Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Alf E. Jakobsen, Rolf Terje Klungland, Torgeir Micaelsen, leiaren Reidar
Sandal, Eirin Kristin Sund og Marianne Aasen, frå Framstegspartiet, Gjermund
Hagesæter, Ulf Leirstein, Jørund Rytman og Christian Tybring-Gjedde,
frå Høgre, Svein Flåtten, Linda C. Hofstad Helleland og Jan Tore
Sanner, frå Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og Heikki
Holmås, frå Kristeleg Folkeparti, Hans Olav Syversen, frå Senterpartiet,
Per Olaf Lundteigen, og frå Venstre, Lars Sponheim, viser
til at St.prp. nr. 67 (2008–2009) blir behandla under kapitla 1–21
i denne innstillinga.
Komiteen viser vidare til at
forslag framsette i denne innstillinga er oppførte under kapittel
23 Tilråding frå komiteen eller under kapittel 22 Forslag frå mindretal.
Komiteen viser dessutan til at
merknader og forslag som er sette fram under behandlinga i komiteen
og som gjeld budsjettpostar som ikkje er omhandla i St.prp. nr.
67 (2008–2009), er lagt kronologisk etter kapittel- og postnummer
under omtalen av dei respektive departementa.
Når det gjeld gjennomføringa av den økonomiske
politikken for 2009, viser komiteen til merknader i Budsjett-innst.
S. II (2008–2009), jf. St.meld. nr. 2 (2008–2009) Revidert nasjonalbudsjett
2009. Lovforslag omtalt i St.meld. nr. 2 (2008–2009) og i St.prp.
nr. 67 (2008–2009) er framsette i Ot.prp. nr. 95 (2008–2009), og komiteen
viser til Innst. O. nr. 125 (2008–2009) når det gjeld desse.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at disse medlemmer anser Revidert nasjonalbudsjett
som en teknisk revisjon. Det må følgelig være endringer i forutsetningene
som ligger til grunn for eventuelle korrigeringer av bevilgede beløp. Disse
medlemmer understreker at disse medlemmer dermed
ikke tar omkamper på saker som hører inn under den ordinære behandlingen
av statsbudsjettet hver høst. Revidert nasjonalbudsjett gir altså
ikke noe fullstendig bilde av Fremskrittspartiets økonomiske politikk.
Budsjetteringssituasjonen for 2009 var og er dessuten
ekstraordinær som følge av den internasjonale finanskrisen, som
har ført til resesjon også i Norge. Disse medlemmer hensyntok dette
allerede i behandlingen av statsbudsjettet for 2009.
For Fremskrittspartiets primære prioriteringer, påplusninger
og kutt vises det til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett
for 2009 og statsbudsjettets dokumenter, Budsjett-innst. S. I (2008–2009)
med tilhørende budsjettinnstillinger under den enkelte fagkomité. Disse
medlemmer viser også til Fremskrittspartiets tiltakspakke
"Tid for fornyelse" fremmet 22. januar 2009. Forslagene ble innarbeidet
i Innst. S. nr. 139 (2008–2009). Vedrørende Revidert nasjonalbudsjett
vises det ellers til merknader i Budsjett-innst. S. nr. II (2008–2009).
