Regjeringa har lagt til grunn ei planramme i
NTP 2010–2019 som ligg 100 mrd. kroner høgare enn den vedtekne planramma
for NTP 2006–2015. Dette er ei auke på 45 pst. Samanlikna med ei framskriving
av saldert budsjett for 2009 er auka på 76 mrd. kroner.
Samla gir dette ei planramme på 321,9 mrd. kroner
i planperioden. Dette inkluderer midlane som vil inngå i rammetilskotet
og rentekompensasjonsordninga til fylkeskommunane. Denne ordninga
vil ha ei årleg ramme på 2 mrd. kroner, som gir grunnlag for tilsvarande
aktivitetsnivå. Fordeling av ramma er vist i tabell 6.1. Økonomiske
rammer for fylkesvegnettet i NTP er planrammer slik de ville vere
utan forvaltningsreforma. Endelig ramme, fordeling mellom stat og
fylke og fordeling mellom fylka blir avklart i kommuneproposisjonen
for 2010.
Samanlikna med NTP 2006–2015 gir dette ei gjennomsnittleg
årleg auke i planperioden 2010–2019 for:
Jernbaneverket med
3 390 mill. kroner (eller 58,2 pst).
Vegformål med 6 139 mill. kroner (eller
39,0 pst). Dette inkluderer midlene som vil inngå i rammetilskuddet
til fylkeskommunene samt rentekompensasjonsordningen.
Kystverket med 471 mill. kroner (eller
76,8 pst).
Tabell 6.1 Rammefordeling statlege midlar.
Årleg gjennomsnitt. Mill. 2009-kroner
| NTP
2006–2015 | Saldert budsjett
2009 | NTP
2010–2013 | NTP
2014–2019 | NTP
2010–2019 |
Jernbaneverket | 5 824 | 7 000 | 8 783 | 9 501 | 9 214 |
Vegføremål1 | 15 749 | 16 865 | 20 583 | 22 757 | 21 888 |
Kystverket | 614 | 703 | 1 010 | 1 136 | 1 085 |
Sum | 22 187 | 24 568 | 30 376 | 33 394 | 32 187 |
1 Inklusiv midlar som vil inngå i rammetilskotet til
fylkeskommunane og rentekompensasjonsordninga til fylkeskommunane.
Denne ordningen vil ha en årlig ramme på 2 mrd. kroner, som gir grunnlag
for tilsvarende økning i aktivitetsnivået på fylkesvegnettet.
Avhengig av dei økonomiske konjunkturane blir det
lagt opp til ei gradvis opptrapping i første del av planperioden.
Regjeringa vil i tillegg imøtekome lokal vilje
til å forsere utbygging av vegnett, kollektiv infrastruktur og drift
gjennom bompengar. Det vil bli lagt opp til å ta i bruk bompengar
der det er lokal politisk vilje til dette. Ein reknar med at om
lag 60 mrd. kroner i bompengar vil kome i tillegg til dei statlege
økonomiske rammene i perioden.
Viktige prioriteringar er:
Ei betydeleg auke
av vedlikehaldet – for betre å ta vare på eksisterande infrastruktur.
Eit løft i satsinga på store riksvegsinvesteringar, med
ei gjennomsnittleg årleg auke på 80 pst (eller om lag 2,2 mrd. kroner
årleg) i perioden 2010–2019 samanlikna med NTP 2006–2015. Regjeringa
legg vekt på god regional fordeling av midlane for å utvikle levedyktige
lokalsamfunn og stimulere til næringsutvikling i alle deler av landet.
Ei ny rentestønadsordning med ei ramme
på 2 mrd. kroner årleg til transporttiltak i fylka. Dette gir fylka
moglegheit til å auke satsinga på transportinfrastrukturen.
Betydeleg satsing på store jernbaneinvesteringar,
med ei gjennomsnittleg årleg auke på om lag 2 mrd. kroner i perioden
2010–2019 samanlikna med NTP 2006–2015. Regjeringa legg opp til
ei konsentrert satsing på Vestfold-, Østfold- og Dovrebana. På Østfoldbana
vert m.a. nytt dobbeltspor på strekninga Oslo–Ski prioritert.
Satsinga på fleire kryssingsspor og auka
terminalkapasitet vil gi ei tilnærma dobling av godskapasiteten
på jernbana. Vidare blir vegtilknyting til viktige stamnetthamner
og andre knutepunkt prioritert. Dette vil bidra til å redusere veksten
i godstransport på veg.
Auke satsinga til rassikringstiltak på
veg til 1 mrd. kroner årleg. Dette er viktig for å sikre næringsliv
og folk flest trygge og føreseielege transportar i heile landet.
