Samferdselsdepartementet legg i proposisjonen fram
forslag om delvis bompengefinansiering av prosjekt og tiltak som
inngår i utbygginga av dagens riks- og fylkesvegnett i Bømlo kommune
i Hordaland (Bømlopakken).
Gjennom Trekantsambandet, som blei opna for trafikk
i 2001, har kommunen fått fast vegsamband til Stord og Sveio. Sør
i Bømlo kommune er det dessutan ferjesamband til Sveio. Bømlo kommune
har om lag 11 000 innbyggjarar og eit allsidig næringsliv.
Store delar av vegnettet på Bømlo har låg standard.
Vegane er generelt smale og svingete med dårleg sikt. På fleire
strekningar er det behov for gang- og sykkelveg. Etter opninga av
Trekantsambandet i 2001 har trafikken på Bømlo hatt sterk vekst,
og vegnettet er ikkje tilpassa dagens trafikk. Bømlopakken vil gi
betre framkome og tryggleik på vegnettet.
Det er lagt opp til at bompengeinnkrevjinga
skal starte opp når innkrevjinga for Trekantsambandet blir avvikla,
truleg i 2012/2013. Det er planlagt ein bomstasjon på rv 542 på
Spissøy, like ved grensa mellom kommunane Bømlo og Stord. I tillegg
vil det bli innkrevjing av bompengar i ferjesambandet Langevåg–Buavåg.
Den lokalpolitisk behandlinga er omtalt i kapittel
3 i proposisjonen.
Bømlopakken omfattar prosjekt og tiltak på dagens
rv 541 og rv 542 og på fylkesvegnettet. Rv 541 er hovudvegen nord
– sør frå Langevåg til Rubbestadneset. Rv 542 er den viktigaste trafikkåra
i kommunen og går mellom kommunesenteret Svortland og Trekantsambandet, med
arm til Mosterhamn. Mellom Ekornsæter og Stokkabekken er det ei
fellesstrekning mellom rv 541 og rv 542.
Nærare om utbyggingsrsekkefølgje og kostnadsoverslag
går fram av kapittel 2 i proposisjonen.
Det samla kostnadsoverslaget for prosjekt og tiltak
i Bømlopakken er om lag 1 mrd. kroner. Av dette er om lag 910 mill.
kroner på dagens øvrige riksvegnett og om lag 90 mill. kroner på dagens
fylkesvegnett,
Kostnadene for det største prosjektet, rv 541 Sakseid–Hestaneset,
er førebels rekna til om lag 170 mill. kroner. Kostnadene for det
største fylkesvegprosjektet (strekninga fv 18 Urangsvåg–Brandasund)
er førebels rekna til vel 40 mill. kroner.
Det er framleis stor uvisse knytt til kostnadene for
fleire prosjekt og tiltak.
Det er gjennomført samfunnsøkonomiske analysar
for prosjekt og tiltak i Bømlopakken basert på det plangrunnlaget
og dei kostnadsoverslaga som låg føre pr. januar 2009. For dei fleste
prosjekta og tiltaka er nettonytten positiv. Dette skuldast i hovudsak
reduksjonar i transportkostnader og ulykkeskostnader.
Finansieringa av Bømlopakken er basert på statlege
og fylkeskommunale midlar, kommunale tilskot og bompengar. 64 pst.
av investeringskostnadene er føresett dekka med bompengar.
Det er lagt opp til at bompengeinnkrevjinga
skal starte opp når innkrevjinga for Trekantsambandet blir avvikla,
truleg i 2012/2013. Det er planlagt ein automatisk bomstasjon på
rv 542 på Spissøy, like ved grensa mellom kommunane Bømlo og Stord.
I tillegg vil det bli innkrevjing av bompengar i ferjesambandet
Langevåg – Buavåg, som i dag er på øvrig riksvegnett. Det er lagt
opp til bompengeinnkrevjing i 15 år, og det er føresett innkrevjing
i begge retningar.
Det er lokalpolitisk støtte til bompengeopplegget.
Statens vegvesen tilrår opplegget. Samferdselsdepartementet er samd
i dette.