Hovedtall og prioriteringer som Fremskrittspartiet
har gjort i revidert nasjonalbudsjett for 2009 vises i følgende
tabell:
FORSLAG TIL REVIDERT NASJONALBUDSJETT
2009 FRP | | |
| | Endringer ifht regjeringen: |
ØKTE FORESLÅTTE OFFENTLIGE
BEVILGNINGER | | (mill. kr) |
| | |
ØKT OFFENTLIG
FORBRUK I BUDSJETTRAMMENE (FrP) | | 8 131 |
REDUSERTE OFFENTLIGE
INNTEKTER (FrP) | | 6 846 |
Reduksjon i økte
oljeinntekter/skatteinntekter med FrP | | 14 977 |
| | |
OVERFØRING TIL
STATENS PENSJONSFOND (Oljefondet) REGJERINGEN i 2009 | | 143 800 |
OVERFØRING TIL
STATENS PENSJONSFOND (Oljefondet) FRP i 2009 | | 128 823 |
| | |
REDUSERTE / ØKTE OFFENTLIGE
UTGIFTER | | |
| | |
| | |
STATSFORVALTNING
Ramme 1 | | 0 |
| | |
FAMILIE/FORBRUKER
Ramme 2 | | 20 |
| | |
KULTUR Ramme 3 | | 0 |
| | |
UTENRIKS Ramme
4 | | 10 |
| | |
JUSTIS Ramme 5 | | |
Politiet | 111 | |
Oslopolitiet | 23 | |
Utbedre IKT-system
i politietaten | 1 | |
| | 135 |
| | |
KOMMUNAL/INNVANDRING
Ramme 6 | | |
Rentekompensasjon
- skole og svømmeanlegg | 263 | |
Rentekompensasjon
- kirkebygg | 32 | |
| | 294 |
| | |
ARBEID/SOSIAL/DAGPENGER
Ramme 7 | | |
Rullerende permittering
settes til 20% fra 1. juli 2009 | 50 | |
Redusere lønnsplikt
for arbeidsgivere til 3 dager fra 1. juli 2009 | 14 | |
Annet | 15 | |
| | 79 |
| | |
FORSVAR Ramme
8 | | 35 |
| | |
NÆRING Ramme 9,
10, 11 | | |
Innovasjon Norge | 75 | |
Annet | 56 | |
| | 131 |
| | |
ENERGI Ramme 12 | | -320 |
| | |
MILJØ Ramme 13 | | 0 |
| | |
KONTROLL Ramme
14 | | 0 |
| | |
HELSE Ramme 15 | | |
Rusmiddeltiltak,
kjøp av opptrening og helsetjenester | 100 | |
Regionale helseforetak | 1 600 | |
Psykisk helse | 100 | |
Tiltak mot diabetes | 31 | |
Tester for Borreliainfeksjon | 1 | |
| | 1 832 |
KUNNSKAP Ramme
16 | | |
Skolemat i grunnskolen | 80 | |
Universiteter
og høyskoler | 590 | |
Brukerstyrt forskning | 160 | |
Annet | 49 | |
| | 871 |
TRANSPORT Ramme
17 | | |
Vedlikehold og
oppgradering av fylkesveinett | 1 500 | |
Vedlikehold av
stam- og riksveier | 1 000 | |
Styrking av TT-ordningen | 125 | |
Kjøp av riksveifergetjenester | 15 | |
| | 2 640 |
RAMMETILSKUDD
KOMMUNER Ramme 18 | | |
Styrking av eldreomsorgen
(øremerket) | 1 000 | |
Styrking av grunnopplæringen
(øremerket) | 600 | |
Innbyggertilskudd,
skjønnstilskudd | -941 | |
| | 659 |
TILFELDIGE UTGIFTER
OG INNTEKTER Ramme 19 | | |
Sikring av økt
lønn i kvinnedominerte lavtlønnsyrker | 1 500 | |
| | 1 500 |
FINANS Ramme 21 | | |
Momskompensasjon
fra 1. oktober 2009, overgangsordning for frivillig sektor | 250 | |
Annet | -5 | |
| | 245 |
| | |
SUM ØKNING OFFENTLIGE UTGIFTER | | 8 131 |
| | |
| | |
REDUSERE STATENS INNTEKTER | | |
| | |
Reversere regjeringens
skjerpelser | | |
| | |
Skatte- og avgiftslettelser | | |
Minstefradraget
på inntekt og pensjon heves | 4 955 | |
Redusert arbeidsgiveravgift
for seniorer | 700 | |
Fjerne arb.giv.avg
for lærlinger | 350 | |
Skattefradrag
for oppussing og ENØK-tiltak i hjemmet | 320 | |
Øke skattemessig
avskr.sats i saldogr. e) til 20 pst. | 20 | |
Forbedre Skattefunn | 30 | |
Fjerne arveavgiften
fra 1. juli 2009 | 60 | |
