I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen ta initiativ til
å opprette en nasjonal ordning med tilbud om elektronisk billett
for sømløse kollektivreiser over hele landet, i samarbeid mellom
de ulike aktørene."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Karita Bekkemellem, Eirin Faldet, Irene Johansen, Torstein Rudihagen,
Tor-Arne Strøm og Truls Wickholm, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud,
lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker og
Trond Helleland, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra
Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet, Jenny Klinge,
og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til vedlagte uttalelse
datert 16. april 2009 fra Samferdselsdepartementet v/statsråden
i saken.
Komiteen vil peke på at det er
et mål å bidra til at en større andel av trafikken, spesielt i de
store byene, skal flyttes over til kollektivtransporten for å møte
fremtidens transportvekst. Det er innført flere tiltak som skal
være med og bidra til at kollektivtilbudet blir så godt at en enda
større andel av trafikantene har mulighet til å bruke kollektivtransport.
Komiteen vil peke på at man er
enig i forslagsstillernes ønske om å innføre et system hvor man
enkelt kan benytte et elektronisk billetteringssystem for kollektivreiser
over hele landet. Komiteen viser også til statsrådens svarbrev
hvor hun peker på at man fra statens side ikke vil blande seg inn
i de enkelte fylkenes tekniske løsninger. Men statsråden peker videre på
at det er lagt en del krav til de tekniske løsningene slik at man
skal kunne benytte elektronisk billettering over hele landet. Komiteen har
registrert at det enkelte steder i landet har vært vanskelig å få
på plass denne typen systemer og at flere fylkeskommuner har hatt
store kostnader med å innføre billetteringssystemer som skal gjøre
det enklere å reise kollektivt.
Komiteen vil peke på at det i
dag finnes løsninger som fungerer svært godt, og som det kan pekes
på overfor kommuner som så langt ikke har på plass en løsning. Dette
gjelder bl.a. Helsingfors som har hatt en svært tilfredsstillende løsning
i mange år.
Komiteen vil videre peke på at
statsråden i sin uttalelse til komiteen skriver:
"Regjeringen deler forslagsstillers vurdering av at
det bør etableres et sentralt avregningssystem slik at transportselskapene
enkelt kan gjøre opp seg i mellom. Som det skrives i Nasjonal transportplan
på side 144 vil "Regjeringen bidra til at det etableres et landsdekkende
system for administrasjon og avregning for elektronisk billettering".
Gjennom budsjettet for 2009 er det avsatt midler til å igangsette
et slikt arbeid. Departementet ser dette som en naturlig og viktig oppfølging
av arbeidet som ble startet opp under Regjeringen Bondevik II på
dette området."
Komiteen vil peke på at det er
viktig at departementet holder trykket oppe slik at man snarest mulig
får på plass en løsning som kan benyttes ved kollektivreiser i hele
landet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig
Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, er bekymret for at vold
mot offentlig transportpersonale er et stort og økende problem.
Innføring av elektroniske systemer er nødvendig for å motvirke dette.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener det er viktig at det utvikles kontantfrie busser, trikker,
t-baner og tog. Dette flertallet mener videre at
det bør vurderes å ta initiativ til å sette fart på denne prosessen. Dette
flertallet er kjent med at det finnes mange tekniske løsninger,
blant annet er det mulig å betale med kort og med mobil. Stockholm
har hatt kontantfrie busser i to år allerede.
Dette flertallet er derfor fornøyd
med formuleringen i NTP, jf. St.meld. nr. 16 (2008–2009), der det
skrives:
"Regjeringen vil bidra til at det etableres et landsdekkende
system for administrasjon og avregning for elektronisk billettering.
"
Dette flertallet ber Regjeringen
finne en løsning som ivaretar hensynet til personvernet.
Dette flertallet foreslår at
saken vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil peke på at innføringen
av en ordning med elektronisk billettering også har betydning for
den enkeltes personvern. Disse medlemmer vil derfor
peke på at det fortsatt må være anledning til å reise anonymt gjennom kontant
betaling eller forhåndskjøp av billetter på alle kollektive transportmidler
også i fremtiden.
Disse medlemmer viser til representantforslaget
fra stortingsrepresentantene Borghild Tenden, Trine Skei Grande,
Leif Helge Kongshaug og Gunnar Kvassheim om en nasjonal ordning
med elektronisk "køfri"-billett på kollektivreiser, Dokument nr.
8:55 (2008–2009), og foreslår:
"Stortinget ber Regjeringen ta initiativ til å opprette
en nasjonal ordning med tilbud om elektronisk billett for sømløse
kollektivreiser over hele landet, i samarbeid mellom de ulike aktørene."
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at statsråden
deler forslagsstillernes vurdering om at det bør etableres et sentralt
avregningssystem slik at transportselskapene enkelt kan gjøre opp seg
imellom. Det går også fram at statsråden er skeptisk til å gå inn
og regulere de enkelte kollektivselskapene.