Ved innkrevjinga i bomstasjonen er det planlagt to
takstgrupper: lette køyretøy (køyretøy med totalvekt til og med
3 500 kg) og tunge køyretøy (køyretøy med totalvekt over 3 500 kg).
Det er føresett ein gjennomsnittstakst på kr 52 pr. køyretøy. Det
er førebels rekna ut at takstane (utan rabatt) vil bli om lag kr 62
for lette køyretøy og kr 124 for tunge køyretøy. Dagens takstar
i Trekantsambandet er kr 85 for lette køyretøy og kr 270 for tunge
køyretøy.
Med 6,5 pst. lånerente er det rekna med at bompengeinnkrevjinga
vil gi eit samla finansieringsbidrag på 777 mill. kroner, fordelt
med 642 mill. kroner til å dekke delar av investeringskostnadene
og 135 mill. kroner til å dekke renter. I tillegg kjem 42 mill.
kroner til å dekke innkrevjingskostnader og kostnader til drift
av bompengeselskapet. Av midlane som skal dekke delar av investeringskostnadene
er 9 mill. kroner bidrag frå innkrevjinga i ferjesambandet. Finansieringskostnadene
og innkrevjings- og driftskostnadene basert på føresetnadene i denne proposisjonen
utgjer høvesvis 16 pst. og 5 pst. av brutto bompengeinntekter på
819 mill. kroner.
Bompengar utgjer 64 pst. av investeringskostnadene.
Finansieringsplanen som er lagt til grunn ved fylkestinget
si behandling er vist i tabellen.
| Mill. 2009-
kroner |
Statlege midlar | 20 |
Fylkeskommunale
midlar – dagens
øvrige riksvegnett | 105 |
Fylkeskommunale
midlar – dagens
fylkesvegnett | 36 |
Lokale tilskot
– kompensasjon for
auka arbeidsgjevaravgift | 149 |
Lokale tilskot
– tilskot frå Bømlo
kommune | 51 |
Bompengar* | 642 |
Sum | 1 003 |
* I tillegg kjem renter på bompengelån, innkrevjingskostnader
og kostnader til drift av bompengeselskapet.
I forslaget til finansieringsplan er det lagt
til grunn at bompengeselskapet vil ta opp lån for å kunne forsere
utbygginga. Det er gjort vurderingar av renteutgifter i heile 15-årsperioden,
og det er utarbeidd detaljerte planar for gjennomføring av prosjekt
og tiltak.
Basisføresetnader som er lagt til grunn, går
elles fram av kapittel 5 i proposisjon.
Bompengepakker er meir fleksible enn bompengeinnkrevjing
for enkeltprosjekt. Det blir lagt til grunn at omfanget av utbygginga
i Bømlopakken blir tilpassa den økonomiske ramma. Den økonomiske
ramma som ubygginga skal haldast innanfor går fram av finansieringsplanen over.
Dersom kostnadsoverslaget på nokre av prosjekta aukar, kan dette
innebere at andre prosjekt ikkje blir bygd. Dersom prosjekta blir
rimelegare enn rekna med, vil det bli plass til fleire prosjekt
i pakka. Alle kostnadsaukar er føresett løyste innanfor dei økonomiske
rammene for Bømlopakken.
Som følgje av forvaltningsreforma er riksvegane på
Bømlo føresett omklassifiserte til fylkesvegar frå 2010. Det er
difor lagt til grunn at føresette statlege midlar til prosjektet
etter 2009 blir dekka av Hordaland fylkeskommune. Fylkeskommunen
har slutta seg til dette.
Det er føresett at det blir oppretta ei administrativ
styringsgruppe med deltakarar frå Bømlo kommune, Hordaland fylkeskommune
og Statens vegvesen, og ei politisk styringsgruppe med deltakarar
frå Bømlo kommune og Hordaland fylkeskommune.
Gjennom vedtaket av 18. mars 2009 har Hordaland
fylkeskommune gitt sjølvskuldnargaranti for lån på inntil 350 mill.
kroner som bompengeselskapet tar opp. Garantien gjeld i inntil 15
år.
