Bevilgningen som er på 28 630 mill. kroner, foreslås
økt med 450 mill. kroner. Det har vært en økning i sykefraværet
de siste månedene, og det trygdefinansierte sykefraværet har hittil
i år økt mer i forhold til samme periode i fjor enn tidligere lagt
til grunn. På denne bakgrunn er sykefraværsforutsetningene for arbeidstakere satt
opp til 2 pst. økning for året som helhet, mot 0-vekst i anslagene
som lå til grunn for saldert budsjett 2009. I motsatt retning trekker
nedjustering av sysselsettingsforutsetningene og lønnsvekstforutsetningene
for 2009.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
peke på at økningen i sykefraværet kan ha sammenheng med situasjonen
i arbeidsmarkedet. Når det er færre arbeidstakere på jobb ville
det naturlige være at færre var sykemeldte og disse medlemmer ser
ikke bort fra at flere blir sykemeldt på sosiale kriterier, istedenfor
å risikere permittering eller oppsigelse, på grunn av problemer
i jobbsituasjonen. Sosiale kriterier er ikke kriterium for rett
til sykepenger etter folketrygdloven. Det er uheldig dersom dette
er en av grunnene til at sykefraværet øker, særlig fordi de tiltak
som er knyttet til systemet med dagpenger da ikke vil være aktuelle
overfor sykemeldte. Disse medlemmer mener disse forhold
må påpekes overfor Nav og overfor lægeforeningen.
Bevilgningen som er på 1 640 mill. kroner, foreslås
økt med 80 mill. kroner. Oppjusteringen av utgiftsanslaget skyldes
hovedsakelig at sykefraværet for selvstendige øker mer enn tidligere lagt
til grunn. Videre er sysselsettings- og lønnsvekstforutsetningene
for 2009 også justert siden saldert budsjett.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemen frå Venstre, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
man burde se på mulighetene for å gi samme sosiale rettigheter for
næringsdrivende som arbeidstakere. Dette må imidlertid ses i sammenheng
med avgiftene næringsdrivende betaler inn i avgifter til Folketrygden. Disse medlemmer ønsker
en gjennomgang av dette og viser til representantforslag fremmet
av Fremskrittspartiet i Dokument nr. 8:74 (2008–2009) om bedre regler
for næringsdrivende og gründere som driver enkeltpersonforetak.
Komiteens medlemmer fra Høyre
ogKristelig Folkeparti viser til disse
medlemmers forslag til statsbudsjett for 2009 (Budsjett-innst.
S. I (2008–2009)) hvor disse medlemmer i likhet med
andre opposisjonspartier foreslo forbedrede trygdeordninger for selvstendig
næringsdrivende i forbindelse med graviditet og fødsel.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til at selvstendig næringsdrivende fra og med 1. juli 2008 har rett
til svangerskapspenger og foreldrepenger fra folketrygden med 100
pst. dekning (inntil 6 G), riktignok overfinansiert ved økt trygdeavgift
for den samme gruppen. Dette medlem viser til at Venstre gikk mot
denne økte trygdepremien i sitt alternative statsbudsjett for 2008.
Dette medlem ønsker en fremtidsrettet næringspolitikk
som virker. Dette medlem vil derfor sikre at selvstendig
næringsdrivende gis like rettigheter til sosiale ordninger som andre arbeidstakere.
En likestilling av disse rettighetene vil også legge bedre til rette
for at flere kvinner vil våge og evne å starte egen arbeidsplass
for seg selv og andre. Dekningsgraden for selvstendig næringsdrivendes trygderettigheter
er i dag 65 pst. ved omsorg for egne små barn når det gjelder rett
til sykepenger og pleie og omsorgspenger og ved sykdom under svangerskap. Dette
medlem viser i den anledning til forslag om endringer i
folketrygdloven m.m. framsatt i Innst. O. nr. 61 (2008–2009) som
sikrer at også disse rettighetene likestilles med vanlige arbeidstakeres
tilsvarende.
Dette medlem foreslår videre
at selvstendig næringsdrivende, uavhengig av om tilleggsforsikring
er tegnet, fra 1. juli 2009 gis rett til:
a) 100 pst.
dekning av sykepenger under svangerskap (inntil 6 G)
b) 100 pst. dekning av omsorgspenger fra
1. dag (inntil 6 G)
c) 100 pst. dekning av pleiepenger og opplæringspenger
(inntil 6 G)
Samtlige endringer gjennomføres uten at trygdeavgiften
for selvstendig næringsdrivende økes.
En slik endring vil være viktig for de selvstendig næringsdrivende
og har samtidig en svært begrenset provenyeffekt, samlet 11,9 mill.
kroner med innføring fra 1. juli 2009
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2650 | | Sykepenger | |
| 71 | Sykepenger for
selvstendige, overslagsbevilgning, forhøyes
med | 86 500 000 |
| | fra kr 1 640 000 000
til kr 1 726 500 000" | |
Bevilgningen er på 450 mill. kroner. Regnskapstall
for de siste månedene gir indikasjoner på at utgiftene øker mer
enn lagt til grunn for saldert budsjett 2009.
Bevilgningen foreslås økt med 60 mill. kroner.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemen frå Venstre, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlem fra Venstre viser
til omtale og forslag om bedrede sosiale rettigheter for selvstendig
næringsdrivende, nærmere omtalt under kap. 2650.70
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2650 | | Sykepenger | |
| 72 | Omsorgs- og pleiepenger
ved barns sykdom m.m., overslagsbevilgning,
forhøyes med | 65 400 000 |
| | fra kr 450 000 000
til kr 515 400 000" | |