Meldinga er ei oppfølging av St.meld. nr. 21 (2005–2006)
Hjarte for heile landet, som konkretiserte mål og initiativ i Soria
Moria-erklæringa. Meldinga inneheld mål, ambisjonar og rammer for
eit vidare offensivt arbeid med distrikts- og regionalpolitiske
utfordringar i den neste stortingsperioden. Meldinga inneheld også konkretiseringar
av Regjeringa sitt syn på fordeling av roller og ansvar mellom staten, fylkeskommunane
og kommunane i distrikts- og regionalpolitikken som følgje av den
nye oppgåvedelinga etter forvaltningsreforma, jf. Ot.prp. nr. 10
(2008–2009).
Regjeringa vil at alle skal ha reell fridom
til å busetje seg der dei vil. Regjeringa vil sikre likeverdige
levekår og ta ressursane i heile landet i bruk. Regjeringa vil oppretthalde
hovudtrekka i busetnadsmønsteret for å vidareføre og vidareutvikle det
mangfaldet i historie, kultur og ressursar som ligg i dette. Og
Regjeringa vil fremje ei balansert utvikling mellom by og land.
For å nå målet om reell fridom til busetjing,
vil Regjeringa vidareføre sitt distriktspolitiske løft. Det skal
medverke til å styrkje den lokale og regionale vekstkrafta i område
med låg økonomisk vekst, lang avstand til større marknader, einsidig næringsstruktur
og stagnasjon eller nedgang i folketalet. Regjeringa vil samstundes
leggje til rette for å utnytte verdiskapingspotensiala og møte levekårsutfordringane
i alle delar av landet, også i område med vekst i økonomi og folketal. Regjeringa
legg vekt på at små og mellomstore byar og større byområde kan verke
som eit lim i busetnadsmønsteret, og som drivkraft for nasjonal
og regional utvikling.
Regjeringa ønskjer å styrkje kombinasjonen av lokalt
initiativ og fellesskap og samspel mellom ulike delar av landet.
Den store variasjonen i lokal økonomisk aktivitet som følgjer av
den nasjonale arbeidsdelinga, krev eit sterkt statleg nivå for å
sikre fordeling og likeverdige rammevilkår på tvers av geografiske
skilnader. Samstundes trengst sterke regional- og lokalpolitiske nivå
som kan ta eigne initiativ for å mobilisere og utnytte lokale ressursar
og engasjement. Regjeringa vil derfor føre ein regionalt differensiert
politikk på fleire politikkområde og leggje til rette for regionale
og lokale prioriteringar for å møte lokale utfordringar.
Regjeringa legg stor vekt på å møte klimautfordringane
på ein offensiv måte. Klimatiltak opnar også for ny næringsverksemd.
Samstundes er det viktig at innsats for å nå distrikts- og regionalpolitiske
mål, vert tilpassa klimautfordringane, og at lokale og regionale
styresmakter i arbeidet for regional utvikling medverkar til at
Noreg vert eit lågutsleppsamfunn.
Regjeringa vil føre ein aktiv politikk for å redusere
dei negative konsekvensane som følgjer av uroa i verdsøkonomien
for arbeidsmarknadene og lokalsamfunna i ulike delar av landet.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Tore Hagebakken, Saera Khan, Inger Løite, Tom Strømstad Olsen
og Arild Stokkan-Grande, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen,
Åge Starheim og Ib Thomsen, fra Høyre, Kari Lise Holmberg og Bent Høie,
fra Sosialistisk Venstreparti, Rolf Reikvam, fra Kristelig Folkeparti, Bjørg
Tørresdal, fra Senterpartiet, Anna Ceselie Brustad Moe, og fra Venstre,
Vera Lysklætt, deler målene og ambisjonene som ligger til
grunn for meldingen. Det er viktig at folk kan få bosette seg der
de ønsker. For å sikre reell valgfrihet av bosetting er vi avhengig
av en offensiv og omfattende distriktspolitikk. Komiteen støtter
Regjeringens intensjon med å føre en regionalt differensiert politikk på
flere politikkområder og legge til rette for regionale og lokale
prioriteringer i møte med lokale utfordringer.
