10.22.1 Post 70 Sjukepengar for arbeidstakarar mv., overslagsløyving

Samandrag

Bevilgningen som er på 28 630 mill. kroner, foreslås økt med 450 mill. kroner. Det har vært en økning i sykefraværet de siste månedene, og det trygdefinansierte sykefraværet har hittil i år økt mer i forhold til samme periode i fjor enn tidligere lagt til grunn. På denne bakgrunn er sykefraværsforutsetningene for arbeidstakere satt opp til 2 pst. økning for året som helhet, mot 0-vekst i anslagene som lå til grunn for saldert budsjett 2009. I motsatt retning trekker nedjustering av sysselsettingsforutsetningene og lønnsvekstforutsetningene for 2009.

Merknader frå komiteen

Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil peke på at økningen i sykefraværet kan ha sammenheng med situasjonen i arbeidsmarkedet. Når det er færre arbeidstakere på jobb ville det naturlige være at færre var sykemeldte og disse medlemmer ser ikke bort fra at flere blir sykemeldt på sosiale kriterier, istedenfor å risikere permittering eller oppsigelse, på grunn av problemer i jobbsituasjonen. Sosiale kriterier er ikke kriterium for rett til sykepenger etter folketrygdloven. Det er uheldig dersom dette er en av grunnene til at sykefraværet øker, særlig fordi de tiltak som er knyttet til systemet med dagpenger da ikke vil være aktuelle overfor sykemeldte. Disse medlemmer mener disse forhold må påpekes overfor Nav og overfor lægeforeningen.

10.22.2 Post 71 Sjukepengar for sjølvstendige, overslagsløyving

Samandrag

Bevilgningen som er på 1 640 mill. kroner, foreslås økt med 80 mill. kroner. Oppjusteringen av utgiftsanslaget skyldes hovedsakelig at sykefraværet for selvstendige øker mer enn tidligere lagt til grunn. Videre er sysselsettings- og lønnsvekstforutsetningene for 2009 også justert siden saldert budsjett.

Merknader frå komiteen

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemen frå Venstre, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener man burde se på mulighetene for å gi samme sosiale rettigheter for næringsdrivende som arbeidstakere. Dette må imidlertid ses i sammenheng med avgiftene næringsdrivende betaler inn i avgifter til Folketrygden. Disse medlemmer ønsker en gjennomgang av dette og viser til representantforslag fremmet av Fremskrittspartiet i Dokument nr. 8:74 (2008–2009) om bedre regler for næringsdrivende og gründere som driver enkeltpersonforetak.

Komiteens medlemmer fra Høyre ogKristelig Folkeparti viser til disse medlemmers forslag til statsbudsjett for 2009 (Budsjett-innst. S. I (2008–2009)) hvor disse medlemmer i likhet med andre opposisjonspartier foreslo forbedrede trygdeordninger for selvstendig næringsdrivende i forbindelse med graviditet og fødsel.

Komiteens medlem fra Venstre viser til at selvstendig næringsdrivende fra og med 1. juli 2008 har rett til svangerskapspenger og foreldrepenger fra folketrygden med 100 pst. dekning (inntil 6 G), riktignok overfinansiert ved økt trygdeavgift for den samme gruppen. Dette medlem viser til at Venstre gikk mot denne økte trygdepremien i sitt alternative statsbudsjett for 2008.

Dette medlem ønsker en fremtidsrettet næringspolitikk som virker. Dette medlem vil derfor sikre at selvstendig næringsdrivende gis like rettigheter til sosiale ordninger som andre arbeidstakere. En likestilling av disse rettighetene vil også legge bedre til rette for at flere kvinner vil våge og evne å starte egen arbeidsplass for seg selv og andre. Dekningsgraden for selvstendig næringsdrivendes trygderettigheter er i dag 65 pst. ved omsorg for egne små barn når det gjelder rett til sykepenger og pleie og omsorgspenger og ved sykdom under svangerskap. Dette medlem viser i den anledning til forslag om endringer i folketrygdloven m.m. framsatt i Innst. O. nr. 61 (2008–2009) som sikrer at også disse rettighetene likestilles med vanlige arbeidstakeres tilsvarende.

Dette medlem foreslår videre at selvstendig næringsdrivende, uavhengig av om tilleggsforsikring er tegnet, fra 1. juli 2009 gis rett til:

  • a) 100 pst. dekning av sykepenger under svangerskap (inntil 6 G)

  • b) 100 pst. dekning av omsorgspenger fra 1. dag (inntil 6 G)

  • c) 100 pst. dekning av pleiepenger og opplæringspenger (inntil 6 G)

Samtlige endringer gjennomføres uten at trygdeavgiften for selvstendig næringsdrivende økes.

En slik endring vil være viktig for de selvstendig næringsdrivende og har samtidig en svært begrenset provenyeffekt, samlet 11,9 mill. kroner med innføring fra 1. juli 2009

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

2650

Sykepenger

71

Sykepenger for selvstendige, overslagsbevilgning, forhøyes med

86 500 000

fra kr 1 640 000 000 til kr 1 726 500 000"

10.22.3 Post 72 Omsorgs- og pleiepengar ved barns sjukdom m.m., overslagsløyving

Samandrag

Bevilgningen er på 450 mill. kroner. Regnskapstall for de siste månedene gir indikasjoner på at utgiftene øker mer enn lagt til grunn for saldert budsjett 2009.

Bevilgningen foreslås økt med 60 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemen frå Venstre, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Komiteens medlem fra Venstre viser til omtale og forslag om bedrede sosiale rettigheter for selvstendig næringsdrivende, nærmere omtalt under kap. 2650.70

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

2650

Sykepenger

72

Omsorgs- og pleiepenger ved barns sykdom m.m., overslagsbevilgning, forhøyes med

65 400 000

fra kr 450 000 000 til kr 515 400 000"