Behovet for å få finansiert infrastruktur er
et tungtvegende hensyn i spørsmålet om brukerbetaling. Ofte støttes
bompengeprosjekter og andre brukerfinansierte prosjekter av næringsliv
og befolkning som er opptatt av å få utbygd infrastrukturløsninger
raskere. Selv om det kan være ønskelig å redusere brukerbetalingen
ut fra et effektivitetssynspunkt, vil dette skape store finansielle
problemer. De samfunnsmessige virkningene av et lavere nivå på investering
og drift av infrastruktur, vil etter Regjeringens syn være lite
ønskelig.
I NTP 2010–2019 er det totalt for perioden regnet
med annen finansiering på om lag 60 mrd. kroner på riksvegnettet.
Det legges ikke opp til å sette noe "tak" på totalt antall bompengeprosjekter.
Regjeringen mener det bør gjøres en konkret vurdering ved hvert
enkelt nytt prosjekt, slik at ikke bompengebelastningen blir for
stor i enkelte områder.
Også bompengesøknader på fylkesvegnettet må vurderes
av Regjeringen i forhold til aktivitetsnivå og bompengebelasting
på linje med prosjekter på det statlige vegnettet.
Regjeringen mener dagens utfordringer knyttet til
bompengefinansiering i større grad er knyttet til en utflytende
praktisering av retningslinjene, enn til det konkrete innholdet
i retningslinjene i seg selv. Det er imidlertid likevel viktig at
retningslinjene innholdsmessig ikke er så rigide at de hindrer gjennomføring
av prioriterte prosjekter, bl.a. i mer trafikksvake områder.
For å sikre også en god skjønnsmessig vurdering av
prioriterte prosjekter mener Regjeringen at det vil være lite hensiktsmessig
å formalisere retningslinjene i form av en forskrift, jf. omtalen
i Nasjonal transportplan 2006–2015.
Når det gjelder plassering av selve bomstasjonen,
bør bomstasjonen for et enkeltprosjekt være sentralt plassert i
forhold til dette utbyggingsprosjektet. Ved sammenhengende utbygging
av lengre strekninger bør det etableres flere bomstasjoner på strekningen,
slik at sammenhengen mellom betaling og nytte blir ivaretatt. I
bomringer rundt byer kan det etter Regjeringens vurdering ikke stilles
så strenge krav.
Regjeringen legger til grunn at det bare unntaksvis
kan settes opp bomstasjon på sideveg.
Regjeringen vil med utgangspunkt i et rimelighetshensyn
legge til grunn at det som hovedregel skal være etterskuddsinnkreving
i bompengeprosjekter.
Regjeringen legger fortsatt til grunn at hovedregelen
bør være at et bompengeprosjekt skal ha en bompengeandel på minst
50 pst. Det bør som hovedregel ikke tillates en bompengeperiode
ut over 15 år.
Drifts- og administrasjonskostnadene utgjør
i dag omlag 12 pst. av inntektene. Dersom man ikke ser en nedgang
i innkrevingskostnadene, vil Regjeringen vurdere andre måter å organisere innkrevingen
av bompenger på, for eksempel gjennom etablering av et nasjonalt
bompengeselskap.
Eurovignettdirektivet (Direktiv 1999/62 /EC) skal
samordne reglene og skal bestemme utformingen av bompengeordningen
for tunge kjøretøyer på hovedvegen i Europa med internasjonal trafikk.
Det nye direktivet kan få innvirkning på hvordan Norge utformer
sine bompengeprosjekter, særlig i forhold til rabattstrukturen da
det i direktivet settes krav til en flat rabatt på 13 pst. Rabattgrensen
vil gjelde for tunge kjøretøyer over 3,5 tonn i godstrafikk på TERN-vegnettet
(Trans European Road Network).
Regjeringens utgangspunkt er at Norge bør ha frihet
til å utforme de norske bompengesystemene i tråd med det som Stortinget
og lokale politiske interesser ønsker. Norge arbeider aktivt for
å oppnå løsninger og fortolkninger av revisjonsforslaget som i størst
mulig grad gir rom for å videreføre norsk bompengepolitikk og norsk avgiftspolitikk.
Ordningen med alternativ bruk av ferjetilskudd innebærer
at innsparte drifts- og kapitalkostnader kan benyttes som delfinansiering
av vegprosjekt som avløser, evt. innkorter ferjesamband. Investeringer
i riksveger skal som hovedregel prioriteres i de årlige statsbudsjettene,
i konkurranse med øvrige veger og formål på budsjettet. Ordningen
med alternativ bruk av ferjetilskudd er et avvik fra dette prinsippet.
