Samferdselsdepartementet legg i proposisjonen fram
forslag om delvis bompengefinansiering av prosjekt og tiltak på
rv 7 og rv 49 i Kvam kommune i Hordaland. Det er også lagt opp til
eit tiltak i Granvin kommune. Ein stor del av investeringane er
planlagt mellom dei to tettstadane Øystese og Norheimsund.
Eksisterande veg har i hovudsak dårleg standard. I
fleire av prosjekta inngår bygging av gang- og sykkelveg og fortau.
På rv 7 mellom Norheimsund og Øystese er det lagt opp til omlegging
på strekninga Øystese vest–Nes og utbetring mellom Nes og Norheimsund.
Det er vidare lagt opp til fleire mindre tiltak på rv 7 mellom Øystese
og Granvin grense, utbetring av kryss mellom rv 7 og rv 13 i Granvin
og trafikksikringstiltak på rv 7 ved Kvamskogen. På rv 49 er det
planlagt utbetringar sør for Norheimsund og ved Linga.
Mellom Øystese vest og Nes er det planlagt ei omlegging
på om lag 1,7 km. Godkjent reguleringsplan ligg føre. Omrekna til
2009-prisnivå er overslaget 176 mill. kroner. Samfunnsøkonomisk
netto nytte (NN) for prosjektet er rekna til 10 mill. kroner. Netto
nytte over kostnad (NN/K) er 0,1. Det blir lagt opp til anleggsstart
hausten 2010, og prosjektet er venta opna for trafikk i 2012.
For resten av tiltaka ligg det i hovudsak ikkje føre
vedtekne reguleringsplanar. Førebelse kostnadsoverslag for dei andre
prosjekta og tiltaka i Kvammapakken varierer mellom om lag 10 mill. kroner
og om lag 80 mill. kroner.
Den lokalpolitiske behandlinga er nærare omtale i
kapittel 3 i proposisjonen.
Det er lokalpolitisk støtte til bompengeopplegget.
Kvammapakken er føresett finansiert med fylkeskommunale
midlar og bompengar. I det lokalt behandla opplegget er det lagt
til grunn ei samla kostnadsramme på om lag 440 mill. kroner, omrekna
til 2009-prisnivå.
I tråd med føresetnadene for fylkestinget si
behandling 10. desember 2008 er det lagt til grunn 44 mill. 2009-kroner
i statlege midlar til Kvammapakken, dvs. 10 pst. av den økonomiske
ramma for pakka. Som følgje av forvaltningsreforma er det lagt til
grunn at midlane blir løyvde som fylkeskommunale midlar. Det er
lagt til grunn at midlane blir løyvde i perioden 2010–2013.
Bompengeopplegget omfattar ein bomstasjon på rv 7
øvst i Steinsdalen, om lag 5 km vest for Norheimsund, og ein bomstasjon
på rv 7 ved kommunegrensa mellom Granvin og Kvam kommunar. Det er
lagt til grunn at innkrevjinga blir starta i 2010.
Det er lagt opp til å etablere automatiske bomstasjonar
med to takstgrupper: lette køyretøy (køyretøy med totalvekt til
og med 3 500 kg), og tunge køyretøy (køyretøy med totalvekt over 3 500
kg). Det er førebels rekna ut at taksten vil bli om lag 39 kroner
for lette køyretøy og 78 kroner for tunge køyretøy. Det er lagt
til grunn at takstane blir justerte i samsvar med prisutviklinga.
Statens vegvesen sine trafikkteljingar, saman med
ei nummerskiltregistrering frå sommaren 2005, viser at om lag 75
pst. av bompengeinntektene vil kome frå trafikk som kjem utanfor
bompengesnitta og skal til og frå Kvam kommune, primært i området
Øystese-Norheimsund. Dersom heile Kvammapakken blir gjennomført,
vil alle desse trafikantane få nytte av eit eller fleire prosjekt/tiltak.
