16.8.1 Post 70 Kjøp av post- og banktenester

Samandrag

Stortinget la ved behandling av St.meld. nr. 12 (2007–2008) Om verksemda til Posten Norge AS, jf. Innst. S. nr. 210 (2007–2008), til grunn en videreføring av ordningen med statlig kjøp av post- og banktjenester.

I statsbudsjettet for 2009 ble det ikke bevilget midler til kjøp av ulønnsomme post- og banktjenester. Årsaken var at Regjeringen, basert på prognoser fra første halvår 2008, la til grunn at inntektene fra den samlede virksomheten i Posten-konsernet ville kunne dekke opp ulønnsomheten ved de samfunnspålagte tjenestene også i 2009. Forutsetningene for denne vurderingen har nå endret seg. Det vil ikke lenger være overskudd i konsernet i 2009 til å finansiere de ulønnsomme tjenestene.

Posten har merket følgene av nedgangskonjunkturen innenfor alle sine virkeområder, og særlig har brev-, reklame- og pakkevolumene falt sterkt. Beregnet overskudd fra enerettsområdet har gått kraftig ned og behovet for statlig kjøp av ulønnsomme post- og banktjenester, beregnet som differansen mellom merkostnadene Posten har ved å utføre ulønnsomme tjenester innenfor leveringsplikten og overskudd knyttet til eneretten, er nå beregnet til 518 mill. kroner i 2009. Budsjettanslagene for Postens overskudd knyttet til eneretten er bl.a. basert på forutsetninger om volumutviklingen, og det er derfor usikkerhet knyttet til disse anslagene.

Regjeringen er opptatt av å sikre et godt posttilbud i hele landet. På denne bakgrunn foreslås det å bevilge 518 mill. kroner på kap. 1370 Posttjenester, post 70 Kjøp av post- og banktjenester.

Merknader frå komiteen

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Høgre og Venstre, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er av den oppfatning at Posten Norge i størst mulig grad skal bestemme hvilke tjenester selskapet selv ønsker å tilby sine kunder. Disse medlemmer foreslo derfor i Innst. S. nr. 210 (2007–2008) at man i konsesjonskravene overfor Posten Norge tar bort pålegget om at man skal tilby banktjenester. Disse medlemmer vil spesielt peke på at behovet som en gang lå til grunn for dette pålegget, nå i stor grad er blitt borte. Dette fordi ny teknologi helt klart har sørget for at pålegget fra statens side ikke lenger er til stede i samme grad som de var den gangen Posten i sin tid fikk disse påleggene. Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen oppheve konsesjonskravet til Posten Norge om plikten til å opprettholde fullverdige banktjenester."

Disse medlemmer viser til at forslaget innebærer at behovet for tilleggsbevilgningen faller bort på sikt, men ikke innenfor budsjettåret 2009.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre viser til at flertallet bestående av regjeringspartiene la til grunn en videreføring av ordningen med statlige innkjøp i forbindelse med Stortingets behandling av St.meld. nr. 12 (2007–2008) Om verksemda til Posten Norge AS. Disse medlemmer er ikke uenig i at det i en viss utstrekning vil være kan være aktuelt å bevilge midler til kjøp av enkelte ulønnsomme posttjenester, men mener at Posten selv må finansiere en større del av dette over sitt eget budsjett, gitt den enerett Posten fortsatt har på en del lønnsomme områder.

Komiteens medlemmer fra Høyre fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1370

Posttjenester

70

(Ny) Kjøp av post- og banktjenester, bevilges med

268 000 000"

Disse medlemmer foreslår derfor å redusere bevilgningene med 200 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Venstre fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1370

Posttjenester

70

(Ny) Kjøp av post- og banktjenester, bevilges med

318 000 000"