Behovet i 2009 tilsier at bevilgningen på kap. 634
post 21 kan reduseres med 2,5 mill. kroner.
Av dette foreslås 1 mill. kroner overført til Helse-
og omsorgsdepartementet ifm. forslag om å utvide fylkesmannens tilsynsansvar
til også å omfatte tilsyn med økonomisk stønad og kvalifiseringsprogram/kvalifiseringsstønad,
jf. omtale under kap. 721 Statens helsetilsyn post 1 Driftsutgifter.
Bevilgningen på kap. 634 post 21 foreslås redusert
med 2,5 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
I forbindelse med Regjeringens tiltakspakke
for arbeid ble nivået for arbeidsmarkedstiltak økt med 6 000 plasser
i gjennomsnitt for 2009. Vedtatt bevilgning for 2009 gir etter dette
grunnlag for gjennomføring av gjennomsnittlig om lag 74 000 tiltaksplasser,
jf. St.prp. nr. 37 (2008–2009).
Som følge av oppjusterte ledighetsanslag foreslås
det nå å øke tiltaksnivået ytterligere. Regjeringen foreslår at
nivået på tiltak for arbeidssøkere med moderat bistandsbehov økes med
1 000 plasser i gjennomsnitt i 2009. Ut fra et anslått nivå på tiltakene
nå, gir dette grunnlag for en økning på om lag 5 000 tiltaksplasser
fram til utgangen av året. Forsøket med tidsubestemt lønnstilskudd
foreslås utvidet med inntil 500 tiltaksplasser i gjennomsnitt på
årsbasis i 2009 innenfor bevilgningen til arbeidsmarkedstiltak. Økningen
i arbeidsmarkedstiltak vil benyttes til opplæringstiltak, arbeidspraksis,
lønnstilskudd, oppfølgings- og avklaringstiltak.
Økningen på i gjennomsnitt 1 000 nye tiltaksplasser
for arbeidssøkere med moderat bistandsbehov i 2009 medfører et økt bevilgningsbehov
under kap. 634 post 76 på 100,3 mill. kroner. I tillegg medfører
forslaget isolert sett behov for å øke den samlede tilsagnsfullmakten
for kap. 634 post 76 med 43,8 mill. kroner, jf. forslag til romertallsvedtak.
En økning i tiltaksnivået vil medføre et økt behov for personellressurser
i Arbeids- og velferdsetaten på 40 stillinger i 2. halvår 2009 tilsvarende
11 mill. kroner, jf. omtale under kap. 605 post 1.
Det samlede tiltaksnivået vil etter dette være
om lag 75 000 i gjennomsnitt på årsbasis i 2009. Om lag 18 000 av
plassene vil være forbeholdt personer med moderat bistandsbehov
(registrerte ledige).
De forutsetninger som er lagt til grunn for
beregning av tilsagnsfullmakter for 2009 er justert slik at den
samlede tilsagnsfullmakten for arbeidsmarkedstiltak i saldert budsjett
2009 er om lag 97,7 mill. kroner for høy. Tilsagnsfullmakten foreslås
på denne bakgrunn redusert med 97,7 mill. kroner, og samlet tilsagnsfullmakt
for arbeidsmarkedstiltakene foreslås satt til 3 084,25 mill. kroner,
jf. forslag til romertallsvedtak.
Kostnadstaket for utdanningsstøtte for personer med
nedsatt arbeidsevne er i dag på 50 000 kroner. Kostnadstaket har
ikke vært justert etter innføringen i 2003. Det foreslås derfor
å justere kostnadstaket i forhold til konsumprisindeksen på innføringstidspunktet
(2003) og konsumprisindeksen for 2008, noe som avrundet gir et nytt
kostnadstak på 55 000 kroner. Merutgiftene på helårsbasis er anslått
til 3,3 mill. kroner. Endringen i kostnadstak foreslås gjennomført
fra 1. juli 2009. Utgiftene for 2009 på 1,65 mill. kroner dekkes
innenfor bevilgningen på kap. 634 post 76.
Stortinget har ved behandlingen av innstilling fra
Arbeids- og sosialkomiteen om bevilgninger på statsbudsjettet for
2009, vedtatt følgende anmodning:
"Stortinget ber Regjeringen disponere tiltaksbevilgningen
under kap. 634, post 76 slik at arbeidsmarkedstiltak kan settes
inn når situasjonen på arbeidsmarkedet tilsier det."
