I dokumentet fremmes følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen snarest fremme forslag
om at ideelle organisasjoner som er avhengige av sambandsutstyr
for å kunne gjennomføre redningsaksjoner med sikte på å redde liv
og helse, får fritak fra å betale årlig konsesjonsavgift etter teleloven.
Inntektsbortfallet blir dekket ved at Post- og teletilsynet effektiviserer tilsvarende."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Karita Bekkemellem, Eirin Faldet, Irene Johansen, Torstein Rudihagen,
Tor-Arne Strøm og Truls Wickholm, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud,
lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker og
Trond Helleland, fra Sosialistisk Venstreparti, Sofus Vikeså Kjeka,
fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet, Jenny Klinge,
og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til vedlagte uttalelse
datert 29. mai 2009 fra Samferdselsdepartementet v/statsråden
i saken.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
deler synet om at frivillige organisasjoner yter viktige bidrag
på en rekke områder bl.a. i forbindelse med redningsaksjoner. I
forbindelse med disse aktivitetene har organisasjonene er rekke
kostnader knyttet til innkjøp av varer og tjenester. Flertallet er skeptisk
til at man uthuler etablerte offentlige ordninger ved å gi fritak
for enkelte grupper. Flertallet ønsker at utfordringer
som dette forslaget gjelder og lignende problemer løses gjennom
generelle tilskuddsordninger overfor de frivillige organisasjonene. Flertallet er
derfor fornøyd med Regjeringens løfte om 1 mrd. kroner ekstra til
frivilligheten.
Flertallet har merket seg at
dersom tilsynet skulle gi enkelte aktører/brukere unntak fra plikten
til å betale gebyr, ville det innebære at andre aktører/brukere
måtte finansiere virksomheten til dem som eventuelt vil nyte godt
av unntaket.
Flertallet har ingen merknader
utover dette, og foreslår at forslaget ikke bifalles.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre er enig i at frivillige
organisasjoner yter viktige bidrag på en rekke områder, blant annet
i forbindelse med redningsaksjoner. Innsatsen til frivillige organisasjoner
er helt avgjørende for beredskap og redningsarbeid, enten det er
i perioder med stor utfart eller det er i enkeltaksjoner på sjøen
eller i fjellet. Disse medlemmer er kjent med at
frivillige organisasjoner bruker mye tid og arbeid på å skaffe midler
til drift av organisasjonene. Utgifter til utstyr og deltakelse
i redningsaksjoner er store, og sambandsutstyr er helt avgjørende
for den verdifulle innsatsen disse organisasjonene yter.
Disse medlemmer peker på at fritak
fra konsesjonsavgiften for bruk av sambandsutstyr vil bedre organisasjonenes
økonomi.
Disse medlemmer peker på at organisasjonenes
innsats sparer det offentlige for store summer. Det er urimelig
når store deler av det statlige tilskuddet må betales i gebyr til
det offentlige.
Disse medlemmer viser til at
Post- og teletilsynet er selvfinansierende. Driften blir primært finansiert
gjennom avgifter og gebyr. Avgifter innbetalt av ideelle organisasjoner
utgjør en svært liten del av de totale inntektene til Post- og teletilsynet. Disse
medlemmer mener derfor at Post- og teletilsynet bør kunne
kompensere for et eventuelt inntektsbortfall uten at dette går ut over
andre brukere.
Disse medlemmer har ellers ingen
merknader og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen snarest fremme forslag
om at ideelle organisasjoner som er avhengige av sambandsutstyr
for å kunne gjennomføre redningsaksjoner med sikte på å redde liv
og helse, får fritak fra å betale årlig konsesjonsavgift etter teleloven.
Inntektsbortfallet blir dekket ved at Post- og teletilsynet effektiviserer tilsvarende."
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre:
Stortinget ber Regjeringen snarest fremme forslag
om at ideelle organisasjoner som er avhengige av sambandsutstyr
for å kunne gjennomføre redningsaksjoner med sikte på å redde liv
og helse, får fritak fra å betale årlig konsesjonsavgift etter teleloven.
Inntektsbortfallet blir dekket ved at Post- og teletilsynet effektiviserer tilsvarende.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:77 (2008–2009) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud og Gjermund Hagesæter
om fritak for ideelle organisasjoner fra å betale konsesjonsavgift
for bruk av sambandsutstyr som er nødvendig for å kunne utføre aksjoner
som har til hensikt å redde liv og helse – bifalles ikke.
Samferdselsdepartementet viser til Transport- og
kommunikasjonskomiteens brev 23.04.2009 med vedlagt Dokument 8-forslag,
hvor det foreslås å gi fritak for ideelle organisasjoner fra å betale
konsesjonsavgift for bruk av sambandsutstyr som er nødvendig for
å kunne utføre aksjoner som har til hensikt å redde liv og helse.
Det fremgår av forslaget at Røde Kors betaler
en årlig konsesjonsavgift til staten på ca. 500 000 kr for bruk
av sambandsutstyr. Videre opplyses det at organisasjonene som tilhører
"Frivillige redningsfaglige forum" betaler i alt ca. 2 mill. kr
i årlig konsesjonsavgift til Post- og teletilsynet, som administrerer
gebyrer etter forskrift om gebyr 21.02.2005 nr. 168.
Samferdselsdepartementet bemerker:
Saken dreier seg om gebyrer som betales for tillatelse
til bruk av såkalt lukket sambandsnett. Bakgrunnen for kravet om
tillatelse til bruk er at frekvenser er en begrenset ressurs. Post-
og teletilsynet administrerer og koordinerer nasjonal og internasjonal
frekvensforvaltning. Tilsynet er selvfinansierende og et grunnleggende
utgangspunkt for ileggelse av gebyrer med hjemmel i nevnte forskrift
er at tilsynets gebyrer skal være kostnadsorienterte. Ved beregningen
av gebyrer legges det blant annet vekt på tilsynets kostnader på
det aktuelle saksområdet, og på kostnader hver gebyrpliktige bruker
påfører tilsynet. Inkludert i dette er både direkte og indirekte
kostnader, tidligere og fremtidige kostnader, den gebyrpliktige
ressursbruk og økonomiske evne, og hensynet til god ressursforvaltning.
Dersom tilsynet skulle gi enkelte aktører/brukere unntak
fra plikten til å betale gebyr, ville det innebære at andre aktører/brukere
måtte finansiere virksomheten til de som eventuelt vil nyte godt av
unntaket. Løsningen vil stride klart mot det grunnleggende prinsippet
om kostnadsrelatert selvfinansiering som tilsynets gebyrer bygger på.
Det finnes i dag ingen eksempler der enkelte brukere unntas fra
å betale gebyr for bruk av Post- og teletilsynets tjenester.
Jeg deler forslagsstillers vurdering om at frivillige
organisasjoner yter viktige bidrag på en rekke områder bl.a. i forbindelse
med redningsaksjoner. I forbindelse med disse aktivitetene har organisasjonene
er rekke kostnader knyttet til innkjøp av varer og tjenester. Jeg
mener at det offentlige bør være tilbakeholdne med å etablere mindre
spesialordninger, men først og fremst bør se på større grep og generelle
tilskuddsordninger overfor de frivillige organisasjonene.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 4. juni 2009
Per Sandberg |
Jan Sahl |
leder |
ordfører |