En betydelig økning i antall ansatte i utlendingsforvaltningen
de senere årene har medført økt belastning og svekket ytelsesevne
for IKT-systemene til Utlendingsdirektoratet. I tillegg har trusselbildet
på IKT-feltet endret seg, med flere alvorlige virusangrep det siste
året. Utviklingen har medført behov for å iverksette risikoreduserende
tiltak for å muliggjøre tilfredsstillende saksavvikling og måloppnåelse
for flere ledd i forvaltningen. Det foreslås på denne bakgrunn å øke
bevilgningen med 20,2 mill. kroner.
I tråd med direktiv 2004/38/EF er det besluttet
å avvikle ordningen med krav om oppholdstillatelse for EØS-borgere
og deres familiemedlemmer. Det vil imidlertid bli innført registreringsplikt
for gruppen, blant annet for å sikre god statistikk, jf. Ot.prp.
nr. 72 og Innst. O. nr. 33 (2008–2009). Det legges opp til en internettbasert
selvregistreringsløsning. Merutgiftene er anslått til 3 mill. kroner
i 2009. Det foreslås på denne bakgrunn å øke bevilgningen med 3
mill. kroner.
Utlendingsforvaltningens fagenhet for landinformasjon
(Landinfo) leverer viktig bakgrunnsinformasjon til saksbehandlingen
av utlendingssaker. Det er behov for å styrke kapasiteten og øke
antall stillinger i Landinfo. Det foreslås derfor å øke bevilgningen
med 2 mill. kroner.
Samlet foreslås det å øke bevilgningen på kap. 690
post 1 med 25,2 mill. kroner.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Høgre og Venstre, sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til merknaden under post 21 og foreslår å redusere post 1 med 75
mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
690 | | Utlendingsdirektoratet | |
| 1 | Driftsutgifter,
nedsettes med | 49 800 000 |
| | fra kr 717 363 000
til kr 667 563 000 | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at restansene og saksbehandlingstiden i Utlendingsdirektoratet
har økt de siste årene og at det er et stort behov for flere ansatte
og mer effektiv saksbehandling. Dette medlem vil
peke på at rask saksbehandling er viktig for å hindre at en usikker
situasjon strekker ut i tid. Lang saksbehandling er særlig problematisk
i saker der barn er involvert. Dette medlem mener
derfor at det er viktig å sette inn tiltak for å redusere saksbehandlingstiden,
og spesielt gjelder det å få på plass elektronisk saksbehandling
i UDI. På denne bakgrunn foreslår dette medlem at
bevilgingen økes med 10 mill. kroner.
Dette medlem viser videre til
forslag om å øke antallet kvoteflyktninger med 500, nærmere omtalt
under kap. 651 post 60.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
690 | | Utlendingsdirektoratet | |
| 1 | Driftsutgifter,
forhøyes med | 37 300 000 |
| | fra kr 717 363 000
til kr 754 663 000" | |
Saldert budsjett 2009 er basert på et gjennomsnittlig
belegg i mottak på 14 800 personer. Som følge av utfordringer knyttet
til bosetting av personer med innvilget søknad, forventes belegget
å øke til i underkant av 15 200 i 2009, jf. også omtale under kap.
651 post 60. Det foreslås på denne bakgrunn å øke bevilgningen med
46,5 mill. kroner.
Oppdaterte tall og prognoser viser at andelen
enslige mindreårige asylsøkere av nye asylankomster er høyere enn
det som ligger til grunn for vedtatt budsjett 2009. Tidligere år
har andelen enslige mindreårige asylsøkere utgjort om lag 6 pst.
av de totale ankomstene, mens andelen i 2008 økte til 9,5 pst. Oppdaterte
prognoser tilsier en andel på om lag 12 pst. i 2009.
Utgiftene til drift av statlige mottak anslås
å bli betydelig høyere som følge av den høye forventede andelen
enslige mindreårige asylsøkere i 2009. For å kompensere for dette
og sikre et godt tilbud til enslige mindreårige asylsøkere i mottak,
foreslås det å øke bevilgningen med 201,5 mill. kroner som en engangsbevilgning
for 2009.
Samlet foreslås bevilgningen på kap. 690 post
21 økt med 248,0 mill. kroner.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Høgre, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at budsjettets prognoser for 2008 og 2009 var at henholdsvis
5 500 og 15 000 asylsøkere ville komme til Norge. Prognosene nå
er om lag 16 000 asylsøkere. Disse medlemmer merker seg
at antallet enslige asylsøkere som ankommer Norge også har en prosentvis
kraftig vekst. Disse medlemmer ser at årsakene til
at flere kommer til Norge kan være mange, også internasjonale forhold.
