Jeg viser til brev fra kontroll- og konstitusjonskomiteen
av 12. mars 2009 med oppfølgingsspørsmål etter høringen 11. mars
2009, jf. Riksrevisjonens undersøkelse av omstilling i forsvarssektoren
– Dokument nr. 3:6 (2008–2009).
Vedlagt følger svar på ovennevnte spørsmål.
Jeg ønsker å presisere at de forutsetninger
og mål som er lagt til grunn i St.prp. nr. 48 (2008–2009) og St.prp.
nr. 1 (2008–2009) danner grunnlag for svarene. Den endelige innretningen
av aktiviteten i 2010 og påfølgende år, vil først foreligge når
St.prp. nr. 1 fremlegges for Stortinget.
Det legges opp til å videreutvikle styrkestrukturen
i tråd med Stortingets vedtak i forbindelse med behandlingen av
Innst. S. nr. 318 (2007-2008), jf. St.prp. nr. 48 (2007-2008). En
nærmere beskrivelse av hærstrukturen er gitt i St.prp. nr. 48 (2007-2008),
tabell 6.1, side 76.
Det legges opp til å videreutvikle styrkestrukturen
i tråd med Stortingets vedtak i forbindelse med behandlingen av
Innst. S. nr. 318 (2007-2008), jf. St. prp. nr. 48 (2007-2008).
Stridsenhetene utgjøres av Brigade Nord, Hans Majestet Kongens garde,
Grensevakten og Forsvarets spesialkommando. Ettersom avdelingene
i brigaden er lokalisert både i Nord- og Sør-Norge, vil det i situasjoner
hvor brigaden skal operere samlet, kreve noe tid for overføring
av materiell og personell. I det følgende gis en utfyllende beskrivelse
på kompaninivå av de ovennevnte avdelingene, med unntak av Forsvarets
spesialkommando/ Hærens Jegerkommando.
Brigade Nord er planlagt implementert bestående
av;
Brigadeledelse
Manøveravdelinger
Telemark bataljon og Panserbataljon bestående av
henholdsvis; Bataljonsledelse
Kavalerieskadron (oppklaringskapasitet),
Stridsvognseskadron
2 mekaniserte infanterikompanier
Stabs- og stridstrenkompani
Ledelsesstøtteavdelinger
Taktisk støtteavdelinger
Hans Majestet Kongens Garde (HMKG) bestående
av;
Garnisonen i Sør-Varanger (GSV) bestående av;
Bataljonsledelse
Grensevaktkompani
Utdanningskompani
Stabs-støttekompani
I den vedtatte langtidsplanen er det lagt opp
til en ytterligere oppbygging og personellmessig styrking av hærens
styrkestruktur. I hovedsak vil alle avdelingene være innsatsklare
i 2009 og 2010, men reaksjonstid, evne og kapasitet vil variere,
og er først og fremst avhengig av hvor i utdanningssyklusen avdelingene
befinner seg. Etter at det ble innført to hovedinnkallinger i året for
Hærens avdelinger i 2005, vil det alltid være noen avdelinger som
har minimum seks måneders tjeneste bak seg, og dermed tilgjengelig
for nasjonale oppdrag. Differensiert innkalling av soldater, og
krav til reaksjonstid for halvparten av utdanningsavdelingene i
Brig N, har forbedret den operative evnen til å kunne håndtere kriser
i fredstid.
Alle avdelinger vil i utgangspunktet kunne løse oppdrag
innenfor hele Forsvarets oppgavespekter, men med ulik reaksjonstid.
Hans Majestet Kongens Garde og Grensevakten er dog utrustet og trent
for å løse sine spesifikke roller.
Avdelinger bestående av vernepliktige vil være operativt
tilgjengelige for nasjonal innsats etter seks måneders utdanning.
Også disse avdelingene vil, i løpet av tjenesteperioden på 12 måneder,
komme på et treningsnivå der de kan løse de mer utfordrende deler
av oppgavespekteret. Når mannskapene dimitteres etter endt verneplikt,
vil avdelingen gå inn i en ny syklus med styrkeproduksjon før de
igjen blir operativt tilgjengelige.
Hæren har i 2009 planlagt fem stabsøvelser på brigadenivået.
Øvelsene er i snitt av en varighet på fire dager. Noen av øvelsene
støttes ved bruk av simulatorteknologi.
