Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for fri etableringsrett
og refusjonsrett for alle psykologer og psykiatere med autorisasjon."
Forslagsstillerne mener at tilgangen på psykolog-
og psykiaterhjelp ikke er god nok i Norge, noe som blant annet viser
seg i form av lange ventelister. Forslagsstillerne viser i denne sammenheng
til dagens system hvor refusjonsrett henger sammen med avtaleinngåelser
i form av avtalehjemler med kommuner og helseforetak.
Det er, slik forslagsstillerne ser det, viktig
med lavterskeltilbud og kort ventetid for pasienter med psykiske
lidelser. De mener at tilgangen på rask, adekvat og god hjelp på
et lavest mulig nivå er den beste måten for å forebygge og forhindre alvorligere
lidelser på et senere tidspunkt.
Forslagsstillerne mener at dagens system med avtalehjemler
for psykologer og psykiatere ikke sørger for at full kapasitet på
dette området benyttes, og at det mest hensiktsmessige ville vært
en ordning der psykologer og psykiatere med autorisasjon ble gitt
fri etableringsrett, samt refusjonsrettigheter. Det uttales at dette
vil medføre at pasienter som har rett til og behov for behandling,
får kortere ventetid, og at det vil forhindre et klassedelt helsevesen.
Slik forslagsstillerne ser det, vil det totale helseregnskapet også
bli positivt ved at folk får bedre psykisk helse slik at de kan
delta aktivt i samfunnet.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Jan Bøhler, Sonja Mandt-Bartholsen, Gunn Olsen og
Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Vigdis
Giltun og lederen Harald T. Nesvik, fra Høyre, Inge Lønning og Sonja
Irene Sjøli, fra Sosialistisk Venstreparti, Olav Gunnar Ballo, fra
Kristelig Folkeparti, Laila Dåvøy, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold
Vedum, og fra Venstre, Gunvald Ludvigsen, deler forslagsstillernes
vurdering om at tilgjengeligheten til det psykiske helsevernet ikke
er god nok, til tross for at kapasiteten har økt betydelig som følge
av opptrappingsplanen for psykisk helse. Komiteen er
enig med forslagsstillerne i at det særlig er behov for å styrke
det psykiske helsevernet i kommuner og distriktspsykiatriske sentre, for
å forhindre at pasientene utvikler akutt psykisk sykdom og dermed
trenger døgnbehandling. Det er avgjørende at kommunene utvikler gode
lavterskeltiltak og oppfølgingstjenester som sikrer at psykisk syke
får rask hjelp tidlig i sykdomsforløpet.
Komiteen viser til rapporten
"Ventetider og pasientrettigheter 2008" fra Helsedirektoratet, der
det fremgår at den gjennomsnittlige ventetiden for voksne som trenger
psykisk helsevern, er 53 dager, mens barn og unge i snitt venter 78
dager.
Komiteen mener det må sikres
riktig prioritering og god ressursbruk i alle deler av helsevirksomheten,
i tråd med pasientrettighetsloven og prioriteringsforskriften. Virksomhetene
må underlegges ordinære tilsyns- og kontrollordninger. Det må også
sikres god dekning av helsetjenester i hele landet. Videre mener komiteen at
tilgangen til helsetjenester ikke må være avhengig av den enkeltes
økonomi eller mulighet for å fremme personlige søknader om behandling.
Det er nødvendig å sikre at pasientene får god informasjon om ledig
kapasitet hos offentlige og privatpraktiserende helsevirksomheter,
slik at pasientene lettere kan orientere seg om aktuelle behandlingsmuligheter.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, viser til at folketrygden dekker utgifter
til legehjelp hos privatpraktiserende legespesialister som har avtale
om driftstilskudd med regionalt helseforetak. Utgiftene dekkes etter
forskrift gitt av Helse- og omsorgsdepartementet i medhold av folketrygdloven
§ 5-4. Formålet med stønaden er å gi kompensasjon for utgifter til
legetjenester ved sykdom eller mistanke om sykdom. De regionale
helseforetakene har ansvaret for å gi befolkningen i helseregionen
tilbud om nødvendig undersøkelse hos legespesialist. Tjenestene
finansieres ved driftstilskudd fra foretakene, stykkprisrefusjoner
fra folketrygden og egenandeler fra pasientene. Dersom pasientene
ønsker et offentlig finansiert behandlingstilbud hos private aktører,
må det foreligge en avtale mellom det regionale helseforetaket og
vedkommende spesialist eller institusjon, jf. spesialisthelsetjenesteloven
§ 2-1. Etter kommunehelsetjenesteloven kap. 4 er det et krav at
det skal foreligge en avtale mellom kommunen og den private helsevirksomheten dersom
kommunen eller trygden skal dekke behandlingen.
Flertallet mener at kravet om
avtaler med regionale helseforetak eller kommuner som vilkår for
refusjon er nødvendig med tanke på hvordan de samlede ressursene
i helsetjenesten skal nyttes.
Flertallet foreslår at representantforslaget vedlegges
protokollen.
Et annet flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener
at det er betydelige rettssikkerhetsproblemer på området. I enkelte
helseforetak opplever samtlige pasienter brudd på vurderingsgarantien.
Blant barn og unge som har rett til psykisk helsevern, opplever 18
prosent at de ikke får behandling innenfor den medisinsk fastsatte
fristen, mens andelen er 15 prosent blant voksne.
Slik dette flertallet ser det,
er det helt nødvendig å utnytte ledig kapasitet hos private aktører
for å bidra til at pasientene kan få raskere helsehjelp og flere
valgmuligheter. Det er etter dette flertallets mening
et paradoks at enkelte private aktører bare får avtaler om å behandle
fristbruddspasienter, mens de ikke får refusjon for behandling av
pasienten før fristen er utløpt. Dersom pasientene ønsker et offentlig finansiert
behandlingstilbud hos private aktører, må det foreligge en avtale
mellom det regionale helseforetaket og vedkommende spesialist eller institusjon,
jf. spesialisthelsetjenesteloven § 2-1. Etter kommunehelsetjenesteloven
kapittel 4 er det et krav at det skal foreligge en avtale mellom kommunen
og den private helsevirksomheten dersom kommunen eller trygden skal
dekke behandlingen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er enig med forslagsstillerne i at kravet om avtaler
med regionale helseforetak eller kommuner som vilkår for refusjon
er til hinder for en effektiv utnyttelse av de samlede ressursene
i helsetjenesten. Disse medlemmer støtter forslaget,
men mener at det må etableres ordninger som sikrer riktig prioritering
og god ressursbruk i private helsevirksomheter, i tråd med pasientrettighetsloven
og prioriteringsforskriften. Virksomhetene må underlegges ordinære
tilsyns- og kontrollordninger.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre,
mener det må sikres god dekning av helsetjenester i hele landet.
Videre mener flertallet at det må etableres ordninger
som sikrer at tilgang til private helsetjenester ikke avhenger av
den enkeltes ressurser eller mulighet for å fremme personlige søknader
om behandling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for fri etableringsrett
og refusjonsrett for alle psykologer og psykiatere med autorisasjon."
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Stortinget ber Regjeringen sørge for fri etableringsrett
og refusjonsrett for alle psykologer og psykiatere med autorisasjon.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre.
Komiteen viser til
representantforslaget og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:92 (2008–2009) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Harald T. Nesvik, Vigdis Giltun og
Jan-Henrik Fredriksen om fri etablerings- og refusjonsrett for psykologer
og psykiatere med autorisasjon – vedlegges protokollen.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 9. juni 2009
Harald T. Nesvik |
Inge Lønning |
leder |
ordfører |