Kommunal- og regionaldepartementet vil stille seg
positive til å godkjenne fylkeskommunens vedtak om garanti etter
at Stortinget har gjort vedtak om delvis bompengefinansiering av Kvammapakken.
Samferdselsdepartementet vil peike på at det
er stor uvisse i mange av kostnadsoverslaga for prosjekt og tiltak
i Bømlopakken. Dette er ein vanleg situasjon for ei pakke med mange
prosjekt og tiltak som skal gjennomførast over ein lang periode.
For dei prosjekta som er prioritert for oppstart i perioden 2009–2013
ligg det føre godkjente reguleringsplanar. Omfanget av utbygginga
må tilpassast den økonomiske ramma. Sidan Bømlopakken i stor grad
omfattar utbetringstiltak og mindre prosjekt, bør det ikkje vere problematisk
å tilpasse utbygginga til tilgjengelege midlar.
Alle riksvegprosjekta innanfor Bømlopakken er på
den delen av det øvrige riksvegnettet som er foreslått overført
til fylkeskommunane når forvaltningsreforma trer i kraft i 2010.
Dette inneber at Hordaland fylkeskommune er ansvarleg for å løyve
føresette statlege midlar til Bømlopakken frå 2010. Samferdselsdepartementet
viser til at fylkeskommunen har slutta seg til dette.
Etter at Stortinget har gjort vedtak om delvis bompengefinansiering
av prosjekt og tiltak i Bømlo kommune, vil det bli inngått avtale
mellom Vegdirektoratet og bompengeselskapet i tråd med gjeldande
standardavtale og dei føresetnadene som er lagt til grunn i denne
proposisjonen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Eirin Faldet, Svein Gjelseth, Irene Johansen,
Torstein Rudihagen, Tor-Arne Strøm og Truls Wickholm, fra Høyre,
Øyvind Halleraker og Trond Helleland, fra Sosialistisk Venstreparti,
Hallgeir H. Langeland, fra Kristelig Folkeparti, Jan Sahl, fra Senterpartiet,
Jenny Klinge, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til
omtalen i proposisjonen om bompengefinansiering av flere prosjekt
og tiltak i Bømlo kommune.
Flertallet konstaterer at etter
åpningen av "Trekantsambandet" i 2001 har trafikken på Bømlo hatt
en sterk vekst, og at næringslivet og befolkningsutviklingen er
i fin fremgang. Flertallet konstaterer videre at
vegnettet i Bømlo ikke er tilpasset dagens trafikk og at Bømlo kommune
og Hordaland fylkeskommune nå fremmer forslag om bompengefinansiering
av en rekke strekningsvise prosjekt. På dagens øvrige riksvegnett
gjelder dette seks strekninger, med tillegg av fire strekninger
på dagens fylkesvegnett.
Flertallet merker seg at det
er stor lokal finansiering i prosjektet av en totalkostnad på 1 003 mill.
kroner, og derav er kun 161 mill. kroner i statlige og fylkeskommunale
midler. Flertallet registrerer at det er lagt til
grunn et bompengebidrag på 642 mill. kroner i finansieringen. Flertallet merker
seg at bompengene skal kreves inn i to innkrevingspunkter med en
bomstasjon på hovedvegen mot E39 og en bomstasjon på ferjesambandet
Langevåg–Buavåg helt i sør i kommunen. Flertallet støtter
dette.
Flertallet har merket seg at
kommunestyret har lagt til grunn at Bømlopakken blir organisert med
et rabattprogram for brukerne som for Haugalandspakken som også
er i geografisk nærhet. Flertallet konstaterer at
dette innebærer et passeringstak på 75 passeringer per måned og
såkalt "timesregel". Flertallet støtter dette.
Flertallet viser i denne sammenheng
til Kvammapakken, jf. St.prp. nr. 77 (2008–2009) og Innst. S. nr.