Når det gjelder felttjenesteøvelser for brigadenivået,
er øvelse Cold Response prioritert i 2009. Øvelsen har multinasjonal
deltakelse fra 13 nasjoner og omfatter om lag 7 000 personer. Selve
feltøvelsen er på ni dager, inkludert opptrening i øvingsområdet.
I tillegg til dette kommer deployering og redeployering til og fra øvingsområdet.
Når det gjelder 2010, pågår fortsatt arbeidet
med den endelige utformingen av forsvarssjefens øvingsprogram. Dette
arbeidet avsluttes først senhøstes 2009. Foreløpig er det lagt til
grunn at nivået i 2009 videreføres når det gjelder stabs- og felttjenesteøvelser,
og at Hærens deltakelse i den fellesoperative vinterøvelsen i 2010
(Cold Response) blir noe større. Det planlegges å øke omfanget av
Cold Response i 2010 til anslagsvis 12 000 personer.
Det foregår dedikert stabs- og ledertrening
for alle bataljoner. Eksempelvis er det for de tre manøverbataljonene,
lagt opp til trening to ganger av fire dagers varighet i 2009. Tilsvarende nivå
planlegges også for 2010.
Videre gjennomfører hver bataljon, dvs. både manøverbataljoner
og støttebataljoner, to felttjenesteøvelser av fire dagers varighet
i 2009. Det planlegges med samme ambisjon i 2010. Disse øvelsene
kommer i tillegg til de øvelser som er omtalt under spørsmål 1 c,
og som også anses å representere felttjenesteøvelser på bataljonsnivå.
I tillegg foregår det betydelig øvingsvirksomhet på kompaninivå.
Den nye langtidsplanen med tilhørende økonomiske
forutsetninger legger opp til at Hæren skal kunne gjennomføre taktiske
samvirkeoperasjoner, dvs. inneha evnen til å planlegge, lede og gjennomføre
en koordinert innsats med ressurser fra Hærens egne troppearter,
og eventuelt felleskapasiteter, i hele konfliktspennet. Ved at mobil
taktisk landkommando/6. divisjonskommando nå slås sammen med brigadeledelsen,
vil den styrkede brigadeledelsen ivareta oppgavene med å planlegge
og lede taktiske landoperasjoner. Den skal således kunne lede både
egne og allierte landstyrker både nasjonalt og internasjonalt og
inneha nødvendige samvirkeledd fra øvrige forsvarsgrener til å kunne koordinere
bidrag som støtter landoperasjonene. Brigaden er i utgangspunktet
innrettet og organisert for å ivareta "combined arms". Øving av "combined
arms" aspektet ble også gjennomført når brigaden deltok i Cold Response
2009. Gjennom styrkingen av brigadeledelsen vil den også kunne ivareta
behovet for ledelse av landstyrker for operasjonelt nivå.
I langtidsplanen er det lagt opp til en gradvis
oppbygging og styrking av Hæren innenfor både personell og aktivitet
frem mot 2012 i tråd med vedtatt struktur. De økonomiske forutsetningene for
oppbyggingen er – på lik linje med øvrige satsninger i langtidsplanen
– basert delvis på bevilgningsøkninger i perioden, delvis på interneffektivisering
og dels på de økonomiske effektene av vedtatte basetiltak. Det er
således en gjensidig avhengighet mellom disse forutsetningene og
realiseringen av den vedtatte strukturen. Med innfrielse av de budsjettmessige
forutsetninger i langtidsplanen vil økonomien ikke begrense den
planlagte operative kapasitet.
Utviklingen av Hærens operative kapasitet må også
ses i sammenheng med flere andre faktorer, herunder nivået på våre
styrkebidrag til utenlandsoperasjoner og hvor raskt nytt materiell
kommer på plass. I gjennomføringen gis det handlefrihet til forsvarssjefen
og generalinspektøren for Hæren til selv å balansere de ulike hensynene,
inkludert planlegging og gjennomføring av trening og øving av Hærens
ulike nivåer.
Det legges opp til å videreutvikle styrkestrukturen
i tråd med Stortingets vedtak i forbindelse med behandlingen av
Innst. S. nr. 318 (2007-2008), jf. St.prp. nr. 48 (2007-2008). En
nærmere beskrivelse av sjøforsvarsstrukturen er gitt i St.prp. nr.
48 (2007-2008), tabell 6.2, side 77. Den operative tilgjengeligheten
vil gradvis øke etter hvert som de nye fartøyene innfases.
Som Stortinget er informert om, senest i St.prp. nr.