For å legge til rette for økt bruk av ordningen, tilrår
Regjeringen maksimal lengde for utbetaling av innspart ferjetilskudd
blir økt til 30 år.
Det er åpent for at lokale myndigheter kan ta
initiativ til fornyet behandling av saker som er lagt frem for Stortinget
der ordningen blir benyttet.
Regjeringen har redusert kjørevegsavgiften ytterligere
i denne perioden og fjernet el-avgiften for skinnegående transport
i tråd med Soria Moria-erklæringens mål for å styrke skinnetransportens
konkurransekraft.
Drift og vedlikehold på Gardermobanen er den eneste
banestrekningen i det nasjonale jernbanenettet som er fullt ut brukerfinansiert.
Avinor AS har ansvaret for 46 statlige lufthavner og
er organisert som et heleid statlig aksjeselskap.
Luftfarten sin infrastruktur er selvfinansierende og
ligger ikke inne i de økonomiske rammene for NTP. Regjeringen vil
understreke at staten framdeles skal ha et overordnet ansvar for
å tilby en landsomfattende infrastruktur gjennom eierskapet i Avinor
AS. Avinor skal i størst mulig grad framdeles bygge på selvfinansiering
og samfinansiering. Samfinansieringen på om lag 1 mrd. kroner pr.
år utgjør grunnlaget for statens solidariske lufthavnpolitikk.
I utgangspunktet er det et statlig ansvar å
sikre finansieringen av infrastrukturen innenfor Avinor. Samferdselsdepartementet
stiller seg i utgangspunktet likevel positiv til at lokale private
aktører og kommuner i enkelte tilfeller kan være med på finansiere
mindre utbyggingsprosjekt i Avinor. Det er en fortsetning slike
prosjekter ikke blir gjennomført på bekostning av investeringer
det er viktigere for Avinor og for samfunnet å få gjennomført.
Sjøtransportens betaling for kostnader knyttet
til infrastruktur og tjenester kan deles inn i statlige gebyrer
og avgifter, samt betaling for bruk av kommunale havner.
Av Kystverkets budsjettramme for 2009 på om lag
1,7 mrd. kroner dekkes ca. 40 pst. gjennom gebyrer og avgifter.
Regjeringen ønsker å redusere graden av brukerfinansiering av infrastruktur
og tjenester for sjøtransport.
Regjeringen vil derfor fjerne kystgebyret og
årsavgiften for havnesikkerhet. Sett i forhold til budsjettet for
2009 vil konsekvensen være en gebyr- og avgiftsreduksjon for skipsfarten
på om lag 115 mill. kroner mot tilsvarende økninger i statlige bevilgninger.
I et mer langsiktig perspektiv vil Regjeringen vurdere om det er
hensiktsmessig å redusere også andre gebyr- og avgiftselementer.
Regjeringen har i ny lov om havner og farvann lagt
til rette for avvikling av havneavgiftene og innføring av alminnelig
prising.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
støtter at det blir gjennomført en evaluering av effekten av konkurranseutsettingen
på samferdselssektoren som beskrevet i meldingen.
Flertallet understreker at konsekvensene
av å skille ut og konkurranseutsette drifts- og vedlikeholdsoppgavene
fra Statens vegvesen, blir grundig evaluert.
Flertallet mener at avhengig
av resultatet av evalueringen, må det vurderes å gjenopprette en vedlikeholds-
og produksjonsavdeling i Statens vegvesen. Som en del av evalueringen
bør det vurderes om Statens vegvesen selv bør utføre drift- og vedlikehold
i et geografisk område for å sammenlikne dette mot de områdene som
er konkurranseutsatte.
Flertallet viser til at Statens
vegvesen etter å ha fornyet halvparten av funksjonskontraktene for
drift og vedlikehold opplever en reell prisvekst på over 40 pst
ut over vanlig prisstigning. Dette viser at effektene av konkurranseutsetting må
vurderes i et lengre tidsløp enn første anbudsrunde.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til utskillingen av
produksjonsavdelingen i Statens vegvesen til et eget selskap, Mesta,
har gitt meget positive effekter, både med hensyn til virksomhet
og økonomi. Effektivitetsgevinster og regionaliseringsgevinster
beløper seg opp til i størrelsesorden på om lag 1 mrd. kroner årlig. Disse
medlemmer viser i denne sammenheng til statsråd Navarsete
sin tale på LO Stats kartellkonferanse 29. november 2006, hvor hun
utalte følgende:
"Etableringa av Mesta AS førte til full konkurranseutsetjing
av alle produksjonsoppgåver. Som det går fram av statsbudsjettet
for 2007 er det rekna med at konkurranseutsetjinga frå og med 2007
gir ein årleg gevinst på 580 mill kr".
