Organisasjonsinndeling og organisasjonsform verkar
inn på oppgåveløysinga, kva form styringa frå overordna departement
og statsråden vil ha, og kor omfattande den politiske styringa kan vere.
Val av organisering må derfor vere tufta på grundige vurderingar
av kva som høver best med tanke på dei måla verksemda skal nå, oppgåvene til
verksemda og det som kjenneteiknar omgivnadene og dei viktigaste
målgruppene. I og med at statsforvaltninga har samansette mål, oppgåver
og målgrupper, vil organisasjonsformer variere mellom sektorane
og innan sektorane og over tid.
Korleis statsforvaltninga er organisert, er Regjeringa
sitt ansvar. Verksemdene avgjer i stor grad sjølve korleis dei internt
skal organisere seg. Det er opp til Regjeringa og Stortinget å velje
organisasjonsform på meir overordna nivå, til dømes om det skal
vere eit forvaltningsorgan eller ikkje, og om det i tilfelle skal
ha fagleg sjølvstende eller budsjettmessig fridom i form av særlege
budsjettfullmakter. Regjeringa meiner at organisasjonsform må veljast
etter ei vurdering av dei oppgåvene verksemda skal utføre, og av
rammevilkåra i sektoren der dei opererer. Eit sentralt spørsmål
for val av organisasjonsform er kor tett den politiske styringa
skal vere, og kor stort fagleg, økonomisk eller administrativt sjølvstende
den underliggjande verksemda i tilfelle treng. Dette er overordna
forvaltningspolitiske spørsmål som rører ved statsrådsansvaret overfor
Stortinget og den demokratiske kontrollen med dei fellesressursane
som forvaltninga rår over.
Prinsippa for organisering skal gjere det enklare for
fagdepartementa å ta stilling til kva for oppgåver, funksjonar og
roller som bør vere organiserte kvar for seg, eller som med fordel
kan organiserast saman. Målet er at staten skal vere organisert
på ein ryddig, samordna og effektiv måte, og at det skal vere lett
å finne fram for innbyggjarar og næringsliv. Forvaltninga skal fremme
lik bruk av nemningar som gjer det enklare for folk å vite kva for
type verksemd dei har med å gjere. Utgreiingane før Regjeringa og eventuelt
Stortinget tek stilling til organisasjonsform, bør på vanleg måte
vise kva omsyn som er lagde til grunn for val av organisasjonsform.
For å lette utgreiingsarbeidet i departementa,
vil Fornyings- og administrasjonsdepartementet utarbeide rettleiingsmateriale
om statleg organisering basert på prinsippa for organisering.
Regjeringa meiner likevel at det er nokre prinsipp
som bør vere retningsgivande for ei fornuftig organisering av statsforvaltninga.
Desse prinsippa er:
Organisasjonsformene
må veljast etter ei konkret vurdering av formål, oppgåver, målgrupper, kjenneteikn
ved dei omgivnadene verksemdene skal rette seg mot, og av kva for
økonomiske og administrative rammevilkår som vil sikre best mogleg
måloppnåing for verksemda.
Arbeidsdeling og spesialisering i forvaltninga kan
gjerast ut frå ulike organisatoriske prinsipp. I proposisjonen vert
fire slike prinsipp nærare omtala: organisering etter formål, etter
funksjon og oppgåvetype, etter målgrupper og etter geografi.
Statlege verksemder som opererer i ein
marknad i konkurranse med andre, bør organiserast som selskap. Statlege
verksemder som opererer i ein marknad, og som òg skal fremme viktige
sektorpolitiske omsyn, bør organiserast som statsføretak.
Utøving av avgjerdsmakt og samfunnsstyring
er oppgåver som i hovudsaka bør organiserast som ein del av staten.
Avgjerdsmakt i enkeltsaker må sikre rettstryggleik
og likehandsaming. Det kan, som i dag, i nokre tilfelle tale for
at enkeltvedtak vert gjorde med fagleg sjølvstende gitt i lov. Dette
er særleg viktig i tilfelle der staten sjølv er part, til dømes som
næringsaktør.
