Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Tore Hagebakken, Saera Khan, Silvia K. Kosmo, Inger Løite og
Arild Stokkan-Grande, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Åge
Starheim og Ib Thomsen, fra Høyre, Bent Høie og Torbjørn Røe Isaksen, fra
Sosialistisk Venstreparti, Rolf Reikvam, fra Kristelig Folkeparti, Bjørg
Tørresdal, fra Senterpartiet, Anna Ceselie Brustad Moe, og fra Venstre,
Vera Lysklætt, ser med bekymring på en utvikling hvor personsensitiv
informasjon ofte kommer på avveie fra offentlige og private virksomheter
og kommer uvedkommende i hende.
Komiteen ser at ny teknologi
og informasjonsflyt gir stadig nye utfordringer for å sikre at personsensitiv
informasjon bare anvendes til det formål den er innhentet for å
tjene. Det at nevnte informasjon på grunn av lemfeldig sikkerhet eller
dårlige rutiner tilflyter personer eller institusjoner uten rett
til innsyn er høyst problematisk for innbyggerne og noe man må etterstrebe
seg å bekjempe.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til vedlagte svarbrev fra Fornyings- og administrasjonsdepartementet
datert 22. oktober 2008.
I forslag I ønskes det at behandlingen av høringsforslaget
om saksbehandlingsregler for Kredittilsynets innhenting av trafikkdata
fra e-komtilbydere skal utsettes til spørsmålet om implementering
av datalagringsdirektivet i norsk rett er avgjort. Flertallet viser
til at spørsmål knyttet til implementering av datalagringsdirektivet
fortsatt er til vurdering i Regjeringen.
Flertallet viser til at Stortinget
i juni 2007 gikk inn for at pressen skulle ha mulighet til å offentliggjøre
informasjon fra skattelistene i sin journalistiske virksomhet. Flertallet mener
det ikke er aktuelt å oppheve denne ordningen.
Flertallet har merket seg at
Helse- og omsorgsdepartementet i oktober sendte ut høringsforslag
om tilgang til behandlingsrettede helseregistre på tvers av virksomhetsgrenser
og etablering av virksomhetsovergripende behandlingsrettede helseregistre. Flertallet viser
til at høringsfristen gikk ut 12. januar 2009 og at saken ligger
til vurdering i Regjeringen.
Når det gjelder forslag IV viser flertallet til
arbeids- og sosialkomiteens behandling av Ot.prp. nr. 76 (2007–2008)
jf. Innst. O. nr. 35 (2008–2009).
Flertallet viser til at Regjeringen
fastsatte forskriften til den nye offentlighetsloven 17. oktober
2008. Flertallet vil peke på at i arbeidet med forskriften
er det lagt stor vekt på de hensyn som er nevnt i forslag V og bakgrunnsteksten
til forslaget.
Flertallet viser til at ordningen
med personvernombud vurderes i forbindelse med etterkontrollen av
personopplysningsloven. Flertallet viser videre til
at spørsmål knyttet til personvernombud i politiet må sees i sammenheng
med ny politiregisterlov.
Når det gjelder forslag VII har flertallet merket
seg at Nasjonal transportplan 2010–2019 vil inneholde en grundig
omtale av ulike personvernspørsmål på samferdselsområdet.
Forslag X ber Regjeringen legge fram en plan
for opptrapping av ressurssituasjonen til Datatilsynet. Flertallet viser
til at regjeringen hvert år siden 2006 har styrket Datatilsynets
ressurser.
Flertallet foreslår at forslaget
vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti stiller seg i prinsippet bak intensjonene
i forslag VI, men finner det ikke formålstjenlig å pålegge en ombudsordning
nå. Disse medlemmer mener at et pålegg om ombudsmenn
kan medføre en uhensiktsmessig ressursbruk i mindre foretak og ser
det som mest riktig at dette punktet blir utredet i forbindelse
med etterkontrollen av personopplysningsloven.
Komiteens medlem fra Venstre ønsker ikke
å støtte forslag VI om å etablere personvernombud ved de store institusjonene
i justissektoren og helsesektoren. Dette medlem er skeptisk
til at det stadig ytres ønske om flere ombud og frykter en inflasjon
i ombudsbegrepet. Dette medlem viser til familie-
og kulturkomiteens behandling av representantforslag fra Høyre om
å utrede en omgjøring av Likestillings- og diskrimineringsombudet,
Forbrukerombudet og Barneombudet til organer under Stortinget og
til merknad fra Venstres medlem i Innst. S. nr. 35 (2008–2009):
"Komiteens medlem fra Venstre er skeptisk til at det
stadig ytres ønske om flere ombud og frykter en inflasjon i ombudsbegrepet.
Dette medlem mener prinsipielt at det er de folkevalgte som bør være
ulike gruppers ombud. Det er et demokratisk problem dersom ikke
lenger de folkevalgte skal kunne være borgernes stemme i samfunnsdebatten.
Dette medlem mener flere av de eksisterende ombudene i realiteten
er tilsyn og det burde foretas en helhetlig gjennomgang av de ulike
ombudene og tilsynene med sikte på en opprydding i ordbruken. Prinsipielt
mener dette medlem at det er behov for en sivilombudsmann og et
barneombud, men at de øvrige ombudene bør vurderes omgjort til tilsynsorganer."