342 (2008–2009), hvor man tilrår "halvannentimesregel" for passeringer
gjennom bomstasjonene. Flertallet anser det å være
av marginal betydning for selskapets inntjening om man har timesregel
og et tak på 75 passeringer, men at det kan være viktig for enkelte
storbrukere og bosatte i nærheten av innkrevingspunktene. Flertallet finner
det derfor riktig at samme prinsipp legges til grunn i Bømlopakken
som for Kvammapakken, og tilrår et rabattsystem som i Haugalandspakken,
slik kommunestyret ønsker, forutsatt at dette ikke svekker finansieringsgrunnlaget
og helheten i pakken vesentlig. Flertallet legger
for øvrig til grunn at utarbeidelse av endelige takster for bomringen
skal bestemmes i de administrative og politiske styringsgruppene
som opprettes i henhold til proposisjonen, og godkjennes i Vegdirektoratet på
ordinær måte.
Flertallet registrerer at Samferdselsdepartementet
vurderer det slik at omfanget av utbyggingen må tilpasses den økonomiske
rammen. Siden det her er snakk om mange tiltak og mindre prosjekt,
bør det ikke være problematisk å tilpasse utbyggingen tilgjengelige
midler. Flertallet slutter seg til dette, og mener
at dette også må gjelde begge veger.
Flertallet registrerer videre
at det er lagt til grunn en lånerente på 6,5 pst. Dagens rente i markedet
er langt lavere enn dette. Flertallet vil tilrå at
man vurderer å avdekke renterisiko så tidlig som mulig nå mens rentenivået
er nede på 3,5-4 pst. på 5–10 års binding med fylkeskommunal garanti. Flertallet er
av den oppfatning at dette vil gi en solid buffer mot eventuelle
kostnadsoverskridelser i enkeltprosjekter. Flertallet konstaterer
videre at dette medfører en bedre økonomisk utvikling i prosjektet
enn forutsatt, og dette vil kunne bety at enkeltprosjektene kan
bli realisert raskere, innenfor samme låne/garantiramme, forutsatt
at den økonomiske risikoen ikke øker vesentlig.
Flertallet registrerer at departementet
legger opp til at det blir opprettet en administrativ og en politisk
styringsgruppe for prosjektet, og slutter seg til dette som en hensiktsmessig
organisering for å holde god kontakt mellom lokale myndigheter,
regionale myndigheter, Statens vegvesen og bompengeselskapet.
Flertallet har for øvrig ingen
merknader og slutter seg til forslagene i proposisjonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud, lederen Per Sandberg og Arne Sortevik, viser
til at 20 år med bompenger i perioden 1990–2009 har medført at bilistene
har betalt 57 mrd. kroner, og at 40 mrd. av dette er brukt til vegprosjekter mens
de resterende 18 mrd. kroner er brukt til rentekostnader og innkrevingskostnader. Disse medlemmer viser
til at dette er kostnader bilistene har blitt påtvunget av de andre
partiene. Disse medlemmer vil i den forbindelse vise til
svar på spørsmål nr. 248 fra finanskomiteen/Fremskrittspartiets
fraksjon av 9. oktober 2008, vedlegg 4:
Fordeling av bompengeinntekter
i perioden 1990–2007
| Mill 2008-kr | |
År | Brutto bompenge-
inntekter | Driftskost-
nader | Netto finans-
kostnader | Netto bompenge-
inntekter | |
1990 | 850,6 | 122,0 | 478,1 | 250,6 | |
1991 | 982,8 | 146,1 | 638,6 | 198,1 | |
1992 | 1 309,2 | 143,6 | 837,7 | 328,0 | |
1993 | 1 448,9 | 149,5 | 743,5 | 556,0 | |
1994 | 1 498,0 | 151,9 | 563,1 | 783,0 | |
1995 | 1 891,3 | 181,4 | 672,7 | 1 037,2 | |
1996 | 1 991,6 | 192,4 | 611,5 | 1 187,7 | |
1997 | 2 097,0 | 211,2 | 567,5 | 1 318,3 | |
1998 | 2 256,2 | 229,7 | 576,0 | 1 450,5 | |
1999 | 2 351,9 | 246,7 | 678,3 | 1 426,9 | |
2000 | 2 382,8 | 258,2 | 570,3 | 1 554,3 | |
2001 | 2 946,9 | 360,4 | 682,2 | 1 904,3 | |
2002 | 3 643,7 | 456,4 | 665,6 | 2 521,6 | |
2003 | 3 626,9 | 419,1 | 509,6 | 2 698,2 | |
