Departementet foreslår i proposisjonen en tilleggsbevilgning
på 68 mill. kroner over ny post Demokratireformen i statsbudsjettet
for 2009 (kap. 340 Kirkelig administrasjon). Bevilgningsforslaget
er en oppfølging av forslaget om en demokratireform i Den norske
kirke, med utprøving av nye regler for kirkelige valg og gjennomføring
samtidig med stortingsvalget i 2009. Departementet viser til sitt
forslag om en forsøkshjemmel i kirkeloven og omtalen av Kirkemøtets
vedtak om valgregler i Ot.prp. nr. 34 (2008–2009).
Bakgrunnen for proposisjonen er den politiske avtalen
10. april 2008 mellom alle sju partier om forholdet stat–kirke,
forutsetningen om en demokratireform i Den norske kirke, Bakkevig-utvalgets
innstilling fra 2008 og Kirkemøtets oppfølging gjennom vedtak om
de kirkelige valgene i 2009. En viktig forutsetning er at velgerne stilles
overfor reelle valgmuligheter, og at det i økt grad gjennomføres
direktevalg. De nye valgreglene innebærer i første rekke utprøving
av nye regler for valg til bispedømmerådene/Kirkemøtet (direktevalg).
Men reglene for valg av menighetsråd er også justert.
Departementet foreslår at tilleggsbevilgningen gis
som en rammebevilgning. Gjennomføringen av de kirkelige valgene
i 2009 på lokalt, regionalt og nasjonalt nivå må innordnes denne.
Proposisjonen gjennomgår grunnlaget for bevilgningen, fordelt på
de viktigste utgiftselementene. Beløpene angir hovedinnretningen
av den samlede bevilgningen. Departementet anfører at det i en viss
utstrekning vil kunne omdisponeres mellom formålene dersom det videre arbeidet
med valgopplegget tilsier det.
Samlet foreslår departementet en tilleggsbevilgning
på 68 mill. kroner til gjennomføring av demokratireformen i Den
norske kirke i forbindelse med de kirkelige valgene i 2009. Dette
kommer i tillegg til vedtatt bevilgning over kap. 340 post 1 på
5 mill. kroner til valgadministrasjon i 2009.
Av tilleggsbevilgningen foreslås 27 mill. kroner avsatt
til dekning av merutgifter lokalt. Dette omfatter lokal valgadministrasjon,
betaling av valgfunksjonærer, informasjon om valget, materiell m.m.
Kirkerådet avgjør hvordan tilskuddet skal fordeles til de kirkelige
fellesrådene. Det er særlig valgdagen mandag 14. september som, ved
siden av en økning i antall stemmesteder og valgfunksjonærer, begrunner
godtgjørings- eller kompensasjonsordninger for valgfunksjonærer. Det
er en budsjettmessig forutsetning at slike ordninger vil utgjøre
de største utgiftene. Bruken av tilskuddet må avspeile dette.
Departementet foreslår videre 23 mill. kroner
til utsendelse av valgkort og informasjonsmateriale til alle stemmeberettigede
(én valgutsendelse), samt 15 mill. kroner til opplæring, informasjonstiltak,
valgteknisk tilrettelegging m.m. 3 mill. kroner av tilleggsbevilgningen
er avsatt til evaluerings- og forskningsoppdrag, og denne delen av
bevilgningen er gjort overførbar. Erfaringene fra valgene i 2009
vil ligge til grunn for utforming av senere valgopplegg og videre
arbeid med kirkeordningen.
Proposisjonen gjengir at Bakkevig-utvalget beregnet
merutgiftene til mellom 80 og 110 mill. kroner. Kirkerådet beregnet
senere på eget grunnlag et budsjettbehov på 110 mill. kroner. Departementet
kan imidlertid ikke se at det er grunn til å budsjettere en buffer
med uforutsette utgifter, og mener det må tas hensyn til at utgiftsanslagene
kan være usikre ved disponeringen av midlene. Kirkerådet vil på
vanlig måte ha ansvaret for at midlene brukes etter forutsetningene, og
for at rapporteringssystemer er slik at det kan foretas en forsvarlig
evaluering av valgene. For øvrig er bevilgningen til demokratireformen langt
på vei innrettet på samme måte som den til trosopplæringsreformen
med hensyn til fordelingsmåte og kontroll.
Departementet henviser til Ot.prp. nr. 34 (2008–2009)
for nærmere omtale av de særskilte valgreglene som Kirkemøtet har
vedtatt, og det rettslige grunnlaget for at de kirkelige valgene
i 2009 kan gjennomføres i tråd med disse.