10.5.1 Post 21 Forsøk, utviklingstiltak

Samandrag

Behovet i 2009 tilsier at bevilgningen på kap. 634 post 21 kan reduseres med 2,5 mill. kroner.

Av dette foreslås 1 mill. kroner overført til Helse- og omsorgsdepartementet ifm. forslag om å utvide fylkesmannens tilsynsansvar til også å omfatte tilsyn med økonomisk stønad og kvalifiseringsprogram/kvalifiseringsstønad, jf. omtale under kap. 721 Statens helsetilsyn post 1 Driftsutgifter.

Bevilgningen på kap. 634 post 21 foreslås redusert med 2,5 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

10.5.2 Post 76 Tiltak for arbeidssøkjarar, kan overførast

Samandrag

Økt nivå for arbeidsmarkedstiltak

I forbindelse med Regjeringens tiltakspakke for arbeid ble nivået for arbeidsmarkedstiltak økt med 6 000 plasser i gjennomsnitt for 2009. Vedtatt bevilgning for 2009 gir etter dette grunnlag for gjennomføring av gjennomsnittlig om lag 74 000 tiltaksplasser, jf. St.prp. nr. 37 (2008–2009).

Som følge av oppjusterte ledighetsanslag foreslås det nå å øke tiltaksnivået ytterligere. Regjeringen foreslår at nivået på tiltak for arbeidssøkere med moderat bistandsbehov økes med 1 000 plasser i gjennomsnitt i 2009. Ut fra et anslått nivå på tiltakene nå, gir dette grunnlag for en økning på om lag 5 000 tiltaksplasser fram til utgangen av året. Forsøket med tidsubestemt lønnstilskudd foreslås utvidet med inntil 500 tiltaksplasser i gjennomsnitt på årsbasis i 2009 innenfor bevilgningen til arbeidsmarkedstiltak. Økningen i arbeidsmarkedstiltak vil benyttes til opplæringstiltak, arbeidspraksis, lønnstilskudd, oppfølgings- og avklaringstiltak.

Økningen på i gjennomsnitt 1 000 nye tiltaksplasser for arbeidssøkere med moderat bistandsbehov i 2009 medfører et økt bevilgningsbehov under kap. 634 post 76 på 100,3 mill. kroner. I tillegg medfører forslaget isolert sett behov for å øke den samlede tilsagnsfullmakten for kap. 634 post 76 med 43,8 mill. kroner, jf. forslag til romertallsvedtak. En økning i tiltaksnivået vil medføre et økt behov for personellressurser i Arbeids- og velferdsetaten på 40 stillinger i 2. halvår 2009 tilsvarende 11 mill. kroner, jf. omtale under kap. 605 post 1.

Det samlede tiltaksnivået vil etter dette være om lag 75 000 i gjennomsnitt på årsbasis i 2009. Om lag 18 000 av plassene vil være forbeholdt personer med moderat bistandsbehov (registrerte ledige).

Justering av tilsagnsfullmakten for arbeidsmarkedstiltak

De forutsetninger som er lagt til grunn for beregning av tilsagnsfullmakter for 2009 er justert slik at den samlede tilsagnsfullmakten for arbeidsmarkedstiltak i saldert budsjett 2009 er om lag 97,7 mill. kroner for høy. Tilsagnsfullmakten foreslås på denne bakgrunn redusert med 97,7 mill. kroner, og samlet tilsagnsfullmakt for arbeidsmarkedstiltakene foreslås satt til 3 084,25 mill. kroner, jf. forslag til romertallsvedtak.

Justering av kostnadstak for utdanningsstøtte for personer med nedsatt arbeidsevne

Kostnadstaket for utdanningsstøtte for personer med nedsatt arbeidsevne er i dag på 50 000 kroner. Kostnadstaket har ikke vært justert etter innføringen i 2003. Det foreslås derfor å justere kostnadstaket i forhold til konsumprisindeksen på innføringstidspunktet (2003) og konsumprisindeksen for 2008, noe som avrundet gir et nytt kostnadstak på 55 000 kroner. Merutgiftene på helårsbasis er anslått til 3,3 mill. kroner. Endringen i kostnadstak foreslås gjennomført fra 1. juli 2009. Utgiftene for 2009 på 1,65 mill. kroner dekkes innenfor bevilgningen på kap. 634 post 76.