Ombodsliknande funksjonar bør organiserast med
fagleg sjølvstende gitt i lov. Om desse funksjonane er lagde til
verksemder som òg skal vere ein del av apparatet for iverksetjing
av statlege mål, bør verksemdene vere ein del av statsforvaltinga.
Statlege oppgåver knytte til kunnskapsutvikling bør
i hovudsaka organiserast som ein del av staten, men slik at verksemdene
har stort fagleg sjølvstende gitt i lov.
Staten skal unngå å bruke stiftingar og
organisering i form av særlovselskap, med mindre det er særlege
grunnar til det.
Forvaltningsorgan skal ikkje ha styre eller
råd med mindre det er særlege grunnar for det (til dømes at verksemda
har stort fagleg sjølvstende gitt i lov).
Val av regional inndeling av statlege verksemder må
ta omsyn til korleis det regionale leddet til andre offentlege verksemder
som dei skal samarbeide med, er inndelte. Den statlege regionale
inndelinga bør ikkje gå på tvers av fylkesgrenser.
Regjeringa ønskjer ei regional statsforvaltning som
er samordna, effektiv og tydeleg, og vil sjå til at informasjonen
om den regionale staten og korleis han er organisert, vert betre
og meir samordna.
Slik Regjeringa ser det, er det viktig å halde
fast på den rolla Fylkesmannen har som knutepunkt mellom stat og
kommune, særleg for å samordne og formidle statleg politikk til
kommunane på område der nasjonale omsyn veg tungt. I tillegg har
fylkesmennene ei viktig oppgåve i å ta vare på omsynet til rettstryggleiken
gjennom handsaming av klager og gjennom tilsynsfunksjonane embetet
har i høve til kommunane. Fylkesmennene er òg viktige ved at dei
sender signal frå kommunane til departementa.
Regjeringa legg til grunn at tilsyn er utøving
av mynde, som offentlege verksemder skal ta seg av. Unnatak må ha
ei grunngiving, og det må vere godtgjort at omsyna og reguleringsformåla vert
like godt eller betre tekne vare på om andre enn offentlege verksemder
får dette ansvaret.
Omorganisering kan stå fram som – og vere –
eit kraftfullt, synleg og nødvendig verkemiddel. Men det er normalt
omfattande kostnader knytte til større omorganiseringar.
Riksrevisjonens gjennomgang av omorganiseringar
som forvaltningspolitisk verkemiddel (Dokument nr. 3:11 (2004–2005))
viser at omorganiseringar i varierande grad fører til at ein når
dei forvaltningspolitiske måla om meir effektiv ressursutnytting,
betre styring og samordning og sterkare brukarretting.
Regjeringa vil
sikre at omorganiseringar
vert meir systematisk evaluerte, og at resultata av dei er ope tilgjengelege
sikre spreiing av systematisk kunnskap
om organisering og styring
sikre eit godt underlag for avgjerder om
omorganiseringar ved å setje klare krav til kva som skal vere utgreidd
før det vert teke avgjerd om omorganiseringar og omstillingar
sikre at omorganiseringar skjer i tråd
med Hovudavtalen og prinsippa for leiing i staten.