I St.meld. nr. 32 (1988–1989) Norsk veg- og vegtrafikkplan
1990–1993 og i St.meld. nr. 46 (1990–1991) Om endring i rammebetingelser
for bompengeprosjekter, er bompengeperioden avgrensa til 15 år.
Det er likevel opna for at 20 år kan vurderast i spesielle tilfelle,
utan at det er gitt nærare føringar for når dette kan vere aktuelt. Bakgrunnen
for å avgrense lengda på innkrevjingsperioden er omsynet til trafikantane
og at uvissa knytt til ulike føresetnader for finansieringsvurderingane
aukar framover i tid. Ei forlenging av bompengeperioden frå 15 til
20 år vil auke uvissa, og det er i proposisjonen lagt opp til ulike
tiltak for å kompensere for dette.
Bompengar utgjer 90 pst. av investeringskostnadene.
I bompengesøknaden er det i utgangspunktet ikkje
lagt opp til å ha ei prioriteringsrekkefølgje for prosjekt og tiltak.
Det er lagt til grunn at heile utbygginga skal gjennomførast i løpet
av fire år. Det er lagt opp til låneopptak.
Statens vegvesen viser til at det ligg føre
vedteke reguleringsplan og kostnadsoverslag for prosjektet rv 7
Øystese vest–Nes med planlagt anleggsstart i 2010. Øvrige prosjekt
og tiltak kan startast opp. Det vil bli etablert ei styringsgruppe som
skal sørgje for at alle prosjekt og tiltak som blir starta opp,
let seg finansiere innafor dei økonomiske rammene for Kvammapakken
og at innkrevjinga kan avsluttast innan utløpet av bompengeperioden.
Statens vegvesen tilrår at det førebels blir
lagt til grunn eit maksimalt låneopptak på 250 mill. kroner. Samferdselsdepartementet
støttar denne vurderinga.
Basert på føresetnadene i proposisjonen inkl.
6,5 pst. lånerente, er det rekna med at det føresette bompengebidraget
på 395 mill. kroner kan finansierast med bompenger dersom innkrevjingsperioden
blir sett til 20 år. Samla finansieringsbidrag er rekna til 560
mill.kr, fordelt på 395 mill. kroner til å dekke delar av investeringskostnadane
og 165 mill. kroner til å dekke renter. I tillegg kjem 100 mill.
kroner til å dekke innkrevjingskostnader og kostnader til drift
av bompengeselskapet. Brutto bompengeinntekter blir dermed 660 mill.
kroner.
Basisføresetnader som er lagt til grunn, går
frem av kapittel 4 i proposisjonen.
Gjennom vedtaket av 10. desember 2008 har Hordaland
fylkeskommune vedtatt å stille sjølvskuldnargaranti for lån på inntil
370 mill. kroner.
Kommunal- og regionaldepartementet vil stille seg
positive til å godkjenne fylkeskommunens vedtak om garanti etter
at det ligg føre vedtak fra Stortinget om delvis bompengefinansiering
av Kvammapakken.
Samferdselsdepartementet viser til at bompengepakkar
er meir fleksible enn bompengeinnkrevjing for enkeltprosjekt. Det
blir lagt til grunn at omfanget av utbygginga i Kvammapakken må
tilpassast den økonomiske ramma. Sidan Kvammapakken for ein stor
del omfattar utbetringstiltak og mindre prosjekt, bør det ikkje
vere problematisk å tilpasse utbygginga til tilgjengelege midlar.
Dersom kostnadsoverslaget for nokre av prosjekta
aukar, vil dette innebere at andre prosjekt ikkje blir bygde. Dersom
prosjekta blir rimelegare enn rekna med, vil det bli plass til fleire prosjekt
i pakka. Det blir førebels lagt til grunn eit maksimalt låneopptak
for Kvammapakken på 250 mill. kroner, basert på en byggeperiode
på om lag 8 år. Samferdselsdepartementet vil kome tilbake til Stortinget
dersom det blir behov for å auke låneramma.