I tillegg kommer gevinsten med regionaliseringen. Disse
medlemmer er glad for denne bekreftelsen på at omorganiseringen
av Statens vegvesen har gitt såpass mye ekstra midler til veibygging
hvert år.
Disse medlemmer mener det er
meget uheldig, og en utvikling i helt gal retning, når Regjeringen
og flertallet ønsker å vurdere gjenoppretting av en egen vedlikeholds-
og produksjonsavdeling i Statens vegvesen.
Disse medlemmer ønsker å tilrettelegge
for at mer gods skal kunne overføres fra vei til sjø. Samtidig er
det et mål å gjøre havnene mer attraktive for persontrafikk. Det
må bli enkelt å skifte transportform til og fra ferjer og skip.
For å tilrettelegge for en økning i godstransport med skip må avgiftene
være på et nivå som ikke er avskrekkende for firmaer der sjøtransport
kan være et reelt alternativ til bil, tog eller fly.
Disse medlemmer vil også etablere
en egen belønningsordning som aktivt tilrettelegger for bygging
av infrastruktur som gjør det lettere å veksle mellom transportmidler
(intermodalitet).
Disse medlemmer fremsetter følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen redusere norske havne-
og farvannsavgifter, dersom beregninger viser at reduksjonene kan
medføre markert overgang av godstransport fra veg til sjø."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til tabell 1.2 i St.meld. nr. 16 (2008–2009) der det kommer frem
at Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet bruker
60 mrd. kroner i bompengefinansiering i sin nasjonale transportplan
og at det i tillegg kommer 15 mrd. kroner i innkrevingskostnader og
renter. Disse medlemmer viser til at Regjeringen
i stortingssesjonene 2005–2006 til og med 2008–2009 aktivt har åpnet
for økt andel bompenger i bompengefinansierte prosjekter. Bompenger
brukes ikke bare til investering i kollektivtrafikk, men også til
drift. Disse medlemmer viser til at under denne Regjeringen
er bompengefinansiering blitt en av hovedpilarene i statens finansiering
av investeringer i samferdselsmessig infrastruktur.
Disse medlemmer mener dette er
en uheldig utvikling og helt unødvendig. Norge er rikere enn noen
gang tidligere. Disse medlemmer mener at det er viktigere
enn noen gang at deler av avkastningen av landets formue investeres
i innenlands realkapital uten risiko, og ikke bare i utenlandske
finansmarkeder med svært høy risiko. Disse medlemmer peker
på at finanskrisen og den realøkonomiske internasjonale krisen som
har rammet globalt og i Norge fra høsten 2008, har vist hvor riktig
en slik politikk er.
Disse medlemmer viser til at
samlet bompengeinnbetaling fra bilistene i 2007 var på ca. 4 000
mill. kroner, og at innbetalingene i 2009 vil bli på hele 5 990
mill. kroner. Disse medlemmer har merket seg at statens
egne investeringer til riksveger oppgitt i kap. 1320 post 30 i statsbudsjettet
for 2009 er ca. 6,4 mrd. kroner.
Disse medlemmer viser også til
at såkalt "lokal enighet" er politisk enighet gjennom flertallsvedtak
i kommunestyrer og fylkesting. Innbyggerne blir ikke spurt direkte
gjennom lokal folkeavstemming, slik disse medlemmer mener
man bør gjøre. Befolkningen i berørte områder blir heller ikke gjort
oppmerksom på de store finanskostnadene og de store innkrevingskostnadene
som følger med bompengefinansiering, og som også skal betales av
bilistene i tillegg til bidraget til finansieringen av selve investeringsprosjektet. Disse
medlemmer viser til at bompengefinansiering som hovedregel
har nedbetalingstid på 15 år, og at vedtak om bompengefinansiering
griper inn i daglige rammebetingelser for innbyggerne som må betale
i svært lang tid. Disse medlemmer mener derfor at
det er rimelig at innbyggerne i berørte kommuner selv får uttale
seg om bruken av bompenger. Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet har merket seg at de øvrige partiene systematisk
avviser bruk av folkeavstemming om slike saker og lokalt avviser
forslag fra Fremskrittspartiets representanter om dette.
Disse medlemmer viser også til
at andelen bompenger i prosjekter som bompengefinansieres øker,
mens statens andel reduseres tilsvarende. Disse medlemmer viser
også til at en stadig større andel av innbetalte bompenger brukes
til andre formål enn vegbygging, og etter regjeringspartiene siste
endring av vegloven også til drift av kollektivtrafikk.