Komiteen viser til
at Senter for statlig økonomistyring (SSØ) ble opprettet som statens ekspertorgan
på økonomistyring, med formål om bl.a. å bidra til effektiv ressursbruk
i staten ved å tilrettelegge for god økonomistyring.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, mener at kvantitativ målstyring og
enkel resultatmåling kan føre til mindre effektiv ressursbruk, i
form av økt byråkrati, økte kostnader, mindre samarbeid på tvers
av enheter, mindre brukervennlighet og økt frustrasjon blant ansatte
(Asplan Analyse (2005) Omstillinger; Hva koster de? Hva krever de?) Flertallet ber Regjeringa
legge økt vekt på kvalitative mål i styringen av statlige virksomheter
og analyse og evalueringer i vurderingen av statlige virksomheters
måloppnåelse. Flertallet ber samtidig Regjeringa
vurdere tiltak som kan bidra til samarbeid, innovasjon, kompetanseutvikling
og ansatte- og brukermedvirkning, som middel til effektiv ressursbruk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre vil redusere offentlig administrasjon for
å frigjøre arbeidskraft til andre tjenester. Disse medlemmer vil
effektivisere driften av statlig administrasjon i departementer
og underliggende etater og ønsker å redusere bevilgninger til fylkesmennene. Disse medlemmer
mener at statlig tilsynsvirksomhet overfor kommunesektoren er bare
ett av flere virkemidler for å sikre gode tjenester og rettstryggheten. Disse
medlemmer er opptatt av at tilsyn og kontroll ikke skal
begrense det lokale selvstyret der dette utøver politisk skjønn.
Det innbærer at tilbudets omfang og innhold kan variere fra kommunene
til kommune, men være innenfor rammene av lovverket.
Disse medlemmer mener at det
er viktig med et klarere skille mellom kontrollvirksomheten og rettledningsvirksomheten.
Et slikt skille må imidlertid ikke undergrave fylkesmannens mulighet til
å ha dialog med kommunen. Disse medlemmer mener at
de ulike statlige direktoratene i større grad må brukes som rettledningsvirksomheter
overfor kommunene. Moderne informasjonsteknologi gjør at geografisk
nærhet er mindre viktig i dette arbeidet og at kompleksiteten i
den faglige rettledningen tilsier at det i større grad foretas rettledning
fra direktoratene. Det vil være uhensiktsmessig å bygge opp rettledningskompetanse
på alle fagområder hos alle fylkesmennene.
Disse medlemmer viser til at
det kommer stadig signaler om at fylkesmennene i økende grad overprøver
det kommunale skjønnet, selv om kommunens fortolkning er i samsvar
med gjeldende nasjonale retningslinjer, og er fundamentert på lokalpolitisk
skjønnsanvendelse. Det er dermed slik at ansatte hos fylkesmennene opptrer
som politiske aktører uten folkevalgt kompetanse i enkelte saker.
Dette er uakseptabelt i et demokratisk land.
Disse medlemmer ønsker å skille
skjønn og legalitetskontroll, og mener dagens fylkesmannsembete
har en uheldig sammenblanding av disse rollene. Muligheten for domstolskontroll
i dag er nærmest fraværende, og ikke egnet til å øke respekten for
de rettslige rammer for forvaltningen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at konsekvensen er at rettssikkerheten har dårligere kår i forvaltningens
dagligliv enn nødvendig, og at dagens form for domstolskontroll
med forvaltningen er klart utilstrekkelig.
Disse medlemmer mener det bør
innføres forvaltningsdomstoler som erstatning for klagesaksbehandlingen
i fylkesmannsembetet, og viser til at mange klagesaker på andre
forvaltningsområder i dag behandles av domstolslignende forvaltningsorganer
med spesialisert kompetanse. Disse spesialiserte organene har man
gjerne valgt å kalle nemnder o.l., men i praksis er det langt på
vei der den faktiske rettspleien foregår på disse områdene, ikke
i de alminnelige domstolene. Behovet for forvaltningsdomstoler bekreftes
av at domstolene i Norge sjelden behandler forvaltningssaker.
Prosessen ved norske domstoler er tradisjonelt sterkt
preget av muntlighet og dermed også sterkt avhengig av å bruke advokater,
noe som innebærer høye kostnader og lav effektivitet. Det er heller
ikke gitt at saker mellom forvaltningen og private skal behandles
etter sivilprosessens regler om at den tapende part skal dekke alle
saksomkostninger, slik som i saker om nabokrangler mv. Disse
medlemmer ser for seg at norske forvaltningsdomstoler i
langt større grad vil benytte skriftlighet, slik som i andre land
med forvaltningsdomstoler. En domstol skal som hovedregel holde
seg til legalitetskontroll, og ikke overprøve politisk skjønn foretatt
av politisk ansvarlige organer som regjeringen, Stortinget eller
kommunestyrene. Den eneste farbare vei er at domstolene som overprøver myndighetene,
holder seg til det juridiske og ikke overprøver det politiske skjønnet.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om en
egen forvaltningsdomstol/et eget forvaltningstilsyn for å behandle
klager etter kommunale planvedtak."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til sine øvrige merknader i Innst. S. nr.