Betre tilbod i ferjedrifta gir betre kapasitet
og frekvens og medverkar til utvikling av vekstkraftige regionar.
Ei betydeleg auke i programområda for veg. Innsatsen
er m.a. knytt til bygging av midtrekkverk, gang- og sykkelvegar
og tiltak for universell utforming. Satsing på trafikktryggleikstiltak
har god effekt for å redusere talet på drepne eller hardt skadde
i vegtrafikken.
Maritime trafikksentralar blir fornya for
å sikre at sjøtryggleiken framleis skal halde eit høgt nivå. Vidare
vil Kystverket sine fartøy bli skifta ut, noko som vil bidra til
meir effektiv drift.
Samanlikna med NTP 2006–2015 blir det ei sterk
satsing på tiltak i farleier og fiskerihamner som vil medverke til
ein sikrare og meir konkurransedyktig sjøtransport og styrka næringsutvikling
langs kysten.
Brukarfinansieringa av navigasjonsinstallasjonar
(kystgebyret) og årsavgift for hamnetryggleik blir fjerna. Dette
utgjer ei avgiftslette på om lag 115 mill. kroner årleg for sjøtransporten.
Den kraftige satsinga Regjeringa vil gjennomføre
for å forbetre infrastrukturen gir god måloppnåing. Regjeringa sine
prioriteringar vil m.a.:
Gi betydeleg reduksjon
av reisetidene på riksvegnettet. Vinsten blir størst på strekningane
E6/E136 Oslo–Ålesund, E39 Bergen–Ålesund, rv 80/E6/E8 Bodø–Tromsø
og E6 Oslo–Trondheim. Reisetidene vil her bli redusert med rundt 30–35
minutt. Den samla reisetida på kyststamvegen E39 Stavanger–Trondheim
blir redusert med om lag 60 minutt Framkomsten på E16 Oslo–Bergen
vil bli betre ved at Filefjell blir utvikla til tilnærma vinteropen
veg.
Auke punktlegheit og regularitet for gods-
og persontog. Punktlegheita for tog vil auke frå 87 til 90 pst.
og forseinkingstida vil bli om lag halvert frå dagens nivå på 10 600
timar.
Betre trafikktryggleiken på veg. Regjeringa
vil styre mot eit mål om at talet på drepne eller hardt skadde i
trafikken skal reduserast med minst ein tredel innan 2020. Tryggleiken
for dei andre transportformene skal oppretthaldast.
Betre tryggleiken til sjøs og legge til
rette for at hamnene kan utvikle seg til intermodale knutepunkt.
Betre tilhøve for gåande og syklande ved
at det blir bygd om lag 500 km nye gang- og sykkelanlegg, inkl.
anlegg som blir finansiert med bompengar. I tillegg vil fleire gåande
og syklande gje miljøvinstar.
Bidra til at klimamålet for transportsektoren
blir nådd i løpet av planperioden. Gjennom transportpolitikken blir
det gjort viktige grep for å få ned utsleppa, m.a. gjennom godsstrategien
for jernbane, tiltak for å styrke sjøtransporten samt tiltak for
gåande og syklande og kollektivtransport.
Gi eit meir universelt utforma og tilgjengeleg transportsystem.
På stamvegnettet vil nærare 100 knutepunkt og 1 500–2 000 av totalt
6 500 haldeplassar bli oppgradert til ønska standard. For jernbanen
vil det bli prioritert å oppnå tilgjenge til dei fleste stasjonane
og universell utforming av dei mest trafikktunge knutepunkta.
Komiteen deler Regjeringens
oppfatning av at samferdselssektoren er godt egnet for å bidra til å
holde sysselsettingen oppe.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til den totale rammen for NTP på 322 mrd. kroner. Regjeringen
legger opp til en formidabel samferdselssatsing, 100 mrd. kroner
mer til samferdsel enn i inneværende NTP. Dette vil gi nedkorting av
reisetid på viktige strekninger, både for reiser med bil, båt og
tog.
Flertallet har merket seg at
Regjeringen legger opp til å fase opptrappingen varslet i NTP så raskt
som mulig inn i økonomien, tilpasset helheten i de årlige budsjettopplegg
og ut fra utviklingen i den økonomiske situasjonen. Flertallet legger
til grunn at Regjeringen følger opp disse forutsetningene i lys
av konjunktursituasjon i perioden. Det kan bety en noe raskere opptrapping.
Flertallet viser til at Regjeringen
mener samferdselstiltak, både investeringer, fornyelse og vedlikehold,
er gode tiltak når målet er å skape positiv aktivitet som sysselsetter
mange mennesker. Som en følge av det inneholdt Regjeringens tiltakspakke
for arbeid samferdselstiltak på om lag 3,8 mrd. kroner.