Arbeids- og velferdsetaten har fått fullmakt
til en mer fleksibel bruk av den samlede tiltaksbevilgningen til
arbeidsmarkedstiltakene for 2009 mellom 1. og 2. halvår. Dette ble
meddelt Arbeids- og velferdsdirektoratet i tildelingsbrevet for 2009,
jf. også St.prp. nr 37 (2008–2009). Så langt har etaten imidlertid
ikke hatt behov for å benytte adgangen til mer fleksibel bruk av
den samlede tiltaksbevilgningen for 2009 mellom 1. og 2. halvår.
Bevilgningen på kap. 634 post 76 foreslås økt med
100,3 mill. kroner.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Høgre, Kristeleg Folkeparti og Venstre,
sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Høyre registrerer
at Regjeringen ikke vil nå sitt løfte fra valgkampen i 2005 og fra
Soria Moria-erklæringen om å avskaffe fattigdommen. Dette bør tjene som
eksempel på at programerklæringer som ikke er bygget på realisme
og som ikke følges opp av vilje og evne til målrettet prioritering, sjelden
eller aldri vil kunne innfris. Disse medlemmer vil
videre peke på at Høyre i hele Stortingsperioden har fremmet en
rekke ulike tiltak i fattigdomspolitikken, som har hatt den hensikt
å forhindre at mennesker kommer inn i en situasjon preget av fattigdom,
og at de som i dag er fattige skal få en bedre situasjon. Særlig
viktig har det for disse medlemmer vært å styrke
innsatsen overfor barn og unge som vokser opp med fattigdom, slik
at disse ikke skal arve sosiale problemer fra sin familie, men ha
de beste muligheter som barn og unge som vokser opp uten fattigdom.
Dette er årsaken til at Høyre i sine alternative budsjetter og opplegg
i Revidert nasjonalbudsjett gjennom hele perioden har valgt å fokusere
på tiltak som skal styrke arbeidslinjen, styrke rusomsorgen, styrke
barne- og ungdomstiltakene og styrke boligsatsningen, deriblant bostøtten. Disse
medlemmer konstaterer at en sammenligning av Regjeringens
satsning på målrettede fattigdomstiltak i statsbudsjettet, med Høyres
alternative statsbudsjett for 2007, 2008 og 2009, viser at Høyre
har foreslått et bevilgningsnivå som er 877 mill. kroner mer enn
den samlede bevilgning fra Regjeringen. Disse medlemmer har
imidlertid ikke, i motsetning til Regjeringen, den illusjon at dette
ville avskaffet fattigdommen, men det ville gitt en betydelig større
målrettethet i arbeidet for å hjelpe de svakeste i samfunnet.
I Revidert nasjonalbudsjett vil disse
medlemmer prioritere tre tiltak i den målrettede fattigdomssatsningen,
utover Regjeringens ramme tilsvarende 75 mill. kroner, som viser
at Høyres fattigdomssatsning er helhetlig og målrettet, og vil hjelpe
mennesker til å få en ny sjanse i samfunnet:
30 mill. kroner til
styrking av barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn. Dette vil
gi barn og unge et bedre aktivitetstilbud i fritiden og vil også
være positivt ved at det forebygger rekruttering til miljøer preget
av rus og/eller kriminalitet.
30 mill. kroner til prosjektet "På vei
til egen bolig", for å gi varig bolig fremfor hospits/boligtilskudd
til etablering.
15 mill. kroner til tiltak som bidrar til
at mennesker under 25 år får umiddelbar arbeidstrening i stedet
for ordinær, økonomisk sosialhjelp, etter mønster fra prosjektet
"Snu i døra" i Klepp kommune.
Disse medlemmer vil rette søkelys
på at den situasjonen Norge i dag befinner seg i er kritisk. En
raskt stigende arbeidsledighet, et stort antall mennesker i arbeidsfør
alder som står utenfor arbeidslivet, et rekordhøyt sykefravær, er
alle store utfordringer som må møtes med ny og målrettet politikk
i årene som kommer. Når mennesker mister jobben er det viktig med
et godt sikkerhetsnett, slik at omstillingen ikke bidrar til fattigdom
for den enkelte og dennes familie. Den raskt stigende arbeidsledigheten
vi har sett i Norge i siste halvår, vil imidlertid snart stille
samfunnet overfor en mye større utfordring, nemlig et stort antall
langtidsledige. Disse medlemmer er bekymret over
at det gjøres for lite for å sikre norske arbeidsplasser, slik at
folk skal ha trygge jobber og at de som blir ledige, rask kan komme tilbake.
