, mens enslige mindreårige asylsøkere
under 15 år er i egne omsorgssentre i regi av barnevernet. Det er
i tillegg etablert et eget transittmottak for personer med særskilte
helseproblemer, særlig personer som kan ha tuberkulose.
Som det fremgår av dette, har vi i dag en rekke spesialiserte
mottak og mottaksavdelinger, som har særskilt kompetanse. I tillegg
har vi mottak som har vært i drift over lang tid, som har erfarne medarbeidere,
og som over tid har bygget opp en solid kompetanse på ulike områder.
Disse mottakene brukes som en ressurs i perioder med rask oppbygging,
og mange driftsoperatører henter erfarne medarbeidere fra disse
mottakene når de skal etablere nye mottak.
Jeg er enig i at det også på mottaksfeltet er
behov for kompetanse- og modellutvikling, og det er grunnlag for
å vurdere nærmere om det bør satses ytterligere på utvikling av
kompetansemottak med spesialisering innen relevante fagområder.
Jeg vil igangsette et arbeid for å vurdere dette og andre sider
av mottaksdriften, herunder budsjettmessige konsekvenser, og komme
tilbake til Stortinget på egnet måte,
Oslo, i kommunal- og forvaltningskomiteen, den 10. februar 2009
Tore Hagebakken |
Rolf Reikvam |
leder |
ordfører |