Det står igjen ubenyttet bevilgning overført
fra 2008, og bevilgningen foreslås satt ned med 1,5 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås videre satt ned med 0,5 mill. kroner mot at
bevilgningen over kap. 725 post 1, settes opp tilsvarende, jf. omtale
under nevnte post. Samlet foreslås bevilgningen satt ned med 2 mill.
kroner.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemen frå Kristeleg Folkeparti, sluttar seg til
forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener det trengs en styrking av helsestasjons-
og skolehelsetjenestetilbudet, og at det er behov for et mer likeverdig
tilbud i hele landet, og viser til forslag fra dette medlem i Innst.
O. nr. 10 (2007–2008) om å foreta en kartlegging av hvordan skolehelsetjenesten
rundt i landet er, og på bakgrunn av dette vurdere behovet for en
nasjonal minstestandard for skolehelsetjenesten. Dette medlem vil
også påpeke at både helsestasjonstjenesten og skolehelsetjenesten bør
bli mer tverrfaglig enn i dag. I tillegg til flere stillinger for
helsesøstre, bør tjenestene styrkes med jordmødre, psykologer og
eventuelt andre typer fagutdanninger.
Dette medlem savner en vurdering
av innføringen av HPV-vaksine satt opp mot andre tiltak, og foreslår
derfor å bruke 55 mill. kroner på å styrke helsestasjon og skolehelsetjenesten, fremfor
innføring av HPV-vaksine, jf. forslag om besparelse under kap. 710
post 21.
Dette medlem foreslår å øke bevilgningen med
55 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende
en økning på 53 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
719 | | Folkehelse | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 79,
forhøyes med | 53 000 000 |
| | fra kr 65 699 000
til kr 118 699 000" | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener det er sterkt beklagelig at regjeringen
i 2009-budsjettet reduserte støtten til Amathea, som driver veiledning
til kvinner som blir uplanlagt gravide. De driver også abortforebyggende
arbeid blant ungdom. Konsekvensen av dette er at stiftelsen nå må
stenge fem regionkontorer. Dette er alvorlig når vi ser økning i
aborttallene de siste årene. Abortloven slår fast at vanskeligsstilte
gravide skal få tilbud om informasjon og veiledning om den hjelpen
samfunnet kan stille opp med. Her dekker Amathea viktige behov.
Dette medlem foreslår å øke bevilgningen med
2,5 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende
en økning på 2,5 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
719 | | Folkehelse | |
| 72 | Stiftelsen Amathea,
forhøyes med | 2 500 000 |
| | fra kr 14 985 000
til kr 17 485 000" | |
Det står igjen ubenyttet bevilgning overført
fra 2008, og bevilgningen foreslås satt ned med 1 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Fra april 2009 er det nye personidentifiserbare pasientregisteret
etablert som et internt kryptert register med organisatoriske og
tekniske sikkerhetstiltak på høyeste nivå. For å ivareta de juridiske
og sikkerhetsfaglige aspekter ved etableringen, foreslås bevilgningen
satt opp med 1,0 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås satt ned med 0,5 mill.
kroner til finansiering av hovedkontoret til The Campbell Collaboration,
jf. omtale under kap. 725 post 1.
Ved behandling av statsbudsjettet for 2009 ble ansvaret
for helserefusjonsområdet overført fra Arbeids- og velferdsdirektoratet
til Helsedirektoratet. Helsedirektoratet og Arbeids- og velferdsdirektoratet
har i dag ulike systemer for håndtering av pensjonskostnadene for
sine ansatte. Arbeids- og velferdsdirektoratet er en premiebetalende
virksomhet, mens pensjonsutgifter til Helsedirektoratets ansatte
dekkes over tilskuddet til SPK over statsbudsjettet. De beregnede
pensjonskostnadene knyttet til de personer som ble overført til
Helsedirektoratet ble derfor ikke innarbeidet i budsjettrammene
til Helsedirektoratet ved ansvarsoverføringen, men ble motsvart
med tilsvarende økt bevilgningsbehov for SPK. De ansatte som er
overført fra Arbeids- og velferdsdirektoratet er imidlertid i 2009
fortsatt registrert i Arbeids- og velferdsdirektoratets personalsystemer.
Statens Pensjonskasse vil derfor kreve at Arbeids- og velferdsdirektoratet betaler
pensjonspremie for de aktuelle ansatte i 2009. Arbeids- og velferdsdirektoratet
vil fakturere Helsedirektoratet for dette, og det er derfor nødvendig
å sette opp bevilgningen til Helsedirektoratet med 26,5 mill. kroner.
Dette motsvares av redusert bevilgningsbehov for SPK. Det arbeides
nå med å finne en varig løsning med virkning fra budsjettåret 2010.
Samlet foreslås bevilgningen satt opp med 27,0 mill.
kroner.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Bevilgningen foreslås satt ned med 0,25 mill. kroner
til finansiering av hovedkontoret til The Campbell Collaboration,
jf. omtale under kap. 725 post 1.
Komiteen sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.