166 (2006–2007). Disse medlemmer viser til at det
er bygget opp seks nasjonale statlige tilsyn og direktorater som ivaretar
de fleste av fylkesmennenes tradisjonelle rådgivings- og rettledningsoppgaver overfor
lokale myndigheter. Disse medlemmer mener det i dag
er for mye dobbeltarbeid mellom statlige direktorat, fylkesmannsembetene,
fylkeskommunene og kommunene. Det er behov for en helhetlig gjennomgang
av direktorater og tilsyn hvor målet skal være å redusere antallet,
unngå dobbeltarbeid og sikre en mer effektiv drift. Omleggingen
må gjennomføres slik at direktoratene og tilsynene kan utvikles
til å bli enda mer attraktive arbeidsplasser.
Disse medlemmer mener at regionreformen er
mislykket. Disse medlemmer vil gjennomføre en nedleggelse
av fylkeskommunen og mener at i et lite land som Norge er det tilstrekkelig
med to forvaltningsnivåer. To forvaltningsnivåer – stat og kommuner
– vil styrke lokaldemokratiet og gi et bedre tjenestetilbud. Disse
medlemmer vil derfor avvikle fylkeskommunen som forvaltningsnivå.
Større og mer robuste kommuner eller kommuner i samarbeid kan overta
de fleste av fylkeskommunenes oppgaver.
Disse medlemmer viser til sine
merknader i Innst. S. nr. 166 (2006–2007).
Disse medlemmer ser positivt
på en utvikling hvor næringsliv, kommuner, utdannelses- og forskningsinstitusjoner,
organisasjoner, kulturliv og andre samarbeider innenfor naturlige bo-,
service- og arbeidsregioner. Et slikt samarbeid må ha utgangspunkt
i hvilke oppgaver som skal løses, og samarbeidet må vokse frem nedenfra.
På denne bakgrunn foreslår disse medlemmer:
"Stortinget ber Regjeringen utrede og fremme forslag
om å etablere en ny forvaltningsstruktur med bare to folkevalgte
nivåer, stat og kommune."
"Stortinget ber Regjeringen utrede og legge
frem for Stortinget en sak om at oppgaver innenfor miljø, landbruk
og naturforvaltningen overføres fra Fylkesmannen til kommunene."
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener at landet er best tjent med tre folkevalgte
nivåer. Det kan imidlertid med fordel overføres flere oppgaver fra
byråkratisk og statlig nivå til fylkeskommunen. Dette medlem viser
til at fylkesmannen har ansvar for tilsyn og veiledning på grunnskoleområdet
og vil understreke at fylkesmannen må ha tilstrekkelig midler til
å utføre denne oppgaven på en tilfredsstillende måte.
Dette medlem viser for øvrig
til Kristelig Folkepartis merknader i Innst. S. nr. 166 (2006–2007)
om Regionale fortrinn – regional framtid.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at Venstre vil ha tre folkevalgte nivåer i offentlig sektor.
For å sikre mer folkestyre og mer desentralisering, vil Venstre
sette et tak på statens virksomhet på om lag 50 prosent av offentlig sektor
og ta hele Norge i bruk ved å fordele de øvrige oppgavene på fylker
og kommuner. Venstre ønsker primært at mellomnivået skal være organisert
som enhetsfylke. Dette medlem mener at det må foretas
en gjennomgang av statens oppgaver med det for øye at oppgaver som
i dag ligger til sentrale myndigheter, desentraliseres. Venstre
ønsker at staten skal bli om lag 10 prosent mindre i oppgaver og
økonomi, til fordel for en mer robust kommunesektor.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge fram for Stortinget
en oppgaveliste med oppgaver som er aktuelle å flytte fra staten
og til kommunesektoren i perioden 2010 til 2020, med et særlig fokus
på mer sammenhengende kjeder av velferdsoppgaver."