Disse medlemmer peker også på
de store innkrevings- og rentekostnadene som i mange slike saker
pålegges bilistene i tillegg til netto bompengebidrag til prosjektets
finansiering. I de bompengefinansierte samferdselsprosjektene Regjeringen
har fremsendt til Stortinget i de tre første sesjonene med unntak
av Oslopakke 3, er denne ekstraregningen svært stor; hhv. 1,6 mrd. kroner
og 4,2 mrd. kroner i innkreving og rentekostnader. Det innebærer
at bilistene i mange tilfeller faktisk må betale mer enn det prosjektene
koster å bygge, og samlet sett betaler tilnærmet 100 pst. av det
prosjektene koster å bygge.
Disse medlemmer viser til at
for Oslopakke 3 alene er innkrevingskostnadene alene 2,85 mrd. kroner,
og av bompengene går 40 pst. av samlet investeringsbeløp til kollektivformål.
Disse medlemmer peker på at i
bompengesakene som hittil har vært lagt frem for Stortinget, har
de store ekstrakostnadene som bilistene skal betale gjennom bompenger
– spesielt finansieringskostnader – vært godt skjult. Disse
medlemmer har måttet be om å få oppgitt finansieringskostnadene
gjennom spørsmål fra transport- og kommunikasjonskomiteen.
Disse medlemmer har merket seg
statsråd Navarsetes uttalelser i replikkordskiftet da St.prp. nr.
31 (2008–2009) ble behandlet i Stortinget 26. februar 2009:
"Det er heller ikkje slik at Stortinget ikkje er
opplyst, eller at lokale styresmakter ikkje er det. Ein vegt at
gjennom å lånefinansiere bompengeprosjekt, får ein finansieringskostnader,
til liks med det me får når me byggjer eit hus og lånefinansierer
det huset. Eg trur at alle vaksne og oppegåande menneske i Noreg
skjønar det. Eg ser ikkje at me unnslår nokon opplysningar, verken til
lokale styresmakter, som sjølvsagt har dette med i sine vurderingar,
eller til Stortinget. Så kan ein sjølvsagt diskutere forma som dette
vart lagt fram i. Det kan me ha ein dialog på."
Disse medlemmer har merket seg
at Samferdselsdepartementet nå har endret praksis, og nå opplyser
tydeligere og åpent hva samlet bompengebidrag utgjør og hva pengene
skal brukes til. Disse medlemmer understreker at
disse opplysningene også må fremkomme når saker som omhandler bompengefinansiering
behandles på hhv. kommunalt og fylkeskommunalt nivå.
Disse medlemmer viser til at
en videreføring av Regjeringens opplegg vil medføre at bilistene vil
gi staten minst 720 mrd. kroner i forventede inntekter, samtidig
som samlede bevilgninger til vegformål er på 219 mrd. kroner. Ubalansen mellom
statens inntekter på bilbruk og statens investering til vegformål
er på over 500 mrd. kroner. Disse medlemmer mener
dette illustrerer og understreker at investering i modernisering
av vegnettet i Norge kan og bør skje mye fortere enn det Regjeringen
har foreslått, og uten bruk av bompenger. Disse medlemmer viser til
at forvaltningsreformen, der dårlig vedlikeholdte øvrige riksveger
overføres til fylkene, sannsynligvis på sikt vil medføre en økt
bompengebelastning for bilistene.
Disse medlemmer mener det er
på høy tid at Stortinget nå får en evaluering av bruk av bompenger
til finansiering av stam- og riksveger. Disse medlemmer understreker
at målet for Fremskrittspartiet med en slik evaluering, er å samle
støtte for at bompengefinansiering erstattes av full statlig finansiering.
Disse medlemmer peker på at bygging
av infrastruktur er infrastruktur og må behandles som investering
i statlige budsjetter. Disse medlemmer viser også
til at Fremskrittspartiet ønsker opprettet et infrastrukturfond
på 300 mrd. kroner der årlig avkastning skal øremerkes infrastruktur.
I tillegg til ordinære flerårige samferdselsbudsjett som følger
opp vedtatte planer, vil en slik fondsløsning sammen med bruk av statlige
lån til gjøre det mulig med nødvendig vegbygging i Norge uten bruk
av bompengefinansiering.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen opprette et infrastrukturfond,
pålydende 300 mrd. kroner. Avkastningen øremerkes veginvesteringer,
jernbane- og kollektivtiltak, inkludert bussbasert kollektivtrafikk
og bredbånd."