Oppfølging av anmodningsvedtak nr. 115 (2008–2009) fra Stortinget til Regjeringen

Stortinget har ved behandlingen av innstilling fra Arbeids- og sosialkomiteen om bevilgninger på statsbudsjettet for 2009, vedtatt følgende anmodning:

"Stortinget ber Regjeringen disponere tiltaksbevilgningen under kap. 634, post 76 slik at arbeidsmarkedstiltak kan settes inn når situasjonen på arbeidsmarkedet tilsier det."

Arbeids- og velferdsetaten har fått fullmakt til en mer fleksibel bruk av den samlede tiltaksbevilgningen til arbeidsmarkedstiltakene for 2009 mellom 1. og 2. halvår. Dette ble meddelt Arbeids- og velferdsdirektoratet i tildelingsbrevet for 2009, jf. også St.prp. nr 37 (2008–2009). Så langt har etaten imidlertid ikke hatt behov for å benytte adgangen til mer fleksibel bruk av den samlede tiltaksbevilgningen for 2009 mellom 1. og 2. halvår.

Oppsummering

Bevilgningen på kap. 634 post 76 foreslås økt med 100,3 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Høgre, Kristeleg Folkeparti og Venstre, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Komiteens medlemmer fra Høyre registrerer at Regjeringen ikke vil nå sitt løfte fra valgkampen i 2005 og fra Soria Moria-erklæringen om å avskaffe fattigdommen. Dette bør tjene som eksempel på at programerklæringer som ikke er bygget på realisme og som ikke følges opp av vilje og evne til målrettet prioritering, sjelden eller aldri vil kunne innfris. Disse medlemmer vil videre peke på at Høyre i hele Stortingsperioden har fremmet en rekke ulike tiltak i fattigdomspolitikken, som har hatt den hensikt å forhindre at mennesker kommer inn i en situasjon preget av fattigdom, og at de som i dag er fattige skal få en bedre situasjon. Særlig viktig har det for disse medlemmer vært å styrke innsatsen overfor barn og unge som vokser opp med fattigdom, slik at disse ikke skal arve sosiale problemer fra sin familie, men ha de beste muligheter som barn og unge som vokser opp uten fattigdom. Dette er årsaken til at Høyre i sine alternative budsjetter og opplegg i Revidert nasjonalbudsjett gjennom hele perioden har valgt å fokusere på tiltak som skal styrke arbeidslinjen, styrke rusomsorgen, styrke barne- og ungdomstiltakene og styrke boligsatsningen, deriblant bostøtten. Disse medlemmer konstaterer at en sammenligning av Regjeringens satsning på målrettede fattigdomstiltak i statsbudsjettet, med Høyres alternative statsbudsjett for 2007, 2008 og 2009, viser at Høyre har foreslått et bevilgningsnivå som er 877 mill. kroner mer enn den samlede bevilgning fra Regjeringen. Disse medlemmer har imidlertid ikke, i motsetning til Regjeringen, den illusjon at dette ville avskaffet fattigdommen, men det ville gitt en betydelig større målrettethet i arbeidet for å hjelpe de svakeste i samfunnet.

I Revidert nasjonalbudsjett vil disse medlemmer prioritere tre tiltak i den målrettede fattigdomssatsningen, utover Regjeringens ramme tilsvarende 75 mill. kroner, som viser at Høyres fattigdomssatsning er helhetlig og målrettet, og vil hjelpe mennesker til å få en ny sjanse i samfunnet:

  • 30 mill. kroner til styrking av barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn. Dette vil gi barn og unge et bedre aktivitetstilbud i fritiden og vil også være positivt ved at det forebygger rekruttering til miljøer preget av rus og/eller kriminalitet.

  • 30 mill. kroner til prosjektet "På vei til egen bolig", for å gi varig bolig fremfor hospits/boligtilskudd til etablering.

  • 15 mill. kroner til tiltak som bidrar til at mennesker under 25 år får umiddelbar arbeidstrening i stedet for ordinær, økonomisk sosialhjelp, etter mønster fra prosjektet "Snu i døra" i Klepp kommune.