Disse medlemmer viser til at
flertallet i komiteen i Innst. S. nr. 166 (2006–2007) pekte på at
den regionale statsforvaltningen består av 41 ulike virksomheter
med om lag 29 000 årsverk. Det er i dag 34 virksomheter som har
en inndeling som er større enn fylkene, og ingen av disse har sammenfallende
regiongrenser. Makt- og demokratiutredningen påpekte at forvaltningsendringene
de senere tiår har vært preget av sektorvise reformer som har medført
økt differensiering og fragmentering av offentlig virksomhet. Sett
i lys av dette bør det være mye å hente både på demokratisering
og effektivisering i statlig sektor. Disse medlemmer viser
til at Regjeringens arbeid med forvaltningsreformen i svært liten
grad vil endre den sektorvise, fragmenterte og embetsstyrte regionale
stat, og at fylkesmannsembetet i sin nåværende form blir opprettholdt
og faktisk styrket.
Disse medlemmer vil peke på at
det er gjort lite i inneværende periode for å effektivisere både
statlig og kommunal sektor. Sentralbanksjefen uttrykte stor bekymring
for manglende effektivisering og omstilling i offentlig sektor i
en høring med finanskomiteen i Stortinget 22. mai 2008. Det er et
betydelig effektiviseringspotensial innenfor både statlig og kommunal
sektor. 1 prosent effektvisering innenfor kommunal sektor vil frigjøre
3,0 mrd. kroner. KOSTRA-tall fra 2007 viser at de sammenslåtte kommunene
fra 1964 brukte 1,28 mrd. kroner mindre til administrasjon enn de
kommunene som ikke ble slått sammen. Det er derfor viktig å ha en
løpende politisk debatt om hvor og hvordan en skal effektivisere
i offentlig sektor. Å ta i bruk ny teknologi i offentlig sektor
er en viktig del av det å styrke tilbudet til innbyggerne, bedre
forvaltningen og bidra til effektivisering. Bedre samordning mellom
forvaltningsnivåer og forenkling er en annen del av det. I tillegg
mener disse medlemmer at det er en del å hente på
å utfordre offentlig sektor på å konkurrere mer, både med seg selv
og med andre. Disse medlemmer vil særlig peke på
potensialet vi har i frivillig sektor, som ofte har et idealistisk
formål og engasjement som mobiliserer til innsats. Vi har også gode
eksempler på forbrukersamvirker i Norge og som kan brukes i større
grad til fellesskapets nytte.
Disse medlemmer mener at det
er en klar forskjell mellom privatisering og konkurranseutsetting.
Privatisering innebærer å overlate hele ansvaret for å levere en
tjeneste til private. Disse medlemmer ser i liten
grad privatisering som et egnet virkemiddel for bedre offentlige tjenester.
Konkurranseutsetting innebærer i motsetning til privatisering at
det offentlige fortsatt har et klart ansvar for at borgerne får
de gode tjenestene de har krav på. Det vil være konkurranse om hvem
som leverer tjenestene, enten det er frivillige organisasjoner,
private eller det offentlige. Erfaring med konkurranseutsetting
viser at det kan gi bedre og mer varierte tjenester for innbyggerne.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener det er helt
nødvendig med en forenkling for næringslivet. Disse medlemmer viser
til at Handlingsplanen Et enklere Norge ble lansert i 2002, og at
denne handlingsplanen inneholdt mer overgripende satsingsområder,
med konkrete mål og milepæler for oppfølging. Det ble satt et mål
om at næringslivets administrative kostnader ved etterlevelse av
regelverk skal reduseres med 25 prosent innen utgangen av 2012.
