10.15.1 Post 1 Driftsutgifter

Samandrag

Oppgradering av Utlendingsdirektoratets IKT-systemer

En betydelig økning i antall ansatte i utlendingsforvaltningen de senere årene har medført økt belastning og svekket ytelsesevne for IKT-systemene til Utlendingsdirektoratet. I tillegg har trusselbildet på IKT-feltet endret seg, med flere alvorlige virusangrep det siste året. Utviklingen har medført behov for å iverksette risikoreduserende tiltak for å muliggjøre tilfredsstillende saksavvikling og måloppnåelse for flere ledd i forvaltningen. Det foreslås på denne bakgrunn å øke bevilgningen med 20,2 mill. kroner.

Registreringsordning for EØS-borgere

I tråd med direktiv 2004/38/EF er det besluttet å avvikle ordningen med krav om oppholdstillatelse for EØS-borgere og deres familiemedlemmer. Det vil imidlertid bli innført registreringsplikt for gruppen, blant annet for å sikre god statistikk, jf. Ot.prp. nr. 72 og Innst. O. nr. 33 (2008–2009). Det legges opp til en internettbasert selvregistreringsløsning. Merutgiftene er anslått til 3 mill. kroner i 2009. Det foreslås på denne bakgrunn å øke bevilgningen med 3 mill. kroner.

Landinfo

Utlendingsforvaltningens fagenhet for landinformasjon (Landinfo) leverer viktig bakgrunnsinformasjon til saksbehandlingen av utlendingssaker. Det er behov for å styrke kapasiteten og øke antall stillinger i Landinfo. Det foreslås derfor å øke bevilgningen med 2 mill. kroner.

Samlet foreslås det å øke bevilgningen på kap. 690 post 1 med 25,2 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Høgre og Venstre, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til merknaden under post 21 og foreslår å redusere post 1 med 75 mill. kroner.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

690

Utlendingsdirektoratet

1

Driftsutgifter, nedsettes med

49 800 000

fra kr 717 363 000 til kr 667 563 000

Komiteens medlem fra Venstre viser til at restansene og saksbehandlingstiden i Utlendingsdirektoratet har økt de siste årene og at det er et stort behov for flere ansatte og mer effektiv saksbehandling. Dette medlem vil peke på at rask saksbehandling er viktig for å hindre at en usikker situasjon strekker ut i tid. Lang saksbehandling er særlig problematisk i saker der barn er involvert. Dette medlem mener derfor at det er viktig å sette inn tiltak for å redusere saksbehandlingstiden, og spesielt gjelder det å få på plass elektronisk saksbehandling i UDI. På denne bakgrunn foreslår dette medlem at bevilgingen økes med 10 mill. kroner.

Dette medlem viser videre til forslag om å øke antallet kvoteflyktninger med 500, nærmere omtalt under kap. 651 post 60.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

690

Utlendingsdirektoratet

1

Driftsutgifter, forhøyes med

37 300 000

fra kr 717 363 000 til kr 754 663 000"

10.15.2 Post 21 Spesielle driftsutgifter, statlege mottak

Samandrag

Saldert budsjett 2009 er basert på et gjennomsnittlig belegg i mottak på 14 800 personer. Som følge av utfordringer knyttet til bosetting av personer med innvilget søknad, forventes belegget å øke til i underkant av 15 200 i 2009, jf. også omtale under kap. 651 post 60. Det foreslås på denne bakgrunn å øke bevilgningen med 46,5 mill. kroner.

Oppdaterte tall og prognoser viser at andelen enslige mindreårige asylsøkere av nye asylankomster er høyere enn det som ligger til grunn for vedtatt budsjett 2009. Tidligere år har andelen enslige mindreårige asylsøkere utgjort om lag 6 pst. av de totale ankomstene, mens andelen i 2008 økte til 9,5 pst. Oppdaterte prognoser tilsier en andel på om lag 12 pst. i 2009.

Utgiftene til drift av statlige mottak anslås å bli betydelig høyere som følge av den høye forventede andelen enslige mindreårige asylsøkere i 2009. For å kompensere for dette og sikre et godt tilbud til enslige mindreårige asylsøkere i mottak, foreslås det å øke bevilgningen med 201,5 mill. kroner som en engangsbevilgning for 2009.