Alle riksvegprosjekta innan Kvammapakken er på
den delen av øvrig riksvegnett som blir overført til fylkeskommunane
når forvaltningsreforma trer i kraft i 2010. Dette inneber at Hordaland fylkeskommune
er ansvarleg for å løyve føresette statlege midlar til Kvammapakken
frå 2010.
Det er ein føresetnad at bompengeselskapet inngår
bindande avtale om rente som er lågare enn 6,5 pst. for ein periode
på 10–15 år. Samferdselsdepartementet føreset at dokumentasjon for
avtale om rentenivå blir sendt Vegdirektoratet før bompengeavtalen
blir underskriven.
Etter at Stortinget har gjort delvis vedtak
om delvis bompengefinansiering av prosjekt og tiltak i Kvammapakken,
vil det bli inngått avtale mellom Vegdirektoratet og bompengeselskapet
i tråd med gjeldande standardavtale og dei føresetnadene som er
lagt til grunn i proposisjonen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Eirin Faldet, Svein Gjelseth, Irene Johansen,
Torstein Rudihagen, Tor-Arne Strøm og Truls Wickholm, fra Høyre,
Øyvind Halleraker og Trond Helleland, fra Sosialistisk Venstreparti,
Hallgeir H. Langeland, fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet,
Jenny Klinge, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til
omtale i proposisjonen.
Flertallet registrerer at Kvammapakken
inneholder prosjekter på rv 7 og rv 49 i Kvam kommune i Hordaland,
og at det er lagt opp til et tiltak i Granvin kommune. Flertallet merker seg
at en stor del av investeringene er planlagt mellom de to tettstedene
Øystese og Norheimsund i Kvam kommune. Flertallet merker
seg at ikke alle prosjektene er ferdig med reguleringsplaner og
at prosjektstørrelsen varierer på mellom 10 og om lag 80 mill. kroner.
Flertallet merker seg at bompenger
utgjør 90 pst. av investeringskostnadene og at bompengebidraget
i 2009-kroner utgjør 395 mill. kroner. Flertallet merker
seg også at det er lagt opp til en innkrevingsperiode på 20 år basert
på 6,5 pst. lånerente. Flertallet merker seg at med
en såpass høy lånerenteberegning er det nødvendig med en innkrevingsperiode
på 20 år.
Flertallet vil imidlertid mene
at dagens rentenivå med et rentenivå på langsiktig binding (5–10
år) på 3,5–4 pst. tilsier helt andre kapitalkostnader i dette prosjektet.
Flertallet viser i denne sammenheng
til svar fra departementet på spørsmål fra komiteen, hvor differansen
i rentekostnader mellom 3,5 pst. og 6,5 pst. (St.prp. nr. 77 (2008–2009))
oppgis til å være nærmere 100 mill. kroner, eller henholdsvis 66
og 165 mill. kroner. Flertallet viser også til svaret
fra departementet og viser til at denne forskjellen i rentebelastning
utgjør hele 3 år på innkrevingsperioden.
Flertallet viser til den relativt
lange bompengeperioden som har sin bakgrunn i ønske om fullfinansiering
av hele pakken på 440 mill. kroner (2009-prisnivå) med tilnærmet
samme bompengetakster som Vossapakko.
Flertallet vil vise til at nytteprinsippet
vil bli svekket dersom utbyggingen blir redusert på grunn av manglende
finansiering. Flertallet viser til at bompengesøknaden
bygger på lokalpolitiske vedtak om en spesifikk pakke en utbyggingsperiode
på 4 år og låneopptak på inntil 370 mill. kroner. 90 pst. skal betales
av brukerne selv over 19 år.