Når dette ikke tas skikkelig tak i dette, risikerer vi en situasjon
der fattigdomsutfordringene vil øke i årene som kommer. Sett i lys
av dette, vil Regjeringens overbud i fattigdomspolitikken, stå tilbake
som en bauta over brutte løfter. Disse medlemmer ønsker
å ta Norge i en ny retning, preget av trygghet og optimisme, og
Høyres alternative opplegg i fattigdomspolitikken vil skape bedre
rom for en slik utvikling for de svakeste i samfunnet, enn det Regjeringen legger
opp til.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sine generelle merknader i kapittel 6. I en tid med nedskjæringer
og omstruktureringer er det svært viktig å sikre at de arbeidstakerne
som har svake grunnleggende ferdigheter eller mangelfull kompetanse,
får mulighet til å opparbeide dette. Disse medlemmer foreslår
derfor å bevilge 200 mill. kroner til bedriftsintern opplæring.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
634 | | Arbeidsmarkedstiltak | |
| 76 | Tiltak for arbeidssøkere, kan overføres,
forhøyes med | 315 300 000 |
| | fra kr 6 812 220 000
til kr 7 127 520 000" | |
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
til at Regjeringen foreslår å øke tiltaksnivået med 1 000 plasser
i gjennomsnitt i 2009 som følge av økt ledighetsanslag, sammenlignet
med hva som ble vedtatt i forbindelse med tiltakspakken. Dette
medlem mener at det er et særlig behov for å øke innsatsen
overfor personer med nedsatt arbeidsevne, og da særlig de som har
behov for mer langvarige og sammensatte tiltak. Dette medlem mener
at det nå må gjøres en ekstra innsats for å forhindre at ikke disse
støtes varig ut av arbeidslivet, og mener at viktige samarbeidspartnere
som Attføringsbedriftene og Vekstbedriftene med fordel kan benyttes
enda mer i dette arbeidet. Dette medlem vil øke antall
tiltaksplasser i annet halvår med ytterligere 1 000 plasser ut over
Regjeringens forslag, og mener at slike økte ressurser må styres
mot den nevnte målgruppen. Dette medlem foreslår
derfor å øke bevilgningen med 50 mill. kroner i forhold til Regjeringens
forslag, tilsvarende en økning på 150,3 mill. kroner i forhold til
tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
634 | | Arbeidsmarkedstiltak | |
| 76 | Tiltak for arbeidssøkere, kan overføres,
forhøyes med | 150 300 000 |
| | fra kr 6 812 220 000
til kr 6 962 520 000" | |
Videre fremmer dette medlem følgende
forslag:
"Stortinget samtykker i at Arbeids- og inkluderingsdepartementet
i 2009 kan gi tilsagn om tilskudd ut over gitte bevilgninger, men
slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger
følgende beløp:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
634 | | Arbeidsmarkedstiltak | |
| 76 | Tiltak for arbeidssøkere | 3 089,25 mill." |
Komiteens medlem fra Venstre mener
det er behov for å styrke den bedriftsinterne opplæringen. Det vil
bidra til å lette arbeidet med nødvendige omstillinger i norsk næringsliv. Dette
medlem foreslår derfor at tilskuddet til bedriftsintern
opplæring (BIO) økes med 50 mill. kroner utover Regjeringens forslag.
Bedriftsintern opplæring skal bidra til å motvirke utstøting fra
arbeidslivet ved større omstillinger, styrke kompetansen til ansatte
og rekruttere til stillinger det er vanskelig å besette. Dette
medlem mener at bedriftsintern opplæring i den økonomiske
situasjonen Norge i 2009 befinner seg i vil være et viktig tiltak
for å hindre at personer faller ut av arbeidslivet. Samtidig vil
en sterkere satsning bidra til å sikre kompetent arbeidskraft og
gjøre det enklere for bedrifter å gjennomgå nødvendige og fremtidsrettede
omstillinger.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
634 | | Arbeidsmarkedstiltak | |
| 76 | Tiltak for arbeidssøkere, kan overføres,
forhøyes med | 150 300 000 |
| | fra kr 6 812 220 000
til kr 6 962 520 000" | |