Stortinget la ved behandling av St.meld. nr.
12 (2007–2008) Om verksemda til Posten Norge AS, jf. Innst. S. nr.
210 (2007–2008), til grunn en videreføring av ordningen med statlig
kjøp av post- og banktjenester.
I statsbudsjettet for 2009 ble det ikke bevilget midler
til kjøp av ulønnsomme post- og banktjenester. Årsaken var at Regjeringen,
basert på prognoser fra første halvår 2008, la til grunn at inntektene
fra den samlede virksomheten i Posten-konsernet ville kunne dekke
opp ulønnsomheten ved de samfunnspålagte tjenestene også i 2009.
Forutsetningene for denne vurderingen har nå endret seg. Det vil
ikke lenger være overskudd i konsernet i 2009 til å finansiere de ulønnsomme
tjenestene.
Posten har merket følgene av nedgangskonjunkturen
innenfor alle sine virkeområder, og særlig har brev-, reklame- og
pakkevolumene falt sterkt. Beregnet overskudd fra enerettsområdet har
gått kraftig ned og behovet for statlig kjøp av ulønnsomme post-
og banktjenester, beregnet som differansen mellom merkostnadene
Posten har ved å utføre ulønnsomme tjenester innenfor leveringsplikten
og overskudd knyttet til eneretten, er nå beregnet til 518 mill.
kroner i 2009. Budsjettanslagene for Postens overskudd knyttet til
eneretten er bl.a. basert på forutsetninger om volumutviklingen,
og det er derfor usikkerhet knyttet til disse anslagene.
Regjeringen er opptatt av å sikre et godt posttilbud
i hele landet. På denne bakgrunn foreslås det å bevilge 518 mill.
kroner på kap. 1370 Posttjenester, post 70 Kjøp av post- og banktjenester.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Høgre og Venstre, sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
av den oppfatning at Posten Norge i størst mulig grad skal bestemme
hvilke tjenester selskapet selv ønsker å tilby sine kunder. Disse medlemmer foreslo
derfor i Innst. S. nr. 210 (2007–2008) at man i konsesjonskravene
overfor Posten Norge tar bort pålegget om at man skal tilby banktjenester. Disse
medlemmer vil spesielt peke på at behovet som en gang lå
til grunn for dette pålegget, nå i stor grad er blitt borte. Dette
fordi ny teknologi helt klart har sørget for at pålegget fra statens
side ikke lenger er til stede i samme grad som de var den gangen Posten
i sin tid fikk disse påleggene. Disse medlemmer fremmer
derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen oppheve konsesjonskravet
til Posten Norge om plikten til å opprettholde fullverdige banktjenester."
Disse medlemmer viser til at
forslaget innebærer at behovet for tilleggsbevilgningen faller bort
på sikt, men ikke innenfor budsjettåret 2009.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser til at flertallet bestående av regjeringspartiene
la til grunn en videreføring av ordningen med statlige innkjøp i
forbindelse med Stortingets behandling av St.meld. nr. 12 (2007–2008)
Om verksemda til Posten Norge AS. Disse medlemmer er
ikke uenig i at det i en viss utstrekning vil være kan være aktuelt
å bevilge midler til kjøp av enkelte ulønnsomme posttjenester, men
mener at Posten selv må finansiere en større del av dette over sitt
eget budsjett, gitt den enerett Posten fortsatt har på en del lønnsomme
områder.
Komiteens medlemmer fra Høyre fremmer
følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1370 | | Posttjenester | |
| 70 | (Ny) Kjøp av post- og banktjenester,
bevilges med | 268 000 000" |
Disse medlemmer foreslår derfor
å redusere bevilgningene med 200 mill. kroner i forhold til Regjeringens
forslag.
Komiteens medlem fra Venstre fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1370 | | Posttjenester | |
| 70 | (Ny) Kjøp av post- og banktjenester,
bevilges med | 318 000 000" |