Flertallet vil peke på at dersom
økonomien i pakken blir bedre enn forutsatt, kan Statens vegvesen
og lokale myndigheter i samarbeid drøfte gjennomføring av pakka
over kortere tid enn 8 år.
Flertallet forutsetter at disse
forutsetningene i størst mulig grad må imøtekommes slik at trafikantene
ser at de får valuta for pengene tidlig i bompengeperioden. Flertallet forutsetter
derfor at Kvam bompengeselskap AS sammen med fylkeskommunen, som
er garantist for bompengefinansieringen, vil sikre at pakken blir gjennomført
i tråd med bompengesøknaden, forutsatt at dette ikke svekker finansieringen
og helheten i pakken. Flertallet anser det som viktig
for troverdighet i bompengeprosjekter at prosjektene/bompengepakkene
gjennomføres slik de er forutsatt i lokale vedtak.
Flertallet vil derfor antyde
at en fastrenteavtale på dagens lave nivåer vil styrke totaløkonomien
i prosjektet, slik at innkrevingsperioden på 19 år kan bli opprettholdt
som maksimal innkrevingsperiode.
Flertallet har for øvrig ingen
andre merknader og slutter seg til forslagene i proposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, viser
til at 20 år med bompenger i perioden 1990–2009 har medført at bilistene
har betalt 57 mrd. kroner, og at 40 mrd. av dette er brukt til vegprosjekter mens
de resterende 18 mrd. kroner er brukt til rentekostnader og innkrevingskostnader. Disse medlemmer viser
til at dette er kostnader bilistene har blitt påtvunget av de andre
partiene. Disse medlemmer vil i den forbindelse vise til
svar på spørsmål nr. 248 fra finanskomiteen/Fremskrittspartiets
fraksjon av 9. oktober 2008, vedlegg 4:
Fordeling av bompengeinntekter
i perioden 1990–2007
| Mill 2008-kr | |
År | Brutto bompenge-
inntekter | Driftskos-
tnader | Netto finans-
kostnader | Netto bompenge-
inntekter | |
1990 | 850,6 | 122,0 | 478,1 | 250,6 | |
1991 | 982,8 | 146,1 | 638,6 | 198,1 | |
1992 | 1 309,2 | 143,6 | 837,7 | 328,0 | |
1993 | 1 448,9 | 149,5 | 743,5 | 556,0 | |
1994 | 1 498,0 | 151,9 | 563,1 | 783,0 | |
1995 | 1 891,3 | 181,4 | 672,7 | 1 037,2 | |
1996 | 1 991,6 | 192,4 | 611,5 | 1 187,7 | |
1997 | 2 097,0 | 211,2 | 567,5 | 1 318,3 | |
1998 | 2 256,2 | 229,7 | 576,0 | 1 450,5 | |
1999 | 2 351,9 | 246,7 | 678,3 | 1 426,9 | |
2000 | 2 382,8 | 258,2 | 570,3 | 1 554,3 | |
2001 | 2 946,9 | 360,4 | 682,2 | 1 904,3 | |
2002 | 3 643,7 | 456,4 | 665,6 | 2 521,6 | |
2003 | 3 626,9 | 419,1 | 509,6 | 2 698,2 | |
2004 | 4 116,0 | 469,4 | 385,7 | 3 260,9 | |
2005 | 4 484,3 | 490,6 | 296,9 | 3 696,8 | |
2006 | 4 119,2 | 483,3 | 444,5 | 3 191,4 | |
2007 | 4 146,0 | 540,1 | 358,2 | 3 247,8 | |
sum | 46 143,4 | 5 251,9 | 10 280,0 | 30 611,6 | |
Omregnet til 2008-prisnivå
med Finansdepartementets indekser for prisomregning. |
Disse medlemmer viser til egne
beregninger som viser følgende tall for 2008 og 2009:
Bompengeinntekter årene
2002 til 2009
År | Brutto bompenge-i
nntekter | Drifts-
kostnader | Netto finans-
kostnader | Netto bompenge-
inntekter |
2008 | 4 746,0 | 482,0 | 511,0 | 3 753,0 |
2009 | 5 990,0 | 479,0 | 754,0 | 4 757,0 |