Disse medlemmer peker også på
omdanning av de statlige fagetatene Statens vegvesen, Jernbaneverket
og Kystverket til statlige selskaper som kan ta opp statlige lån
til lav rente. Med et slikt verktøy kan avklart, forutsigbar og
langsiktig finansiering sikres for samlet utbygging av store prosjekter
(prosjektfinansiering) og uten at opplegg for de årlige statsbudsjett
endres. Disse medlemmer har med interesse merket
seg at det fra ulike fagmiljø og fra enkelte politiske hold etter
hvert har vokst frem betydelig interesse for en slik løsning som disse
medlemmer beskriver. Disse medlemmer viser
til Fremskrittspartiets forslag om dette i Stortinget, som imidlertid
er avvist av samtlige andre partier:
Dokument nr. 8:22
(2007–2008), jf. Innst. S. nr. 115 (2007–2008), Om opprettelse av
et statlig vegselskap,
Dokument nr. 8:27 (2007–2008), jf. Innst.
S. nr. 136 (2007–2008), Om omorganisering av etaten Jernbaneverket
til statlig selskap,
Dokument nr. 8:79 (2007–2008), jf. Innst.
S. nr. 243 (2007–2008), Om omorganisering av etaten Kystverket til
statlig selskap.
Disse medlemmer mener det er
viktig at en slik evaluering av bruk av bompengefinansiering også
omfatter forslag om alternative finansieringsløsninger som kan sikre
forsert utbygging av et transport- og miljøeffektivt hovedvegnett
i Norge uten bruk av bompenger.
Disse medlemmer viser til at
Samferdselsdepartementet ikke synes å ha en samlet oversikt over
bilistenes årlige bompengeinnbetaling i landets operative og vedtatte
bompengefinansierte prosjekter og bomringer. Disse medlemmer viser
til svar på skriftlig spørsmål 942 (2008–2009).
Disse medlemmer viser videre
til at Regjeringens forslag til NTP for perioden 2010–2019 omtaler
en rekke prosjekter der liten statlig finansieringsandel forutsettes
supplert med stor bompengeandel for å få realisert en rekke riksvegprosjekter,
uten at det foreligger en samlet oversikter over de nye årlige kostnadene
for bilistene. Disse medlemmer viser også til at
årlig virksomhet i de mange bompengeselskapene som håndterer innbetalte
bompenger fra bilistene, er under tilsyn fra Vegdirektoratet. Det
har en rekke år vært rettet til dels svært kritiske merknader til
bomselskapenes kostnader og derved forvaltning av disse midlene.
Disse medlemmer konstaterer at
partiene Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet
som sammen har en flertallsregjering i denne perioden, henviser
til mindretallsregjering i forrige periode der både Fremskrittspartiet
og Arbeiderpartiet forhandlet med mindretallsregjeringen om årlige
statsbudsjett. Disse medlemmer minner om at bompengeprosjektene
ble behandlet og vedtatt enkeltvis i Stortinget også i forrige periode,
og at Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet
også da stemte for bompengefinansiering mens Fremskrittspartiet
stemte for statlig finansiering.
Disse medlemmer er ikke forundret
over at Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet
føler behov for å snakke seg bort fra egen regjerings omfattende
bruk av bompenger – transportskatt – for å finansiere nødvendig
utbygging av moderne, sikre og miljøvennlige veger i Norge. Disse
medlemmer er likevel forundret over at bompengebruken øker
så sterkt under Regjeringen basert på Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet når nasjonen Norge har mer penger til
rådighet enn noen gang tidligere, og derved også råd til å bygge
ut både vegnett og jernbanenett med full statlig finansiering. Disse medlemmer er
også forundret over at den rødgrønne regjeringen så systematisk
og aktivt bruker politisk utpressing for å tvinge kommunale og fylkeskommunale
myndigheter til å velge bompengefinansiert utbygging; finansiering
som påfører innbyggere og næringsliv store ekstrakostnader til innkreving
og finansiering.
Disse medlemmer har merket seg
opplysninger om at EU gjennom det såkalte Eurovignettdirektivet
ser ut til å ville tvinge Norge til å redusere rabattene for godstrafikk
i bompengefinansierte veganlegg. Disse medlemmer peker på
at en slik lav og flat rabattsats vil kunne få stor betydning for
prisfastsettelsen i både eksisterende og planlagte vegprosjekt der
bompengefinansiering er brukt; både passeringskostnad og innkrevingstid
vil kunne øke betydelig.
Disse medlemmer viser til at
EUs Eurovignettdirektiv 2006/38/EF åpner for at inntil 15 pst. av
bompengemidlene kan brukes til å finansiere alternativ infrastruktur
som jernbane og innenlandske vannveger som kanaler og elver. Disse
medlemmer påpeker at direktivet dessuten åpner for at EU-land
ved bompengeinnkreving for kjøretøy over 3,5 tonn, kan inkludere
vanskelig kvantifiserbare kostnader knyttet til vegtransport, som
utgifter knyttet til køer, forurensning, støy, forringing av landskapet,
helsekostnader og ulykkeskostnader som ikke dekkes av forsikring. Disse
medlemmer viser til artikkel i Aftenposten 11. mai 2009
der det kommer frem at samferdselsministeren selv har vært i Brussel
for å tale Norges sak i Eurovignettsaken, og at resultatet ble at
Norge ikke får unntak fra direktivet.
