Det overordnede målet med statens eierskap i NSB
er å bidra til å nå Regjeringens transportpolitiske mål om effektiv,
sikker og miljøvennlig transport, ved å øke andelen som reiser kollektivt og
få mer gods på bane.
Gjennom eierskapet vil Regjeringen sikre:
et best mulig kollektivtilbud
på jernbanen
utvikling av stasjoner som kan styrke togets
attraktivitet og fungere som gode knutepunkt
en god dialog med regionale og lokale myndigheter
om utviklingen av de ulike banestrekningene og tilbudet omkring
disse
I tillegg er det viktig å:
Ivareta en kontrollerende
posisjon i CargoNet som skal bidra til en innovativ utvikling av
gode transporttilbud for næringslivet på jernbanen.
Videreutvikle eierskapet i Nettbuss slik
at tydeligere synergier for de reisende kan realiseres.
Et hovedformål med eierskapet er å sikre toget en
sterk posisjon i konkurranse med andre transportformer. Regjeringen
bestemte da den tiltrådte at det ikke er aktuelt å sette ut flere jernbanestrekninger
på anbud innenfor persontransporten. Jernbanetransport har høye
etableringskostnader og det er naturlig å utnytte stordriftsfordelene
i ett selskap.
Staten har en rekke virkemidler til å styre
transportpolitikken i ønsket retning, slik som lovgivning, bevilgninger
til infrastruktur, kjøp av tjenester og eierskap til sentrale selskaper
som blant andre NSB. Regjeringen legger vekt på at eierskapet til
NSB skal brukes som et samferdselspolitisk virkemiddel.
For å realisere målet om å overføre en større
andel av transportarbeidet fra vei til bane, mener Regjeringen det
er nødvendig med stor forutsigbarhet i transporttilbudet. Det kan
etter Regjeringens mening best sikres med et selskap med langsiktig
statlig eierskap. Så godt som all persontrafikk med tog er i dag
bedriftsøkonomisk ulønnsom. Det er viktig med en kjøpsordning som
gir et godt, rimelig og stabilt togtilbud. Kjøpsformen må løpende
vurderes, og om hensiktsmessig tilpasses, slik at også den understøtter
målet med kjøpet av ulønnsomme persontransporttjenester.
Etter Regjeringens mening er det også ønskelig at
det innenfor bussvirksomhet og godstransport med tog er minst én
stor nasjonal aktør.
NSB har stasjoner og andre eiendommer som står
i nær tilknytning til Jernbaneverkets infrastruktur, og det er viktig
å sikre et helhetlig perspektiv på bruk og utvikling av disse eiendommene
til jernbanens beste.
Store deler av datterselskapet ROM Eiendom AS’
portefølje består av bygninger og eiendommer tett integrert med
jernbanevirksomheten, herunder eiendommer som andre jernbaneselskaper
benytter. Eiendomsvirksomheten er derfor et område hvor Regjeringen
mener det er spesielt viktig å legge rammer for konsernets virksomhet.
NSB skal ha betydelig forretningsmessig frihet. Eierstyringen
skal skje gjennom prinsipielle føringer som gir rammer for den daglige
drift. Innenfor disse rammene skal selskapet ha stor kommersiell
frihet, og det forventes tilfredsstillende økonomiske resultater
av virksomheten. Forutsetningen er at selskapet fremmer sikker og
miljøvennlig kollektivtransport og tar samfunnsansvar.
Komiteen er tilfreds
med at NSB dei siste åra har levert langt betre økonomiske resultat
enn tidlegare, i tillegg til at kundetilfredsheita har gått opp
og punktlegheita har blitt betre enn før.
Komiteen har merka seg at i perioden
2000 til 2003 sank talet på reisande med 11,6 pst. Selskapet har
no snudd nedgangen i talet på reisande, og komiteen kan
vise til at i 2007 reiste 5,2 millionar fleire reisande med NSB
Persontog og NSB Gjøvikbanen enn i 2003, ei auke på 11,5 pst. over
perioden. Komiteen vil peike på at selskapet i åra
etter 2003 har gjennomført ei rekkje tiltak for å sikre nye kundeløysingar,
effektiv togproduksjon, konkurransedyktige rutemodellar, effektivt
vedlikehald og reinhald av tog, samt betre løysningar for informasjon
og sal.
Komiteen viser til at selskapet,
ved systematisk arbeid for å møte konkurransen frå andre transportformer,
har gjennomført eit omfattande forbetringsarbeid som har resultert
i positive verknader både for selskapet sjølv, eigaren og ikkje
minst kundane. Komiteen vil vise til at denne utviklinga
må halde fram, slik at NSB kan vidareutvikle seg for å få endå fleire
kundar der jernbanen har dei beste føresetnader for å kunne konkurrere
mot andre transportformer og transportselskap.