Samlet foreslås bevilgningen på kap. 690 post 21 økt med 248,0 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Høgre, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at budsjettets prognoser for 2008 og 2009 var at henholdsvis 5 500 og 15 000 asylsøkere ville komme til Norge. Prognosene nå er om lag 16 000 asylsøkere. Disse medlemmer merker seg at antallet enslige asylsøkere som ankommer Norge også har en prosentvis kraftig vekst. Disse medlemmer ser at årsakene til at flere kommer til Norge kan være mange, også internasjonale forhold. Den viktigste synes imidlertid å være at Regjeringens uklare signaler til omverdenen har skapt et inntrykk av at norsk politikk er vesentlig liberalisert. Disse medlemmer har lenge advart mot denne politikken, blant annet fordi vi har fryktet at enda flere fattige mennesker selger det siste de har i håp om et nytt liv i Norge, for så å oppdage at det ikke er grunnlag for opphold. Disse medlemmer har også advart mot at politikken som retter seg mot mindreårige barns mulighet til opphold også vil øke antallet "ankerbarn", dvs. at voksne mennesker bruker barn som døråpnere til Norge. Disse medlemmer konstaterer at dette også har skjedd. Disse medlemmer har fremmet en rekke forslag som vil redusere asylstrømmen til Norge, og viser for øvrig til forslagene i Dokument nr. 8:146 (2007–2008) og Dokument nr. 8:57(2008–2009)). Disse medlemmer mener at samlet innsparingsproveny vil være om lag 400 mill. kroner.

Disse medlemmer foreslår å redusere post 21 med 200 mill. kroner.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

690

Utlendingsdirektoratet

21

Spesielle driftsutgifter, statlige mottak, forhøyes med

63 000 000

fra kr 2 090 568 000 2 153 568 000"

10.15.3 Post 22 Spesielle driftsutgifter, tolk og oversetjing

Samandrag

Bevilgningen på posten dekker utgiftene Utlendingsdirektoratet har til tolking og oversettelse i forbindelse med behandlingen av asylsaker. Tidsbruken pr. intervju og antallet intervjuer vil bli noe lavere enn det som ligger til grunn for saldert budsjett, bl.a. som følge av stordriftsfordeler knyttet til mange asylsøkere med likeartet bakgrunn.

Bevilgningen foreslås på denne bakgrunn redusert med 12,7 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Høgre, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til merknaden under post 21 og foreslår å redusere post 22 med 20 mill. kroner.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

690

Utlendingsdirektoratet

22

Vertskommunetilskudd, nedsettes med

32 700 000

fra kr 75 400 000 til 42 700 000"

10.15.4 Post 60 Vertskommunetilskot

Samandrag

Anslagsendringer

Som omtalt under kap. 690 post 21, er behovet for mottaksplasser i 2009 høyere enn tidligere lagt til grunn. I tillegg har de nyopprettede mottakene i gjennomsnitt noe færre plasser enn hva man tidligere har lagt til grunn. Antallet vertskommuner (kommuner med asylmottak) som det skal utbetales vertskommunetilskudd til i 2009 forventes å øke. Merutgiftene som følge av disse forholdene anslås til om lag 21,2 mill. kroner.

Vergeordningen for enslige mindreårige asylsøkere

Vergeordningen for enslige mindreårige asylsøkere er basert på frivillig innsats. Særlig i transittfasen har dette vist seg utfordrende. Verger er, på samme måte som tolk, en forutsetning for å kunne gjennomføre intervju av enslige mindreårige asylsøkere. Vanskeligheter med å rekruttere tilstrekkelig mange verger kan skape forsinkelser i behandlingen av asylsøknadene, og dermed også øke oppholdstiden i mottakene.

Det foreslås derfor å innføre et eget kommunalt tilskudd for avlønning av verger for enslige mindreårige asylsøkere. Tilskuddet foreslås avgrenset til transittfasen og vergens rolle i forbindelse med behandlingen av asylsaken, samt overformynderienes arbeid med oppnevning og oppfølgning av vergene. Tilskuddsordningen foreslås innført fra 1. juli 2009. Merutgiftene anslås til 5 mill. kroner i 2009.

Bevilgningen på kap. 690 post 60 foreslås økt med til sammen 26,2 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Høgre, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til merknaden under post 21 og foreslår å redusere post 60 med 5 mill. kroner.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

690

Utlendingsdirektoratet

60

Vertskommunetilskudd, forhøyes med

21 169 000

fra kr 132 200 000 til 153 369 000"

10.15.5 Post 73 Gjenbusetjing av flyktningar – støttetiltak

Komiteens medlem fra Venstre viser til forslag om å øke antallet kvoteflyktninger med 500, nærmere omtalt under kap. 651 post 60.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

690

Utlendingsdirektoratet

73

Gjenbosetting av flyktninger - støttetiltak, kan nyttes under kap. 651 post 60, forhøyes med

2 700 000

fra kr 5 950 000 til kr 8 650 000"

10.15.6 Post 75 Reiseutgifter for flyktningar til og frå utlandet

Komiteens medlem fra Venstre viser til forslag om å øke antallet kvoteflyktninger med 500, nærmere omtalt under kap. 651 post 60.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

690

Utlendingsdirektoratet

75

Reiseutgifter for flyktninger til og fra utlandet, kan overføres, forhøyes med

3 000 000

fra kr 12 300 000 til kr 15 300 000"