Nedbygging av
tollbarrierer | 69 | |
Fjerning av grunnavgiften
for engangsemballasje, ihht. ESA-avgjørelse, fra 1. juli 2009 | 290 | |
Redusert forbrenningsavgift
ved produksjon av energi | 40 | |
Andre skatte- og avgiftslettelser | 12 | |
SUM SKATTE-/AVGIFTSLETTELSER
Ramme 23 | | 6 846 |
| | |
| | |
POSTER UTEN RESULTATVIRKNING
("UNDER STREKEN") Ramme 0 | | |
| | |
Ikke lån til Entra
Eiendom | -1 000 | |
Aksjekapital Avinor | 100 | |
SIVA SF, presåkornfond | 300 | |
SUM | | -600 |
Disse medlemmer er overrasket
over den svake satsingen, og mangelen på effektive tiltak i Revidert
budsjett 2009, på bakgrunn av den situasjonen som er oppstått i
arbeidsmarkedet siden sommeren/høsten 2008 og som ser ut til å ville
forsterke seg ytterligere i løpet av 2009.
Arbeidsledigheten er sterkt tiltagende, antall konkurser
øker betydelig, sykefraværet øker og antall uføretrygdede er igjen
økende. Disse medlemmer har merket seg at Regjeringens forslag
til Revidert budsjett når det gjelder Arbeids- og inkluderingsdepartementets
område, omfatter økning på alle kapitler og poster som berøres av
utviklingen uten at det fremmes forslag som vil kunne motvirke de
negative trendene. Etter disse medlemmers mening vitner
dette om uakseptabel passivitet. Disse medlemmer viser
bl.a. til sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 15 (2008–2009)
der det pekes på utfordringene for vedlikehold og investeringer
når det gjelder offentlige bygninger og infrastruktur.
Disse medlemmer anser det som
helt nødvendig å øke antallet tiltaksplasser ut over Regjeringens
forslag, arbeidsledige må følges opp og tilbudet om opplæring/omskolering
må utvides og styrkes. Også sykmeldte må følges opp og tilbys rehabilitering,
rask behandling og eventuelt sysselsetting. Det er bekymringsfullt
at antallet sykmeldte øker så sterkt når antallet arbeidstakere
går ned. Disse medlemmer er bekymret for at utviklingen
med flere sykmeldte, til tross for nedgang i ansatte, kan bety at
arbeidstakere blir sykmeldt for å unngå arbeidsledighet eller for
å redusere arbeidsgivers forpliktelser i en periode, noe som vil
vanskeliggjøre riktig oppfølging og innsats og skape et skjevt bilde
av den reelle situasjonen.
Disse medlemmer viser til sine
merknader under de respektive kapitler og poster.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener det
er nødvendig med nye tiltak for å trygge jobbene og skape optimisme.
Den økonomiske krisen rammer norsk økonomi og arbeidsplasser. For første
gang på 20 år opplever Norge resesjon ved at fastlands-BNP faller.
Arbeidsledigheten vokser nå raskere enn noen gang. Hver dag går
om lag 30 bedrifter konkurs, og ifølge Nav vil 5 000 miste jobben
hver måned i tiden som kommer. Disse medlemmer mener
det er viktig å unngå at arbeidsledigheten biter seg fast. Det er derfor
nødvendig med nye tiltak for å dempe veksten i ledigheten. Samtidig
vil disse medlemmer understreke at nye tiltak må
bidra til at Norge kommer styrket ut av krisen. Norge må styrke
sin konkurranseevne og legge til rette for lønnsomme og fremtidsrettede
arbeidsplasser.
