10.9.1 Post 21 Spesielle driftsutgifter, kunnskapsutvikling, integrering og mangfald

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til merknader under pkt. 10.15 og foreslår å redusere post 21 med 30 mill. kroner.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

651

Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere

21

Spesielle driftsutgifter, kunnskapsutvikling, integrering og mangfold, kan overføres, nedsettes med

15 000 000

fra kr 19 000 000 til kr 4 000 000"

10.9.2 Post 60 Integreringstilskot, kan overførast

Samandrag

Anslagsendringer

IMDi anslår at til sammen 6 600 personer vil bli bosatt i en kommune i 2009, en reduksjon fra 8 000 personer i St.prp. nr. 1 (2008–2009). Dette fører til en reduksjon i utgifter til integreringstilskudd År-1. Antall personer som utløser tilskudd for år 2–5 er også lavere enn lagt til grunn i saldert budsjett. Dette innebærer at utgiftene reduseres med 136,9 mill. kroner.

Økt integreringstilskuddssats

Det er store bosettingsutfordringer framover. Kommunene må øke bosettingen av flyktninger fra om lag 4 400 i 2008 til et vesentlig høyere nivå. Behovet i 2009 er 8 100, og i 2010 tilsier prognosene et enda større behov for bosettingsplasser i kommunene. Det er svært viktig å sikre rask og god bosetting i landets kommuner. Rask bosetting bidrar til å korte ned oppholdstiden i statlige mottak og lette overgangen til utdanning, arbeid og økonomisk selvhjulpenhet. Det foreslås å forbedre kommunenes økonomiske rammevilkår i bosettings- og integreringsarbeidet ved å øke satsen for integreringstilskuddet. Tilskuddet foreslås økt med 5 000 kroner for både barn og voksne, fra 551 500 kroner til 556 500 kroner for voksne og fra 531 500 til 536 500 kroner for barn. Økningen foreslås iverksatt fra 1. juli 2009. Bevilgningen foreslås på denne bakgrunn økt med 29,4 mill. kroner.

Samlet foreslås bevilgningen på kap. 651 post 60 redusert med 107,5 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Høgre og Venstre, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til Soria Moria-erklæringen hvor det framgår at Regjeringen vil øke kvoten for overføringsflyktninger fra FN til i første omgang 1 500. Disse medlemmer er svært skuffet over at dette er et løfte Regjeringen har brutt. Disse medlemmer mener at det er naturlig at Norge øker kvoten av overføringsflyktninger fra UNHCR og fremmer derfor følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake i nasjonalbudsjettet for 2010 med et forslag som sikrer at Norge tar et større ansvar i det internasjonale flyktningarbeidet ved at kvoten av overføringsflyktninger økes med minst 500."

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til merknader under pkt. 10.15 og foreslår å redusere post 60 med 40 mill. kroner.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

651

Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere

60

Integreringstilskudd, kan overføres, nedsettes med

147 479 000

fra kr 3 455 840 000 til kr 3 308 361 000"

Komiteens medlem fra Venstre viser til at kvoten av overføringsflyktninger fra FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR) nå er 1 200. Dette medlem vil presisere at Norge må overholde våre internasjonale forpliktelser og at FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR) tidligere har meldt om et stort behov for at land tar imot flere flyktninger. Dette medlem mener Norge har en moralsk plikt overfor mennesker som risikerer forfølgelse i hjemlandet sitt og at Norge bør ta et større ansvar i det internasjonale flyktningarbeidet. Dette medlem mener at vi derfor allerede i år bør forplikte oss til å ta i mot 500 flere kvoteflyktninger. Samlet har dette en netto kostnadsramme på 49,7 mill. kroner fordelt på en rekke poster.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

651

Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere

60

Integreringstilskudd, kan overføres, nedsettes med

37 879 000

fra kr 3 455 840 000 til kr 3 417 961 000"

10.9.3 Post 62 Kommunale innvandrartiltak

Komiteens medlem fra Venstre mener alle barn må sikres tilfredsstillende opplæring i norsk språk, uansett etnisk bakgrunn. Å beherske norsk er avgjørende for å integreres i den norske skolen. Dette medlem mener derfor at det er viktig at barn som ikke kan kommunisere på norsk ved 4 års alder, får språkopplæring for å sikre en skolestart med like muligheter. Dette medlem viser til at verktøyet Språk 4 er evaluert med gode resultater og mener at dette bør tas i bruk ved alle landets helsestasjoner. Dette medlem mener også at arbeidet med språkopplæring av førskolebarn kan styrkes ytterligere ved å innføre en ordning med omreisende språkpedagoger som iverksetter språkstimulerende tiltak. Dette medlem bevilger derfor 5 mill. kroner til dette formålet.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

651

Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere

62

Kommunale innvandrertiltak, forhøyes med

5 000 000

fra kr 98 520 000 til kr 103 520 000"

10.9.4 Post 71 Tilskot til innvandrarorganisasjonar og anna frivillig verksemd

Samandrag

Frivillige organisasjoner spiller en viktig rolle i lokalsamfunnet. Det foreslås derfor å styrke frivillige organisasjoner som aktører i bosettingsarbeidet og i arbeidet for integrering og inkludering av innvandrerbefolkningen.

Bevilgningen foreslås økt med 5 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemen frå Venstre, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Komiteens medlem fraKristelig Folkeparti viser til forslag om bevilgningsøkning fremmet under kap. 315 post 75 om økte tilskudd til frivillige organisasjoners tiltak for bekjempelse av fattigdom og bedre integrering.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti og Venstre mener integreringsarbeidet må ses i sammenheng med frivillighetspolitikken. Integreringspolitikken må etter disse medlemmers syn i større grad basere seg på privat initiativ og frivillighet. Disse medlemmer viser til at Norge har et godt offentlig tilbud til nyankomne flyktninger, men at også andre innvandrere trenger å lære seg norsk bedre og få bedre kjennskap til det norske samfunnet. Disse medlemmer mener frivillige organisasjoner kan bidra i dette arbeidet i enda større grad enn de gjør i dag. Disse medlemmer viser til at flere organisasjoner har svært gode tilbud rettet mot innvandrere som skaper kontakt og bygger broer over kulturforskjeller. Disse medlemmer vil særlig trekke fram den viktige oppgaven flyktningguider har med å orientere en flyktning om det norske samfunnet og slik fungere som et bindeledd til lokalmiljøet.

Komiteens medlem fra Venstre foreslår å bevilge 5 mill. kroner mer enn Regjeringen til frivillige organisasjoner som jobber med integrering.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

651

Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere

71

Tilskudd til innvandrerorganisasjoner og annen frivillig virksomhet, forhøyes med

10 000 000

fra kr 45 725 000 til kr 55 725 000"