Disse medlemmer mener det er
uheldig at nye prosjekter basert på omfattende bompengefinansiering
vedtas uten at det er tatt hensyn til pålegg som nå synes å komme
fra EU, og som på ulike måter kan endre grunnlaget for bruk av bompengefinansiering
betydelig. Disse medlemmer etterlyser informasjon
fra Regjeringen til Stortinget om Eurovignettdirektivet og de konsekvenser
dette direktivet har for igangværende og planlagte vegprosjekt med
bompengefinansiering.
Disse medlemmer viser i denne
forbindelse til sine forslag i Innst. S. nr. 230 (2008–2009), jf. St.prp.
nr. 58 (2008–2009):
"Stortinget ber Regjeringen legge til rette for at staten
omgående overtar bompengegjeld i eksisterende bompengeselskaper
slik at innkreving av bompenger omgående opphører."
"Stortinget
ber Regjeringen snarest legges frem egen sak om statlig finansiering
av gjeld i eksisterende bompengeselskaper og for vedtatte, men ikke
igangsatte prosjekt der bompengefinansiering inngår basert på at
staten overtar eller innløser gjelden."
"Stortinget
ber Regjeringen i samme sak legge frem forslag til bruk av nye finansieringsverktøy for
å sikre nødvendig utbygging av et effektivt, sikkert og miljøvennlig
vegnett i Norge i løpet av maksimalt 25 år basert på full statlig
finansiering."
Disse medlemmer viser til at
vegloven § 27 og § 27 A lyder som følger:
"§ 27. Med samtykke frå Stortinget kan departementet
fastsette at det skal krevjast bompengar på offentleg veg, fastsette
storleiken på avgiftene, og sette vilkår om bestemt bruk av avgiftsmidlane.
Bompengane kan nyttast til alle tiltak som denne lova gir heimel
for. Dessutan kan dei nyttast til investeringar i faste anlegg og installasjonar
for kollektivtrafikk på jernbane, inkludert sporveg og tunnelbane.
Som del av ein plan om eit heilskapleg og samordna transportsystem
i eit byområde, kan bompengar nyttast til tiltak for drift av kollektivtrafikk.
Med
samtykke frå departementet kan rett til å krevje inn bompengar pantsetjast.
Ei slik pantsetjing omfattar den rett pantsetjaren har til den eller
dei eigedomane der det ligg eller skal liggja bomstasjon eller til
eigedom som har samanheng med drifta av bompengeinnkrevinga. Panterett
i rett til å krevje inn bompengar får rettvern ved å tinglysast
i grunnboka på den eller dei eigedomane som er nemnde i førre punktum.
Andre fordringshavarar enn panthavaren har ikkje rett til dekking
i retten til å krevje inn bompengar.
Departementet
kan gje reglar om tilleggsavgift ved unnlatt betaling av bompengar.
§ 27A.
Under spesielle geografiske tilhøve og når dei lokale tilhøva elles
ligg til rette for det, kan departementet med samtykke frå Stortinget fastsette
at det skal krevjast inn finansieringstilskot på omsetting av drivstoff
til motorvogn og fastsette storleiken på tilskotet. Tilskotsmidlane kan
berre nyttast til finansiering av bygging av offentleg veg.
Departementet
gjev nærare føresegner om gjennomføringa av denne paragrafen."
Disse medlemmer er motstandere
av disse bestemmelsene, og fremmer derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge fram sak om opphevelse
av § 27 og § 27A i lov 21. juni 1963, nr. 23, Veglov."
Med bakgrunn i føringene fra NTP 2006–2015 og
de erfaringene som så langt er gjort med offentlig-privat samarbeid
(OPS), har Regjeringen vurdert det som mer hensiktsmessig å konsentrere
den framtidige satsingen i vegsektoren om å øke de ordinære budsjettrammene
og å gjennomføre andre typer av tiltak som kan bidra til dokumenterte
kostnadsreduksjoner. Regjeringen foreslår derfor ikke å åpne for
flere OPS-prosjekter nå.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
ser at nye kontraktsformer som kombinerer utbygging/utvikling, drift
og vedlikehold av vegstrekninger kan være gunstig for å sikre god
ressursutnyttelse og enhetlig høy standard. Kombinasjonen av utbygging
og drift er et av særtrekkene for OPS-prosjektene og en positiv
erfaring med OPS, jf. evalueringsrapporten fra Transportøkonomisk Institutt
og Dovre Internasjonal AS. Rapporten viser at det er mulig å hente
ut gevinster gjennom bedre kontraktsstrategier innenfor dagens finansieringsordning.