Komiteen er enig i at den globale
finanskrisen får alvorlige konsekvenser for lokalsamfunnene i hele
landet, og at det må føres en aktiv politikk for å redusere de negative
konsekvensene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre mener det er viktig å møte klimautfordringene
på en offensiv måte og se mulighetene som ligger i å føre en offensiv klimapolitikk
i distriktene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener levedyktige distrikter og byer er avhengige
av en offensiv og konstruktiv politikk som bidrar til selvhjulpenhet,
lokale initiativ, vekst og optimisme. Men det er et ansvar for myndighetene
å legge til rette for det, stimulere de gode kreftene og ha en positiv
og imøtekommende holdning til de som ønsker å satse lokalt.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Høyre har fremmet en rekke forslag som ville ha redusert
byråkrati og begrensninger som i dag vanskeliggjør vekst og utvikling. Disse
medlemmer viser i den forbindelse blant annet til representantforslagene
i Dokument nr. 8:40 (2006–2007) om å fjerne boplikten og prisreguleringen
av landbrukseiendom, Dokument nr. 8:49 (2006–2007) om å fjerne Statens
landbruksforvaltnings mulighet til å fremme innsigelse i saker som
er avgjort i fylkeslandbruksstyrene, Dokument nr. 8:79 (2006–2007) om
en fremtidsrettet jordbrukspolitikk, Dokument nr. 8:127 (2007–2008)
om evaluering av rovviltforliket, Dokument nr. 8:10 (2007–2008) om
strategi for næringsutvikling og arbeidsplasser i kommuner, Dokument
nr. 8:31 (2008–2009) om en strategi for å gi aktive bønder større
muligheter for å eie de arealer de driver, og Dokument nr. 8:28
(2008–2009) om å styrke bondens rettigheter til egen eiendom.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at tusenvis av årsverk i landbruket er
lagt ned, folk flytter, sentraliseringen øker og grendeskoler legges
ned under regjeringen Stoltenberg II. Aldri har sentraliseringen
gått så raskt og aldri har utflytting av statlige arbeidsplasser
gått så tregt. Regjeringen Stoltenberg II har hovedsakelig to standardsvar
på hvordan utfordringer skal løses: 1) Mer penger, og 2) innføre
flere reguleringer.
Disse medlemmer mener at enhver
må kunne velge hvor en vil bo og arbeide, og forholdene må legges
til rette for en slik valgfrihet. Disse medlemmer vil
påpeke at det er mennesket som skal stå i sentrum, også i distriktspolitikken. Disse
medlemmer vil fremheve at Norge er et land med store variasjoner
og rikt mangfold. Det er viktig å ta vare på og videreutvikle dette
mangfoldet. Tro på egne krefter utløser nyskaping og vekst. Disse
medlemmer ønsker å utnytte Distrikts-Norges muligheter ved
å rendyrke en politisk "ja-holdning". Det vil i fremtiden være helt
nødvendig å fokusere sterkest på positive sider og muligheter. Disse
medlemmer mener at meldinga i for liten grad legger opp
til en slik offensiv politikk.
Disse medlemmer vil frigjøre
skapertrang og gründerånd, redusere byråkratiet og styrke lokaldemokratiet,
sikre eiendomsretten og satse på samferdsel og infrastruktur. Kjernen
til vekst og utvikling i Distrikts-Norge er optimisme og muligheter.
Disse medlemmer vil peke på at
det ikke er staten som bygger landet, heller ikke i distriktspolitikken.
Det er derimot statens oppgave å føre en politikk som legger til
rette for at mennesker, virksomheter og institusjoner kan virke og
skape verdier for seg selv og for samfunnet. Disse medlemmer vil
presisere at målet er å ta vare på hovedtrekkene i bosettingsmønsteret og
å utløse verdiskaping i alle landsdeler. Dette gjøres best ved å
føre en stimuleringspolitikk i stedet for en reguleringspolitikk. Disse
medlemmer mener det må åpnes for en mer offensiv bygdepolitikk,
landbrukspolitikk, reiselivspolitikk, fiskeripolitikk, utdanningspolitikk
og gründerpolitikk. Det er viktig å utvikle vekstkraftige regioner
i alle deler av landet og bevare hovedtrekkene i bosettingsmønsteret.
Regjeringen har gjennom forvaltningsreformen og
den nye planloven svekket kommunene og flyttet makt til fylkesmennene
og fylkeskommunene. Dette vil redusere kommunenes mulighet til å
bruke de lokale ressursene og utnytte de naturgitte fordelene kommuner
i distriktet har.
Disse medlemmer viser til at
vi må ha virksomheter i alle deler av landet. En større del av den
verdiskapingen som skapes lokalt, må bli igjen i kommunene. Disse
medlemmer vil understreke at målet med den økonomiske politikken
må være å videreutvikle det norske velferdssamfunnet, skaffe arbeid
til alle, øke verdiskapingen, få til en rettferdig fordeling og stimulere
til en langsiktig og bærekraftig utvikling.
Landbruket har vært gjennomregulert i mer enn en
generasjon uten at det har gitt mer optimisme, vekst og utvikling.
Denne politikken har fratatt bonden råderett over egne verdier og
livsgrunnlag, og flytter det over i offentlig byråkrati og til politiske
prosesser. Disse medlemmer mener at eiendomsretten
er svekket og det har skapt usikkerhet og redusert bondens evne
og vilje til å ta risiko og dermed hans evne til å trygge sin arbeidsplass
og utvikle landbruksnæringen. Eiendomsretten må styrkes ikke svekkes.
Disse medlemmer vil derfor fjerne
konsesjonsloven, delingsforbudet, prisreguleringer og andre byråkratiske
overstyringer av bonden. Bonden er den beste til å vite hvordan
virksomheten skal utvikles, og fortjener den samme tillit som alle
andre næringsutøvere.