1 (2008-2009), er både fregattene og Skjold-klassen fortsatt under
innfasing. Forsvaret har pr. mars 2009 mottatt tre fregatter, og
skal ved årsskiftet 2010/2011 ha mottatt alle fem fregattene. De
nye fregattene benyttes allerede i dag til å løse enkelte av Forsvarets
oppgaver. Selv om fartøyene ikke er fullt ut operative, er disse
fartøyene i aktiv bruk. Den kommende deployeringen av KNM Fridtjof
Nansen til Aden-bukten viser dette med all tydelighet. Full operativ
kapasiteten til fregattene vil oppnås når samtlige våpensystemer
samt helikopter er på plass, tidligst fra 2012.
Alle de seks Skjold-klassen fartøyer vil være
på plass i løpet av 2010. For denne fartøysklassen vil den operative
kapasiteten innledningsvis ha begrensninger ved blant annet at sjømålsmissilene
(NSM) ikke forventes mottatt før i 2012.
For ubåtene og minerydderfartøyene pågår det
i perioden større oppgraderingsprogrammer som vil kunne påvirke
tilgjengeligheten noe selv om oppgraderingen søkes tatt i tilknytning
til større vedlikehold.
Når alle fartøyene er på plass i strukturen,
vil disse gå i en syklus der det veksles mellom operativ tjeneste,
trening og oppøving og vedlikehold og oppgraderinger. Normalt vil
ca. 1/3 av fartøysstrukturen være knyttet opp i vedlikehold, oppgraderinger,
trening og oppøving. Inntil 2/3 av strukturen vil være operative
med definerte krav til beredskap knyttet til seg.
I langtidsplanen er det lagt opp til en gradvis
innfasing av de nye fartøyene og styrket aktivitet frem mot 2012
i tråd med vedtatt struktur. De økonomiske forutsetningene for oppbyggingen er
– på lik linje med øvrige satsninger i langtidsplanen – basert delvis
på bevilgningsøkninger i perioden, delvis på interneffektivisering
og dels på de økonomiske effektene av vedtatte basetiltak. Det er
således en gjensidig avhengighet mellom disse forutsetningene og
realiseringen av den vedtatte strukturen. Med innfrielse av de budsjettmessige
forutsetninger i langtidsplanen, vil økonomien ikke begrense den
planlagte operative kapasitet.
Utviklingen av Sjøforsvarets operative kapasitet må
således ses i nær sammenheng med innfasingen av nytt materiell.
I gjennomføringen gis det handlefrihet til forsvarssjefen og generalinspektøren
for Sjøforsvaret til selv å balansere de ulike hensynene, inkludert
planlegging og gjennomføring av trening og øving i Sjøforsvaret.
Det legges opp til å videreutvikle styrkestrukturen
i tråd med Stortingets vedtak i forbindelse med behandlingen av
Innst. S. nr. 318 (2007-2008), jf. St.prp. nr. 48 (2007-2008). En
nærmere beskrivelse av luftforsvarsstrukturen er gitt i St.prp.
nr. 48 (2007-2008), tabell 6.3, side 82.
Kampflystrukturen består av 48 kampfly med ytterligere
9 fly som reservemateriell. Kampflyene skal nasjonalt kontinuerlig
kunne stille fly på QRA (quick reaction alert) i tråd med NATOs krav,
samt ha evne til å etablere høy luftmilitær beredskap ved behov.
Det henvises for øvrig til omtalen i St.prp. nr. 36 (2008-2009),
kapittel 6, der dette er gjort rede for i større detalj. Kampflystrukturen
kan, med basis i det nasjonale ambisjonsnivået, stille inntil en
skvadron i inntil tre måneder, eller et redusert antall over en
lengre periode, som bidrag i operasjoner i utlandet.
Forsvaret har seks fly innen maritim overvåkning.
Normalt vil inntil ett fly kunne være ute av drift for tungt vedlikehold.
I kommende periode skal flyene til tyngre oppgraderinger i USA/Canada.
I den perioden dette pågår, vil inntil halvparten av flåten kunne
være knyttet opp i vedlikehold og oppgraderinger.
Forsvaret vil i løpet av 2009 ha to nye transportfly
av typen C-130J. Antallet vil stige til fire i 2011. Den operative
tilgjengeligheten til flyene vil gradvis øke, og alle fire forventes
operative ved utgangen av 2011.
