1. Sammendrag

Det fremmes i dokumentet følgende forslag:

"I

Stortinget ber Regjeringen opprette nye rutiner for å sikre retten til at sensitive helseopplysninger ikke formidles i påhør av andre. Legevisitten bør reformeres på en slik måte at taushetsplikten ivaretas.

II

Stortinget ber Regjeringen utvikle standarden for elektronisk postjournal slik at individualiserende kjennetegn ved enkle grep kan erstattes med genererte pseudonymer.

III

Stortinget ber Regjeringen om en redegjørelse for hvor stort behovet for tilgang til pasientjournaler på tvers av helseforetakene faktisk er.

IV

Stortinget ber Regjeringen etablere rett til innsyn i tilgangsloggen til pasientjournalen.

V

Stortinget ber Regjeringen opprette et moratorium mot etablering av nye helseregistre inntil dagens registre er gjennomgått.

VI

Stortinget ber Regjeringen opprette en løsning med såkalt elektronisk kjernejournal hvor den enkelte kan samtykke til at livsnødvendige opplysninger kan lagres pseudonymisert og kryptert.

VII

Stortinget ber Regjeringen legge til rette for opplærings- og holdningsskapende tiltak for at taushetsplikten skal etterleves, eksempelvis som del av kvalitetssikringsarbeidet i helseforetakene."

Forslagsstillerne krever at Regjeringen sikrer den enkeltes rett til vern av private helseopplysninger i henhold til Personvernkommisjonens innstilling. Forslagsstillerne mener det må være opp til pasienten selv om vedkommende ønsker at helseopplysninger gjøres tilgjengelig for annet helsepersonell.

Forslagsstillerne ser positivt på at informasjonen i helsevesenet i større grad digitaliseres, og er positive til mer elektronisk samhandling som kan gjøre det lettere og mer effektivt å dele relevant informasjon og med dette forbedre behandlingen.

Forslagsstillerne er positive til utviklingen av en såkalt kjernejournal, hvor livsnødvendige opplysninger kan registreres, men mener dette må rammes inn lovmessig slik at det klart fremgår at det er livsnødvendige opplysninger som registreres.

Forslagsstillerne er bekymret for pasientens personvern dersom det opprettes direkte tilgang til pasientjournaler på tvers av virksomheter og ber om en redegjørelse for hvor stort behovet for tilgang til pasientjournaler på tvers av helseforetakene egentlig er.

Det vises til at det opprettes stadig flere helseregistre i Norge. Forslagsstillerne mener at mange av disse utvilsomt har en fornuftig samfunnsmessig begrunnelse, men påpeker at ingen av dem brukes i forbindelse med medisinsk behandling av pasienter. Det framholdes at registrene koster svært mye i et allerede presset helsebudsjett, og at det er svært kostnadskrevende å holde flere slike registre tilstrekkelig oppdatert. Forslagsstillerne mener dette er vanskelig å forsvare ut fra et ønske om effektiv bruk av både økonomiske og menneskelige ressurser i helsevesenet.

Forslagsstillerne er positive til eksempelvis Kreftregisteret, men kritisk til at stadig flere registre foreslås opprettet. De mener det bør iverksettes en kritisk gjennomgang av hvordan personvernet blir ivaretatt i de registre som allerede eksisterer, før man etablerer flere slike registre.

Det påpekes at med et pseudonymt register er det gjennom lovregulering sikret at det er forskjellige parter som må involveres før man kan gå tilbake til enkeltperson, og det er i tillegg tekniske hindringer. Etter forslagsstillernes mening er derfor et pseudonymt register klart mindre inngripende enn et personidentifiserbart register, og derfor mer ønskelig.