Komiteen viser til at NSB har
som mål å vere Nordens mest nyskapande transportkonsern. Komiteen meiner
difor at det vil være nyttig å lære av andre jernbaneverksemder
som har lykkast i å skape suksess. I Noreg er det nærliggjande å
trekkje fram Flytoget som både har oppnådd den høgste marknadsdelen
av alle flytog i verda, og er på topp blant norske bedrifter i kundetilfredsheit
og omdøme. Også gode eksempel frå andre europeiske land, som lokaltrafikken
i Berlin og togsystemet i Sveits, bør inspirere NSB og dei andre
aktørane som skal betre og utvikle norsk jernbane.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, meiner at NSB bør
leggje vekt på meir og betre marknadsføring og informasjon ut til
kundane om framtidas jernbane – med nye togsett, høgare komfort,
høgfartstog og dei tilboda som vil kome frå 2012.
Eit anna fleirtal, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Kristeleg
Folkeparti og Venstre, vil trekkje fram at hovudmålet for NSB
er å auke delen som reiser kollektivt med jernbane og styrkje jernbanen
i konkurranse med mindre miljøvenlege transportformer.
Dette fleirtalet viser til at
kjøpsavtalen mellom staten og NSB om persontrafikk gir eit auka tilbod.
NSB må vere seg sitt ansvar bevisst som dominerande aktør og arbeide
systematisk for å auke kvalitet og effektivitet i verksemda.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti vil peke på at komiteen har
stilt spørsmål til statsråden om NSBs utvikling og posisjon som viser
det årlige totalmarkedet for person- og godstransport i Norge i
perioden 1997–2007, samtidig som det også har bedt om et anslag
på den årlige utviklingen i planperioden for meldingen (2009–2013). Disse
medlemmer vil peke på at statsråden i sitt svar peker på
at NSB i sin konsernplan for perioden har lagt opp til en vekst
på 3,5 pst. pr. år i trafikkveksten for persontogvirksomheten utenom
Gjøvikbanen. På Gjøvikbanen er det forventet en vekst på 1,5 pst.
I tillegg er det forventet en vekst i Norge på godstransporten i perioden
på ca. 6 pst. For godstransporten i Sverige forventer man en nullvekst. Disse
medlemmer vil peke på at dette er tall som på grunn av dagens
økonomiske situasjon virker altfor høye, noe også statsråden peker
på.
Disse medlemmer vil peke på at
dagens situasjon kan innebære at den svært positive utviklingen
som selskapet har hatt siden 2003, både når det gjelder person-
og godstransport, nå kan stoppe opp for de kommende årene. Dette
vil også ha stor innvirkning på selskapets økonomiske utvikling.
Disse medlemmer vil i den forbindelse
også peke på at selskapet de siste årene har hatt forholdsvis store
salgsgevinster som følge av at Eiendomsselskapet Rom Eiendom AS
har solgt utviklingseiendommer. Dette har gitt selskapet store årlige
inntekter. Disse medlemmer vil peke på at NSB i sine
planer for perioden 2009–2013 også har lagt til grunn en årlig salgsgevinst på
i gjennomsnitt 170 mill. kroner pr. år.
Disse medlemmer vil peke på at
med bakgrunn i finanskrisen og konjunkturomslaget har en rekke byggeprosjekter
blitt lagt på is, og da i stor grad boligprosjekter. Dette vil sannsynligvis
innebære en kraftig reduksjon i salgsgevinsten i kommende periode.
Disse medlemmer vil peke på at
inntektene fra salgsgevinstene fra Rom Eiendom AS utgjør om lag
20–30 pst. av selskapets driftsresultat. Disse medlemmer er
derfor bekymret for at bortfallet av såpass store inntekter innebærer
at selskapet etter hvert kan få store problemer med å drive videre
med overskudd. Disse medlemmer mener dette er en
bekymringsfull utvikling som selskapet må ta tak i.
Komiteen meiner at
det er uakseptabelt at togtrafikken er prega av mange forseinkingar, innstilte
avgangar og for låg punktlegheit. Dette bidrar til å svekke jernbanens
og dermed NSBs omdøme og attraktivitet for kundane.
Komiteen har klare forventningar
om at NSB arbeider hardt og systematisk med å betre punktlegheit,
regularitet og avvikshandtering innafor person- og godstrafikken.
Dette gjeld både med dei verkemidla selskapet sjølv rår over og
i nært samarbeid med Jernbaneverket og andre transportutøvarar.