I langtidsplanen er det lagt opp til å ivareta
innfasingen av nye kapasiteter (eksempelvis C-130J transportfly
og NH-90 helikoptre), styrke basesett, samt styrke aktiviteten innenfor
flere systemer frem mot 2012 i tråd med vedtatt struktur. De økonomiske
forutsetningene for oppbyggingen er – på lik linje med øvrige satsninger
i langtidsplanen – basert delvis på bevilgningsøkninger i perioden,
delvis på interneffektivisering og dels på de økonomiske effektene
av vedtatte basetiltak. Det er således en gjensidig avhengighet
mellom disse forutsetningene og realiseringen av den vedtatte strukturen.
Med innfrielse av de budsjettmessige forutsetninger i langtidsplanen
vil økonomien ikke begrense den planlagte operative kapasitet.
Utviklingen av Luftforsvarets operative kapasitet
må ses i nær sammenheng med innfasingen av nytt materiell og oppdateringen
av eksisterende plattformer. I gjennomføringen gis det handlefrihet
til forsvarssjefen og generalinspektøren for Luftforsvaret til selv
å balansere de ulike hensynene, inkludert planlegging og gjennomføring
av trening og øving i Luftforsvaret.
I 2009 er det lagt opp til å redusere øvings-
og treningsaktiviteten, jf. Budsjett-innst. S. nr. 7 (2008-2009)
til St.prp. nr. 1 (2008-2009). Øvingsaktiviteten til innsatsstyrkene
er prioritert slik at full operativ kapasitet nås for deler av denne
styrken innen utgangen av 2009. Dette innebærer at antall personell
som øves og antall øvingsdøgn for innsatsstyrkene i 2009 vil være på
sitt høyeste nivå siden styrken ble etablert. Det legges i utgangspunktet
ikke opp til å øve forsterknings- og oppfølgingsstyrkene i 2009, men
kurs- og kompetansevirksomheten for befal og spesialister i hele
heimevemsstrukturen videreføres og videreutvikles i 2009.
Det legges opp til at trenings- og øvingsvirksomheten
for forsterknings- og oppfølgingsstyrkene gradvis skal økes utover
i perioden.
Heimevernets styrkeproduksjon kategoriseres
i all hovedsak som utdanning/årlig trening. I dette ligger all virksomhet
innrettet mot områdestrukturen samt kapasitetene i innsatsstyrkene
i Land-, Sjø- og Luftheimevernet. For kompetanseheving i staber
og kommandoer gjennomføres det i tillegg fire øvelser hvert år –
én i hver region. Av disse samordnes én med øvelse Cold Response. Øvelsene
innledes og avsluttes med utdanning/trening på dagtid. Øvelsenes
kjerne består av tre døgn med kontinuerlig aktivitet. Det deltar
fra 500 til 1 500 personer fra HV-områder og innsatsstyrkeavdelinger
i hver av disse øvelsene. Det gjennomføres kun to slike regionsøvelser
i 2009. Det planlegges med en normalsyklus på fire slike øvelser
i 2010.
Den vedtatte forsvarsstrukturen er fastsatt
med utgangspunkt i de kapasiteter som er nødvendig for å kunne ivareta
Forsvarets oppgaver og det vedtatte ambisjonsnivået. Behovet for
kapasiteter er utledet av en bred analyse av potensielle hendelser
og risikoer.
Med den nye langtidsplanen for 2009-2012 som Stortinget
vedtok i fjor, bringes omstillingen inn i en ny fase. Forsvaret
skal styrkes - nytt materiell skal anskaffes, det skal bli flere
ansatte, små og sårbare fagmiljøer som ofte deployerer skal styrkes
og FLOs fremtidige innretning endres. I Sjøforsvaret innfases både
fregatter og missiltorpedobåter som sammen med oppdateringer av andre
fartøystyper vil gi den mest moderne marinen i Europa. I Luftforsvaret
har flere av flytypesystemene blitt oppgradert eller utskiftet i tråd
med forutsetningene. I Hæren foregår en betydelig personellmessig
oppbygging i tillegg til fornying av deler av materiellparken, herunder en
omfattende modernisering av soldatutrustning.
Langtidsplanen er, med de forutsetninger som
er lagt til grunn for denne, en nøktern men realistisk plan for
å etablere en forsvarsstruktur som vil kunne innfri dette ambisjonsnivået,
og dermed ivareta Forsvarets oppgaver i perioden frem til 2012,
og også utover dette tidspunktet. Overordnet er det lagt vekt på
å etablere en bedre og mer hensiktsmessig balanse mellom oppgaver,
struktur og økonomi i løpet av 2012.