Evalueringen framhever at de viktigste effektiviseringsgevinstene
i OPS-prosjektene kan oppnås uavhengig av privat finansiering. Dette
kan skje gjennom mer sammenhengende utbygging med økt framdrift og
uavhengighet til årlige budsjetter. Flertallet vil
vise til høringsnotat fra Byggenæringens landsforening og Entreprenørforeningen
Bygg og anlegg som påpeker at; "… gevinstene ved OPS først og fremst
er knyttet til kontraktsformen. Entreprenørene er heller ikke særlig
interessert i å ta opp private lån for å finansiere offentlig infrastruktur". Flertallet støtter denne
vurderingen. OPS-selskapers låneopptak i det private markedet må
nødvendigvis bli dyrere enn statlig finansiering.
Flertallet vil også at andre
positive erfaringer fra OPS-prosjektene benyttes for å forbedre samferdselssektoren.
Samtidig støtter flertallet Regjeringens konklusjon
om ikke å åpne for flere OPS-prosjekter nå. Flertallet vil
presisere at ved å bygge på erfaringer fra OPS-prosjektene og andre
erfaringer med alternative kontrakter i og utenfor sektoren, bør
det være mulig å ta i bruk og prøve ut nye kontrakter forholdsvis
raskt.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre ønsker mer utbygging
av infrastruktur i Norge. Det skal være et statlig ansvar å sørge for
at befolkningen har et godt nett av veger, jernbane, kaier og flyplasser,
men det er ikke nødvendig at staten må stå for gjennomføringen av
prosjektet alene.
Disse medlemmer vil peke på at
en ambisiøs samferdselspolitikk forutsetter at man tar i bruk riktige
virkemidler for å få i stand rask, god og trygg utbygging av infrastrukturen.
På denne bakgrunn fremsetter disse medlemmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen øke antallet offentlig-privat
samarbeidsprosjekter (OPS-prosjekter), for å sikre en rask utbygging
av veg og bane over lange strekninger."
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre ønsker å ta i bruk offentlig-privat
samarbeid (OPS) i lang større grad enn hva som har vært gjort i
Norge tidligere. De erfaringer vi har med OPS, har vist at vegstrekninger
som lenge har vært på planleggingsstadiet, har latt seg utbygge
raskere enn med tradisjonell finansiering. Dessverre har Regjeringen
ikke benyttet seg av OPS i samferdselsutviklingen i inneværende
stortingsperiode.
Disse medlemmer vil særlig vise
til følgende fordeler med OPS:
Halvert utbyggingstid
Garanterte utbyggingskostnader – ingen
budsjettsprekker
Sannsynligvis 5–15 pst. rimeligere utbygging enn
ved tradisjonell utbygging
Bygging av høy kvalitet ved at utbygger
selv skal vedlikeholde
Drift og vedlikehold i 25 år inkluderes
i kontrakten
Årlige utbetalinger til utbygger i 25 år
gjør at vegen forblir av høy kvalitet i hele perioden
Ingen utbetaling til utbygger før vegen
står ferdig
Sammenhengende utbygging av lange strekninger
Utnytter private utbyggeres kompetanse,
kreativitet og fleksibilitet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet understreker
at offentlig privat samarbeid kan gi god effekt ved bygging og drift
av anlegg. Disse medlemmer understreker imidlertid
at bruk av OPS-løsning på ingen måte gjør bruk av bompengefinansiering
nødvendig. Etter disse medlemmers syn skal investering av
samferdselsmessig infrastruktur finansieres av staten. Disse
medlemmer minner om at OPS-organiseringen av prosjektene
har nedmot halvert tiden for realisering av nye vegprosjekt. Disse
medlemmer viser som eksempel til ny E18 mellom Grimstad
og Kristiansand.
Disse medlemmer viser til at
OPS-modellen gir sterke insentiver til de private aktørene, fordi man
i tillegg til ansvar for produktiviteten, også er tildelt ansvaret
for mengder og ytelse i levetiden. Erfaringene så langt peker i
retning av at dette er en mer hensiktsmessig risikofordeling enn
tradisjonell modell.
Disse medlemmer påpeker at nøkkelen
til å realisere gevinster knyttet til offentlig-privat samarbeid
er at man i kontrakter er minst mulig konkret når det gjelder hvordan
oppdraget skal løses, men isteden spesifiserer hva man ønsker å prosjektet
skal tilby mht kapasitet, dvs. spesifiserer output istedenfor input.