Komiteen vil peike på at det
er viktig at NSB har beredskapsplanar for avvik som er operative og
kjende også for kundane, slik at det raskt kan settjast inn bussar
og annan alternativ transport ved brot i togtrafikken, og slik at
informasjon om brot og alternativ transport blir gitt til passasjerane.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil peke på at det
fortsatt er store utfordringer når det gjelder punktlighet. Disse medlemmer er
kjent med at mange av forsinkelsene i stor grad skyldes problemer
med infrastrukturen. Men det har også kommet tydelig frem at NSB
heller ikke har klart å beholde og rekruttere nok lokomotivførere
og konduktører. Dette har ført til at NSB i perioder har hatt problemer
med å levere de togtjenestene selskapet er satt til å løse. Disse
medlemmer vil likevel peke på at det er viktig for selskapet
å rydde opp i dette, slik at ikke den gode utviklingen og tilliten
selskapet har opparbeidet seg de siste årene, stopper opp eller
går tilbake fordi kundene mister tilliten på grunn av feil og mangler
ved tilbudet.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Venstre, viser til at Regjeringa legg vekt på at eigarskapet
til NSB skal brukast som eit samferdselspolitisk verkemiddel. Dette
skal skje gjennom prinsipielle føringar som gir rammer for den daglege
drifta der NSB har stor forretningsmessig fridom. Fleirtalet sluttar
seg til Regjeringa sitt mål for det statlege eigarskapet i NSB-konsernet.
Eit anna fleirtal, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
meiner statleg eigarskap sikrar store nasjonale aktørar innafor
både godstrafikk på bane og i kollektivtransport med buss. Dette gir
også store moglegheiter for samspel mellom buss og bane som styrkjer
det samla kollektivtilbodet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre kan ikke se at det
i et marked preget av sunn konkurranse mellom flere aktører, er
nødvendig med et omfattende statlig eierskap for å sikre toget en
sterk posisjon i konkurransen med andre transportmidler. Med henvisning
til foranstående er det åpenbart at NSB med dagens rammebetingelser
åpner for at selskapet kan utvikle sine sterke sider, og at man
er i stand til å utvikle et godt tilbud videre.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at det kan være svært fornuftig for selskapet
å kunne få inn private eiere og at dette kan være med å styrke selskapet både
med hensyn til fremtidig konkurranse, samtidig som det kan bidra
til ny og økt kompetanse inn i selskapet.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre vil peke på at en av hovedhensiktene
med å skille NSB ut som eget trafikkselskap var å øke NSB frihet
til å prioritere på forretningsmessig grunnlag. Ut over dette skulle
staten kjøpe tjenester av NSB.
Disse medlemmer mener NSB selv
er best skikket til å vurdere hvilke tiltak som bør iverksettes
for på best mulig måte å oppfylle målsettingen med virksomheten,
og at utviklingen av NSBs virksomhet derfor ikke bør detaljstyres
fra Stortinget.
Disse medlemmer viser til tidligere
merknader, og vil trekke frem at nyskapning, skjerping av fokus
og økt kundeorientering bør gjennomføres ved å åpne for økt konkurranse
på sporet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i løpet av 2009
legge frem en sak om statlig nedsalg og børsnotering av NSB."
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
vil vise til at Regjeringa da den tiltredde, vedtok å ikkje settje
ut fleire strekningar for persontrafikk på bane ut på anbod. Fleirtalet meiner
det er gode grunnar til dette. Jernbanedrift har høge etableringskostnader
og det er naturleg å utnytte stordriftsfordelane i eitt selskap.
I ein situasjon der kapasiteten i store delar av infrastrukturen
er høgt utnytta, er det særlege gevinstar gjennom effektiv samordning
av ressursar og tilbod i eit stort trafikkselskap.
Fleirtalet vil vise til at ei
av jernbanens hovudutfordringar er langvarig manglande prioritering
av jernbanen under tidlegare regjeringar.
Fleirtalet vil peike på den sjølvmotseiande bodskapen
frå opposisjonspartia som på den eine sida er tilfreds med utviklinga
i NSB og understrekar at denne utviklinga må halde fram, samstundes
som dei vil svekke NSB ved å settje viktige banestrekningar ut på
anbod. Det betyr i praksis å opne for å gi private selskap eksklusiv trafikkrett
i mange år. Ei ideologisk tru på at konkurranseutsetting automatisk
vil tene brukarane, vil i praksis bidra til å fragmentere norsk
jernbane. Fleirtalet vil i staden styrke togtilbodet
gjennom å gi NSB utviklingsmoglegheiter og samstundes stille krav
til det statlege togselskapet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil fortsatt peke
på at konkurranseutsettingen av Gjøvikbanen har vært svært vellykket. Disse
medlemmer viser til at alle de reisende med Gjøvikbanen
har fått 40 pst. flere avganger enn før konkurranseutsettingen uten
at de statlige utgiftene har økt. I tillegg har Gjøvikbanen også
hatt en svært god økning i passasjerantallet. Dette viser med all
tydelighet at konkurranse gir kundene et langt bedre tilbud. Samtidig
viser dette også at NSB klarer seg godt i konkurranse med andre
aktører.