2004 | 4 116,0 | 469,4 | 385,7 | 3 260,9 | |
2005 | 4 484,3 | 490,6 | 296,9 | 3 696,8 | |
2006 | 4 119,2 | 483,3 | 444,5 | 3 191,4 | |
2007 | 4 146,0 | 540,1 | 358,2 | 3 247,8 | |
sum | 46 143,4 | 5 251,9 | 10 280,0 | 30 611,6 | |
Omregnet til 2008-prisnivå
med Finansdepartementets indekser for prisomregning. |
Disse medlemmer viser til egne
beregninger som viser følgende tall for 2008 og 2009:
Bompengeinntekter årene
2002 til 2009
År | Brutto bompenge-
inntekter | Drifts-
kostnader | Netto finans-
kostnader | Netto bompenge-
inntekter |
2008 | 4 746,0 | 482,0 | 511,0 | 3 753,0 |
2009 | 5 990,0 | 479,0 | 754,0 | 4 757,0 |
SUM 1990–2009 | 56 879,0 | 6 213,0 | 11 545,0 | 39 121,0 |
Disse medlemmer viser til at
det er vesentlig mer bompenger med rød-grønn regjering enn under
regjeringen Bondevik II:
| Bompengeinntekter |
2002 | 3 235 927 |
2003 | 3 273 339 |
2004 | 3 786 530 |
2005 | 4 202 703 |
Sum | 14 498 499 |
| |
2006 | 4 043 762 |
2007 | 4 044 917 |
2008 | 4 746 864 |
2009 | 5 990 000 |
Sum | 18 825 543 |
Økning | 30 pst. |
Disse medlemmer viser til tabell
1.2 i St.meld. nr.16 (2008–2009) der det kommer frem at Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet bruker 60 mrd. kroner
i bompengefinansiering i sin nasjonale transportplan, og der det
i tillegg kommer 15 mrd. kroner i årlige innkrevingskostnader og
renter. Disse medlemmer viser til at Regjeringen
i stortingssesjonene 2005–2006 til og med 2008–2009 aktivt har åpnet
for økt andel bompenger i bompengefinansierte prosjekter. Bompenger
brukes ikke bare til investering i kollektivtrafikk, men også til
drift. Disse medlemmer viser til at under denne regjeringen
er bompengefinansiering blitt en av hovedpilarene i statens finansiering
av investeringer i samferdselsmessig infrastruktur.
Disse medlemmer mener dette er
en uheldig utvikling og helt unødvendig. Norge er rikere enn noen
gang tidligere. Disse medlemmer mener at det er viktigere
enn noen gang at deler av avkastningen av landets formue investeres
i innenlands realkapital uten risiko, og ikke bare i utenlandske
finansmarkeder med svært høy risiko. Disse medlemmer peker
på at finanskrisen og den realøkonomiske internasjonale krisen som
har rammet globalt og i Norge fra høsten 2008, har vist hvor riktig
en slik politikk er.
Disse medlemmer viser til at
samlet bompengeinnbetaling fra bilistene i 2007 var på ca. 4 000
mill. kroner, og at innbetalingene i 2009 vil bli på hele 5 990
mill. kroner. Disse medlemmer har merket seg at statens
egne investeringer til riksveger oppgitt i kap. 1320 post 30 i statsbudsjettet
for 2009 er ca. 6,4 mrd. kroner.
Disse medlemmer viser også til
at såkalt "lokal enighet" er politisk enighet gjennom flertallsvedtak
i kommunestyrer og fylkesting. Innbyggerne blir ikke spurt direkte
gjennom lokal folkeavstemning, slik disse medlemmer mener
man bør gjøre. Befolkningen i berørte områder blir heller ikke gjort
oppmerksom på de store finanskostnadene og de store innkrevingskostnadene
som følger med bompengefinansiering, og som også skal betales av
bilistene i tillegg til bidraget til finansieringen av selve investeringsprosjektet. Disse
medlemmer viser til at bompengefinansiering som hovedregel
har nedbetalingstid på 15 år, og at vedtak om bompengefinansiering
griper inn i daglige rammebetingelser for innbyggerne som må betale
i svært lang tid. Disse medlemmer mener derfor at
det er rimelig at innbyggerne i berørte kommuner selv får uttale
seg om bruken av bompenger. Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet har merket seg at de øvrige partiene systematisk
avviser bruk av folkeavstemning om slike saker og lokalt avviser
forslag fra Fremskrittspartiets representanter om dette.