Flertallet vil peke på at med
en eventuelt raskere opptrapping av innsatsen innenfor totalrammen
på 322 mrd. kroner, vil noen viktige prosjekter bli tidligere startet
og raskere ferdig enn planlagt.
Flertallet viser til St.prp.
nr. 86 (2008–2009) Kommuneproposisjonen 2010, og der legges det opp
til å bevilge 1 mrd. kroner til det nye fylkesvegnettet utover det
som er ramma i NTP. Det varsles ellers en opptrapping av bevilgning
til fylkesveiene i åra framover.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at trafikksikkerhet
står sentralt i de respektive partiers samferdselspolitikk. Tragiske trafikkulykker
rammer enkeltmennesker og pårørende hardt, og innebærer også store
samfunnsøkonomiske kostnader. Det er særlig behov for å styrke sikkerheten
i vegtrafikken, og det må i større grad legges til rette for syklende og
gående. Disse medlemmer mener Regjeringens forslag
til økonomiske rammer for planperioden ikke er tilstrekkelig for
å møte de store utfordringene vi står overfor.
Disse medlemmer mener et godt
utbygd vegnett er selve livsnerven i transportsystemet. I distriktene
er vegtransport ofte eneste alternativ og bedre vegløsninger er
helt sentralt for å sikre framkommelighet, sikkerhet og miljø i
mer befolkningstette strøk. Disse medlemmer vil vise
til at kollektivtransport mange steder ikke er et reelt alternativ
til bil. Disse medlemmer mener derfor det må satses
på flere, bedre og sikrere veger, samtidig som det investeres i
tryggere gang- og sykkelveger.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti peker på at viktige jernbanesatsinger som Ringerikstunnelen
og sammenkopling av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen nå må realiseres. Dette
medlem vil derfor øke den totale rammen for NTP 2010–2019
med 15 mrd. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader om generelle økonomiske rammer i innstillingens
kapittel 1.2.2 med oversikt over de økonomiske rammene for Fremskrittspartiets
NTP. Disse medlemmer gjengir for ordens skyld tabellen:
Tabell 1: Ramme for Fremskrittspartiets
NTP
Ramme for FrPs NTP | totalbeløp | byggetid | 2010–2034 | 2010–2019 |
Riksveiinvesteringer | 275 | 25 | 275 mrd. | 200 mrd. |
Opprustning av
øvrige riksveier | 225 | 25 | 225 mrd. | 90 mrd. |
Rassikring | 1 | årlig | 25 mrd. | 10 mrd. |
Jernbaneinvesteringer | 90 | 15 | 90 mrd. | 60 mrd. |
Storbypakke | | | 100 mrd. | 100 mrd. |
Trafikksikkerhet | 1 | årlig | 25 mrd. | 10 mrd. |
Kollektiv | 1 | årlig | 25 mrd. | 10 mrd. |
Riksveiferjer | 3 | årlig | 75 mrd. | 30 mrd. |
Drift og vedlikehold
veier | 5 | årlig | 125 mrd. | 50 mrd. |
Låneordning ekstraprosjekt | 2 | | 50 mrd. | 20 mrd. |
Total
FrPs tillegg til NTP | | | 1 015
mrd. | 580 mrd. |
Regjeringens forslag til NTP
2010-2019 | | | 805 mrd. | 322 mrd. |
Totalsum
FrPs NTP | | | 1 820
mrd. | 902 mrd. |
Disse medlemmer ønsker samtidig
en lengre planperiode enn Regjeringen, og legger opp til en planramme
for perioden 2010–2034 på totalt 1 820 mrd. kroner.
Disse medlemmer går imot Regjeringens
forslag om å overføre 17 150 km med øvrige riksveger til fylkene. Disse
medlemmer setter derfor av en egen planramme på 225 mrd.
kroner for øvrige riksveger.
Disse medlemmer vil særlig prioritere
følgende:
Bygging av et komplett
motorvegnett mellom de største byene i Norge, samt mellom Norge
og utlandet (Sverige, Finland, Russland), i løpet av planperioden.
Offentlig-private samarbeid og prosjektfinansiering
Et løft i andre riksveginvesteringer
Strukturendringer for en mer effektiv organisering
av samferdselssektoren, blant annet et eget transportdepartement
og transportdirektorat og transporttilsyn.
Et betydelig løft for vedlikeholdet
Satsing på jernbane for persontransport
i IC-triangelet, satsing på kryssingsspor i resten av landet og
elektrifisering av enkelte jernbanetraseer.