Disse medlemmer vil rette søkelys på at den situasjonen Norge i dag befinner seg i er kritisk. En raskt stigende arbeidsledighet, et stort antall mennesker i arbeidsfør alder som står utenfor arbeidslivet, et rekordhøyt sykefravær, er alle store utfordringer som må møtes med ny og målrettet politikk i årene som kommer. Når mennesker mister jobben er det viktig med et godt sikkerhetsnett, slik at omstillingen ikke bidrar til fattigdom for den enkelte og dennes familie. Den raskt stigende arbeidsledigheten vi har sett i Norge i siste halvår, vil imidlertid snart stille samfunnet overfor en mye større utfordring, nemlig et stort antall langtidsledige. Disse medlemmer er bekymret over at det gjøres for lite for å sikre norske arbeidsplasser, slik at folk skal ha trygge jobber og at de som blir ledige, rask kan komme tilbake. Når dette ikke tas skikkelig tak i dette, risikerer vi en situasjon der fattigdomsutfordringene vil øke i årene som kommer. Sett i lys av dette, vil Regjeringens overbud i fattigdomspolitikken, stå tilbake som en bauta over brutte løfter. Disse medlemmer ønsker å ta Norge i en ny retning, preget av trygghet og optimisme, og Høyres alternative opplegg i fattigdomspolitikken vil skape bedre rom for en slik utvikling for de svakeste i samfunnet, enn det Regjeringen legger opp til.

Bedriftsintern opplæring

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til sine generelle merknader i kapittel 6. I en tid med nedskjæringer og omstruktureringer er det svært viktig å sikre at de arbeidstakerne som har svake grunnleggende ferdigheter eller mangelfull kompetanse, får mulighet til å opparbeide dette. Disse medlemmer foreslår derfor å bevilge 200 mill. kroner til bedriftsintern opplæring.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

634

Arbeidsmarkedstiltak

76

Tiltak for arbeidssøkere, kan overføres, forhøyes med

315 300 000

fra kr 6 812 220 000 til kr 7 127 520 000"

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til at Regjeringen foreslår å øke tiltaksnivået med 1 000 plasser i gjennomsnitt i 2009 som følge av økt ledighetsanslag, sammenlignet med hva som ble vedtatt i forbindelse med tiltakspakken. Dette medlem mener at det er et særlig behov for å øke innsatsen overfor personer med nedsatt arbeidsevne, og da særlig de som har behov for mer langvarige og sammensatte tiltak. Dette medlem mener at det nå må gjøres en ekstra innsats for å forhindre at ikke disse støtes varig ut av arbeidslivet, og mener at viktige samarbeidspartnere som Attføringsbedriftene og Vekstbedriftene med fordel kan benyttes enda mer i dette arbeidet. Dette medlem vil øke antall tiltaksplasser i annet halvår med ytterligere 1 000 plasser ut over Regjeringens forslag, og mener at slike økte ressurser må styres mot den nevnte målgruppen. Dette medlem foreslår derfor å øke bevilgningen med 50 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 150,3 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

634

Arbeidsmarkedstiltak

76

Tiltak for arbeidssøkere, kan overføres, forhøyes med

150 300 000

fra kr 6 812 220 000 til kr 6 962 520 000"

Videre fremmer dette medlem følgende forslag:

"Stortinget samtykker i at Arbeids- og inkluderingsdepartementet i 2009 kan gi tilsagn om tilskudd ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

Kap.

Post

Formål

Kroner

634

Arbeidsmarkedstiltak

76

Tiltak for arbeidssøkere

3 089,25 mill."

Komiteens medlem fra Venstre mener det er behov for å styrke den bedriftsinterne opplæringen. Det vil bidra til å lette arbeidet med nødvendige omstillinger i norsk næringsliv. Dette medlem foreslår derfor at tilskuddet til bedriftsintern opplæring (BIO) økes med 50 mill. kroner utover Regjeringens forslag. Bedriftsintern opplæring skal bidra til å motvirke utstøting fra arbeidslivet ved større omstillinger, styrke kompetansen til ansatte og rekruttere til stillinger det er vanskelig å besette. Dette medlem mener at bedriftsintern opplæring i den økonomiske situasjonen Norge i 2009 befinner seg i vil være et viktig tiltak for å hindre at personer faller ut av arbeidslivet. Samtidig vil en sterkere satsning bidra til å sikre kompetent arbeidskraft og gjøre det enklere for bedrifter å gjennomgå nødvendige og fremtidsrettede omstillinger.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

634

Arbeidsmarkedstiltak

76

Tiltak for arbeidssøkere, kan overføres, forhøyes med

150 300 000

fra kr 6 812 220 000 til kr 6 962 520 000"