Disse medlemmer viser også til
at andelen bompenger i prosjekter som bompengefinansieres øker,
mens statens andel reduseres tilsvarende. Disse medlemmer viser
også til at en stadig større andel av innbetalte bompenger brukes
til andre formål enn vegbygging, og etter regjeringspartienes siste
endring av vegloven også til drift av kollektivtrafikk.
Disse medlemmer peker også på
de store innkrevings- og rentekostnadene som i mange slike saker
pålegges bilistene i tillegg til netto bompengebidrag til prosjektets
finansiering.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringen sent i sesjonen 2008–2009 har fremlagt en rekke saker
om bompengefinansiering til behandling i Stortinget.
Disse medlemmer har utarbeidet
følgende oversikt:
Nye bompengeprosjekt våren
2009 (alle tall i mill. kroner)
Sak | | Invest. beløp | Bidrag stat | Andre | Bompenger | Bomandel |
St.prp. nr. 58
Nord-Jæren | | 400 | | | 400 | 100 % |
St.prp. nr. 60
E6 Sky–Langangen | | 1765 | 600 | | 1165 | 66 % |
St.prp. nr. 61
Vossapakko | | 1130 | 530 | | 600 | 53 % |
St.prp.
nr. 59 E6 Øyer–Tretten | 880 | 423 | | 457 | 52 % |
| | | | | | |
St.prp. nr. 77
Kvammapakken | | 440 | 45 | | 395 | 90 % |
St.prp. nr. 78
Bømlopakken | | 1003 | 20 | 386 | 642 | 64 % |
St.prp. nr. 82
E6 Dal–Minnesund | | 2300 | 800 | | 1500 | 65 % |
St.prp. nr. 85 Miljøpakke 1
Trondheim | | 4825 | 700 | 225 | 3900 | 81 % |
Sum | | 12743 | 3118 | 386 | 9059 | 71 % |
Sum uten Nord-Jæren | | 12343 | 3118 | 386 | 8659 | 70 % |
Oversikt over tilleggskostnader er som følger:
Tillegg til bilistene –
betales m/bompenger (tall i mill. kroner)
Sak | | | Rentekostn. | Innkreving | Sum
tillegg | Tillegg % av bompenger | Samlet
regning til bilistene | Prosent av investering |
St.prp.
nr. 58 Nord-Jæren | | | | | | | |
St.prp.
nr. 60 E6–Sky–Langangen | 480 | 330 | 810 | 70 % | 1975 | 112 % |
St.prp.
nr. 61 Vossapakko | | 290 | 90 | 380 | 63 % | 980 | 87 % |
St.prp.
nr. 59 E6 Øyer–Tretten | 290 | 81 | 371 | 81 % | 828 | 94 % |
| | | | | | | | |
St.prp.
nr. 77 Kvammapakken | | 165 | 100 | 265 | 67 % | 660 | 150 % |
St.prp.
nr. 78 Bømlopakken | 135 | 42 | 177 | 28 % | 819 | 82 % |
St.prp.
nr. 82 E6 Dal–Minnesund | 1300 | 120 | 1420 | 95 % | 2920 | 127 % |
St.prp. nr. 85
Miljøpakke 1Trondheim | 0 | 210 | 210 | 5 %. | 4110 | 85 % |
Sum | | | 2660 | 973 | 3633 | 40 % | 12692 | 100 % |
Sum uten Nord-Jæren | | 2660 | 973 | 3633 | 0 % | 12292 | 100 % |
Disse medlemmer har merket seg
at Bømlopakken gjelder prosjekt og tiltak som inngår i utbygging
av dagens riks- og fylkesveinett i Bømlo kommune i Hordaland. Disse
medlemmer er kjent med at store deler av veinettet på Bømlo
har dårlig standard. Planlagte investeringer og tiltak vil gi beboerne
i Bømlo kommune bedre forhold knyttet til trafikkavvikling, trafikksikkerhet
og miljø. Etter disse medlemmers syn er tiltakene
nødvendig og bør finansieres av staten når det gjelder riksveinettet.