Dette medlem støtter dette og
viser til at Datatilsynet gjør en god jobb med å håndheve personvernet
i en tid der personvernet blir utfordret på stadig flere områder
og i stadig økende omfang. Dette medlem kan ikke
se behovet for at det opprettes egne personvernombud, men vil vise til
Budsjett-innst. S. I (2008–2009) og Venstres alternative budsjett
der det ble foreslått å styrke Datatilsynet med 2 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at helseopplysninger om enkeltpasienter kan være svært sensitive,
og at hensynet til personvernet derfor må tillegges særlig vekt
ved forvaltning av slik informasjon. Ulike tilsynsrapporter og høringsuttalelser
fra Datatilsynet dokumenterer betydelig svikt i ivaretakelse av
personvernet i helsetjenesten, både i form av uberettiget tilegnelse
av sensitiv personinformasjon, spredning av usikrede pasientopplysninger
og omfattende registrering som innebærer en betydelig risiko for
misbruk av sensitive helseopplysninger. I lys av dette fremstår
det som nødvendig å opprette personvernombud ved helseforetakene.
På bakgrunn av dette fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sikre at det etableres personvernombud
i/ved de store institusjonene og etatene justissektoren og helsesektoren."
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti er kritisk til forslag IX om å innføre bestemmelse
om at innhenting og lagring, samt overførsel av personopplysninger
mellom barnehage og skole, kun skal skje etter informert samtykke
fra foreldre/foresatte. Dette medlem er kritisk til
en slik innskjerping i regler rundt samarbeid mellom barnehage og
skole. Av hensyn til den enkelte elev må det ikke lages for høy
terskel for samarbeid og dialog mellom barnehage og skole.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre støtter forslag IX i dokumentet og fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen iverksette tiltak
for å skolere barnehageeier og barnehageansatte i personvernloven,
samt innføre bestemmelse om at innhenting og lagring, samt overførsel
av personopplysninger mellom barnehage og skole, kun skal skje etter
informert samtykke fra foreldre/foresatte."
Komiteens medlem fra Venstre er
enig med forslagsstillerne i at personvernet er under press på mange
områder. Den teknologiske utviklingen og ulike krav til kontroll
og sikkerhet stiller oss overfor store utfordringer knyttet til personvern. Dette
medlem viser til at gode hensikter ligger bak de aller fleste
saker og initiativ hvor personvernet svekkes. Dette gjør at det
er viktig å stadig ha et fokus på personvern, det stiller store
krav til politikken som føres, og dette medlem er
derfor glad for at forslagsstillerne fremmer en rekke forslag som vil
bedre personvernet.
Dette medlem mener ikke at en
løsning på personvernutfordringene er å registrere enda mer informasjon
om enkeltmennesker, slik forslag II og III legger opp til. Dette
medlem mener forslagene bygger på en underlig tankegang
om at personvernet vil bli bedre dersom en registrerer dem som vil
snoke i andres opplysninger. Dette medlem vil derfor
ikke støtte disse forslagene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti støtter forslag II og III
i dokumentet og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at informasjon
om inntekt og skatt gjøres offentlig tilgjengelig ved forespørsel,
der forespørrerens navn blir registrert og personen det innhentes
opplysninger om, får varsel (etter dagens modell for innhenting
av kredittopplysninger)."
"Stortinget ber Regjeringen sikre at de store
offentlige registrene og opplysningsbankene, slik som i helsevesenet,
etablerer logg for hvem som innhenter informasjon, og at den enkelte
får rett til innsyn i loggen knyttet til sin person."
Komiteens medlem fra Venstre mener forslag
IV om pasientjournaler er viktig. Det er etter dette medlems mening
svært betenkelig at pasienter ikke kan ha trygghet for at fortrolig informasjon
forblir mellom lege og pasient. Dette medlem er bekymret
over at Nav stadig får tilgang til større mengder sensitive personopplysninger,
og ønsker bedre rutiner og sanksjonsmuligheter ved overtramp. Dette
medlem vil videre vise til representantforslag fra stortingsrepresentantene
Lars Sponheim, Trine Skei Grande og Gunvald Ludvigsen om helseforsikringer
og personvern (Dokument nr. 8:36 (2006–2007)) som også omhandler
utlevering av pasientjournaler.
Dette medlem vil derfor i tillegg
fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen innføre et forbud mot
bruk av opplysninger i pasientjournaler til kommersielle aktører
som f.eks. forsikringsselskaper."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre anser at de øvrige
tiltak som foreslås i dokumentet, er hensiktsmessige for å sikre
et bedre personvern og en mer forsvarlig forvaltning av personsensitiv
informasjon.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å stille i bero forslaget
om Kredittilsynets mulighet til å innhente trafikkdata."
"Stortinget ber Regjeringen begrense Navs mulighet
til å innhente komplette pasientjournaler, og legger til grunn at
den berørte pasient gis kjennskap til at journalen er utlevert."
"Stortinget ber Regjeringen, i forskriften til
den nye offentlighetsloven, etablere klare regler for hva som kan
publiseres på Internett, hvordan det publiseres og kontrollrutiner
for å forhindre menneskelige feil og systemsvikt, samt sørge for vern
mot eksponering via søkemotorer."
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om fjerning
av Skattedirektoratets hjemmel i ligningsloven til å kreve innsyn
i opplysninger knyttet til konkrete kjøretøy benyttet i næringsvirksomhet
ved elektronisk bompassering."
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide retningslinjer
for å sikre personvernet i forbindelse med innhenting og bruk av
personopplysninger i skolen. Retningslinjene må sikre at personopplysninger
blir behandlet, oppbevart og slettet på forsvarlig vis."
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet
for 2009 legge fram en opptrappingsplan for Datatilsynets ressurssituasjon
for å møte de økte oppgavene."