Disse medlemmer viser til at
Høyre har støttet de tiltakspakkene Regjeringen har foreslått. Etter
Høyres oppfatning treffer ikke forslagene de små og mellomstore
bedriftene. Det skyldes primært regjeringen Stoltenbergs dogmatiske motstand
mot skatte- og avgiftslettelser. Forslagene bidrar heller ikke til
å styrke fremtidens arbeidsplasser fordi Regjeringen viderefører hvileskjær
og manglende prioritering av høyere utdanning og forskning. Høyres
forslag knytter seg derfor primært til kunnskap/forskning og lavere
skatter og avgifter.
Disse medlemmer viser til at
Høyres forslag i revidert nasjonalbudsjett vil bidra til å redusere bedriftenes
kostnader og til økt satsing på kunnskap og forskning:
Disse medlemmer viser til at
Høyre i Revidert nasjonalbudsjett omprioriterer om lag 10 mrd. kroner.
Av dette utgjør netto skatte- og avgiftslettelser om lag 8 mrd.
kroner. I tillegg reduserer Høyre andre utgifter med om lag 3,2 mrd.
kroner. Det betyr at Høyre i forbindelse med RNB bruker om lag 6,2
mrd. kroner mer fra pensjonsfondet.
I de gode tidene fra 2005 til 2008 har Høyre hvert
eneste år prioritert en noe lavere oljepengebruk og en høyere avsetning
til Pensjonsfondet enn Regjeringen. Disse medlemmer viser
til fleksibiliteten som ligger i forskriften om innfasingen av oljepenger
i norsk økonomi. Det er slik at i gode tider bør det benyttes under
4 pst. av Pensjonsfondet og i dårligere tider kan det brukes mer
enn 4 pst. av fondet. Den ekstra sparingen Høyre stod for i de gode
årene, gjør det nå helt legitimt å benytte midlertidige skattetiltak
i en svært krevende periode for små og store bedrifter i hele landet.
Det er også viktig å bruke flere virkemidler når rentenedgangen
ikke bidrar raskt nok for bedriftene og lånetilgangen er begrenset.
Renten har også blitt så lav at det trolig er lite å hente ved å
sette den ytterligere ned. Når de svake utsiktene snur til det bedre,
er det viktig å komme tilbake til den langsiktige banen for oljepengebruk.
Disse medlemmer vil peke på at
tiltakene Høyre legger frem vil bety høyere sysselsetting, lavere
ledighet og i neste runde høyere skatteinngang kombinert med lavere
dagpengeutbetalinger.
Disse medlemmer vil videre peke
på at Høyre hvert eneste år har klart å prioritere å investere i fremtidens
velferd. Vi har satset mer enn Regjeringen på kunnskap, forskning
og samferdsel. Den sittende Regjeringen har økt offentlige utgifter
hvert eneste år uten å prioritere disse områdene tilstrekkelig.
Dermed er bedrifters konkurranseevne blitt forverret gjennom hele perioden
og det skyldes også de rødgrønne skatteøkningene på over 10 mrd.
kroner for Bedrifts-Norge.
Disse medlemmer vil trygge jobbene
og bruker flere virkemidler i en mer balansert pakke enn Regjeringen. Disse
medlemmer er opptatt av privat verdiskaping. Høyres forslag
til en reduksjon i arbeidsgiveravgiften og andre skattetiltak i
Revidert budsjett vil ha en god effekt for rundt 1 million jobber
i hele landet. Det er viktig at det finnes konkurransedyktige bedrifter som
kan ansette folk som mister jobben i andre bedrifter som ikke klarer
seg. Disse medlemmer mener Regjeringen har et ensidig
fokus på at offentlig sektor skal overta sysselsettingen fremover.
For Høyre er det viktig at private investeringer ikke fortrenges
av stor offentlig ekspansjon i hele økonomien på sikt.