Disse medlemmer har merket seg
at fylkeskommunale midler og lokale midler samlet utgjør 310 mill.
kroner. Disse medlemmer har merket seg at berørte
riksveier vil bli fylkesveier dersom forvaltningsreformen blir vedtatt av
Stortinget og får virkning fra og med 2010. Disse medlemmer peker
på at Stortinget gjennom godkjenning av bompengefinansiering i denne
saken også godkjenner bompengefinansiering av tiltak på fremtidig
fylkeskommunal vei. Disse medlemmer peker på at nedklassifiseringen
av riksvei gjennom forvaltningsreformen nettopp åpner for langt
større bruk av bompengefinansiering også på fylkeskommunale veier. Disse
medlemmer advarer mot en slik utvikling og viser til sine
merknader om forvaltningsreformen i Innst. S. nr. 300 (2008–2009),
Innst. O. nr. 83 (2008–2009) og i Innst. S. nr. 312 (2008–2009),
jf. St.prp. nr. 72 (2008–2009).
Disse medlemmer viser til at
av en samlet investeringsramme på 1 003 mill. kroner skal bilistene
i utgangspunktet betale 642 mill. kroner i bompenger. I tillegg
til dette kommer 135 mill. kroner til renter og 42 mill. kroner
til innkrevingskostnader og drift av bompengeselskapet. Totalt skal
bilistene betale 819 mill. kroner for prosjekter som totalt vil
koste 1 003 mill. kroner; altså 81,6 pst. av det hele pakken koster.
Disse medlemmer har også merket
seg at bomstasjoner skal plasseres slik at alle som passerer inn
og ut av Bømlo kommune, skal betale bompenger. Disse medlemmer peker
på at nytteprisnippet som hevdes å være hovedregelen når Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre godkjenner bruk av bompengefinansiering, heller ikke
følges i denne saken. Statens vegvesen peker på at den interne trafikken
på Bømlo får nytten av utbyggingen i Bømlopakken uten å betale bompenger.
Bruken av bompenger blir på ny fremvist som
en urimelig kostbar finansieringsform. Disse medlemmer legger
til at denne kostbare finansieringsformen også er særlig urimelig
når staten ikke mangler penger til investering i norsk infrastruktur.
Disse medlemmer avviser bruk
av bompengefinansiering og fremmer følgende forslag:
"I
Stortinget samtykker i bygging av prosjekt og gjennomføring
av tiltak som omtalt i St.prp. nr. 78 (2008–2009) om Bømlopakken
basert på full statlig finansiering av de omtalte prosjekter og tiltak
knyttet til riksveinettet.
II
Stortinget samtykker i at prosjekter og tiltak startes
så snart som mulig basert på forskottering av statlige midler. Stortinget
legger til grunn at sak om statlig finansiering av Bømlopakken innarbeides
i statsbudsjettet for 2010."
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget samtykker i bygging av prosjekt og gjennomføring
av tiltak som omtalt i St.prp. nr. 78 (2008–2009) om Bømlopakken
basert på full statlig finansiering av de omtalte prosjekter og tiltak
knyttet til riksveinettet.
Forslag 2
Stortinget samtykker i at prosjekt og tiltak
startes så snart som mulig basert på forskottering av statlige midler.
Stortinget legger til grunn at sak om statlig finansiering av Bømlopakken
innarbeides i statsbudsjettet for 2010.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
I
Stortinget samtykkjer i at bompengeselskapet
får løyve til å krevje inn bompengar til delvis bompengefinansiering
av Bømlopakken etter vilkåra i St.prp. nr. 78 (2008–2009) og Innst.
S. nr. 343 (2008–2009).
II
Samferdselsdepartementet får fullmakt til å inngå
avtale med bompengeselskapet og fastsetje nærare reglar for finansieringsordninga.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 11. juni 2009
Per Sandberg |
Øyvind Halleraker |
leder |
ordfører |