Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti Venstre viser til Skattefunn-ordningen
ble opprettet i 2002 av regjeringen Bondevik II som et tiltak for
å øke norsk næringslivs forsknings- og utviklingsinnsats. Statistisk
sentralbyrå (SSB) har evaluert Skattefunn-ordningen, og avleverte sluttrapport
i januar 2008. Evalueringen viser blant annet at for hver krone
som gis under Skattefunn, øker FoU-innsatsen i bedriftene med det dobbelte,
at verdiskaping og innovasjon har økt i perioden Skattefunn har
eksistert, og at mange bedrifter som ikke hadde noen FoU-aktivitet,
nå er stimulert til å starte et langsiktig arbeid. Forskningsinnsatsen
i bedriftene i 2005 ble 2,4 mrd. kroner høyere enn uten Skattefunn.
For hver krone Skattefunn-ordningen har brukt på norsk næringsliv,
har vi fått 2 kroner tilbake i økt forskningsinnsats.
Disse medlemmer konstaterer at
Skattefunn er en svært effektiv, målrettet og ubyråkratisk ordning
rettet mot en del av næringslivet som ikke nås lett gjennom andre
tiltak og som tradisjonelt ikke har hatt FoU-aktivitet av noen betydning.
Ordningen er en viktig del av det å stimulere til et mer kunnskapsorientert
norsk næringsliv.
Disse medlemmer viser til at
Regjeringens statsbudsjett for 2009 ikke foreslo noen endringer
i Skattefunn-ordningen. Det at enkelte representanter fra regjeringspartiene
nærmest framstilte dette som en slags politisk seier og en økt satsing
på næringsrettet forskning fra Regjeringens side, er etter disse
medlemmer mening meget spesielt.
Dette føyer seg, etter disse medlemmers syn, inn
i et større bilde av en regjering som er lite opptatt av å styrke
forskningen generelt, og den næringsrettede forskningen spesielt.
Regjeringen har flere ganger foreslått, og fått vedtatt med regjeringspartienes
stemmer i Stortinget, innstramminger i Skattefunn-ordningen bl.a.
i forbindelse med statsbudsjettet for 2007. Disse innstrammingene,
som disse medlemmer beklager, har resultert i en
betydelig nedgang i bruken av ordningen
Disse medlemmer viser videre
til at Stortinget i 2005 fattet vedtak om innføring av en ny tilskuddsordning
for ulønnet arbeid som ikke omfattes av den ordinære Skattefunn-ordningen. Ulønnet
arbeidsinnsats vil typisk finnes i enkeltpersonforetak og noen gründerselskaper.
Det ble også bevilget samlet 70 mill. kroner til ordningen i forbindelse
med prosjekter som oppfyller Skattefunns FoU-kriterier og som kunne
dokumentere ulønnet arbeid utført i perioden 2002–2005.
Disse medlemmer merker seg at
Regjeringen foreslår å tilbakeføre gjenværende midler fra ordningen
(6,6 mill. kroner) fra 2005 til statskassen og har opprettet en
ny post for dette (kap. 3928 post 70). Disse medlemmer mener
at ordningen må styrkes, og foreslår på denne bakgrunn å videreføre
gjenværende midler samt bevilge ytterligere 30 mill. kroner.
Disse medlemmer viser for øvrig
til forslag om å styrke Skattefunn-ordningen ytterligere ved å heve
beløpsgrensene for egenutført FOU og fjerne maksimal timesats nærmere
omtalt i Innst. O. nr. 125 (2008–2009)
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
928 | | Ulønnet forskningsinnsats,
Skattefunn | |
| 71 | (Ny) Tilskudd, kan overføres,
bevilges
med | 30 000 000" |