Disse medlemmer vil også vise
til forslag satt fram under Stortingets behandling av statsbudsjettet
for 2007 om å foreta tilsvarende anbudsutlysing av driften på Kongsvingerbanen. Disse medlemmer har
merket seg at NSBs ledelse på høringen i forbindelse med Stortingets
forrige behandling av NSBs virksomhet i 2007 uttalte at Kongsvingerbanen
er godt egnet som en videreføring av bruk av anbud. Disse
medlemmer er overbevist om at Kongsvingerbanens reisende
ville få et bedre tilbud med anbud. Disse medlemmer merker
seg det paradoksale og selvmotsigende i de rød-grønnes aversjon
mot konkurranseutsetting. Til tross for at de anerkjenner suksessen
på Gjøvikbanen og hilser velkommen at NSB arbeider i konkurranseutsatt
virksomhet i Norden med stor suksess, er det nei til mer konkurranse
på persontransport i Norge. Disse medlemmer har merket
seg NSB-ledelsens egne utsagn om hva konkurranseutsettingen av Gjøvikbanen
og suksessen tidligere NSB Anbud, nå NSB Gjøvikbanen AS, har hatt
der og har betydd for hele selskapet. Disse medlemmer vil
videre vise til de positive uttalelsene om hva konkurranseutsettingen gjorde
med NSB som organisasjon allerede fra konkurranseutsetting ble varslet,
altså allerede forut for tildelingen til NSB Anbud AS som vant.
Man fjerner ikke effekten av monopolet på de øvrige strekningene
gjennom avkastningskrav, utbytte og kjøpsavtale. Disse medlemmer understreker
at formålet med anbud er ytterligere å styrke tilbudet til brukerne,
de reisende, men er glad for den økte tilfredshet og lagånd blant
de ansatte og hele selskapet som sådant.
Disse medlemmer vil derfor foreslå
at man går videre med denne prosessen, og at for eksempel Bergensbanen,
Kongsvingerbanen, Sørlandsbanen og Trønderbanen er nye strekninger som
bør legges ut for konkurranse i 2010 som neste ledd i en prosess
for å styrke transporttjenesten så vel som tjenestetilbydere.
Disse medlemmer foreslår derfor:
"Stortinget ber Regjeringen om å starte arbeidet med
å konkurranseutsette flere jernbanestrekninger i 2009."
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre vil peke på at konkurranse
på sporet er et godt virkemiddel for å få mer trafikk over på tog,
og et virkemiddel som må tas i bruk i miljøarbeidet. Disse
medlemmer vil vise til at samferdselsminister Liv Signe
Navarsete i Klassekampen torsdag 5. mars 2009 uttalte:
"Anbudspolitikken i jernbanesektoren ligger fast.
Mitt inntrykk er at denne politikken virker i forhold til effektivitet
og lønnsomhet."
Komiteens medlem fra Venstre deler
samferdselsministerens synspunkt. Dette medlem vil
også vise til at Regjeringen har foreslått endringer i yrkestransportlova
og jernbaneloven som sikrer ansattes rettigheter ved bruk av konkurranse
i kollektivtransporten, og at dette gir et godt grunnlag for å videreføre
arbeidet med konkurranse på sporet. Ettersom erfaringene med konkurranse
er positive og de ansattes rettigheter er sikret,vil dette
medlem peke på at Regjeringens motstand mot bruk av konkurranse
i kollektivtrafikken er et rent utslag av en ideologisk tilnærming
og regjeringspartienes tette bindinger til fagforeningene. Dette
medlem vil peke på at Regjeringen med dette er til hinder
for å oppfylle hovedmålet med eierskapet i NSB, som er å styrke
kollektivtrafikkens konkurranseevne og øke andelen som reiser kollektivt.
Dette medlem vil peke på at Regjeringen
og regjeringspartiene skylder på tidligere regjeringer når man blir
konfrontert med utfordringene innen jernbanen. Dette medlem mener
dette er ansvarsfraskrivelse, særlig i lys av Regjeringens motstand
mot å videreføre satsingen med konkurranse på sporet. Hovedutfordringene
har vært og er fremdeles at det ikke finnes politisk flertall i
Norge for en offensiv satsing på jernbanen og kollektivtrafikken.
Regjeringspartiene er og har vært en del av dette flertallet i lang
tid. Dette medlem vil blant annet vise til at Regjeringen
har lagt fram en nasjonal transportplan som ikke svarer til de klare
forventningene fra aktørene innenfor jernbanen i Norge om en økt
og offensiv satsing. En rekke viktige prosjekt i Intercity-trafikken
på Østlandet er skjøvet ut i tid, og satsingen er altfor uforpliktende.
I tillegg tar ikke Regjeringen nødvendige grep for å øke kapasiteten
og redusere reisetiden i langdistansetrafikken.