Betydelig satsing på rassikkerhetsstiltak
over hele landet.
Gratis riksvegferjer
Erstatte Avinors kryssfinansiering av flyplassene
med egne poster over budsjettet.
Bedret trafikksikkerhet på veg.
Satsing på stamhavner som intermodale knutepunkt.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Høyre har lagt frem et helhetlig alternativ til St.meld.
nr. 16 (2008–2009) Nasjonal transportplan 2010–2019, hvor målsettingene
er å ta igjen det enorme etterslepet som er i samferdselssektoren
både innenfor investering og vedlikehold. For å nå målsettingene
i en ambisiøs samferdselspolitikk, må det tas i bruk nye virkemidler
for å sikre at Norge raskt kan få en mer moderne og sikrere samferdselssektor.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen i sitt forslag i St.meld. nr. 16 (2008–2009) Nasjonal
transportplan 2010–2019 legger opp til å bruke 7,18 mrd. kroner
årlig på riksveginvesteringer i perioden 2010–2019, hvilket er en
marginal økning fra gjeldende ramme for 2009, på 7,05 mrd. kroner. Disse
medlemmer har langt høyere ambisjoner når det gjelder riksveginvesteringer,
vil gjennomføre en kraftig økning av rammen, og fremmer derfor følgende
forslag:
"Rammen for riksveginvesteringer i Nasjonal transportplan
2010–2019 økes med 31 mrd. kroner og settes til 107,8 mrd. kroner,
som er en økning i forhold til forslag i St.meld. nr. 16 (2008–2009)
Nasjonal transportplan 2010–2019 på 40,4 pst."
Disse medlemmer viser videre
til at vedlikeholdsetterslepet på norske riksveger er anslått til 18
mrd. kroner og tilsvarende et sted mellom 6 og 7 mrd. kroner på
jernbanen. Gjennom lang tid har det vist seg at ordinære bevilgninger
ikke er tilstrekkelig til å få en akseptabel vegstandard. På bakgrunn
av dette har Høyre i sine alternative statsbudsjett for 2007, 2008
og 2009, foreslått å etablere et vedlikeholdssfond for samferdsel. Disse
medlemmer vil også peke på betydningen av å få vannvegene
(Haldenkanalen og Telemarkkanalen) inn i Nasjonal transportplan,
og viser til Innst. S. nr. 59 (2007–2008), jf. Dokument nr. 8:1
(2007–2008) om representantforslag fra stortingsrepresentantene
Øyvind Halleraker, Trond Helleland, Martin Engeset og Kari Lise
Holmberg om å ta vannvegene inn i Nasjonal transportplan:
"Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til at denne typen kulturminner på statlig hold
også kan berøre Miljøverndepartementet og Olje- og energidepartementet,
ved deres underliggende etater og virksomheter. Disse medlemmer
mener imidlertid at staten har et overordnet ansvar for bevaring og
utvikling av vannvegene, og at det derfor er behov for en langsiktig
forvaltningsplan på området.
Disse medlemmer ber om
at en forvaltningsplan for vannvegene utarbeides på en slik måte
at den kan tas inn som en integrert del av Nasjonal transportplan."
I forbindelse med behandling av Nasjonal transportplan
for 2010–2019 fremmer disse medlemmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen opprette et vedlikeholdsfond
på 50 mrd. kroner, hvor årlig avkastning utelukkende skal gå til
vedlikehold av veger, jernbane og annen transportinfrastruktur, herunder
vedlikehold av vannvegene (Haldenkanalen og Telemarkkanalen)."
Disse medlemmer viser videre
til behovet for å stimulere til overgang fra bilbruk til kollektive transportmidler
i storbyområdene. Gjennom bybaneprosjekter og superbusser med egne
traseer, kan det etablere kollektivløsninger som gir rask og trygg
transport, og som kan konkurrere med bil.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at Venstre i sin nasjonale transportplan øker overføringene
til kollektivtrafikken i byområdene med 10 mrd. kroner mer enn Regjeringens
forslag, og at Venstre vil at disse midlene skal brukes til å øke
belønningsordningen og støtte bybaneprosjekter. Dette medlem vil
peke på at dette gir et langt mer offensivt opplegg enn det Regjeringen
foreslår for styrking av kollektivtransporten i storbyområdene.
Det åpner også for mer midler til bybaneprosjekt enn det Høyres
medlemmer legger opp til i sitt forslag. Dette medlem vil
også peke på at Venstre i sitt helhetlige alternative nasjonale
transportplan øker overføringene til jernbanen med over 30 mrd.
kroner i løpet av planperioden, og øker totalrammen med 12,5 mrd.
kroner utover Regjeringens forslag.