Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Ann-Kristin Engstad, Asmund Kristoffersen,
Marianne Marthinsen, Tore Nordtun, Torny Pedersen og Terje Aasland,
fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen, og fra Senterpartiet,
Erling Sande, viser til at olje- og energiministeren er
inne i sluttfasen av den 20. konsesjonsrunden, og at det i brev
til komiteen 3. februar 2009 (vedlagt) meldes at det vil bli tildelt
nye arealer i mindre utforskede områder på kontinentalsokkelen.
Flertallet viser videre til at
det nylig er gjennomført en tildeling av areal i modne områder, TFO
2008. Arbeidet med en ny runde med tildeling av modne områder i
TFO 2009 er snart i gang. Flertallet påpeker at TFO-ordningen skal
gjennomgås før sommeren 2009.
Flertallet mener det er meget
vesentlig at Regjeringen skal legge frem en helhetlig forvaltningsplan
for Norskehavet nå i vår. Formålet med forvaltningsplanen vil være
å legge til rette for verdiskapning gjennom bærekraftig bruk av ressurser
og goder i Norskehavet, samtidig som en skal opprettholde økosystemenes
struktur, virkemåte og produktivitet. Under utarbeidelsen av forvaltningsplanen
vil en også vurdere rammene for petroleumsvirksomhet og fornybar, offshore
energiproduksjon i Norskehavet.
Flertallet viser til at olje-
og energiministeren har gjort det klart at han vil legge frem en
proposisjon med justeringer i petroleumsloven for Stortinget. Viktige
endringer her vil være knyttet til regelverket for CO2-prosjekter og fjerning av innretninger.
Flertallet legger også vekt på
viktigheten ved arbeidet som gjøres når det gjelder realisering
av Skanled, Goliatfeltet, karbonhåndtering og oppfølging av EUs
klima- og energipakke, og understreker viktigheten av å holde tempoet
oppe i disse sakene.
Flertallet støtter statsrådens
prioritering når det gjelder å fokusere på de store og ressurskrevende
oppgaver som her er omtalt, fremfor å starte arbeidet med en egen
petroleumsmelding slik forslagsstillerne foreslår.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Torbjørn Andersen, Tord Lien og Ketil Solvik-Olsen, fra Høyre, Peter Skovholt
Gitmark og Ivar Kristiansen, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette Holten
Hjemdal, og fra Venstre, lederen Gunnar Kvassheim, viser
til at petroleumsnæringen er sentral i norsk økonomi og næringsliv,
og er en viktig drivkraft i norsk teknologiutvikling. Den er Norges
viktigste og mest lønnsomme næring. Gjennom 40 år har næringen skapt
verdier for over 6 000 mrd. kroner. I 2007 sto petroleumsnæringen
for 24 prosent av all verdiskapningen i dette landet.
Disse medlemmer viser til at
siden 1974 har skiftende regjeringer funnet det viktig å legge frem
en petroleumsmelding, slik at Stortinget har kunnet diskutere fremtidsutfordringene
for det som nå er Norges viktigste næring. Fra 1994 har det vært
lagt frem en petroleumsmelding annethvert år. Under den sittende
regjeringen er det foreløpig ikke fremlagt et slikt styringsdokument,
og ved at man skrinlegger sin energimelding står Stortinget igjen
uten noe overordnet petroleumspolitisk dokument for første gang
på 34 år.
Disse medlemmer har merket seg
olje- og energiministerens brev til energi- og miljøkomiteen 3. februar,
hvor han varsler at han ikke vil fremme en petroleumsmelding, og
viser til andre saker han arbeider med i departementet. Disse medlemmer viser
til at det under den sittende regjering har vært tre olje- og energiministre.
Til sammen har de i løpet av tre og et halvt år levert kun én stortingsmelding
– en melding på fire sider om fornybar energi – der så godt som
hele innholdet i ettertid har blitt trukket. I tillegg har det blitt
levert noen få proposisjoner, som stort sett har vært svar på utfordringer
som ikke har vært initiert av Regjeringen. Disse medlemmer kan
konstatere at ikke under noen regjering har så mange olje- energiministre
levert så lite som under den sittende regjering.
Disse medlemmer konstaterer videre
at dette ikke skjer fordi energispørsmål har blitt mindre viktige,
snarere tvert imot. Disse medlemmer viser til at
vi står oppe i betydelige energipolitiske utfordringer både nasjonalt
og internasjonalt. Våre europeiske naboland står oppe i betydelige
sikkerhetspolitiske utfordringer i forhold til avhengighet av energileveranser
fra Russland. Dette ble ikke minst tydelig under vinterens energikrise,
da uenighet om betingelser for gassleveranser mellom Russland og
Ukraina førte til at gassleveransene til Europa stanset opp, noe
som førte til en kritisk situasjon for befolkningen i flere land
i Sentral- og Øst-Europa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre vil bemerke at våre naboland ber oss øke
eksporten av olje og gass, ikke stoppe produksjonen. Europa vil
få store problemer med sin energiforsyning dersom vi kutter vår
olje- og gasseksport. Slik vil det også være i flere tiår fremover,
til tross for en enorm satsing på fornybar energi i EU.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser videre til
at det det siste året har vært svært store svingninger i verdensmarkedsprisen
på olje. Videre viser disse medlemmer til at norsk
oljeproduksjon har nådd toppen, og har hatt en betydelig nedgang
siste år. Dette forsterkes av nye tall fra Oljedirektoratet, som viser
at de norske oljereservene er lavere enn tidligere antatt.
Disse medlemmer kan konstatere
at mens energispørsmål har kommet høyere på dagsordenen i nesten
hele den øvrige vestlige verden, har Regjeringen i energistormakten
Norge ingen ideer om hvor den vil.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn
forslag fremsatt i Dokument nr. 8:21 (2008–2009).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at et av de viktigste energipolitiske
spørsmål fremover blir om petroleumsnæringen skal få tilgang til
letevirksomhet i de potensielt lovende petroleumsområdene Nordland
VII, Troms II og de uåpnede delene av Nordland VI utenfor Lofoten
og Vesterålen. Disse medlemmer konstaterer at samtidig som
Regjeringen ikke vil legge frem en petroleumsmelding, har to av
regjeringspartiene, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
varslet at de uansett ikke vil åpne for petroleumsvirksomhet i Nordland
VII og Troms II når forvaltningsplanen for Barentshavet og havområdene utenfor
Lofoten og Vesterålen skal revideres i 2010, mens Arbeiderpartiet
ikke vil fortelle velgerne før etter høstens stortingsvalg hva de
mener om dette viktige spørsmålet for Norges viktigste næring. Dette
skaper stor usikkerhet om hvilken petroleumspolitikk den rød-grønne regjeringen
vil føre dersom den får fortsette etter valget høsten 2009.
Disse medlemmer viser til at
petroleumsinvesteringene var historisk høye i 2008, og de vil kunne
tilta ytterligere i 2009. En betydelig etterspørsel fra oljesektoren
mot norsk fastlandsøkonomi vil dermed bidra som en stabiliserende
faktor i en periode hvor arbeidsledigheten i Norge står i fare for
å ta seg betydelig opp. Mens prosjektene i 2009 sannsynligvis vil
gjennomføres uansett utviklingen i verdensøkonomien, så preges utsiktene
fremover av langt større usikkerhet. Investeringsnivået i fremtiden
avhenger av at det gjøres nye og større funn, og at myndighetene kommuniserer
en langsiktig og robust strategi.