Dette betyr blant annet at den private parten selv må regne ut om
det på lang sikt lønner seg for dem å bygge en billig veg som krever
mye vedlikehold, eller om det lønner seg å bygge en dyr veg som
krever lite vedlikehold. Lengden på kontrakten gjør at aktører som
bygger billig på bekostning av høye vedlikeholdsutgifter, vil tape
penger.
Disse medlemmer peker videre
på at lokale politikere og lokalt næringsliv er fornøyd både med
OPS-løsningen og den måten det er gjennomført på. Disse medlemmer har
dessuten merket seg at den hittil prøvde modellen er god, men kan
justeres på enkelte punkter. En riktig fordeling av risiko mellom
partene er viktig for å unngå at det beregnes for høye risikotillegg
i kostnadene. Dette gjelder spesielt i de tilfellene ingen av partene
kan kontrollere risikoen, f.eks. ved problematisk fjell.
Disse medlemmer viser til at
den viktigste positive egenskapen med privat finansiering er uavhengigheten
til årlige offentlige budsjetter. Dette kan imidlertid også realiseres
på andre måter, eksempelvis gjennom prosjektfinansiering. Ved bruk
av prosjektfinansiering vil en imidlertid ikke oppnå gunstige effekter
som kommer av at profesjonelle private investorer og långivere stiller
krav til styringen av prosjektene.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utarbeide egen sak om
både veg- og jernbaneprosjekter som etter en faglig vurdering kan
være egnet for offentlig-privat samarbeid (OPS) basert på full statlig
finansiering."
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres transportplan, og vil starte følgende prosjekter som
offentlig-privat samarbeid (OPS) i perioden 2010–2019 (ikke i prioritert
rekkefølge):
E18 Akershus–Svenskegrensen
E18 Mosseveien ("Mosseveien i tunnel")
E18 Oslo–Asker ("Vestkorridoren")
E18 Vestfold/Telemark/Aust-Agder*
Rv 2 Kløfta–Kongsvinger (gjenstående)
Rv 3 Østerdalen*
E16 Valdres–Filefjell
E6 i Akershus, Hedmark og Oppland*
E6 Trondheim–Oppland grense*
E16 Bjørum–Skaret–Hønefoss (Sollihøgda)
Rv 7 Sokna–Ørgenvika
E134 Damåsen–Saggrenda
E134 Røldal–Haukeli
E39 Kyststamvegen*
Rv 550 Sotrasambandet
E16 Arnatunnelen
E136 Ålesund–Oppland grense*
Rv 714 Orkanger–Hitra
Rv 17 Asphaug–Namsos
Saltenpakke 2
E6 vest for Alta
E105 Kirkenes–Russland grense
Prosjekter merket *: Oppdelt i hensiktsmessige enkeltstrekninger.
Disse medlemmer vil fremme forslag
om de enkelte prosjektene som OPS-prosjekt under korridorene i kapittel
10.3.
Langs store deler av riksvegnettet er trafikken
så lav at aktuelle tiltak først og fremst er utbedring av eksisterende
veg, kombinert med nybygging på kortere strekninger. Regjeringen
mener det er nødvendig å vurdere strategien for gjennomføring av
utbedringstiltak på slike strekninger. For å oppnå en mer enhetlig
og høyere standard, bør lengre strekninger vurderes i sammenheng også
på denne delen av riksvegnettet.
Regjeringen mener det er behov for å vurdere nye
kontraktsformer som kombinerer drift, vedlikehold og utvikling av
vegstandarden. Det er viktig at kontraktsformen ikke blir slik at
den bare kan utføres av de store entreprenørene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, støtter at det blir prøvd ut nye
kontraktsformer som kombinerer drift, vedlikehold og utvikling av
vegstandarden.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser ellers
til sine respektive merknader under kapittel 6.4.2 og 6.6.2.2.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
positive til at lokale og regionale vegselskap bygger og eier veger,
og som får sine midler etterbetalt fra staten på bakgrunn av trafikktelling. Disse
medlemmer setter i forbindelse med Nasjonal transportplan
St.meld. nr. 16 (2008–2009) av 2 mrd. kroner til dekking av renter
hvert år til ekstraprosjekter innenfor slike infrastrukturselskap,
og viser til at dette tilsier en investeringsramme på ca. 50 mrd.
kroner. Disse medlemmer vil på denne bakgrunn fremme
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen snarest gjennomføre nødvendige
tiltak og avklaringer som åpner for at lokale initiativ for å supplere
statlig vegbevilgning, kan organiseres gjennom regionale og lokale
vegselskap med egen finansiering og uten bruk av bompenger."
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres transportplan, hvor det fremmes en rekke forslag til
prosjektfinansieringsløsninger som OPS.