Investeringsprosjektet for fjernstyring av Nordlandsbanen
Mosjøen–Bodø ventes å få et mindreforbruk i 2009 på om lag 100 mill.
kroner på grunn av stans i arbeidene med utbygging av sikringsanlegget
MERKUR etter at Statens jernbanetilsyn ikke har innvilget generisk
(generell) godkjenning av anleggene. Det er gitt en nærmere omtale
av godkjenningsprosessen i St.prp. nr. 72 (2008–2009). Avsatte midler
til dette prosjektet på kap. 1350 post 30 foreslås omdisponert til
andre tiltak under post 23 og post 30.
Det foreslås at 84,5 mill. kroner av omdisponeringen
benyttes til nytt snøryddingsutstyr og økt forebyggende vedlikehold.
Ut fra vinterens erfaringer med Jernbaneverkets snørydding er det behov
for å fornye deler av snøryddingsutstyret. Dette bør være på plass
før neste vintersesong. Økt forebyggende vedlikehold er viktig for
å bedre jernbanens driftsstabilitet, som bl.a. vil påvirke punktligheten
og regulariteten.
Det foreslås på denne bakgrunn å øke bevilgningen
på kap. 1350 Jernbaneverket, post 23 Drift og vedlikehold i 2009
med 84,5 mill. kroner.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Kristeleg Folkeparti og Venstre, sluttar
seg til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til merknad under kap. 1350 post 30 om
signalanlegget Merkur. Disse medlemmer mener at de
midler som frigjøres på grunn av utsettelsen av dette prosjektet
må benyttes til nødvendige investeringer og vedlikeholdsoppgaver
på Nordlandsbanen.
Disse medlemmer viser videre
til at staten tidligere var med på å finansiere Bratsbergbanen i
Telemark med ca. 11 mill. kroner i året, mens det i inneværende
år kun er gitt løfter om 6 mill. kroner. Ut over dette må Telemark
fylkeskommune besørge nødvendig finansiering. Det er altså opp til
Telemark fylkeskommunes økonomi om denne jernbanestrekningen skal
bestå ut året. Disse medlemmer vil opprettholde statens bidrag
ut året, og foreslår derfor en økning i bevilgningen til drift/vedlikehold
av jernbanenettet med 6 mill. kroner. Disse medlemmer ser
det som naturlig at det vurderes om staten bør opprettholde sitt
bidrag også i 2010.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 6 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 90,5 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1350 | | Jernbaneverket | |
| 23 | Drift og vedlikehold,
kan overføres, kan nyttes under post 30,
forhøyes med | 90 500 000 |
| | fra kr 4 618 900 000
til kr 4 709 400 000" | |
Det foreslås at 15,5 mill. kroner av den udisponerte
bevilgningen på 100 mill. kroner omtalt ovenfor, beholdes på investeringsposten
og benyttes til kjøp av tomtearealer til Jernbaneskolen og utbedring
av automatisk togstopp knyttet til såkalte dvergsignaler. Det er
behov for flere lokførere, og utvidelse av Norsk jernbaneskole på
Grorud i Oslo vil bidra til dette. Jernbaneverket kartla i 2008/2009
såkalte dvergsignaler for hoveddelen av jernbanenettet og hvor kritiske disse
er. Et dvergsignal er et signal som viser om sporveksleren er lagt
rett i forbindelse med utkjøring fra stasjon eller fra skifteområde
til hovedspor. Kartleggingen identifiserte ni kritiske dvergsignaler
som utbedres innenfor gjeldende bevilgning på posten i 2009. Deler
av den ubrukte bevilgningen på kap. 1350 post 30, vil bli brukt
til å følge opp funnene i kartleggingen ved å montere ATC-stoppbaliser
(radiosender i infrastrukturen som sender signaler slik at toget
automatisk stopper hvis det kjører på rødt).
På denne bakgrunn foreslås bevilgningen på kap. 1350
Jernbaneverket, post 30 Investeringer i linjen redusert med 84,5
mill. kroner.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemen frå Kristeleg Folkeparti, sluttar seg til
forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti mener det trengs flere kryssingsspor på Nordlandsbanen
slik at mer av både gods- og persontransporten kan flyttes fra veg
til bane.
Dette medlem viser til at arbeidet
med å få på plass godkjente signalanlegg på strekket fra Mosjøen
til Bodø nå er utsatt til 2011. Grunnen er at Jernbaneverket har
valgt å prioritere to prosjekter i Rogaland i første omgang. Dette medlem mener
det er helt nødvendig å holde trykket oppe for å få på plass nødvendig
signalanlegg på aktuelle strekk i Rogaland, men finner det svært
oppsiktsvekkende at Regjeringen foreslår å flytte midler fra Nordlandsbanen over
til Jernbaneverkets generelle drifts- og vedlikeholdsoppgaver, slik
det gjøres rede for i St.prp. nr. 67 (2008–2009). Dette medlem mener
det må avsettes midler til å bedre kapasiteten på Nordlandsbanen,
og dette medlem viser til at flere kryssingsspor
i så måte vil være et effektivt virkemiddel.
Dette medlem foreslår å øke bevilgningen med
25 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende
en nedsettelse på 59,5 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1350 | | Jernbaneverket | |
| 30 | Investeringer
i linjen,
kan overføres, kan nyttes under post 23,
nedsettes med | 59 500 000 |
| | fra kr 3 682 100 000
til kr 3 622 600 000" | |
I forbindelse med behandlingen av salget av BaneTele
AS til Bredbåndsalliansen ble det besluttet å etablere et fysisk
skille mellom Jernbaneverkets og BaneTeles tekniske utstyr som i
dag deler tekniske rom, og at staten ved Jernbaneverket påtar seg
ansvaret for å finansiere og gjennomføre det nødvendige skillet,
jf. St.prp. nr. 35 (2008–2009), jf. Innst. S. nr. 132 (2008–2009). Dette
var en viktig forutsetning for at avtalene mellom Jernbaneverket
og BaneTele AS kunne opprettholdes i forbindelse med salget.
Jernbaneverket og BaneTele AS har undertegnet en
avtale om det fysiske skillet, herunder etablering av nye tekniske
rom der dette er nødvendig. Jernbaneverket har lagt fram en planskisse
som omfatter 135 tekniske rom/lokaliteter. For 72 av disse kan skillet
etableres innenfor eksisterende rom, mens for 63 av rommene må det
bygges nye tekniske rom. Planen går over tre år. Bevilgningsbehovet
er fordelt med 15 mill. kroner i 2009, 25 mill. kroner i 2010 og
20 mill. kroner i 2011.
For å synliggjøre denne investeringen og skille den
fra Jernbaneverkets ordinære investeringer, foreslås det å bevilge
midlene på en ny post med stikkordet "kan overføres".
Det foreslås derfor å bevilge 15 mill. kroner
på kap. 1350 Jernbaneverket, post 33 Fysisk skille Jernbaneverket
– BaneTele AS.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.