Den viktigste synes imidlertid å være at Regjeringens uklare signaler
til omverdenen har skapt et inntrykk av at norsk politikk er vesentlig
liberalisert. Disse medlemmer har lenge advart mot
denne politikken, blant annet fordi vi har fryktet at enda flere
fattige mennesker selger det siste de har i håp om et nytt liv i
Norge, for så å oppdage at det ikke er grunnlag for opphold. Disse
medlemmer har også advart mot at politikken som retter seg
mot mindreårige barns mulighet til opphold også vil øke antallet
"ankerbarn", dvs. at voksne mennesker bruker barn som døråpnere
til Norge. Disse medlemmer konstaterer at dette også har
skjedd. Disse medlemmer har fremmet en rekke forslag
som vil redusere asylstrømmen til Norge, og viser for øvrig til
forslagene i Dokument nr. 8:146 (2007–2008) og Dokument nr. 8:57(2008–2009)). Disse
medlemmer mener at samlet innsparingsproveny vil være om
lag 400 mill. kroner.
Disse medlemmer foreslår å redusere
post 21 med 200 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
690 | | Utlendingsdirektoratet | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, statlige
mottak,
forhøyes med | 63 000 000 |
| | fra kr 2 090 568 000
2 153 568 000" | |
Bevilgningen på posten dekker utgiftene Utlendingsdirektoratet
har til tolking og oversettelse i forbindelse med behandlingen av
asylsaker. Tidsbruken pr. intervju og antallet intervjuer vil bli
noe lavere enn det som ligger til grunn for saldert budsjett, bl.a.
som følge av stordriftsfordeler knyttet til mange asylsøkere med
likeartet bakgrunn.
Bevilgningen foreslås på denne bakgrunn redusert
med 12,7 mill. kroner.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Høgre, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til merknaden under post 21 og foreslår å redusere post 22 med 20
mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
690 | | Utlendingsdirektoratet | |
| 22 | Vertskommunetilskudd,
nedsettes
med | 32 700 000 |
| | fra kr 75 400 000
til 42 700 000" | |
Som omtalt under kap. 690 post 21, er behovet for
mottaksplasser i 2009 høyere enn tidligere lagt til grunn. I tillegg
har de nyopprettede mottakene i gjennomsnitt noe færre plasser enn
hva man tidligere har lagt til grunn. Antallet vertskommuner (kommuner
med asylmottak) som det skal utbetales vertskommunetilskudd til
i 2009 forventes å øke. Merutgiftene som følge av disse forholdene
anslås til om lag 21,2 mill. kroner.
Vergeordningen for enslige mindreårige asylsøkere
er basert på frivillig innsats. Særlig i transittfasen har dette
vist seg utfordrende. Verger er, på samme måte som tolk, en forutsetning
for å kunne gjennomføre intervju av enslige mindreårige asylsøkere.
Vanskeligheter med å rekruttere tilstrekkelig mange verger kan skape forsinkelser
i behandlingen av asylsøknadene, og dermed også øke oppholdstiden
i mottakene.
Det foreslås derfor å innføre et eget kommunalt tilskudd
for avlønning av verger for enslige mindreårige asylsøkere. Tilskuddet
foreslås avgrenset til transittfasen og vergens rolle i forbindelse
med behandlingen av asylsaken, samt overformynderienes arbeid med
oppnevning og oppfølgning av vergene. Tilskuddsordningen foreslås
innført fra 1. juli 2009. Merutgiftene anslås til 5 mill. kroner
i 2009.
Bevilgningen på kap. 690 post 60 foreslås økt med
til sammen 26,2 mill. kroner.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Høgre, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til merknaden under post 21 og foreslår å redusere post 60 med 5
mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
690 | | Utlendingsdirektoratet | |
| 60 | Vertskommunetilskudd,
forhøyes med | 21 169 000 |
| | fra kr 132 200 000 til 153
369 000" | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til forslag om å øke antallet kvoteflyktninger med 500, nærmere
omtalt under kap. 651 post 60.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
690 | | Utlendingsdirektoratet | |
| 73 | Gjenbosetting
av flyktninger - støttetiltak, kan nyttes under
kap. 651 post 60, forhøyes med | 2 700 000 |
| | fra kr 5 950 000
til kr 8 650 000" | |
Komiteens medlem fra Venstre viser
til forslag om å øke antallet kvoteflyktninger med 500, nærmere
omtalt under kap. 651 post 60.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
690 | | Utlendingsdirektoratet | |
| 75 | Reiseutgifter
for flyktninger til og fra utlandet, kan overføres,
forhøyes med | 3 000 000 |
| | fra kr 12 300 000
til kr 15 300 000" | |