Posten foreslås økt med 4 mill. kroner mot tilsvarende
merinntekt under kap. 4441 Statens forurensningstilsyn, post 7 Gebyrinntekter (Kvotesystemet).
SFT forvalter kvotesystemet. Som følge av forsinket
godkjennelse av de norske tildelingsreglene i ESA, med påfølgende
forsinkelse i lovendringen (godkjent i Stortinget den 26. februar
2009 og godkjent av ESA den 27. februar 2009), har SFT delt ut kvoter
både for årene 2008 og 2009 i mars 2009. Dette har medført økte
personellutgifter. Arbeidet med kvotesystemet er fullfinansiert
av brukerne, og de økte utgiftene dekkes av økte inntekter under kap.
4441 post 7.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Posten foreslås redusert med 8,9 mill. kroner som
følge av redusert anslag for salg av kvoter. I budsjettet for 2009
var det forutsatt solgt ca. 70 000 kvoter. Det er solgt om lag 5 000
kvoter siden nettstedet åpnet i oktober 2008. Det nye anslaget er
35 000 kvoter, men det er fortsatt stor usikkerhet knyttet til denne
prognosen.
Det fremgår av St.prp. nr. 1 (2008–2009) at
størrelsen på det administrative påslaget skal vurderes i løpet
av året. Med en salgsprognose på 35 000 kvoter viser justerte beregninger
at det samlede administrative påslaget pr. solgte kvote blir 30 kroner.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til forslaget
frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Regjeringen reduserer anslaget for salg av klimakvoter med
8,9 mill. kroner. Disse medlemmer viser til at det
ikke bør være SFTs ansvar å selge klimakvoter til enkeltpersoner. Disse
medlemmer mener det er mest fornuftig å avslutte ordningen.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 4,3 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag,
tilsvarende en reduksjon på 13,2 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1441 | | Statens forurensningstilsyn | |
| 22 | Statlig ordning
for frivillig kjøp av klimakvoter, nedsettes med | 13 183 000 |
| | fra kr 13 183 000 til kr 0" | |
Bestillingsfullmakten under posten foreslås
økt med 25 mill. kroner til 50 mill. kroner, jf. forslag til romertallsvedtak.
Kap. 1441 post 39 har de senere år hatt store overføringer fordi
det har tatt lengre tid enn tidligere antatt å realisere store oppryddingsprosjekter
med mange involverte. Kommunene er sentrale finansielle aktører
i mange av de store oppryddingsprosjektene, og det tar tid å få
på plass reguleringsplaner og kommunal medfinansiering. Det legges
til grunn at "forurenser betaler prinsippet" skal gjelde, og at
så langt det er rimelig vil pålegg etter forurensningsloven bli
brukt som virkemiddel. I de fleste tilfeller er det derfor ikke
aktuelt at staten går inn med fullfinansiering. Når en har kommet fram
til helhetlige oppryddingsplaner, og en fordeling av kostnadene,
er det imidlertid viktig at staten har tilstrekkelige midler til
å dekke de utgiftene der andre ikke bidrar frivillig, eller hvor
det er ikke er rimelig å gi pålegg etter forurensningsloven.
I St.prp. nr. 30 (2008–2009) Ny saldering av statsbudsjettet
2008 ble bevilgningen på 39-posten satt ned med 70 mill. kroner
på grunn av forsinket fremdrift i prosjektene. En revidert gjennomgang
av igangsatte og planlagte prosjekter tilsier et behov for å øke
bestillingsfullmakten noe. Bestillingsfullmakten skal benyttes til
både bestilling av materiell samt å gi tilsagn om tilskudd.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.
Det foreslås bevilget 3,15 mill. kroner på posten for
å dekke etterslep i utbetalinger av driftsstøtte til biloppsamlere.
En rekke forurensende kjøretøyklasser og årsmodeller fikk økt vrakpant i
2008-budsjettet. Enkelte av disse kjøretøyklassene lå utenfor produsentansvarsordningen
og det fantes dermed ikke et etablert mottakssystem for dem. Miljøverndepartementet/Statens
forurensningstilsyn ga derfor driftsstøtte til de biloppsamlerne
som kunne ta imot bilene. I St.prp. nr. 37 (2007–2008) Om endring
i statsbudsjettet for 2008 under kap. 1441 Statens forurensningstilsyn,
post 73 Tilskudd til biloppsamlingssystemet ble det bevilget 5 mill. kroner
til dette formålet.
Toll- og avgiftsdirektoratet (TAD) står for
utbetaling av driftsstøtten til biloppsamlerne. I 2008 utbetalte
TAD 1,85 mill. kroner i driftstilskudd til dette formålet. Som følge
av etterslep i utbetalinger forventes det utbetalinger på 3,15 mill. kroner
i 2009.
Komiteen sluttar seg
til forslaget frå Regjeringa.