SUM 1990–2009 | 56 879,0 | 6 213,0 | 11 545,0 | 39 121,0 |
Disse medlemmer viser til at
det er vesentlig mer bompenger med rød-grønn regjering enn under
regjeringen Bondevik II:
| Bompengeinntekter |
2002 | 3 235 927 |
2003 | 3 273 339 |
2004 | 3 786 530 |
2005 | 4 202 703 |
Sum | 14 498 499 |
| |
2006 | 4 043 762 |
2007 | 4 044 917 |
2008 | 4 746 864 |
2009 | 5 990 000 |
Sum | 18 825 543 |
Økning | 30 pst. |
Disse medlemmer viser til tabell
1.2 i St.meld. nr. 16 (2008–2009) der det kommer frem at Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet bruker 60 mrd. kroner
i bompengefinansiering i sin nasjonale transportplan, og der det
i tillegg kommer 15 mrd. kroner i årlige innkrevingskostnader og
renter. Disse medlemmer viser til at Regjeringen
i stortingssesjonene 2005–2006 til og med 2008–2009 aktivt har åpnet
for økt andel bompenger i bompengefinansierte prosjekter. Bompenger
brukes ikke bare til investering i kollektivtrafikk, men også til
drift. Disse medlemmer viser til at under denne regjeringen
er bompengefinansiering blitt en av hovedpilarene i statens finansiering
av investeringer i samferdselsmessig infrastruktur.
Disse medlemmer mener dette er
en uheldig utvikling og helt unødvendig. Norge er rikere enn noen
gang tidligere. Disse medlemmer mener at det er viktigere
enn noen gang at deler av avkastningen av landets formue investeres
i innenlands realkapital uten risiko, og ikke bare i utenlandske
finansmarkeder med svært høy risiko. Disse medlemmer peker
på at finanskrisen og den realøkonomiske internasjonale krisen som
har rammet globalt og i Norge fra høsten 2008, har vist hvor riktig
en slik politikk er.
Disse medlemmer viser til at
samlet bompengeinnbetaling fra bilistene i 2007 var på ca. 4 000
mill. kroner, og at innbetalingene i 2009 vil bli på hele 5 990
mill. kroner. Disse medlemmer har merket seg at statens
egne investeringer til riksveger oppgitt i kap. 1320 post 30 i statsbudsjettet
for 2009 er ca. 6,4 mrd. kroner.
Disse medlemmer viser også til
at såkalt "lokal enighet" er politisk enighet gjennom flertallsvedtak
i kommunestyrer og fylkesting. Innbyggerne blir ikke spurt direkte
gjennom lokal folkeavstemning, slik disse medlemmer mener
man bør gjøre. Befolkningen i berørte områder blir heller ikke gjort
oppmerksom på de store finanskostnadene og de store innkrevingskostnadene
som følger med bompengefinansiering, og som også skal betales av
bilistene i tillegg til bidraget til finansieringen av selve investeringsprosjektet. Disse
medlemmer viser til at bompengefinansiering som hovedregel
har nedbetalingstid på 15 år, og at vedtak om bompengefinansiering
griper inn i daglige rammebetingelser for innbyggerne som må betale
i svært lang tid. Disse medlemmer mener derfor at
det er rimelig at innbyggerne i berørte kommuner selv får uttale
seg om bruken av bompenger. Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet har merket seg at de øvrige partiene systematisk
avviser bruk av folkeavstemning om slike saker og lokalt avviser
forslag fra Fremskrittspartiets representanter om dette.