Disse medlemmer er enig med statsråden
i at arbeidet med elektronisk billett må baseres på samarbeid mellom
staten, fylkene og de enkelte kollektivselskapene. Disse
medlemmer mener imidlertid at en ordning med elektronisk
billett over hele landet er av nasjonal interesse og at staten gjennom
konsesjoner, gjennom kjøp av tjenester og gjennom delegering av
myndighet på et gitt tidspunkt om nødvendig, også må stille krav
bak disse ambisjonene.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre:
Stortinget ber Regjeringen ta initiativ til
å opprette en nasjonal ordning med tilbud om elektronisk billett
for sømløse kollektivreiser over hele landet, i samarbeid mellom
de ulike aktørene.
Tilrådingen fra komiteen fremmes av Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:55 (2008–2009) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Borghild Tenden, Trine Skei Grande,
Leif Helge Kongshaug og Gunnar Kvassheim om en nasjonal ordning
med elektronisk "køfri"-billett på kollektivreiser – vedlegges protokollen.
Det vises til brev fra Transport- og kommunikasjonskomiteen
av 24. mars 2009 der Samferdselsdepartementet blir bedt om å avgi
uttalelse til ovennevnte sak.
Departementet har i forståelse med aktørene
i bransjen innført en teknisk standard for elektronisk billettering.
Denne standarden gir rammer for hvordan de ulike selskapene kan
utforme sine systemer. Hensikten med dette er å legge til rette for
at kundene på sikt skal kunne bruke samme elektroniske kort for
å betale for enkeltreiser gjennom hele landet.
Regjeringen deler forslagsstillers vurdering
av at det bør etableres et sentralt avregningssystem slik at transportselskapene
enkelt kan gjøre opp seg i mellom. Som det skrives i Nasjonal transportplan
på side 144 vil "Regjeringen bidra til at det etableres et landsdekkende
system for administrasjon og avregning for elektronisk billettering".
Gjennom budsjettet for 2009 er det avsatt midler til å igangsette
et slikt arbeid. Departementet ser dette som en naturlig og viktig oppfølging
av arbeidet som ble startet opp under Regjeringen Bondevik II på
dette området.
Departementet vil for øvrig anbefale at den
samarbeidsmodellen, som er etablert mellom fylkene og Statens vegvesen
for å sikre en gradvis integrasjon av de ulike billettsystemene, videreføres.
En modell der staten i detalj skulle regulere valg av tekniske løsninger
hos de ulike kollektivselskaper ville være problematisk i forhold
til den arbeidsdeling som i dag eksisterer mellom stat, fylke og
de enkelte kollektivselskapene. En omfattende statlig detaljstyring
ville også medføre en betydelig kostnad og risiko fordi omlegging
av betalingssystemene ofte innebærer omfattende og kompliserte prosesser.
Departementet er derfor av den oppfatning at det er riktig å forfølge
en samarbeidsmodell som sikrer god ressursutnyttelse og en smidig
innføring av elektroniske billetteringsløsninger.
Departementet deler forslagstillers vurdering
av at en innføring av velfungerende elektroniske billetteringssystemer
som kan brukes uavhengig av kollektivoperatør, vil være en fordel
for brukerne - og styrke kollektivtransportens konkurransekraft.
Departementet vil derfor følge utviklingen nøye og bidra til å drive
prosessen fremover. I et slikt arbeid kan det bli aktuelt å vurdere
ytterligere tiltak.
Til spørsmålet om elektronisk billettering og personvern,
vises det til St.meld. nr. 16 (2008-2009) Nasjonal transportplan,
der det på side 323 bl.a. heter:
…” For kollektivtransporten kan hensynet til personvern
i enkelte tilfeller komme i konflikt med løsninger for elektronisk
billettering. Eksempelvis vil lagring av reisemønsteret til navngitte
kunder være problematisk i forhold til personopplysningsloven dersom
ikke samtykke om dette er innhentet på forhånd og/eller at nødvendige
sikringstiltak er innført i forhold til innsyn. Virksomhetene skal
tidlig inkludere personvernvurderinger i sine planer om elektroniske
billetteringssystemer. Datatilsynet stiller krav om at det skal
være mulig å reise anonymt med kollektivtransport med elektronisk billettering
uten pristillegg. Mens dette lar seg løse med enkeltbillett og flerreisekort
(ingen prinsipiell forskjell i forhold til dagens reiseprodukter),
kan et personlig månedskort ikke erstattes av et anonymt månedskort
uten at dette får økonomiske konsekvenser (en ny type reiseprodukt
innføres). Dersom utnyttelsesgraden på et personlig månedskort eksempelvis
er 1,0 (75 reiser per måned) og utnyttelsesgraden på et anonymt
månedskort er 2,0 (150 reiser per måned), må prissettingen av det
anonyme alternativet reflektere økt bruk. Kollektivselskapenes rutiner
for håndtering av reisedata er av stor betydning for den reelle
faren for at denne typen data skal misbrukes. Samferdselsdepartementet vil
derfor sette i gang et arbeid for å kartlegge hvordan dette i dag
gjøres og vil utarbeide retningslinjer for denne typen systemer.”…
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 12. mai 2009
Per Sandberg |
Bård Hoksrud |
leder |
ordfører |