Kostnadene skulle måles gjennom den internasjonalt
anerkjente standardkostnadsmodellen, som gjør en detaljert kartlegging
av næringslivets administrative kostnader mulig. Disse medlemmer vil
påpeke at metoden vil bidra til å finne bedre og mer treffsikre
forenklingsforslag og til å måle resultatene av arbeidet vårt også
i forhold til andre land.
Disse medlemmer mener Regjeringens
forslag viser at Regjeringen ikke tar forenklingsarbeidet på alvor.
Opposisjonen har kritisert flere proposisjoner hvor skjemaveldet
økes på syltynt grunnlag. Regjeringens politikk har medført at flere
skjema må fylles ut på flere områder. Blant annet gjelder dette
endringene i konkurranseloven og omstillingsloven. Disse
medlemmer registrerer at det allerede er gått flere år tapt
for forenklingsarbeidet. Disse medlemmer tar dette
arbeidet på alvor og mener målsettingen til tidligere nærings- og
handelsminister Børge Brende må opprettholdes. På bakgrunn av de
fire tapte moderniseringsår med rød-grønt styre, frykter disse
medlemmer at konsekvensen for målet om 25 prosent reduksjon
i skjemaveldet ikke kan nås før i 2016.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre viser til at opposisjonspartiene i representantforslag
har kommet med flere tiltak for forenkling og viser til sine merknader
i Dokument nr. 8:7 (2006–2007), om en samlet strategi med konkrete
tiltak for å sikre rammebetingelsene for små og mellomstore bedrifter.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen ved flere anledninger har satt til side avgjørelser
fattet av Konkurransetilsynet fordi Regjeringen var uenig i avgjørelsen. Disse
medlemmer er enige i at Regjeringen skal ha mulighet til
å overprøve vedtak, men faglige avgjørelser skal måtte prøves og
avgjøres av en fagnemnd. Dette vil gi et tydelig skille mellom faglige
og politiske avgjørelser.
Disse medlemmer mener derfor
at en uavhengig konkurransenemnd for ankebehandling i konkurransesaker
gir bedre ressursbruk. Konkurranse gir bedre ressursbruk og dermed mer
velferd. Disse medlemmer vil etablere en uavhengig
konkurransenemnd som skal foreta ankebehandling på vedtak gjort
i Konkurransetilsynet. I dag er det Fornyings- og administrasjonsdepartementet
som foretar ankebehandling både på politisk og faglig grunnlag.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen etablere en uavhengig
konkurransenemnd som skal kunne omgjøre vedtak på faglig grunnlag."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener det er viktig at offentlige anskaffelser
bidrar til økt verdiskaping i samfunnet ved å sikre mest mulig effektiv
ressursbruk ved offentlige anskaffelser basert på forretningsmessighet
og likebehandling. Disse medlemmer viser til at offentlig
sektor kjøper inn varer og tjenester for over 250 mrd. kroner hvert
år, men at det i fremdeles er slik at regelverket brytes i stor
grad også i departementene. Disse medlemmer er kjent
med at nesten ingen av Regjeringens overtredelser av anskaffelsesregelverket
er klaget inn. Dette medfører at lovbruddene i realiteten ikke får noen
konsekvenser. Disse medlemmer mener det er grunn
til å anta at mange potensielle tilbydere ikke ser seg tjent med
å klage inn offentlige myndigheter, dels fordi at man ikke har egen
interesse i en slik klagebehandling i etterkant, og dels fordi man
frykter at slike klager kan gi virksomheten et negativt omdømme
med hensyn til fremtidige innkjøp.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen etablere en tilsynsordning
for offentlige anskaffelser og nedsette et utvalg for å utforme
forslag til en mer effektiv håndhevelse av regelverket for offentlige
anskaffelser."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre vil at private og offentlige tjenesteytere
skal likebehandles i avgiftssystemet ved leveranser av varer og tjenester
for alle offentlige virksomheter, også helseforetakene og viser
i den forbindelse til forslag om momsnøytrale innkjøp i staten.
