11.7.1 Post 21 Spesielle driftsutgifter

Samandrag

Det står igjen ubenyttet bevilgning overført fra 2008, og bevilgningen foreslås satt ned med 1,5 mill. kroner. Bevilgningen foreslås videre satt ned med 0,5 mill. kroner mot at bevilgningen over kap. 725 post 1, settes opp tilsvarende, jf. omtale under nevnte post. Samlet foreslås bevilgningen satt ned med 2 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemen frå Kristeleg Folkeparti, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti mener det trengs en styrking av helsestasjons- og skolehelsetjenestetilbudet, og at det er behov for et mer likeverdig tilbud i hele landet, og viser til forslag fra dette medlem i Innst. O. nr. 10 (2007–2008) om å foreta en kartlegging av hvordan skolehelsetjenesten rundt i landet er, og på bakgrunn av dette vurdere behovet for en nasjonal minstestandard for skolehelsetjenesten. Dette medlem vil også påpeke at både helsestasjonstjenesten og skolehelsetjenesten bør bli mer tverrfaglig enn i dag. I tillegg til flere stillinger for helsesøstre, bør tjenestene styrkes med jordmødre, psykologer og eventuelt andre typer fagutdanninger.

Dette medlem savner en vurdering av innføringen av HPV-vaksine satt opp mot andre tiltak, og foreslår derfor å bruke 55 mill. kroner på å styrke helsestasjon og skolehelsetjenesten, fremfor innføring av HPV-vaksine, jf. forslag om besparelse under kap. 710 post 21.

Dette medlem foreslår å øke bevilgningen med 55 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 53 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

719

Folkehelse

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 79, forhøyes med

53 000 000

fra kr 65 699 000 til kr 118 699 000"

11.7.2 Post 72 Stiftelsen Amathea

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti mener det er sterkt beklagelig at regjeringen i 2009-budsjettet reduserte støtten til Amathea, som driver veiledning til kvinner som blir uplanlagt gravide. De driver også abortforebyggende arbeid blant ungdom. Konsekvensen av dette er at stiftelsen nå må stenge fem regionkontorer. Dette er alvorlig når vi ser økning i aborttallene de siste årene. Abortloven slår fast at vanskeligsstilte gravide skal få tilbud om informasjon og veiledning om den hjelpen samfunnet kan stille opp med. Her dekker Amathea viktige behov.

Dette medlem foreslår å øke bevilgningen med 2,5 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 2,5 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

719

Folkehelse

72

Stiftelsen Amathea, forhøyes med

2 500 000

fra kr 14 985 000 til kr 17 485 000"

11.7.3 Post 74 Skulefrukt

Samandrag

Det står igjen ubenyttet bevilgning overført fra 2008, og bevilgningen foreslås satt ned med 1 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

11.8 Kap. 720 Helsedirektoratet

11.8.1 Post 1 Driftsutgifter

Samandrag

Personidentifiserbart pasientregister

Fra april 2009 er det nye personidentifiserbare pasientregisteret etablert som et internt kryptert register med organisatoriske og tekniske sikkerhetstiltak på høyeste nivå. For å ivareta de juridiske og sikkerhetsfaglige aspekter ved etableringen, foreslås bevilgningen satt opp med 1,0 mill. kroner.

The Campell Collaboration

Bevilgningen foreslås satt ned med 0,5 mill. kroner til finansiering av hovedkontoret til The Campbell Collaboration, jf. omtale under kap. 725 post 1.

Pensjoner helserefusjonsområdet – flytting fra Arbeids- og velferdsdirektoratet

Ved behandling av statsbudsjettet for 2009 ble ansvaret for helserefusjonsområdet overført fra Arbeids- og velferdsdirektoratet til Helsedirektoratet. Helsedirektoratet og Arbeids- og velferdsdirektoratet har i dag ulike systemer for håndtering av pensjonskostnadene for sine ansatte. Arbeids- og velferdsdirektoratet er en premiebetalende virksomhet, mens pensjonsutgifter til Helsedirektoratets ansatte dekkes over tilskuddet til SPK over statsbudsjettet. De beregnede pensjonskostnadene knyttet til de personer som ble overført til Helsedirektoratet ble derfor ikke innarbeidet i budsjettrammene til Helsedirektoratet ved ansvarsoverføringen, men ble motsvart med tilsvarende økt bevilgningsbehov for SPK. De ansatte som er overført fra Arbeids- og velferdsdirektoratet er imidlertid i 2009 fortsatt registrert i Arbeids- og velferdsdirektoratets personalsystemer. Statens Pensjonskasse vil derfor kreve at Arbeids- og velferdsdirektoratet betaler pensjonspremie for de aktuelle ansatte i 2009. Arbeids- og velferdsdirektoratet vil fakturere Helsedirektoratet for dette, og det er derfor nødvendig å sette opp bevilgningen til Helsedirektoratet med 26,5 mill. kroner. Dette motsvares av redusert bevilgningsbehov for SPK. Det arbeides nå med å finne en varig løsning med virkning fra budsjettåret 2010.

Samlet foreslås bevilgningen satt opp med 27,0 mill. kroner.

Merknader frå komiteen

Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

11.8.2 Post 21 Spesielle driftsutgifter

Samandrag

Bevilgningen foreslås satt ned med 0,25 mill. kroner til finansiering av hovedkontoret til The Campbell Collaboration, jf. omtale under kap. 725 post 1.

Merknader frå komiteen

Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.