Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Tore Hagebakken, Saera Khan, Silvia K. Kosmo, Inger Løite og
Arild Stokkan-Grande, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Åge
Starheim og Ib Thomsen, fra Høyre, Bent Høie og Torbjørn Røe Isaksen, fra
Sosialistisk Venstreparti, Rolf Reikvam, fra Kristelig Folkeparti, Bjørg
Tørresdal, fra Senterpartiet, Anna Ceselie Brustad Moe, og fra Venstre,
Vera Lysklætt, merker seg at Datatilsynet og Personvernnemnda
i sin årsmelding for 2007 skriver at personvernet er under press
på nær sagt alle områder der det er gjennomført tilsyn. Komiteen mener
det er en bekymringsfull utvikling og vil peke på at personvern
er en viktig del av enkeltmenneskets frihet. Komiteen viser
til at presset mot personvernet både gjelder den enkeltes integritet
og personopplysninger generelt. Komiteen viser videre
til at presset mot personvern gjelder klassisk overvåking, men at
også ønsket om effektivitet og sikkerhet i samfunnet kan true den
enkeltes personvern.
Barn og unge under myndighetsalder er i dag mer
utsatt for å få krenket sitt personvern enn tidligere. Barn og unge
er hyppige brukere av ny teknologi og elektronisk kommunikasjon
som kan utfordre personvernet, kanskje uten at en tenker over det
i utgangspunktet. Komiteen vil understreke at barn
har krav på personvern og at respekt for eget privatliv også gjelder
når barn og unge er på skolen. Komiteen ser det som særdeles
viktig med holdningsskapende arbeid og informasjonsarbeid om personvern
og håndtering av egne personopplysninger overfor ungdom. Komiteen er
derfor tilfreds med at Datatilsynet satte i verk prosjektet "Dubestemmer"
i 2006 og at evalueringene i ettertid har vært svært positive. Komiteen merker
seg at det blir stadig enklere å samle inn personopplysninger. Komiteen støtter
Datatilsynets bekymring over en utvikling som går i retning av dårlig trygghet
og liberal praksis både når det gjelder innsamling og lagring av
personopplysninger. Komiteen viser til at identitetstyveri
synes å være et økende problem og at dette kan henge sammen med
at det blir stadig mer vanlig å måtte oppgi personopplysninger ved
blant annet kjøp av tjenester. Komiteen er kjent
med at personopplysninger er ettertraktet blant kriminelle.
Komiteen viser til at årsmeldingen
gjennomgår noen områder der personvernet særlig presses. Komiteen merker
seg at Datatilsynet mener utviklingen innen samferdsel, helse og
justissektoren byr på store utfordringer for personvernet. Ny teknologi
og nye muligheter gjør at personvernet settes opp mot andre gode
hensyn. Komiteen viser til at kravet til å oppgi personopplysninger
i stadig flere tilfeller fører til at anonyme alternativer forsvinner. Komiteen har
merket seg Datatilsynets innvendinger mot helautomatiske bomstasjoner
der det ikke eksisterer anonyme alternativer, datalagringsdirektivet
og registrering av personopplysninger i samferdselssektoren generelt.
Dagligdagse gjøremål registreres elektronisk, og komiteen deler
Datatilsynets bekymring over denne utviklingen.
Den 13. januar 2009 la Personvernkomiteen fram
utredningen "Individ og integritet. Personvern i det digitale samfunnet"
(NOU 2009:1). Komiteen er tilfreds med at det nå
er kommet en rapport som gjennomgår status og utfordringer for personvernet
og som foreslår konkrete tiltak. Komiteen er også
glad for at personvernkommisjonen har gått grundig inn i flere av
de områder hvor Datatilsynet har påpekt at personvernet er særlig
truet, som helse og samferdsel. Komiteen håper at
rapporten vil styrke bevisstheten om personvern. Komiteen håper
også kommisjonens rapport bidrar til at flere blir oppmerksomme
på at personvernet stadig presses – på stadig flere områder.
Komiteen mener Datatilsynets
og Personvernnemndas årsmeldinger for 2007 på en god måte dokumenterer
de utfordringer personvernet står overfor i Norge i dag. Årsmeldingene
dokumenterer at det hver dag skjer krenkelser av personvernet på
en måte som rammer vår grunnleggende rett til privatliv.
Komiteen mener debatten om personvern
for ofte utelukkende har handlet om samfunnets behov for å beskytte
seg mot kriminelle. For sjeldent debatteres det hvordan snokingen
i, og registreringen av innbyggernes privatliv kan ha innvirkning
på den enkeltes liv. Registrene rommer stadig mer, det er lett å
krysskoble og registrene er sårbare for lekkasjer.