Disse medlemmer viser til at
offentlig forvaltning som stor kunde og bestiller kan bidra til konkurranse
som skjerper og utvikler norske tjenester, produsenter og leverandører.
Det offentlige bør føre en åpen anbudspolitikk med likebehandling
av tilbydere. Det bør også stilles krav til at alle produkter som
det offentlige kjøper er de beste på markedet når det gjelder miljøegenskaper. Disse
medlemmer vil legge til rette for omfattende bruk av elektronisk
handel, også innenfor det offentlige. I løpet av neste stortingsperiode
bør minst halvparten av alle offentlige innkjøp gjøres elektronisk,
og ressursene frigjøres til å yte bedre tjenester i stat, fylker
og kommuner.
Disse medlemmer mener at omfanget
av reguleringer og byråkrati i landbruksnæringen må ned og viser
til at det våren 2007 ble fremmet et forslag der det ble bedt om
en egen melding om en fremtidsrettet jordbrukspolitikk. Siden Stortinget
sist behandlet en egen melding om jordbruket i 2000 har antallet
bruk gått ned, og det samme har antall årsverk. Samdrifter har økt kraftig,
og det har vært en rivende teknologisk utvikling. Produksjonen og
det dyrkede arealet er stabilt. Alle disse faktorene betyr at det
er behov for en bred gjennomgang av jordbrukspolitikken. Disse
medlemmer mener at istedenfor byråkrati og reguleringer
bør det fokuseres på nytenkning, innovasjon og gründervirksomhet.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge frem for Stortinget
en egen melding om en fremtidsrettet landbrukspolitikk."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at av samme grunn vil disse medlemmer fjerne
boplikten og prisreguleringen på landbrukseiendommer. Disse medlemmer viser
til at ingen undersøkelser kan dokumentere at boplikten forhindrer
fraflytting. Boplikten og prisreguleringen rammer bønder på en urimelig
måte i forhold til resten av befolkningen som eier fast eiendom. Disse medlemmer vil
påpeke at det samtidig kreves både et byråkrati og kontrollmekanismer
som er kostbare for samfunnet og den enkelte, uten at vi kan se
at det har positive samfunnsmessige virkninger.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag for Stortinget
om å oppheve boplikten og fjerne prisreguleringen på landbrukseiendommer."
Disse medlemmer vil delegere
konsesjonsbehandlingen for mini- og mikrokraftverk til den enkelte
kommune og viser til Dokument nr. 8:4 (2006–2007) – representantforslag
om å be Regjeringen fremme de nødvendige lovendringsforslag slik
at konsesjonsmyndighet for alle kraftverk opp til 1 MW delegeres
til den enkelte kommune. Disse medlemmer mener at delegering
av konsesjonsmyndighet vil øke det lokale selvstyret. Det er den
enkelte kommune som kjenner best til konsekvensene av inngrepet og
som derfor bør ha myndighet i denne typen saker. Delegering av konsesjonsmyndighet
for mikro- og minikraftverk til den enkelte kommune kan være et
av de enkelttiltak som kan sette fart på utbyggingen av mindre vannkraftanlegg. Disse
medlemmer mener at en viktig flaskehals i arbeidet for raskt
å øke kraftproduksjonen i Norge ligger i saksbehandlingskapasiteten
hos Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE). Kravet til saksbehandling,
både for utbygger og NVE, er stort, og dette forsinker utbygging.
Det gjelder også de minste kraftverkene, og søknadsprosedyre, behandlingsprosedyre
og behandlingstid for disse kategoriene vannkraftutbygginger står
ikke i forhold til inngrepets omfang.
For de minste vannkraftutbygginger bør saksbehandlingen
kunne lettes betydelig gjennom å delegere konsesjonsmyndigheten
til den enkelte kommune.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme de nødvendige
lovendringsforslag slik at konsesjonsmyndighet for alle kraftverk
opp til 1 MW delegeres til den enkelte kommune."