Disse medlemmer viser også til
at andelen bompenger i prosjekter som bompengefinansieres øker,
mens statens andel reduseres tilsvarende. Disse medlemmer viser
også til at en stadig større andel av innbetalte bompenger brukes
til andre formål enn vegbygging, og etter regjeringspartienes siste
endring av vegloven også til drift av kollektivtrafikk.
Disse medlemmer peker også på
de store innkrevings- og rentekostnadene som i mange slike saker
pålegges bilistene i tillegg til netto bompengebidrag til prosjektets
finansiering.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen sent i sesjonen 2008–2009 har fremlagt en rekke saker
om bompengefinansiering til behandling i Stortinget.
Disse medlemmer har utarbeidet
følgende oversikt;
Nye bompengeprosjekt våren
2009 (alle tall i mill. kroner)
Sak | | Invest. beløp | Bidrag stat | Andre | Bompenger | Bomandel |
St.prp. nr. 58
Nord-Jæren | | 400 | | | 400 | 100 % |
St.prp. nr. 60
E6 Sky–Langangen | | 1765 | 600 | | 1165 | 66 % |
St.prp. nr. 61
Vossapakko | | 1130 | 530 | | 600 | 53 % |
St.prp.
nr. 59 E6 Øyer–Tretten | 880 | 423 | | 457 | 52 % |
| | | | | | |
St.prp. nr. 77
Kvammapakken | | 440 | 45 | | 395 | 90 % |
St.prp. nr. 78
Bømlopakken | | 1003 | 20 | 386 | 642 | 64 % |
St.prp. nr. 82
E6 Dal–Minnesund | | 2300 | 800 | | 1500 | 65 % |
St.prp. nr. 85 Miljøpakke 1
Trondheim | | 4825 | 700 | 225 | 3900 | 81 % |
Sum | | 12743 | 3118 | 386 | 9059 | 71 % |
Sum uten Nord-Jæren | | 12343 | 3118 | 386 | 8659 | 70 % |
Oversikt over tilleggskostnader er som følger:
Tillegg til bilistene –
betales m/bompenger (tall i mill. kroner)
Sak | | | Rentekostn. | Innkreving | Sum
tillegg | Tillegg % av bompenger | Samlet
regning til bilistene | Prosent av investering |
St.prp.
nr. 58 Nord-Jæren | | | | | | | |
St.prp.
nr. 60 E6–Sky–Langangen | 480 | 330 | 810 | 70 % | 1975 | 112 % |
St.prp.
nr. 61 Vossapakko | | 290 | 90 | 380 | 63 % | 980 | 87 % |
St.prp.
nr. 59 E6 Øyer–Tretten | 290 | 81 | 371 | 81 % | 828 | 94 % |
| | | | | | | | |
St.prp.
nr. 77 Kvammapakken | | 165 | 100 | 265 | 67 % | 660 | 150 % |
St.prp.
nr. 78 Bømlopakken | 135 | 42 | 177 | 28 % | 819 | 82 % |
St.prp.
nr. 82 E6 Dal–Minnesund | 1300 | 120 | 1420 | 95 % | 2920 | 127 % |
St.prp. nr. 85
Miljøpakke 1Trondheim | 0 | 210 | 210 | 5 %. | 4110 | 85 % |
Sum | | | 2660 | 973 | 3633 | 40 % | 12692 | 100 % |
Sum uten Nord-Jæren | | 2660 | 973 | 3633 | 0 % | 12292 | 100 % |
Disse medlemmer har merket seg
at Kvammapakken gjelder prosjekt og tiltak på rv 7 og rv 49 i Kvam
kommune i Hordaland og at en stor del av investeringene er planlagt
mellom de to tettstedene Øystese og Norheimsund. Eksisterende vei
har i hovedsak dårlig standard. Planlagte investeringer og tiltak
vil gi beboerne i berørte områder bedre forhold knyttet til trafikkavvikling,
trafikksikkerhet og miljø, og bedre forhold for gjennomgangstrafikk.