Disse medlemmer har foreslått
å reversere skatteøkninger for næringslivet og satset mer på forskning
og utvikling. Nå er vi midt i en finanskrise og en gjeldskrise,
og egenkapitalens rolle i næringsliv og husholdninger vil igjen
vise sin betydning. Formuesskatten og arveavgiften angriper egenkapitalen
og svekker næringslivets evne til å styrke og utvikle seg, til å
skape nye produkter og til å sikre og videreutvikle arbeidsplasser.
Distrikts-Norge er avhengig av små og mellomstore bedrifter og familiebedriftene.
Vi må slutte å diskriminere norske, lokale eiere av bedrifter i
Norge til fordel for utenlandske og statlig eie. De fleste bedrifter
har ikke noe alternativ til et lokalt eierskap. Forsvinner det, forsvinner
bedriften.
Tall fra Regjeringen og Statistisk sentralbyrå (SSB)
viser at kommuneøkonomien er svekket de siste årene. Tallene for
2008 er historisk dårlige og viser at kommunene samlet sett går
i minus.
Disse medlemmer mener samferdsel
og kommunikasjon er helt sentralt for å skape vekst i distriktene.
Enhver bedrift og ethvert produkt må ha effektiv tilgang på markedene.
Svært få familier bosetter seg et sted uten at det åpnes for jobbmuligheter
for begge. God tilgang på rask og effektiv infrastruktur gjør jobbmarkedet større.
Derfor er et vegløft helt sentralt for å få fart på distrikts-Norge.
Disse medlemmer viser til at
deres respektive partier har lagt frem egne transportplaner som sine
helhetlige alternativ til Regjeringens nasjonale transportplan,
og hvor det tas i bruk nye virkemidler for sikre at Norge raskt
kan få en mer moderne og sikrere samferdselssektor.
Disse medlemmer mener det er
noen grunnleggende trekk som må ligge i bunn når fremtidens samferdselsløsninger
skal planlegges: Mennesker har behov for frihet og livskvalitet,
og en sikker og trygg hverdag. Og bedriftene ønsker best mulige
forutsetninger for å selge sine produkter og tjenester. Disse grunnleggende
behovene gjør det nødvendig å tilrettelegge for rask, effektiv og
sikker transport av personer og gods.
Disse medlemmer mener at distriktene
vil bli spesielt rammet av at Regjeringen foreslår at fylkeskommunene
får i hovedsak ansvaret for veiene i distriktet, mens staten har
ansvaret for stamvegene. Det økonomiske opplegget Regjeringen har
lagt til grunn for dette vil ikke være tilstrekkelig for å ivareta
det vedlikeholdsetterslepet som allerede er på de øvrige riksvegene.
Disse medlemmer mener at konkurranse stimulerer
skapervilje og virketrang hos den enkelte. Konkurranse virker skjerpende
og er en viktig drivkraft for å få til utvikling og forbedring av
velferdstilbudet i lokalsamfunnene. Samtidig er konkurranse en forutsetning
for at norske bedrifter skal ha konkurranseevne internasjonalt. Disse
medlemmer viser til den historiske kontakten Kyst-Norge
har hatt med omverdenen og vil fremheve viktigheten av at vi fortsatt
er i stand til å konkurrere internasjonalt.
Disse medlemmer mener vi må jobbe
for åpnere grenser og føre en handelspolitikk som gjør oss i stand
til å ivareta og utvikle arbeidsplassene i Distrikts-Norge. Dette
gjelder ikke minst de tunge eksportnæringene langs kysten.
Disse medlemmer vil fremheve
at det er viktig å satse på en offensiv skipsfartspolitikk. Disse
medlemmer mener at dagens rederibeskatningssystem har gått
ut på dato, og redere teller på knappene om de skal fortsette driften
fra Norge. Derfor må norsk skipsfart få rammevilkårene på linje
med EU-landene.
Disse medlemmer mener at bosettingen
i Distrikts-Norge ikke først og fremst sikres gjennom statlige arbeidsplasser
og en serie offentlige virkemidler. Det aller viktigste for å sikre
vekstkraftige regioner i hele landet er et næringsliv som er i stand
til å ta vare på og skape nye lønnsomme arbeidsplasser. Disse
medlemmer mener derfor at forbedring av norsk næringslivs
betingelser er vårt viktigste distriktspolitiske virkemiddel.
Disse medlemmer vil fremheve
at flere av våre offentlige velferdsordninger har sin opprinnelse
i det frivillige arbeidet. Frivillig sektor har en egenverdi. Det
som skapes ut fra et frivillig engasjement viser seg i ettertid
å være et bidrag til å skape gode lokalsamfunn. Disse medlemmer mener
at å definere alle samfunnsoppgaver som en del av statlig eller
kommunal sektor kan frata oss de goder som følger av et fritt, rikt
og sterkt sivilt samfunn med frivillig initiativ. Derfor mener disse
medlemmer at frivillig sektor må få fritak fra merverdiavgiften.