Komiteen mener det må være en
grunnleggende rettighet enten å få lov til å reservere seg, eller som
et minimum få beskjed når overvåkingen, kartleggingen og analyseringen
foretas langt inne i den private sfære.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener personvernet har fått dårligere vilkår under
den nåværende regjeringen.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Dokument 8:111 (2007–2008) hvor stortingsrepresentanter fra
Høyre har fremmet flere forslag som både har til hensikt å innskrenke muligheten
til å snoke, men også å utvide innbyggernes rett til å få beskjed
når noen har innhentet personsensitiv informasjon. Disse medlemmer mener
forslagene vil redusere unødvendig registrering, overvåking og snoking
og beskytte den enkeltes integritet og personvern.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Venstre mener at et sterkt personvern er avgjørende både
for den enkeltes frihet og for demokratiet. Vernet om den private sfæren
er en forutsetning for et fritt samfunn. Friheten forutsetter at
hvert menneske vernes mot utilbørlig registrering, overvåking og
inngripen i privatlivet. Disse medlemmer vil peke
på at det stadig er et økt press mot personvernet, noe som Datatilsynets
årsmelding for 2007 oppsummerer på en tydelig måte. Den teknologiske
utviklingen og ulike krav til kontroll og sikkerhet stiller samfunnet
overfor store utfordringer knyttet til en prinsipiell personvernpolitikk.
Disse medlemmer innser at det
i mange sammenhenger er krevende å innta et prinsipielt standpunkt
når det gjelder personvern. De aller fleste saker og initiativ hvor
andre hensyn enn personvernhensyn blir tillagt størst vekt, springer
ut fra gode hensikter. Isolert sett er det mulig å forsvare det
meste, og som regel er hver enkelt sak tilsynelatende bra. For disse
medlemmer er det på denne bakgrunn viktig at det føres en konsekvent
personvernpolitikk.
Komiteens medlem fra Venstre vil
vise til forslag fra representantene Lars Sponheim og Odd Einar
Dørum om oppnevning av en kommisjon for personvern (Dokument nr.
8:54 (2005–2006)). Dette medlem er tilfreds med at
en slik personvernkommisjon ble opprettet og at det nå er kommet
en rapport som gjennomgår personvernutfordringene på flere områder. Dette
medlem er nå opptatt av at kommisjonens forslag følges opp
med konkret politikk. Dette medlem er glad for at
personvernkommisjonen foreslår en grunnlovsfesting av personvernet
i en tid hvor ny teknologi gir muligheter for økt overvåkning av
borgere. Dette medlem mener personvernet i dag ikke
har den rettslige tyngden som det fortjener og viser til at Venstre
for bare noen måneder siden fremmet et grunnlovsforslag om respekt
for privatliv og hjem og beskyttelse av personopplysninger (Dokument
nr. 12:18 (2007–2008)).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Venstre merker seg at personvernkommisjonen har diskutert datalagringsdirektivet
(2006/24/EF) og er fornøyd med at kommisjonen ikke anbefaler at direktivet
innføres i Norge uten at behovet for utvidet lagring er bedre dokumentert. Disse medlemmer er
skeptisk til en implementering av datalagringsdirektivet. Direktivet
vil kunne få stor betydning for den grunnleggende retten til å kommunisere
anonymt. Disse medlemmer mener Stortinget allerede
nå bør sikre at direktivet ved en eventuell implementering blir
så lite omfattende som mulig.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen, ved eventuell implementering
av Datalagringsdirektivet (2006/24/EF), sikre at dataopplysninger
som direktivet pålegger landene å lagre, maksimalt lagres i seks måneder
som er direktivets minimumsramme."
Komiteens medlem fra Venstre har
også merket seg at personvernkommisjonen har gått grundig inn i
problemstillinger knyttet til personvern innen helsesektoren. Dette
medlem er særlig bekymret over bruken av helseregistre og er
enig med kommisjonen i at det må foretas utredninger før nye helseregistre
etableres. Dette medlem mener i utgangspunktet at
det ikke er tilstrekkelig for opprettelse av et nytt register at
det har gode formål.
På denne bakgrunn fremmer dette medlem følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen foreta en gjennomgang
av alle eksisterende helseregistre med et fokus på personvern. Inntil
gjennomgangen er fullført, utsettes etablering av nye helseregistre."