Etter disse medlemmers syn er tiltakene nødvendig
og bør finansieres av staten. Disse medlemmer har
merket seg at berørte veier vil bli fylkesveier dersom forvaltningsreformen
blir vedtatt av Stortinget og får virkning fra og med 2010. Disse
medlemmer peker på at Stortinget gjennom godkjenning av
bompengefinansiering i denne saken også godkjenner bompengefinansiering
av tiltak på fremtidig fylkeskommunal vei. Disse medlemmer peker
på at nedklassifiseringen av riksvei vil kunne åpne for langt større
bruk av bompengefinansiering også på fylkeskommunale veier. Disse
medlemmer advarer mot en slik utvikling og viser til sine
merknader om forvaltningsreformen i Innst. S. nr. 300 (2008–2009),
Innst. O. nr. 83 (2008–2009) og i Innst. S. nr. 312 (2008–2009),
jf. St.prp. nr. 72 (2008–2009).
Disse medlemmer viser til at
av en samlet investeringsramme på 440 mill. kroner skal bilistene
i utgangspunktet betale 396 mill. kroner i bompenger. I tillegg
til dette kommer 165 mill. kroner til renter og 100 mill. kroner
til innkrevingskostnader og drift av bompengeselskapet. Totalt skal
bilistene betale 660 mill. kroner for prosjekter som totalt vil
koste 440 mill. kroner; altså 220 mill. kroner mer enn hele pakken
koster.
Disse medlemmer har også merket
seg at bomstasjoner er plassert hhv. på rv 7 mellom Kvamskogen og
Norheimsund og på rv 7 mellom Granvin og Kvam kommuner. Disse
medlemmer peker på at nytteprinsippet som hevdes å være
hovedregelen når Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre godkjenner bruk av bompengefinansiering,
heller ikke følges i denne saken. Statens vegvesens egne trafikktellinger viser
at 75 pst. av bompengeinntektene vil komme fra trafikk som kommer
utenfra berørte områder, først og fremst Øystese–Norheimsund. Trafikk
innenfor bompengestasjonene blir ikke pålagt bompenger. Heller ikke
trafikk som kommer via rv 49, vil bli pålagt bompenger.
Bruken av bompenger blir på ny fremvist som
en urimelig kostbar finansieringsform. Disse medlemmer legger
til at denne kostbare finansieringsformen også er særlig urimelig
når staten ikke mangler penger til investering i norsk infrastruktur.
Disse medlemmer avviser bruk
av bompengefinansiering og fremmer følgende forslag:
"I
Stortinget samtykker i bygging av prosjekt og gjennomføring
av tiltak som omtalt i St.prp. nr. 77 (2008–2009) basert på full
statlig finansiering.
II
Stortinget samtykker i at prosjekt og tiltak
startes så snart som mulig basert på forskottering av statlige midler.
Stortinget legger til grunn at sak om statlig finansiering av Kvammapakken
innarbeides i statsbudsjettet for 2010."
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget samtykker i bygging av prosjekt og gjennomføring
av tiltak som omtalt i St.prp. nr. 77 (2008–2009) basert på full
statlig finansiering.
Forslag 2
Stortinget samtykker i at prosjekt og tiltak
startes så snart som mulig basert på forskottering av statlige midler.
Stortinget legger til grunn at sak om statlig finansiering av Kvammapakken
innarbeides i statsbudsjettet for 2010.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
I
Stortinget samtykkjer i at bompengeselskapet
får løyve til å krevje inn bompengar til delvis bompengefinansiering
av Kvammapakken etter vilkåra i St.prp. nr. 77 (2008–2009) og Innst.
S. nr. 342 (2008–2009).
II
Samferdselsdepartementet får fullmakt til å inngå
avtale med bompengeselskapet og fastsetje nærare reglar for finansieringsordninga.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 11. juni 2009
Per Sandberg |
Øyvind Halleraker |
leder |
ordfører |